Julekalender 2014
Vores betragtninger skulle hver især gerne publiceres i løbet af dagen inden kl 2130, hvor resultatet offentliggøres
Vi skal forsøge at komme med lidt generelle betragtninger om hvad vi drikker og gætte på ABV, alder og destilleri. Derudover give en score på den 100 skala der efterhånden bruges som standard af mange
Det kan være svært at gætte destilleri, men et eller andet er man jo nødt til at slynge ud
Så håber jeg bare der ikke kommer for mange Mekong. Det ville ellers have været en god lejlighed til at få tømt min flaske

Jeg lægger ud med et indlæg om dagens dram:
Delikat, ex-bourbon, 1st eller 2nd fill. Arketypisk simpel whisky fra ex-bourbon, kraftig fresh mint, grønne frugter og en let bitter finish. Kan sådan set være fra mange destillerier
Alkohol procent 45
Alder 15
Destilleri : Kan være mange ting. Minder lidt om Balvenie Single Barrel 15, dog måske en anelse mindre fyldig, men det er ikke meget. Det er jo også forskellige fade så helt ens er de ikke
Rating 82/100
Self-Styled Whisky Connoisseur
danishwhiskyblog.blogspot.com/
Please Log på or Create an account to join the conversation.

Jeg vil gætte på ABV, alder og give en karakter på 100 skalaen + nogle få duft og smags indtryk
Jeg syntes måske det kan være lidt svært at gætte på destilleriet så det tror jeg jeg lade være med
1 dec.
D. Lidt sprittet. Frugt agtig. Sød bourbon duft. Vanille
S. Bider lidt i tungen - sprittet. Æbler og pære
Jeg syntes smagen forsvinder ret hurtigt
80/100
48-50%
8-10 år
Dennis Lund
Lys hvidvin.
Frugtig, let, blomstret, lowlandish, mild på %'erne, ca 43, lækker sødme, kage, meget vand

> Lading <
Næse: Citron, æblejuice, med en sød undertone af vanilje
Smag: Mazarinkage, kartoffelmos, mild honning
Finish: Ikke voldsom lang eller kompleks, mazarinkagen fortsætter
Alder: 12-14år
Fad: Bourbon
Styrke: 43%
Destilleri: Imperial?
Rate: 80
Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk
Næse: Blomster, frisk pære, let sødme
Smag: Pærerne er mere markante end i duften, lækker vanilje
Finish: Lidt kort, men der bliver lidt bitterhed hængende
Tænker umiddelbart vi har med et bourbon fad fra Speyside området i 45-47% intervallet (måske lidt højere, den er lidt hård på tungen lige når man smager. Tænker 10 - 12 år.
Score: 82 (kan godt li' den bitterhed den slutter på)
Trommesolo........
Longmorn
12 år
46%
Bourbon fad
Coopers Choice
Lader til i andre har næserne synkroniseret

