Hilsen fra Craigellachie

More
18 years 3 months ago #7503 by Macdeffe
Hej Alle

Jeg vil lige starte en traad med hilsener fra Craigellachie Hotel

Vi er jo en del af whiskynyts faste bidragydere der sidder her ovre og har faaet den haarde tjans at toemme slatter

Vi kom igaar of har indtil videre vaeret forbi Duncan Taylor, Knockandon (Diageo) og Glenfarclas hvor de har vaeret yderst rundhaandede med drammerne. Jeg kan berolige eventuelle laesere med at Karl Ejnar stadig er frisk. og Duncan Taylor er en ny must paa min liste over steder der er vaerd at komme her i Skotland. Ufatttelig billig gammel whisky til ingen penge er jo aldrig daarligt (50 £ for en fantastisk 1966 G@@@@@@@@AS er da meget billigt og kunne faa de fleste af os jyder til at hive muldvarpen frem)

Imorgen staar den paa Glenfiddich og Benriach


MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 3 months ago #7504 by Steen
Replied by Steen on topic Hilsen fra Craigellachie
Oi! der i Danmark!!

Vi har det fantastisk og faar en FANTASTISK masse unikke oplevelser.................... men dem skal i jo nok blive blaest oerene fuld af naar vi kommer hjem................... HVIS vi nogensinde gider at se Danmark igen :o

Skaal for soeren........... VI HAR DET FANTASTISK!!!

Venligst

Steen Mc Thomsen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 3 months ago #7505 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Hilsen fra Craigellachie
Kan fuldt ud tilslutte mig ovenaevnte indlaeg

Udover det: En Cadenhead Allt a' Bhaine, som man jo ikke ser saa tit som single malt
En Convalmore paa 20aar og 65,2% !!!!! Sikke en taet toende.

Og saa kan man faa lov at smage den 8 aars Rosebank fra Murray McDavid, som man aabenbart ikke kan faa lov til at koebe i Danmark paa trods af at Vignoble har den paa deres web-shop :roll:

Hilsen

"Den friske"

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 3 months ago #7508 by MacNiels
Replied by MacNiels on topic Hilsen fra Craigellachie
Ohøj med jer.

Hvis Karl Ejnar stadig er med, så er jeg ikke bekymret for jer andre! :roll:
Vi er da på heller ingen måde misundelige over jeres operation "tøm slatter", vi satser blot på at i strander i lufthavnen da samtlige flyselskaber stejker :lol:

Nå, glas til side som det så smukt hedder. Kan i have en fantastisk tur, og slæb nogle oplevelser med hjem, der er selvfølgelig ingen af os der har givet tolderne et praj.

MacNiels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 3 months ago #7513 by Kim_M
Replied by Kim_M on topic Hilsen fra Craigellachie
Uha, det lyder som om at I bliver forkælet og at I forkæler jer selv. Misundelse? Nej da, det er jo en synd :twisted: .

;)

Nyd det nu i fulde drag. Jeg glæder mig til at læse jeres anekdoter.

Kim M.

--
Kim M.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 3 months ago #7523 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Hilsen fra Craigellachie
HEj Igen

Siden sidst har vi vaeret paa Glenfarclas, hvor vi fik en vertikalsmagning, afsluttende med et par single cask 69'ere. En rigtig god tur paa Benriach, hvor dette destilleri steg en del i min anseelse via nogle fantastiske enfaltfads fadstyrke fadproever. Vi var til en lille smagning paa Gordon og MacPhail og ogsaa en spaendende tur rundt paa Glenfiddich/Balvenie hvor vi fik lov til at smage fra lidt fade (af den spaendende slags) og HansHenrik fik julelyst i oejnene da han fik en 50 aars enkelt fads aftapning (fra et fad han selv valgte). Flaske nr1 ud 1. Heldigvis fik nogle af os lov at smage, da fadet nu var aabnet :-)

Craigellachie Hotel har vaeret fremragende vaerter. Udvalget i baren er der ingen der klager over og maden er fantastisk

Det er rart at komme i en whiskybar hvor personalet interesserer sig for whisky OG ved noget om whisky

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 3 months ago #7526 by jones
Replied by jones on topic Hilsen fra Craigellachie
Saa er kl. 6:30 mandag morgen UK tid (7:30 i DK) og den haergende horde skal til Aberdeen lufthavn og hjem til DK.

Det har vaeret en fremragende tur baade hos vores vaerter paa Craigellachie Hotel og ude paa destillerierne og aftapperne.

Der skal nok komme erindringer og illustrationer her efterhaanden som vi faar gendannet det noedvendige antal hjerneceller.

Al Jones

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 3 months ago #7530 by Kim_M
Replied by Kim_M on topic Hilsen fra Craigellachie
Hold nu op Al, du ved jo godt hjerneceller aldrig gendannes ;) I kan intet gøre - andet end at vente på at vi andre får dræbt nogle "små grå" også :D

Kim M.

--
Kim M.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 3 months ago #7537 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Hilsen fra Craigellachie
Ja sent i aftes nåede vi så endelig hjem efter en lille "smutvej" forbi Stavanger. SAS havde aflyst vores fly til Kbh. og valgte så at sende os via Norge istedet for at tilbyde en hjemrejse med et andet selskab, f.eks. til Esbjerg.

Nå men vi havde da, trods den "lidt sjove" hjemtur, et forrygende ophold.

Jeg vil gerne herigennem bringe en stor tusind tak til vore værter på Craigellachie Hotel, ikke mindst Martin som gjorde en stor indsats for at vi skulle nyde opholdet i fulde drag.

En enestående oplevelse - intet mindre :D :D :D :P :D

Også stor tak til mine meddeltagere på turen, samt til værterne for de mange smagninger og besøg på destillerier og lign.

En særlig tak til MacDeffe for sin geniale ide om at lokke tre af os på en lille frisk spadseretur til toppen af Benrinnes :wink: Hårdt - ja mon ikke - men så dejlig en oplevelse man sent glemmer.

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 3 months ago - 18 years 3 months ago #7538 by Dragen
Replied by Dragen on topic Hilsen fra Craigellachie
Well - det er næsten trist at være hjemme igen... bare det at starte dagen uden haggis og whisky er da lidt hårdt efter sådan en håndfuld dage :lol:

Tak til alle for en dejly miniferie på et af verdens bedste steder.
Jeg sidder og undrer mig når jeg ser de der tåbelige 'paris i en weekend' reklamer.... tænk sig at spankulere rundt og se på kulørte klude og sippe pastis, når man kan tage på Cooperage, destilleriture, klappe langhårede (ingen jokes om hvad jeg laver i Danmark drenge) køer, overkommelige pubcrawls og smånippe verdens bedste whisky i godt selskab... hvis nogen vil bytte det for noget, så smut over på et andet site.

Resten af banditterne har jo nævnt størsteparten af hvad vi har drysset rundt og hygget os med, omend lidt kort - men jeg kan da supplere med lidt naturbetragtninger til at starte med. Der er pænt deroppe... der er rigtig, rigtig pænt - kunne godt tro at det var helt smukt om efteråret (min favoritårstid). Masser af småbakker, vand, træer og andet natur... og en forunderlig fornemmelse af ro som jeg kun synes opstår i områder hvor husene ikke falder over hinanden. Og så er der nok noget med 'bjerge', ehhhh høje bakker, for os som ikke er vant til at tuerne er meget over et par meter. Jeg var godt nok desværre ikke med på den berømte spadseretur nævt ovenfor i tråden, var meget optaget på det tidspunkt - dynen skulle holdes varm, men et par andre småture afslørede da at nogle af dem var en smule stejlere tæt på end de lige så ud til.

Vores pubcrawls på byens to andre officielle etablissementer første os, udover til byens andet mægtige 5 værelses hotel, til hvad der må være Skotlands mindste pub. Et rum med 6 barstole, en lille bænk til 2 (hvis de er meget gode venner) og et bartenderpar som ville få Mimer til at synes ung. Fruen (Dorothy) på The Fiddichside Inn, som stedet hedder, havde det ikke så godt - så dér kom vi kun i audiens 10 minutter af gangen, men hendes mand Joseph kunne nogle gode historier. Han fortalte bare nogle af dem på syngende Skotsk - og som Martin lærte os, er der kun en kommentar til det - smil og sig 'aye'. Han, Joseph, har i øvrigt været Cooper hele sit liv indtil han som pensioneret blev barejer - så han har nok lavet eller gen-lavet mange af de tønder som indeholder de gamle dråber nogle af os så ofte nyder.

Som skrevet tidligere var turen super arrangeret. Det smukke hotel er en perfekt ramme om at blive vartet op af det ekstremt kompetente personale. De af ejerne som var tilstede fremstod som perfekte værter - er kunsten at konversere et selskab død i Danmark ? - den er ikke i Skotland, selvom man er dansker, kunne vi mærke. Der blev hele tiden holdt øje med at alt forløb perfekt for os, selv om personalet også skulle adviseres. Og Martin skal da finde sig at job som rejseleder hvis whiskybranchen engang skal skiftes ud. Det ville nu egentlig være synd med det engagement - det var en fornøjelse at være med en 'arrangør' som er vidende nok til at kunne svare på det meste, men klog nok til at lade være når det giver bedre mening at guide folk igennem til deres eget 'svar'. Super :wink:

Jeg kan/vil ikke fremlægge en af oplevelserne som større en de andre - man skulle have været der (at I ved det ) - der var ikke noget jeg ville have byttet væk. Lidt flere vågne timer i døgnet kunne jeg måske ønske mig af julemanden, men indtil jeg får det var det her den bedste måde at tilbringe dem på.

Vi er da på heller ingen måde misundelige over jeres operation "tøm slatter", vi satser blot på at i strander i lufthavnen da samtlige flyselskaber stejker :lol:

Nå, glas til side som det så smukt hedder. Kan i have en fantastisk tur, og slæb nogle oplevelser med hjem, der er selvfølgelig ingen af os der har givet tolderne et praj.

MacNiels


Niels - min søde (nu eks.) ven - næste gang du giver tolderne et praj - så giv dem for f**** ikke mit navn eller beskrivelse.

Efter vores lille ophold i den majet majet INTERESSANTE lufthavn i Stavanger, tog vi et fly til Århus.
Jeg har købt 'guld' i Skotland, så jeg medbragte flg. hjem i slikposen:

1972 Teaninich. 23 y. 64.95 % (DT-Rare Auld) Natural Cask Strenth. Bottle No. 6357
1966 Glenfarclas. 44.4 % Duncan Taylor PRIVATE BOTTLING. Speyside Region Selection No. 1
Bottled in 2005 Cask No. 3333 Bottle No. 144 of 228. Cask Strength single malt. No chill filtering or colouring of any kind.
1976 BenRiach.28 y. 57.6 % Craicellachie Hotel Bottling. Dist.: 15th November 1976 Bott.: 26th Sept 2005. Hogshead No.: 8079 Bottle No.: 141 of 144. Non CF. No colour.
1973 Longmorn. 30 y. 51.1 % (DT-Rare Auld) Dist.: 10.1973 Bott.: 07.2004 CS Cask No.: 8919 Bottle No.: 4/137
1973 Longmorn. 31 y. 51.3 % (DT-Rare Auld) Dist.: 10.1973 Bott.: 03.2005 CS Cask No.: 8912 Bottle No.: 84/162
1981 Brora. 23 y. 61.0 % (DT-Rare Auld) Dist.: 11.1981 Bott.: 05.2005 CS Sherry cask No.: 1425. Bottle No.: 527/542
1977 Brora. 21 y. 56.9 % (Rare) CS Bottle No.: 5763
1977 Brora. 24 Y. 56.1 % (Rare) CS Bottle No.: 4223
1978 Mortlach. 20 y. 62.2 % (Rare) CS Bottle No.: 1948
1994 Glenfarclas. 58.0 % OB Dist.: 28.02.94 Bott.: 25.10.04 Cask No.: 980 1/285 Bottles
1974 Glenfarclas. 53.3 % OB Dist.: 11.07.74 Bott.: 26.10.04 Cask No.: 6042 1/288 Bottles
1969 Glenfarclas. 41.1 % OB Sherry Cask Vintage Selection (Old Stock Reserve) Dist.: 16th May 1969 Bottled 2nd September 2003. Cask No. 2899. Bottle No. 066 of 215
Glenfiddich. 15 y. 40.0 % OB. Solera with personalized label: ‘Specially bottled for Vivi Rasmussen Glenfiddich Distillery 13/01/2005'
1983 SMWS 26.45 (Clynelish). 22 y. 54.7 % May 1983
1991 SMWS 29.44 (Laphroaig). 13 y. 58.4 % October 1991
1980 SMWS 53.96 (Caol Ila). 25 y. 59.7 % January 1980
1989 SMWS 7.33 (Longmorn). 16 y. 57.7 % April 1989
1994 SMWS 55.15 (Royal Brackla). 11 y. 58.4 % February 1994
1985 SMWS 66.19 (Ardmore). 20 y. 54.1 % March 1985
1985 SMWS 24.86 (MacAllan). 20 y. 55.2 % April 1985
1986 SMWS 37.27 (Cragganmore). 19 y. 59.6 % June 1986
1990 SMWS 41.34 (Dailuaine). 14 y. 59.8 % April 1990
1983 SMWS 59.33 (Teaninich). 21 y. 57.5 %

... en del rare flasker, som jeg på en eller anden måde allerede havde etableret et nært forhold til på vejen.

- når man kommer fra Stavanger må man have sådan ca. lige omkring 1 flaske med ind i landet.

Jeg blev venligst vinket over til tolderen. Hun havde INGEN forståelse for at vi ikke mente at det var vores problem at vi var blevet sendt omkring Norge. Norge er ikke et EU land - sikkert udmærket for Norge - meget, meget skidt for en skuffet drage. Hun kommer fra politiet og er fuldstændig ligeglad med hvad SAS har lavet af rod. Toldere skal tolde (ehh?) varer.
Jeg havde gemt bon'erne for en del af mine køb til brug for min prisliste (rart at vide når man holder smagninger hvad man skal charge). Det, samt 5 minutters charmen alt hvad jeg har lært, endte endeligt med at hun bare gav mig et par formaninger og lod mig smutte igennem.

Jeg tror at det var noget nær de længste 5 minutter i mit liv. Pyyyyyyyyyyyyyyh :oops:

Som sagt - tak til alle for en forrygende tur og godt selskab - det må vi snart gøre igen...

hilsen Vivi :twisted:
Last edit: 18 years 3 months ago by Dragen.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 3 months ago #7540 by uldall
Replied by uldall on topic Hilsen fra Craigellachie
Hej Vivi og andre der var med på turen, mon ikke Martin arrangerer en ny Slainte Fest på et andet tidspunkt, så er jeg med.
Ja Fiddichside Inn er noget specielt, synd at Dorothy var syg.
Kære Vivi havde de en "trækvogn spændt bag på flyet" til at dit pludselige "smuglergods"? er der stadigvæk malt tilbage når vi andrer lander i Dufftown om 5 måneder? ja dine talegaver er jo i orden :lol:
slainte uldall7000

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 3 months ago #7542 by Duffer
Replied by Duffer on topic Hilsen fra Craigellachie
Ja, jeg er interesseret, hvis turen kommer en anden gang....

Jeg tror at det var noget nær de længste 5 minutter i mit liv.


Mit hjerte havde en uregelmæssighed bare ved at gennemlæse den sidste halvdel af teksten...

Noget helt andet er; hvis i var i transit - mener jeg ikke at det norske toldvæsen
(som jeg også har stiftet bekendskab med - både under ind og udrejse... :cry: ) kan udstede bøder eller konfiskere...?
Kvoten er ikke overskredet i DK. Man må indføre 10 liter x 2 personer... :?

Men ellers nogle spændende flasker :) - ikke sådan lige at få i handlen... :?

Kan dog ikke se nogle Caol Ila.. :?

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 3 months ago #7543 by Dragen
Replied by Dragen on topic Hilsen fra Craigellachie

Kære Vivi havde de en "trækvogn spændt bag på flyet" til at dit pludselige "smuglergods"? er der stadigvæk malt tilbage når vi andrer lander i Dufftown om 5 måneder?


He he... jamen jeg havde skam pænt ladet de sædvanlige 30 kilos overflødig bagage blive hjemme denne gang, så der var god plads i kufferten - det vigtigste må da være whiskyen :) - og jo jo - jeg har personligt set de første mange tusinde tønder som ligger og venter derovre, så kom du bare i gang med rejseaktiviteten...

ja dine talegaver er jo i orden :lol:


... manner - her går jeg lille, generte ting rundt og tør ikke sige et pip... jeg var da godt nok lige ved at miste mælet dér hos tolderen, kan du forestille dig sådan en blanding af totalt panik og raseri og så udmærket godt vide at det eneste som kan redde ind er at smile pænt og stille og roligt acceptere hvad hun finder på.... ugh, hårdt...

Noget helt andet er; hvis i var i transit - mener jeg ikke at det norske toldvæsen
(som jeg også har stiftet bekendskab med - både under ind og udrejse... ) kan udstede bøder eller konfiskere...?
Kvoten er ikke overskredet i DK. Man må indføre 10 liter x 2 personer...

Men ellers nogle spændende flasker - ikke sådan lige at få i handlen...

Kan dog ikke se nogle Caol Ila..


.... det var i Danmark - og hun mente jo at vi var rejst ind fra Norge.... og derfra måtte jeg 'ingenting' have med ind.....tænk sig hvis man havde købt de flasker i Norge, det ville dælme have været pebret....
der var da cola på listen: 1980 SMWS 53.96 (Caol Ila). 25 y. 59.7 % January 1980

hilsen
Dragen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 3 months ago #7545 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Hilsen fra Craigellachie
Vivi skrev:

Glenfiddich. 15 y. 40.0 % OB. Solera with personalized label: ‘Specially bottled for Vivi Rasmussen Glenfiddich Distillery 13/01/2005'

De må have meget forudseende, på min står der også 13/01/2005. Eller er det mon den klassiske fejl her i januar.

Fruen (Dorothy) på The Fiddichside Inn, som stedet hedder, havde det ikke så godt - så dér kom vi kun i audiens 10 minutter af gangen

Jeg kom slet ikke i audiens - hun kiggede blot på mig og gjorde en meget sigende bevægelse med pege- og langfinger (saks). Gad vide hvorfor hun gjorde det :wink:

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 3 months ago #7549 by Duffer
Replied by Duffer on topic Hilsen fra Craigellachie

og derfra måtte jeg 'ingenting' have med ind.....tænk sig hvis man havde købt de flasker i Norge, det ville dælme have været pebret....


Godt det endte godt :D
Norges "toldsystem" er ude af trit med virkeligheden... :oops:
At smugle alkohol sidestilles på det nærmeste med en voldsom forbrydelse :evil:
Så hellere lade folk eksperimentere selv. :?

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 3 months ago #7572 by Steen
Replied by Steen on topic Hilsen fra Craigellachie
Ja en KÆMPE STOR oplevelse var turen!!

Stor tak til alle der var med og en helt speciel stor tak til Martin for et helt fantastisk godt arrangement, hans gode humør og måde at være på (også når vi var trætte, bavlede og umulige)!! Han fik åbnet nogle døre for os som ville havde været umuligt for os selv som "

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 3 months ago #7577 by BigMac
Replied by BigMac on topic Hilsen fra Craigellachie
Ja, det ser virkelig ud til I har haft en super tur :!: Jeg er slet ikke misundelig :wink:

Dejligt at det bliver krydret med fotos fra de forskellige besøg rundt omkring.

Martin M. er en nemlig fantastisk guide, nød det i fulde drag da han kørte undertegende og et par venner rundt om Dufftown med afslutning på Glenfarclas i September 2005 - også selv om det kun var en eftermiddag. :D


Mvh

Claus

So many malts - so little time...

themaltdesk.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 3 months ago #7579 by dmwa
Replied by dmwa on topic Hilsen fra Craigellachie
Til Vivi ´s lille skrækoplevelse med de norske toldere

1) Hvorfor var bagagen ikke indskreven til København? Den er vel i transit?

2) At SAS re-router jer via Norge, kan vel ikke blive jeres problem, så længe I ikke tager ophold i norge.

3) Jeg ville ringe til SAS og klage over den behandling. Det kan ikke være rigtigt, at man skal pakke efter, om man tilfældigvis ikke bliver sat på den afgang, man havde pakket / indkøbt efter, når det er uden for ens egen kontrol - og ikke hensigt at rejse ind i et ikke-EU land.

4) Med de nye EU regler for flyselskabernes laden og gøren, er der vel også mulighed for en mindre økonomisk kompensation? I skal henvende jer til det rejsebureau, der har udstedt billetten, hvis I ikke er blevet oplyst om det. Det afhænger naturligvis af, hvor mange timer I kom senere hjem i forhold til den oprindelige schedule.

Jeg kan godt have set Vivi ´s ansigtudtryk - og hendes formodede kommentarer til den norske tolder, hvis hun havde kørt linen ud - er I sikker på, at I ikke var offer for en norsk udgave af "skjult kamera"????

Slainthe

Flemming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 3 months ago #7582 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Hilsen fra Craigellachie
Hej Flemming

Læs lige tråden igen - det var altså i Kastrup vi mødte en emsig (hun)tolder.

Jo vores bagage var ganske rigtigt i transit i Norge; men som sagt var det jo heller ikke dér problemet var.

Mht til vores lille omvej via Norge, så mente "vores" lille tolder ikke det var nogen undskyldning.

Så lige en opfordring til andre, hvis noget lignende skulle ske. Gem for himlens skyld altid jeres kvitteringer for indkøb i Skotland. Heldigvis gør jeg det selv, for det er rart at have priserne, når whiskyen skal indskrives i min database. (regneark)

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 3 months ago #7637 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Hilsen fra Craigellachie

(fra G&MP-tråden)Nu når Vivi har været så udafvendt - kunne vi så ikke få at vide hvad i andre købte derovre...?

Jo - jeg købte 7fl. samt 2 mini'er. Og så fik vi jo alle foræret en Glenfiddich 15y Solera Reserve med personlig etiket (og forkert årstal)

Duncan Taylor Shop i Huntly:
Linlithgow DTC "Peerless" series 21yo 63,0% D:okt1982 A:nov2003 Cask#2211 fl.#186/264
(Glenfarclas) DTC Speyside Selection #1 39yo 44,4% D:1966 A:2005 Cask#3333 fl.#141/228
Mortlach DTC 16yo 57,9% D: nov1988 A:nov2005 Cask#4743 fl.#3/632

Speyside Cooperage - "Madkasse" med et sæt:
Littlemill Sig 1990 10yo 43% D:15.10.1990 A:05.09.2001
Rosebank Sig 1989 12yo 43% D:12.04.1989 A:07.06.2001

Glenfarclas Distillery:
Glenfarclas OB SC1994 10yo 58% D:28.02.1994 A:25.10.2004 Sherry Hogshead Cask#980 285fl.
Glenfarclas OB SC1974 30yo 53,3% D:11.07.1974 D:26.10.2004 Sherry Cask#6042 288fl.

Gordon & MacPhail's Shop i Elgin:
Strathisla GMP 40yo 40%
Glen Grant GMP 1956 47yo 40% D:1956 A:2003 (eneste flaske indtil videre fra mit fødselsår) :D

1956 er et vanskeligt år at finde whisky fra. Efter forgæves at have kigget på fade, fandt jeg en enkelt etiket på en hylde hos G&MP, men der var ingen flasker. Ekspedienten tilbød så at gå i kælderen og kigge efter én, men jeg sagde vores bus gik om 3 min. "I'll run" sagde hun så, og sådan blev det. £145 - men hva' så måtte jeg jo bare sætte Port Ellen 3rd release på plads igen. Nu havde jeg jo også smagt den i butikken.

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 3 months ago #7645 by whiskyconsult
Hej til alle jer der besøgte Craigellachie Hotel

1000 tak for de flotte ord, men husk uden jer ingen tur, og i var klasse selskab. Jeg glæder mig til at planlægge næste tur for jer. Jeg håber at vi kan lave 2 ture hvert år. Jeg skulle hilse fra alle på hotellet og fra Angie, Joe og Dorethy at sige.......KOM SNART IGEN.
Jeg ser frem til mange whisky stunder med jer og nye hoveder i fremtiden.

Endnu engang tak for jeres måde at være på.

Martin

Martin Markvardsen
Senior Brand Ambassador
Highland Park & The Macallan

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 3 months ago #7660 by dmwa
Replied by dmwa on topic Hilsen fra Craigellachie

Læs lige tråden igen - det var altså i Kastrup vi mødte en emsig (hun)tolder.

Jo vores bagage var ganske rigtigt i transit i Norge; men som sagt var det jo heller ikke dér problemet var.


OK - men det ændrer jo reelt ikke på problemet - for hvis bagagen er i transit fra Skotland, så er det jo ikke jeres problem, at I kom via Stavanger. Jeg ville stadigvæk foreholde SAS tolderens opførsel - at SAS af en eller anden årsag vælger at omdirigere deres passagerer, skal jo ikke betyde, at de bliver overfaldet af toldere, fordi man pludselig kommer ind fra anden destination (dette tilfælde et ikke-EU land), når det ikke var planen få timer før man rejste - fra et EU land.

Men anyway - I slap jo med skrækken - og kan forstå, at I havde en forrygende tur.

Ses vi (Karl Ejnar) på onsdag i Aalborg?

Slainthe

DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 3 months ago #7662 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Hilsen fra Craigellachie

OK - men det ændrer jo reelt ikke på problemet

Nej - det har du da helt ret i (undskyld hvis jeg lød lidt hård :oops: )

Men anyway - I slap jo med skrækken - og kan forstå, at I havde en forrygende tur.

Det havde vi i hvert fald - en tur vi sent glemmer :D

Ses vi (Karl Ejnar) på onsdag i Aalborg?

Ja - det er planen - også at jeg tager min svigersøn Jesper med.

Vi ses :)

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 3 months ago #7665 by -arsH
Replied by -arsH on topic Hilsen fra Craigellachie
Dette høres ut som en fantastisk tur!!

Jeg må erkjenne en viss misunnelse, men den forsvant da jeg leste historien om mellomlandingen i Stavanger og møtet med norske tollere.

Jeg kan trøste dere med at vi nordmenn møter de samme tollerne, og vi skal dessverre ikke videre til Danmark.....

Hhmm leser alle innleggene en gang til.. Var det norske eller danske tollere som var problemet? Anyway: problemet er vel egentlig tollkvotene :wink:

Hilsen
Lars Helge
Norsk Maltwhisky lag

www.nmwl.no

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 3 months ago #7666 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Hilsen fra Craigellachie

Jeg må erkjenne en viss misunnelse, men den forsvant da jeg leste historien om mellomlandingen i Stavanger og møtet med norske tollere.
......
Hhmm leser alle innleggene en gang til.. Var det norske eller danske tollere som var problemet?

Det var de danske toldere - vi så ikke noget til nogen norske toldere, selv om vi kom til at gå ud af transitområdet. :oops:
Der var nogen, der kom til at svede, for de havde en stor del af flaskerne i håndbagagen. Vi havde fået forskellige meldinger i Aberdeen mht bagagen, så vi var ikke sikre på at vores bagage var checket igennem til Danmark. Og vi havde heller ikke boardingkort til flyet, men heldigvis har det norske personale en anderledes indgangsvinkel til service end det skotske og danske. Da køen var af en vis længde, kom der straks nogle og tilbød at hjælpe med check-in. :D

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 3 months ago #7667 by Duffer
Replied by Duffer on topic Hilsen fra Craigellachie

Anyway: problemet er vel egentlig tollkvotene


Kvoten for Danmark er at man må indføre 10 liter alkohol fra andet EU land :)

Det syntes jeg egentlig er passende og rimeligt.
Det er trods alt 14 flasker :wink:

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 3 months ago #7668 by -arsH
Replied by -arsH on topic Hilsen fra Craigellachie
Beklager misforståelsen, morsom historie anyway!

Vi i Norge har gleden (?) av få importere kun 1 liter tollfritt.

-arsH

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 3 months ago #7669 by Dragen
Replied by Dragen on topic Hilsen fra Craigellachie


Kvoten for Danmark er at man må indføre 10 liter alkohol fra andet EU land :)

Det syntes jeg egentlig er passende og rimeligt.
Det er trods alt 14 flasker :wink:


Ehhhh - det er dælme ikke ret meget for en der har det sorte bælte i powershopping.

Må man ikke inføre alkohol i mængde: 'til eget forbrug'.... ?

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 3 months ago #7670 by Duffer
Replied by Duffer on topic Hilsen fra Craigellachie

Må man ikke inføre alkohol i mængde: 'til eget forbrug'.... ?


EU har lavet nogle vejledende retningslinjer for, hvor meget der tæller som privat brug. Reglerne følges også af Danmark. Har man mere med end dette, kan man blive bedt om at forklare, hvad varerne skal bruges til:

www.danmark.dk/portal/page?_page ... ema=PORTAL

Men jeg tror man skal over 20 flasker før man har et problem med tolderne. Alle har jo ret til at holde fødselsdag, jubilæum mm. 8)




Men prøv lige at check den her dom

www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=210204&vID=0



T.1 og T.2 var tiltalt for overtrædelse af toldlovgivningen ved i forening og med forsæt til at undgå betaling af afgifter i 3 forhold ved dels i tiden fra den 29. juli 2001 til den 3. september 2001 til eget forbrug og i forening at have indført 24 flasker spiritus á 1 liter og 12 flasker spiritus á 0,7 liter til Danmark fra Tyskland, dels den 16. november 2001 med henblik på videresalg og i forening at have indført 552 flasker spiritus á 1 liter til Danmark fra Tyskland og tilsvarende den 16. december 2001 med 914 flasker spiritus á 1 liter til Danmark fra Tyskland, alt uden at have angivet indførslen over for de statslige myndigheder, hvorved statskassen i alt blev unddraget 156.244 kr. i spiritusafgift. Landsrettens behandling af ankesagen angik strafudmålingen, idet såvel T.1 som T.2 ønskede formildelse af byrettens dom, hvorefter de begge var straffet med fængsel i 60 dage, således at straffen blev gjort betinget, eventuelt med vilkår om samfundstjeneste. Landsretten fandt straffen passende, og af de af byretten anførte grunde blev det tiltrådt, at udgangspunktet er ubetinget straf.

4 dommere udtalte, at der henset til T.2 ´s gode personlige forhold, den forløbne tid, og at han havde været varetægtsfængslet i sagen, fandtes straffen undtagelsesvis at kunne gøres betinget med vilkår om samfundstjeneste i 60 timer. 2 dommere stemte for at stadfæste dommen i det hele. Landsretten stadfæstede efter stemmeflertallet byrettens dom vedrørende T.1 og T.2 med den ændring for T.2, at fuldbyrdelsen af hans straf blev gjort betinget, herunder med samfundstjeneste i 60 timer. T.1 og T.2 blev in solidum tilpligtet at betale 156.244 kr. i spiritusafgift.

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 3 months ago #7671 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Hilsen fra Craigellachie

Men prøv lige at check den her dom

Jamen det var jo dengang der var en fast grænse på 1 ½l spiritus, og først efter 24 timer udenlands.
Siden 2004 har der været en formodningsgrænse på de 10l.
Så jo - til eget forbrug kan godt være mere hvis man kan overbevise de flinke toldere om, at det netop kun er til eget forbrug.

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.452 seconds