MacDeffe's pakkekalener 2008

More
15 years 4 months ago #16921 by Macdeffe
18. December

Bladnoch. The Golden Cask. Distilled 1988. Bottled 2005. 55%

Dette er en John McDougall aftapning.

En af de malte der får tankerne frem på at stå i et warehouse og sample direkte fra fadt. Tyk olieret malt, der ikke minder meget om FF aftapningen. Meget kraftig og intens i smagen. Olivenolie, Sesamolie, Raspolie, Vindruekerneolie...hvis der var noget der hed vanille olie ville det så smage sådan her ?

Også en relativ ung whisky hvor alderen eller fadet ikke har taget over, og jeg vil sige at mange af de fade jeg har smagt fra Bladnoch har omtrent den her karakter, jeg har altid syntes at cask strength Bladnoch er noget af det mest olierede whisky man kan få

Ellers finder jeg de Bourbon fad smagsvarianter som jeg jag har det med at finde : citrus, kokos, vanille

Karakter 8.75

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 4 months ago #16926 by dmwa
Replied by dmwa on topic MacDeffe's pakkekalener 2008

Bladnoch. The Golden Cask. Distilled 1988. Bottled 2005. 55%

Også en relativ ung whisky hvor alderen eller fadet ikke har taget over

I min verden er en whisky destilleret i 1988 og aftappet i 2005 17 år - og går ikke under betegnelsen "relativ ung" - har du regnet eller skrevet galt??

Slainthe

DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 4 months ago #16927 by Peteys
Replied by Peteys on topic MacDeffe's pakkekalener 2008
Jeg tror bare den kære Deffe er vandt til gammel whisky :wink:

-Men jeg studsede også over den...
Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 4 months ago #16937 by Peteys
Replied by Peteys on topic MacDeffe's pakkekalener 2008
18 Dec.
Dagens malt
Glenmorangie Selvaftappet. 1995-22/7 2007 59% cask 13039 (fl 55)
Der var lige en blind der sku ordnes først, så glasset har stået en god times tid inden jeg gik igang

Næse
Forbløffende lidt Bourbon cask noter i forhold til hvad jeg husker, måske for meget ilt? lidt blomster og våd nymalet cement (!) Frugtnoter underneden 6

Smag
Smooth, frugt, æbler, lidt lakrids,
7-8

Finish, lidt sprittet, men mere af det samme.
7
Helhed
7
total 7

Tror jeg skal have en omsmagning af et par stykker af dem på et senere tidspunkt.

Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 4 months ago #16941 by Macdeffe
19. December

Blair Athol. Rare Malts Selection. 54.7% 27year. Distilled 1975

Meget "Speyside" agtig, lidt armagnac stil tilsat gulvlak. Ment på en gode måde :) . Dette er en meget dejlig whisky. Er det sådan Johhny Walker Blue ville smage hvis det var cask strength ?. Jeg vælger IKKE at følge anbefalingen på bagside-etiketten hvor der står at den her whisky skal drikkes med én del whisky + to dele vand. At trykke en sådan anbefaling ser jeg som en stor misvejledning. Jeg tror en eller andden paphat har misforstået noget da han hørte om hvordan NOSERE samplede whisky. Det er i hvert fald en skændsel at noget sådan kan komme frem på en etikette fra verdens største whisky producent (Det stod som standard på alle Rare Malts)

Den her malt er så blid, rund og behagelig at jeg ikke engang kunne finde på at tilsætte en dråbe vand, hvilket jeg da jeg gør nogengange ved indtagelse af fadstyrke. Fylden og intensiteten er medium, sikkert en god malt hvis man skal introducere nogen for cask strength

Da vi var på besøg på Compass Box for nylig lod de nogen træstave gå rundt vi kunne dufte til og jeg får en klar dejavu oplevelse dertil når jeg noser den her. Endnu et godt produkt fra Diageo's whisky værksted. Men man skulle stille som krav at ham der betemmer hvad der skal skrives på etiketten også selv drikker whisky

Karakter 8.75

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 4 months ago #16944 by dmwa
Replied by dmwa on topic MacDeffe's pakkekalener 2008

Blair Athol. Rare Malts Selection. 54.7% 27year. Distilled 1975

Meget "Speyside" agtig

Skal vi ikke lige blive enige om, at Blair Athol IKKE er en Speyside..... Destilleriet ligger i Pitlochry - ca 1 times kørsel nord for Edinburgh på A9 landebejen mellem Edinburgh og Inverness.
Edradour brugte dog i fordumstid navnet "Glenlivet" - hvilket gjorde dalen til den længste i Skotland - men det var altså på en tid, hvor Glenlivet var navnet på kvalitet. I nyere tid har vi også set en del Cadenhead aftapninger med Glenlivet tilføjet - f.eks. Macallan-Glenlivet osv

Men - den kan naturligvis godt smage som en Speyside - men synes ikke, at du understreger, at det ikke er en Speyside ....