/Peter
Efter skriv
Jeg havde sku ikke lige tjekket flasken siden jeg hældte samples op og selv smagte på det. Men ved nærmere eftersyn står der refill butt på. Så det må jo være et brugt sherry fad.
Den bedste dram er den næste dram!
Mums!
Lækker intens næse, modne frugter, tandlægeklinik, fyldig som i et halvt måltid a la SMWS, smagen halter en smule efter næsen men stadig en flaske der kunne ske at ryge i kurven, Bladnoch, 48%, 16y, 85p
> Lading <
Brændte nødder, mørke frugter, refill european oak, markant smagsprofil, en anelse medicinsk,
ABV 45
Alder 17
Destilleri: Mortlach
Rating 84/100
D. Dufter dejligt, sherry sødme, blommer, dadler og svesker og andet sødt tørret frugt
S. Dejligt balanceret sherry whisky masser af tørret frugt
Bliver hængende rigtig længe på tungen, rigtig lækker dram som ikke ville blive gammel hos mig
Kunne måske godt være noget Mortlach eller noget andet fra samme område
91/100
48-50%
23-25 år - men kunne måske godt være lidt ældre
Dennis Lund
Næse: Mørke frugt, overmodne pærer
Smag: Lækker sherry, honningsødme
Finish: Behagelig dyb smag der er pyntet godt med blomstersirup (hvis sådan noget findes?!), let bitterhed
Tænker vi stadig er i Speyside området, 48-49%. Aldersmæssigt siger jeg 18-19 år.
Score: 89 (lækker, lækker, den måtte godt stå i mit skab)
Næse
Ikke verdens mest overpowerne næse. Den består mest af marcipan/mandel med et eller andet cremet over det. Den virker fed og med høje procenter, uden dog at være sprittet.
Smag
Bunna fedme, vil næsten sige klassisk Bunna. ok smag, stilren Bunna jvf. mine smagsløg.
Finish
Sprittet, lidt anis
83 point ok uden at nå kæmpe højder
Gæt,
46%
brugt bourbon fad
Bunnahabhain
20år
---
Lader til jeg ikke fik justeret mine smagsløg i forhold til jer andre i går...
Dennis Lund
Det er en Bunnahabhain, WWW Falster 2008 aftapning på 47,3%
31yo, 1976 - 2008 fra Creative whisky
Bottle code:08/07078
På whisky base står der at det er en Sherry puncheon der har givet 168 flasker. Dette kan jeg ikke helt få til at stemme og om dette er sandt ved jeg ikke.
Så både destilleri og acl. er stort set spot on Peteys. Dennis, du er konsekvent med din score kan jeg se.. Du har smagt den før

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk
Godt den stadig er lukket
Dennis Lund
Godt den stadig er lukket
Dennis Lund

Peter
Steffen
Fadet kan være delt med en anden kunde
Steffen
Det lyder meget sandsynligt, det var deres Strathisla jo også.
Tror også jeg har denne stående bagerst i skabet, altså Bunna'en, den anden er for længst væk!
Lading
> Lading <
Fadet kan være delt med en anden kunde
Steffen
Efter lidt søgning fandt jeg disse 2 aftapninger fra "The Queen of the Moorlands" med samme casknr.
www.whiskybase.com/whisky/7422/bunnahabhain-1976-qm
www.whiskybase.com/whisky/14776/bunnahab...1976-qm-bonnie-haven
Som altid i december; en hyggelig tradition at kunne følge med i jeres julekalender

Slainte Mhath
Søren, MWL

Umiddelbart har de ikke meget tilfælles. Den ene er sherryagtig og utrolig letdrikkelig lav i alkohol. Den anden høj ABV og ex-Bourbon. Nå, det finder vi nok ud af i aften
3. December
Mild sherrywhisky uden de store dikkedarer. Meget drikkevenlig. En anelse medicinsk, sød. Smager som om den er under 40%
ABV 40
Alder 12
Destilleri: Aberlour (Men nu fandt jeg jo "medicinal" igen, så gad vide om det er en Bunna)
Rating 83/100
3. December 3A
Fadstyrke Whisky. Ex-bourbon. Malt. Ingen sødme. Bitter. Tør træstub. En anelse citrus. Alt for bitter
Jeg har på fornemmelsen at når man drikker meget bourbon så får det nemt skotsk whisky til at smage bittert, eller i hvert fald fremhæver den bitterhed der tit er i skotsk whisky

