Er Laphroaig Quarter Cask en klam fidus?

More
19 years 3 months ago #3822 by Towle
Jacob, Bjarne og Karl Ejnar har fået en mail - jeg har ikke - uhuuu. I betragtning af hvor kostbare de gjorde sig ved lanceringen - eller rettere: ved foromtalen af lanceringen - er det da underligt/heldigt, at ikke mindre end tre af dette forums deltagere har vundet i lotteriet. Og selvfølgelig synes jeg det er uretfærdigt, at en tro Laphroaig-væbner som mig, ingen får ;-)

Nå, nu skriver jeg til Claus og får oplyst nærmeste forhandler og så køber jeg den sgu dér uanset prisen. Så måske får jeg alligevel min først :-)

Venlig hilsen
Kurt

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3824 by bruhns

Så måske får jeg alligevel min først :-)


Og måske endda også billigst :-)

/Jakob

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3826 by BigMac
Jeg har også modtaget en positiv tilkendegivelse fra Laphroaig :)

Men efter disse indlæg betænker jeg mig da kraftigt ved at bestille direkte hos Laphroaig :cry: - med mindre der er "noget ved" at bestille der, f.eks. nummerede flasker eller lign.

Nogen der ved noget om det :?:

Mvh

BigMac

So many malts - so little time...

themaltdesk.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago - 19 years 3 months ago #3828 by Duffer
Bare min mening;

Medmindre det er til investering - vil jeg ikke "stå i kø" for et produkt jeg ikke har smagt.
Det er jo nok ikke en flaske i lavprisklassen...?
Nu kan jeg ikke se hvad de forlanger for flasken - men selvom det ikke er særlig realistisk - kunne den være nærmest udrikkelig... :shock:

"A fool and his money are soon parted"
Last edit: 19 years 3 months ago by Duffer.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3832 by stig
Jeg vil ikke sige, at den er udrikkelig, men som man vel måtte vente, så har fået en del træ og tørven er trådt lidt tilbage.

Stig

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3834 by karlejnar
Det ligner mere og mere et stort marketing show. De startede med, at fortælle om det meget begrænsede oplag, og om de (første) 1000 flasker til udlodning blandt F.O.L.
Og resten ville kun bliver solgt gennem specielle toldfrie butikker.

Virkeligheden viser nu, at der kommer mange flere flasker, ovenikøbet i fri handel.

Hvor det specielle så er, ved jeg ikke, det ligner alle de andre. Det sørgelige er, at vi hopper på den hvergang.

Ardbeg har specielle 'Committee' aftapninger, som kun kan købes af medlemmer. Senere kan de så findes i deres web-shop.
Tobermory laver 'Iona', som de bedyrer kun kan købes på Mull og Iona. Senere viser den sig på salgslisten hos en dansk forhandler, jeg tror det var Juul's.
Talisker har en speciel cask strength, som kun sælges dér. Jeg har også set den hos Dalwhinnie, OK det er indenfor koncernen, men alligevel.
Bruichladdich laver specialaftapninger, som kun kan købes via web, en af dem endda kun af fadejere. Nogle af dem er senere dukket op i butik i Tyskland.

Eksemplerne er mange, måske vil vi gerne narres en gang imellem. Bare skriv: "Special", "limited", "only available on dist." osv, så hopper vi på den.

Mht til at købe noget, man ikke har smagt. Nogen gange er det da sjovt at "spille i lotteriet". Man er nødt til at tage nogen chancer, hvis man vil udvide sin horisont, og prøve noget nyt.

Så på den led, er pengene vel ikke helt spildt, det kan så vise sig, at nogle erfaringer er mere dyrtkøbte end andre. Men sådan er det jo i livet.

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3838 by jones
Du glemmer det vildeste eksempel, Karlejnar - en Glenfarclas som kun kunne købes på Concorde-fly!

Jeg synes dog ikke at man skal beklage at de specielle ting kommer længere ud end på forhånd lovet. Vi kommer trods alt ikke forbi alle destillerier hver måned og så er det rart at have andre kanaler.

Jeg leder f.eks. efter en Longmorn 17-års i Chivas Bros Cask Strength serie som officielt kun sælges på koncernens destillerier.

Eksklusivitet og medlemstilbud er meget sjovt, men kun hvis man er blandt de heldige der skriver først eller tilfældigvis befinder sig på det eneste sted hvor varen forhandles.

Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3839 by bruhns

en Glenfarclas som kun kunne købes på Concorde-fly!


Har Glenfiddich ikke også haft en Concorde udgave?

[... 2 minutters Googlen senere]

Jeps, og der er faktisk en på ebay as we speak:
cgi.ebay.ca/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... eName=WDVW

Mvh.
Jakob/Qualityworld

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3840 by karlejnar
Hej Al - og velkommen tilbage.

Var det ikke en Glenfiddich, den på Concorden?

Never mind, du har helt ret, det er en god ide med også at få de mere specielle ting lidt mere ud i bredden.

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3841 by jones
Det var selvfølgelig Glenfiddich der fløj med Concorde!

Fejlen må tilskrives mit sædvanlige kraftige jetlag.


Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3843 by dmwa
Lige pt kan man jo også sejle med Queen Mary 2 - og købe en Glenfiddich som et minde om turen.....

Også her skulle man være garanteret, at de kun sælges ombord....

Slainthe

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3844 by Macdeffe
Aprops Qurter Cask har jeg set der står en del af dem hos Bruichladdich også, og jeg mindes det muligvis har været fortalt et eller andet sted her på siden hvad de skal bruges til, men kan ikke lige huske hvad ?

Er det nogle de har solgt af (lige som KE's Octobarrel?) eller skal de bruges til noget specielt ?

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3845 by Duffer
Rygter fra et tysk whiskyforum vedrørende LQC (whisky.de)

Rygte 1 : Smagsindtryk - Den smager ok, men jeg syntes bedre om den normale 10yo og/eller 10yo CS.
Fra Marts 2005 vil den blive udbudt til alle fra hjemmesiden.

Rygte 2 : Smagsindtryk - Smagte den i Frankfurt - den ligner meget 10-års udgaven, smager lidt mere af træ.
Ifølge udtale fra skotten som præsenterede den på messen, kommer den i første oplag fra Januar 2005 i 6000 enheder.
Størstedelen vil blive solgt toldfrit.

Rygte 3 : Første oplag er solgt, men der kommer 6000 flasker fra Maj 2005 til en noget lavere pris der kan betales.

Rygte 4 : 6000 flasker, heraf 1000 flasker til Friends of Laphroaig - resten går til toldfrit salg i UK
Næste sending kommer Maj 2005, som så kommer i almindelig handel.
Min personlige mening er at den smager godt, men den er ikke så sød som 10eren.

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3846 by bruhns
Man kan vel sige, at rygte 4 stemmer ret godt overens med det de skriver på hjemmesiden (FOL og toldfrit salg), men det forklarer ikke at de tilsyneladende også kommer i alm. handel allerede nu jævnfør Claus' besked.

Apropos det -- hvornår bliver prisen fastlagt, Claus?

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3851 by caskdk
Det ved jeg først i næste uge. Grunden er at prisen ikke er forhandlet helt færdig endnu.
Vi har bare bestilt, da der ikke var uanede mængder.
Jeg håber den kommer til at ligge mellem 400 - 450 dkr i forretningerne.
Jeg vender tilbage så snart jeg ved det.

Claus - FC Vin

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3897 by Towle
Claus - FC Vin, skrev:

Jeg håber den kommer til at ligge mellem 400 - 450 dkr i forretningerne.

Hvorfor det? Jeg mener.... sammenlignet med en 10 års Laphroaig. Jeg ved da godt (tror jeg nok), at de har haft udgifter til bødkeriet i forbindelse med de små fade, men til gengæld har produktionen ikke taget lagerplads op i nær så mange år. Hvad der medfører de største omkostninger ved jeg dog ikke. Gør du?

For det er vel ikke noget med, at "man" benytter lejligheden til at tage en overpris, bare fordi det er et nyt koncept?

Venlig hilsen
Kurt

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3898 by Macdeffe
Produktionsomkostninger skal fordeles på færre flasker . Sådan er det helt generelt. Små produktioner (uafhængige aftapninger) koster gerne lidt mere. På deres website tager de 27 £ !!

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3899 by Towle
Macdeffe skrev:

Produktionsomkostninger skal fordeles på færre flasker . Sådan er det helt generelt.

Det er jo en velkendt påstand. I dette tilfælde kan det vel kun være omkostningen til at bygge de kvarte fade, da jeg formoder at det destillat de hælder i, er det samme som de laver 10 års af? At man kun (i første omgang) aftapper 12.000 flasker, medfører vel i sig selv ikke ekstra omkostninger. Desuden sparer man jo 4-5 års lagring, så den skitserede kalkulation forekommer mig lidt anstrengt, men jeg er naturligvis indstillet på at blive klogere, hvis jeg får forelagt dokumentation :wink:

Venlig hilsen
Kurt

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3901 by Macdeffe
Lagavulin 12y er meget dyrere end deres 16y

Ardbeg VY er dyrere end Ardbeg 10y

Skat og afgifter er ikke mindre fordi det er en yngre whisky

Jeg kan ikke forstå du kan sætte spørgsmålstegn ved at en whisky koster 27 £

Der er jo en del faste afgifter. Markedsføring, labels og hvad ved jeg

Derudover tror jeg selvfølgelig også at man sælger en vare for det man tror man kan få for den. Derfor koster en 40 års Laphroaig nok mere end produktionsomkostningerne

Jeg tror faktisk Laphroaig tjener mere på at sælge en flaske 10 års end på at sælge en Quarter cask.....

Jeg syntes selv at 27 £ er meget billigt. At den så koster lidt mere i en dansk specialhandel ? Det har vist ikke noget med laphroaig at gøre...

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3902 by Duffer

Jeg kan ikke forstå du kan sætte spørgsmålstegn ved at en whisky koster 27 £
Jeg syntes selv at 27 £ er meget billigt.
MacDeffe


Det kan man vist ikke sige er dyrt.
Teoretisk vil man så - ifølge mine personlige statistikker - kunne få den i Tyskland for cirka 30-32 €.
Også selvom den ikke er beregnet til dette marked vil de ofte kunne fås ved f.eks WQ.

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3903 by Towle
Macdeffe skrev:

Jeg syntes selv at 27 £ er meget billigt. At den så koster lidt mere i en dansk specialhandel ? Det har vist ikke noget med laphroaig at gøre...

Nej, det har du da ret i. Men jeg forstår stadig ikke hvorfor en flaske til 27 pund skal koste op til 450 kr. i Danmark, som antydet af Claus. Nå, dels må vi jo vente at se hvad den endelige pris bliver og dels er det jo bare mit sædvanlige jyske prangerbrok og det er lissom ikk' interessant i tide og utide, går jeg ud fra :lol:

Venlig hilsen
Kurt

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3904 by Duffer

Nej, det har du da ret i. Men jeg forstår stadig ikke hvorfor en flaske til 27 pund skal koste op til 450 kr. i Danmark, som antydet af Claus. Nå, dels må vi jo vente at se hvad den endelige pris bliver og dels er det jo bare mit sædvanlige jyske prangerbrok og det er lissom ikk' interessant i tide og utide, går jeg ud fra :lol:

Venlig hilsen
Kurt


Der er (efter min mening) intet galt i at få en vare/den samme vare så billigt som muligt.

Men hvis Claus siger (400) 450 kroner, er der en forskel på 100 - 150 kroner mellem UK og Danmark.
Taler vi om 100 kroner - vil jeg nok tilskrive forskellen de danske afgiftsregler fremfor forhandlerens avance.

Men det har jeg måske ikke ret i... :?

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3905 by Towle
Macdeffe skrev:

Men hvis Claus siger (400) 450 kroner, er der en forskel på 100 - 150 kroner mellem UK og Danmark.
Taler vi om 100 kroner - vil jeg nok tilskrive forskellen de danske afgiftsregler fremfor forhandlerens avance.

Men det har jeg måske ikke ret i... :?

Mjoooeh.....
Husk dog på, at en dansk importør ikke giver 27 pund pr. flaske, men alligevel..... hmmmm.....

Venlig hilsen
Kurt

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3907 by Macdeffe
Jeg mener den britiske afgift er større end den danske. Til gengæld er der mere moms på herhjemme

Ifølge de søgninger jeg lige har gjort på nettet er den danske afgift 150kr for 1l 100% alkohol

Britisk er 548 pence for 70cl 40%

Så skatten i Skotland er ca 58,6 kr for en flaske og i Danmark er den helt nede på 42kr

Sættes en flaske til salg for 400kr er de 80kr moms i Danmark, medens i Skotland er det ca. 60 kr

Den danske moms er nemlig 25%, den britiske 17 ½%

Jeg har ikke gidet sætte mig ind i om der betales moms af afgiften, men summa summarum betales der ca. lige meget til staten, UK hhv DK, for whiskyflasker til 300kr

Herefter begynder den danske moms at trække fra

På en flaske til 1000kr er der betalt 60 mere i moms end der vil være hvis momsen "kun" havde været 17 ½%

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3908 by dmwa
Der betales naturligvis moms af afgift.....

Dertil kommer jo også en ikke ubetydelig faktor, der hedder transport fra Storbritannien til Danmark samt videre distribution til den danske butik.

Så kun i de tilfælde, hvor virksomheden ønsker en ensartet engrospris i modtagerlandet, vil man kunne se det modsatte billede - hvor flasken er dyrere på destilleriet i Skotland end i butikken i Danmark. Et glimrende eksempel på dette er Glenfiddich, der koster ca GBP 20.00 på destilleriet (ca DKK 215,00) - men kan købes i den lokale på tilbud for DKK 169,00!!!

Så der er mange faktorer, der spiller ind, og derfor er det også meget svært at lave et simpelt regnestykke, for hver forretning har jo sin måde at gøre tingene på.

Slainthe

DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3911 by stig

Lagavulin 12y er meget dyrere end deres 16y

Ardbeg VY er dyrere end Ardbeg 10y

Skat og afgifter er ikke mindre fordi det er en yngre whisky

MacDeffe


Laga 12 og VY er jo ´cask strenght ´ whiskies, hvilket jo betyder, at der er mere whisky og mindre vand i. Desværre så er whisky dyrere end vand, så det forklarer også noget af prisforskellen.

Stig

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3913 by Duffer

Desværre så er whisky dyrere end vand,


Ja tænk hvis det var omvendt...... :D

Måske endnu et valgløfte fra partierne...?

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 2 months ago #3992 by stig
Har lige hørt i dag, at den først kommer til Danmark til sommer!

Stig

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 2 months ago - 19 years 2 months ago #3996 by Towle

Har lige hørt i dag, at den først kommer til Danmark til sommer!

Har du nogle bedre kilder til information end FC Vin, som bebuder at den snart skulle være ude i de danske forretninger?

Venlig hilsen
Kurt

Venlig hilsen
Kurt "Towle"
Last edit: 19 years 2 months ago by Towle.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 2 months ago #3997 by stig
Det er Allied Domeq, som importerer den til Danmark.

Stig

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.455 seconds