SLainthe

DANSK MALTWHISKY AKADEMI

FLemming

PS: Glæder mig til at se, hvad der er under lågen den 24.....

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 4 months ago #16945 by Macdeffe
Hvios jeg nu en dag skriver at Longrow er meget "Islay" agtig skal jeg så også påpege at Springbank ikke ligger på Islay ?

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 4 months ago #16947 by CRC
Replied by CRC on topic MacDeffe's pakkekalener 2008
[Skrev Macdeffe]
Meget "Speyside" agtig
[Citat slut]

Det kan da ikke formuleres bedre eller anderledes!!!

(Glæder mig til der udkommer en MACDEFFE WHISKY BIBLE)

MVH CRC...

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 4 months ago #16949 by Duffer
Replied by Duffer on topic MacDeffe's pakkekalener 2008

Skal vi ikke lige blive enige om, at Blair Athol IKKE er en Speyside.....

Hvis man vil finde fejl i en tekst - så kan man også finde det, men jeg læser ikke "Speyside agtig" som om konstatering om at destilleriet ligger i Speyside.

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 4 months ago #16951 by dmwa
Replied by dmwa on topic MacDeffe's pakkekalener 2008
Hvis man vil misforståes - så bliver man det....

Jeg skrev egentlig indlægget for at gøre opmærksom på, at det netop ikke er en Speyside - derfor kan den jo sagtens smage Speyside agtigt. Mange / nogle læsere / gæster i dette forum er måske ikke stive i geografien, så derfor ønskede jeg blot at gøre opmærksom på det. Jeg er ikke i tvivl om, at MacDeffe ikke ved, hvilken region, den ligger i.

Så enten må jeg lære at formulere mig mere klart - eller også må vi alle lære at læse, hvad forfatteren mener....

Slainthe

DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 4 months ago #16953 by Duffer
Replied by Duffer on topic MacDeffe's pakkekalener 2008

Jeg er ikke i tvivl om, at MacDeffe ikke ved, hvilken region, den ligger i.

Jeg er ikke i tvivl om at MacDeffe VED hvilken region, den ligger i... :-)

eller også må vi alle lære at læse, hvad forfatteren mener....

Jeg tror kun det var dig der misforstod MacDeffe :-) :-)

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 4 months ago #16955 by CRC
Replied by CRC on topic MacDeffe's pakkekalener 2008
[dmwa skrev]
Jeg er ikke i tvivl om, at MacDeffe ikke ved, hvilken region, den ligger i.
[Citat slut]
HA HA HA HA HA HA!!!!! :lol: Jeg tror du mener han ved hvor det ligger.
[dmwa skrev]
Så enten må jeg lære at formulere mig mere klart - eller også må vi alle lære at læse, hvad forfatteren mener....
[Citat slut]
Kan kun give dig RET!!!

MVH CRC... :wink:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 4 months ago #16957 by Peteys
Replied by Peteys on topic MacDeffe's pakkekalener 2008
19/12 Glenfiddich Caoran 12år ÅB 40%

Næse; Som den ryger jeg nu engang er, så skal man lede længe efter røgede noter i den her, Den er nærmere sød og en anelse maltet
6
Smag, Der kan røgen spores, gad vide hvor meget de rystede tønderne for at få det sidste ud? Nå men røg er der i hvert fald, og ikke så meget andet. Mild er røgen også, så
5
Finish, utroligt som 40% whiskyer kan smage sprittede, selv når man ved styrken er så lav.
Ikke decideret dårligt, men kedeligt
5-6
Helhed, Plus i bogen til Grant's for at putte sådan en her på markedet, men ærgeligt med de kun 40%
6
Total 5-6

Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 4 months ago #16958 by dmwa
Replied by dmwa on topic MacDeffe's pakkekalener 2008
I er åbenbart bedre til dansk grammatik end jeg....

Duffer - med forfatteren mente jeg mig selv - ikke MacDeffe....

Det danske sprog er en svær en...

God weekend

Flemming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 4 months ago #16960 by Macdeffe
20. December

Benrich 37y. Duncan Taylor. NOvember 1968-July 2006. 48.6%

Duften er afdæmpt men helt fantastisk. Det her er gammel bourbonfad når det er bedst. Masser af træ og vanille uden at det tager overhånd. Dette er en delikat malt. Intensiteten er neddæmpet, dejligt at få en gammel whisky hvor fadet ikke har taget overhånd. Der er en perfekt balance mellem malten og fadet. Minder ikke meget om de "normale" single cask aftapninger fra Benriach, de er normalt meget intense og kraftige i smagen. Det her er den perfekte morgendram

Karakter 9.25

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 4 months ago #16963 by Macdeffe
21. December

Benriach 30y. Destilleriaftapning. Distlled 1976. Bottling Aug 07. 55.5%. Port Pipe. Richly Peated

Port pipen's indflydelse er så kraftig jeg ikke kan smage den her skulle være røget. Den her er meget sød og intens, men slet ikke i nærheden af at være sherry knækket (Jeg påpger straks igen at den IKKE er fra et sherryfad, men en portpipe, men valgte alligevel at bruge udtrykket sherryknækket ^-^). Trods dde mange år på et godt aktivt fad, og megt fadpåvirkning syntes jeg stadigvæk man kan smage noget er minder om alm whisky. Portpipen giver den her en hel masse meget søde frugter, krydret som en gløgg. En meget spændene, og lidt særpræget whisky

Karakter 8.25

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 4 months ago #16968 by Peteys
Replied by Peteys on topic MacDeffe's pakkekalener 2008
20 dec.
Longmorn 9 år, 46% McNeills choice
Der er kun aftappet 30 flasker af denne, men de ku vist også ha trængt til at blive lidt længere tid i fadet.
Næse smag og finish er alle noget "grønne" i malten, som om den ikke er færdig lagret. helhed mæssigt passer de meget godt sammen, og man kan godt fornemme at der er potentiale til en større whisky. Den er ikke dcideret dårlig, men ikke lige min smag.
Total 6

Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 4 months ago #16969 by Peteys
Replied by Peteys on topic MacDeffe's pakkekalener 2008
21/12
Springbank society 9år Fresh Rum Butt 60,2%

Næse, virker en del ældre end den egentligt er, har selv prøvet at skulle gætte den blind og skudt den til omkring de 20år. Utroligt så vellagret den er. Der kommer flere skud røg, som jeg egentligt ikke vil forbinde med Springbank, selvom jeg selvfølgelig godt ved der er røg i Springbank malten.
7-8

Smag
Der er noget power i den, lakridsnoter, ikke så afdæmpet som næsen godt ku få en til at tro.
7 (uden vand)

Finish
Blæser smagsløgene i stykker, eller også er de bare ikke "vågne" nok til 60+% ligenu. Heldigvis fortsætter finishen et stykke tid, og giver lidt mere.
7-8

Helhed
Af en 9 års malt, flot flot whisky. Den er i princippet færdiglagret, uden at rommen overhovedet er over dominerende.
Den tager en omkring lidt af hvert. spændende.
8

Total 8

Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 4 months ago #16973 by Macdeffe
22. December

Inchgower. Berry's Own Selection. Cask 14157+14159. 46%. 1980. Botled 2006

En af de mere ukendte destillerier. Destilleret ligger øst for Elgin, næsten ud til kysten, lige i udkanten af Buckie.
Dette er fra nogle kraftige sherryfade. Meget kraftige. Duften er ret svovlet jvf. BigMac's nye tråd.
Sherry Monster. MAlten har mange af de typiske karakteristika af sherry fade. Lakrids, brændt sukker, tørrede frugter, men svovlen er måske en anelse for meget for mig

Karakter 6 ½

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 4 months ago #16976 by Peteys
Replied by Peteys on topic MacDeffe's pakkekalener 2008
22 Dec.
Nort Port/Brechin 23år 15/12 1976-9/8 2000 60,4% 100fl. "The dormant distillery company" (RMW selskab)

Næse, Lidt sprittet, men ikke så meget som procenterne antyder, har fået en lille smule for meget træ, men ikke så det er dominerende. Super herlige bourbon noter nedenunder, men de skal "hives" frem
7-8
Smag
Herlige bourbon noter, en anelse sød vingummi (et plus i min bog!) herlige blomstrede toner,
8-9
Finish, mere af det samme, men nu trænger spritten igennem, lidt lakrids noter kommer også frem.
8-9
Helhed
Et herligt eksempel på hvad gode fade kan gøre for et åbenbart godt startprodukt.
8-9
Total 8-9

Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 4 months ago #16983 by Macdeffe
23. December

Bladnoch Christmas 2008 16y. Sherry cask aftapning. 55%

Lakrids. Vanille. Sherry påvirkningen er klar uden en tager overhånd. En anderledes Bladnoch, man ser ikke mange sherry på markedet.
Lækker og meget komplex whisky, selvom den faktisk virker ældre end den er er en forholdsvis rå

Karakter 8

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 4 months ago #16992 by Peteys
Replied by Peteys on topic MacDeffe's pakkekalener 2008
23 Dec.
Glenfiddich 15 år Solera 43% (Fra min fars barskab)
Næse
En anelse brændt svovl, med søde julekage noter bagved. ikke kvalt i sherry fade men lige tilpas.
8

Smag
Igen julekager, og en blød og rund maltethed som næsten ku være Balvenie
Lækker
8

Finish
Lidt sprittet, men ellers ristede mandler og lidt mere julekage.
7-8

Helhed
Det hænger rigtigt godt sammen når Glenfiddich blandes med en smule sherryfade, hvis bare de prøvede det i en 12års, så ku det være årets standard aftapning.
8

Total 8

Imorgen bliver det enten Glen Grant NAS 40% eller Glen Garrioch 10års 40%, det er nemlig det der er tilbage i min fars barskab. (Næste gang får han en ordentlig flaske whisky i gave!)

Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 4 months ago - 15 years 4 months ago #16994 by Macdeffe
24. December

Glen Grant 34y. The Single Malts of Scotland (Whisky Exchange). 30.10.1972-18.09.2007. Sherry Butt. 54.9%

Power Sherry uden nogen form for svovl. Den her er godt nok lækker. Sherry'en er kraftig, men den essentielle whiskysmag er ikke tildækket. Udmiddelbart smager jeg lakrids og brændt sukker, fylde og lidt "sherry sødme". Straks kommer en underliggende vanille frem., samt kokos. De mere traditionelle rene træfads smagsnuancer. Men helt essentielt er dette en kraftig sherryfads malt

Whiskyexchange i London er klart et besøg værd. Jeg var ikke den store fan af deres butiksfade, men den her serie har jeg kun store lovord tilovers for. Derudover er selve Vinopolis et meget spændende sted og det nærliggende marked er et rent slaraffenland for alle der går bare lidt op i god mad og drikke fra mange kulturer over hele verden

Karakter 8 ½

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/
Last edit: 15 years 4 months ago by Macdeffe.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 4 months ago #16996 by Duffer
Replied by Duffer on topic MacDeffe's pakkekalener 2008

Whiskyexcahnge i London er klart et besøg værd. Derudover er selve Vinopolis et meget spændende sted og det nærliggende marked er et rent slaraffenland for alle der går bare lidt op i god mad og drikke fra mange kulturer over hele verden

Det er Borough Marked. Jeg fandt et link som beskriver markedet temmelig godt.
Sidst vi var der, mødte vi faktisk Jamie Oliver og hans lille søn.
Ja, absolut et besøg værd....
www.vagabond.info/default.asp?id=2148

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 4 months ago #16997 by Hans-Henrik

23 Dec.
Glenfiddich 15 år Solera 43% (Fra min fars barskab)


Peter, hvis vejen falder forbi Falster og du ikke venter for længe har jeg stadig lidt cask strength sjatter af de forskellige komponenter i Solera'en, sherry, new wood and bourbon på lager. Det var overskud fra Ian Millars smagning under WWW

Slainthe

Hans-Henrik

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 4 months ago #16999 by Peteys
Replied by Peteys on topic MacDeffe's pakkekalener 2008
Jeg har da tænkt mig at sætte kryds i kalenderen for næste års WWW, men jeg tror desværre ikke jeg når derned inden. Cask Strength Glenfiddich lyder ellers lækkert.

Er der åbent for tilmeldinger til WWW nu?

Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 4 months ago #17001 by Hans-Henrik
Må se om jeg ikke kan gemme lidt indtil da, men det er jo længe ;-)

Tilmelding til WWW åbner ikke før Malten kommer ud omkring starten af maj

H-H

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 4 months ago #17005 by Peteys
Replied by Peteys on topic MacDeffe's pakkekalener 2008
24/12 Glen Garrioch 10år 40%
Der spilles en del kort i min familie, så whiskyen blev hældt op for nogen timer siden.

Næse, Lidt marcipan, en lille smule røg, og ellers typiske highland speyside blomsternoter, som svagt kan anes.
6
Smag
Mild og rund, ku næsten være en lowland, en lille smule mynte, og ellers bare rund.
6
Finish, mere af det samme, uden de store armbevægelser.
6
Helhed, Ok , men absolut til den kedelige side. Gid de ville lave røget whisky igen som de gjorde i 70'erne. Jeg har godt nok kun smagt det en enkelt gang men det var noget af det bedste røg jeg har smagt.
Total
6

En jævn afslutning på julekalenderen for mig, heldigvis har aftenen budt på nogen gode hjemmebryggede øl, samt en enkelt belgier.

Glædelig jul

Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.321 seconds