ABV 53
Alder 12
Rating 78/100
Destilleri: Aberlour (aner det ikke, men der må være en grund til jeg er sat til at drikke to idag)
Næse: Duft af sherry fad, syltede frugter, vil tro der er tale om et PX sherryfad eller et mix af sherry fade. Fornemmer at der er noget brændthed fra fadet
Smag: Mild, men fin smag af støvet kanel med hint af peber og bitter lakrids, ikke en over kompleks smag
Finish: Mellemlang finish, smagen af støvet kanel fortsætter, går over i sur pibe tobak til sidst.
Alder: 15 år
Fad: Mix af sherryfade
Styrke: 43%
Destilleri: Glendronach (OB)
Rate: 82
Dato: 3a. december
Næse: Livlig uden at være aggressiv, pebermynte, nelliker og appelsinskræl
Smag: Lækker smag, et forholdsvis frisk bourbonfad, bider lidt på spidsen af tungen, men ellers er der gule meloner
Finish: Forholdsvis kort eftersmag, men en let drikkelig whisky..
Alder: 9 år
Fad: Bourbon
Styrke: 54%
Destilleri: Glen Mory (SMWS)
Rate: 82
Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk
Næse
Første indtryk; noget med noget alder i. Dernæst en anelse opløsningsmiddel. Den har vist fået noget meget frisk træ den her. Ikke meget, men alligevel.
Når den har stået lidt dæmper det sig lidt igen, og førstehåndsindtrykket er tilbage.
Smag
Ok gammel whisky, med en lille bismag af noget jeg ikke helt kan bestemme. I stil minder den lidt om en gammel G&M aftapning på 40-43%. Nærmere kan jeg vist ikke komme det.
Finish
Nedvandet og dog en smule sprittet, med et par gode takter
84
Refill bourbon
Benrinnes
25år
43%
3A (anden dram
Første indtryk, julekryderier. (Ud fra farven at dømme er det ikke en sherryfads aftapning.)
Efterfølgende går duften lidt over i noget sandkage agtigt.
Smag
Flere procenter end den første, pænt lækker. Kan ikke rigtigt bestemme fadtypen, men igen noget krydret noget. Det er ikke en krydderihylde jeg smager på, det er bare de noter der fører an.
Finish
Go mundfylde, en anelse pebermynte (meget lidt), træ, sprit
84
Gæt
54%
10år
Kavalan (asiatisk)
Peter
Næse: Lidt gulvlak, mandelolie og teaktræ
Smag: Spids ingefær, sure majs, lemon
Finish: Inde bagved der i smagen er der en behagelig sødme
Det kunne sagtens være en gammel sag, eller også er vi fra nogle varme himmelstrøg der kan forvirre lidt. Tænker vi befinder os omkring 42-43% (virkeligt vag gæt på denne, jeg har stort set ingen idé)
Score: 81
3A.
Næse: Klementiner og kanel, ellers lidt anonym
Smag: Meget overraskende i forhold til duften, nærmest en eksplosion. Tung sirupssødme, let bitterhed, appelsin, lidt kokos(?)
Finish: Fylder hele ganen i lang tid, god bitterhed
Alder 8-10 år med en styrke på 55%. Den minder mig om en SMWS Macallan jeg havde på et tidspunkt (24.44)
Score: 86 (jeg kan godt li' noget med hiv og bid i

3
Orangegylden, den mørke farve snyder, dufter som en let ting uden decideret sherry påvirkning, blandede indtryk, spagnum, 42% plastik, 14y, portfadsting?, M.McD, Mortlach, tja bum, 83p
3A
Flot næse, masser af smag og bourbon fad, 52%, stik mig bare en flaske af den, 88p, 22y, Clynelish, lækker dram.
> Lading <
Glenlivet 21 OB
43%
Batch 0212J
3A
Hi hi
Grunden til at i har fået en ekstra dram idag er at der sidste år var en whisky med som der var lidt debat om og

På flasken står der
Elegant, subtle, balanced - in total harmony
26.90 - Clynelish
Refill sherry butt
27 år
55.1%
Flot gættet Lading men det var jo også dig der havde den med sidste år
Dennis Lund

www.whiskynyt.dk/index.php/forum/1-smagn...lender-2013?start=60
Se under 10. December
Steffen
Petyes har ret langt hen af vejen.
2. december
Bunnahabhain, WWW Falster 2008 aftapning på 47,3%
31yo, 1976 - 2008 fra Creative whisky
Bottle code:08/07078
På whisky base står der at det er en Sherry puncheon der har givet 168 flasker. Dette kan jeg ikke helt få til at stemme og om dette er sandt ved jeg ikke.
Som aftapper takker jeg for pointene - især de høje

Vi aftog 168 flasker af dette fad, som er aftappet af Creative Whisky. Hvem der aftog de andre flasker skal være usagt, men der var med garanti en del flere. På Whiskybase er karakteren 87,67 (2 x 87 0g 1 x 89), så det er faktisk også i god overensstemmelse med dette panels stemmer.

@Flemming, ja det er en god flaske.. Det er også den sidste jeg har af WWWF aftapningerne.. På nær Glenlivet, så har alle stået på hylden for en stund. Desværre er der ikke flere tilbage

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk