Indtryk fra Whisky Live London 2005

More
19 years 1 month ago #4852 by jones
Whisky Live London 2005 "“ den frie bar

Af bare nysgerrighed indledtes det hele med Laphroaig Quarter Cask som desværre viste sig at være en slem skuffelse. Forestil dig Lahroaig 10 års med lige dele whisky og vand.

Det virker nærmest som om de få måneder på små fade var nok til at fjerne det aggressive, men ikke nær nok til at tilføje de ønskede fadkarasterika. Smagte den igen næste dag til Allied Masterclass og indtrykket af en udvandet Laphroaig 10 blev bekræftet.

Old Malt Cask Laphroaig 1987 17 år bestyrker indtrykket at destilleriet bliver nødt til at væbne sig med tålmodighed, så skal de nok få god whisky på lager igen. Tvangsmodning ala Quarter Cask er i hvert fald ikke vejen frem.

Lad os tage de andre skuffelser straks. Talisker 18 år levede ikke op til forventningerne (de var også tårnhøje). En Glen Albyn (endnu et destilleri der blev aflivet i 1983)1966 39 års var mit første møde med dette destilleri, men bød ikke på noget der fik mig til at føle at jeg var gået glip af noget. Bruichladdich 3D (sammenstukket af fade fra 80'erne, 90'erne og 2001) får bare et skuldertræk og et undrende spørgsmål om hvorfor? Er Jim McEwan ved at udgå for god ideer i den linde strøm af Laddie samlerobjekter som der pumpes ud?

En 25 årig Longmorn-Glenlivet rettede hurtigt op på Quarter Cask skuffelsen. Den blev straks efterfulgt af en 17 års Longmorn 1987 55,1% fra Chivas Bros Cask Strength Edition. Serien sælges desværre kun på firmaets destillerier (Longmorn, Aberlour, Glen Grant, Glenlivet).

Noget af det væsentlige ved Whisky Live er ikke bare adgang til de fineste aftapninger, men også kontakt med personligheder bag. Philip Hills (mest kendt som stifter af Scotch Malt Whisky Society og forfatter til Appreciating Whisky) signerede sin nye bog Scotch Whisky Directory. Den må vente på en nærmere præsentation.

Destillerichef og whiskylegenden Iain Henderson står personligt og udskænker Edradour, mens Andrew Symington (ejer af Edradour og Signatory) deler rundhåndet ud af Signatory Vintage.

Edradour var repræsenteret med hele Straight from the Cask finish serien, men der var også skjult en fadprøve på deres røgvariant som skal hedde Ballechin. Som 15-måneders er en den utroligt lovende, med en ikke overvældende røg som er velintegreret på en speciel måde som jeg ellers kun oplever fra Ledaig. Ballechin skal man se frem til.

Signatory imponerede ved at byde på hele den nye Vintage serie med de stilige flasker og grå blikdåser. Jeg nåede det meste:
Benriach 1975 28 år (bare ikke min stil)
Braes of Glenlivet 1974 30 år (jeg er ved at tro at Speyside simpelthen er for mild til min hærdede gane)
Highland Park 1985 (ikke en af de allerstørste eller mest typiske HP, men en interessant variant)
Linlithgow 1975 29 år (måske på en solrig sommerdag, men for let til min smag)
Ledaig 1975 (en enstående kombination af tilbagelænet klasse og elegant røg)
Caol Ila 1979 25 (Jeg opfatter efterhånden Caol Ila som en værdig afløser for Port Ellen)

Caol Ila destilleriaftapningerne kan slet ikke måle sig med de uafhængige versioner som blev udbudt på Whisky Live. OMC's seneste 1979 25 års er endnu et eksempel. Ikke engang smagning lige ovenpå OMC Port Ellen 1978 25 år kunne få den til at falde igennem.

Næsten lige så spændende er OMC Mortlach 1992 12 år som ejede en friskhed og lethed som man ikke normalt forbinder med destilleriet.

Juvelen i Signatory Vintage kronen må være Brora 1981 22 år, en stormflod af kraftige indtryk som formår at bevare harmonien. Imponerende. Flemming bliver ved med at love at han har en flaske på vej til mig. Jeg glæder mig. Stor Brora, kun overgået af den nye i Diageos Special Releases, men det er også til den dobbelte pris. Den vender vi tilbage i forbindelse med Masterclasses.

Berry Bros brillerede også med en lang række aftapninger, som med deres typiske karakter afslører firmaets dybe baggrund i vinbranchen. Jeg "

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 1 month ago #4853 by Wallace
Hej Al,

dejligt med din beskrivelse.

Kunne du evt. supplere med flere facts om den omtalte Brora-aftapning fra Signatory ? (jeg tænker på f.eks. fadtype, destilleringstidspunkt, aftapningstidspunkt)

Slainte
Bjarne

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 1 month ago - 19 years 1 month ago #4854 by Duffer
Jeg skrev følgende op ;

Signatory Brora 56.4% - 22 år - 8.12.1981 - 6.10.2004 Sherry Butt Cask - Cask 1561 (Pris ca. 75 £)

File Attachment:


_________________
"Slainte mhat, slainte mhor!"

MacAll

"A fool and his money are soon parted"
Last edit: 19 years 1 month ago by Duffer.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 1 month ago #4855 by MacChristensen

Hej Al,Kunne du evt. supplere med flere facts om den omtalte Brora-aftapning fra Signatory ? (jeg tænker på f.eks. fadtype, destilleringstidspunkt, aftapningstidspunkt) Slainte Bjarne


Hej Bjarne,

ellers kan jeg måske - det var en 1981 Brora fra Signatory ´s nye Single Cask Selection, aftappet 1981, 22 yo 56,4% og hvis jeg ikke husker helt forkert, så var det fra et 2. eller 3. gangs sherry fad, farven taget i betragtning. Og så kommer den jo i deres nye indpakning og flaske, som faktisk tager sig rigtigt godt ud, selvom det jo selvfølgelig ikke har nogen indvirkning på indholdet..... ;o )

Slainte,
Jesper

Slainte,
Jesper
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 1 month ago #4856 by Duffer
Det eneste man kan undre sig over er hvorfor man ikke har hele den serie med hjem i tasken.... :(
Jeg skal have en større taske med næste gang - det er sikkert.....

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 1 month ago #4857 by MacChristensen
Tja, ellers er der vist ikke så meget at tilføje til Hr. Jones ´ beretning, jeg smagte mere eller mindre det samme - men vil da gerne give min "Hot" og "Not" bidrag også...

Lad os starte med det negative:

G&M Glen Albyn - godt man ikke har brugt en formue på den. Hurtigt ind - hurtig ud, uden at efterlade nogen som helst eftersmag...

18 yo Talisker - havde ikke smagt den før, men er blevet for "kedelig" sammenlignet med 10yo, den er blevet alt for blød, og al den karakteristiske peber er væk.

Mortlach 32 yo Special Releases fra Diageo - Stor i næsen, men det var også det. Skuffede gevaldigt, når man tænker på hvad dette fortræffelige destilleri ellers kan byde på. Fik en på SMWS dagen før, der var LYSÅR bedre, og til kun en 1/3 af prisen.

Og til sidst..... Laphroaig Quarter Cask - det var alligevel den største skuffelse. At et sådan velrenommeret destilleri vil udgive denne, tja det fatter man simpelthen ikke - som Al skriver, så smagte den som en nedvandet 10 års, hvor man havde kastet en håndfuld savsmuld eller 2 ned...
Men vi har jo HELDIGVIS ikke alle samme smag. :wink:

Men det positive var:

Glenrothes - et destilleri jeg ikke har stiftet så meget bekendskab med, men blev meget positivt overrasket under deres masterclass - rigtig dejlig og kompleks whisky, som er meget let at gå til !!

Caperdonich - smagt efter anbefaling af Martin på SMWS, havde aldrig smagt en dram fra dette destilleri før, men hold da op hvor blev jeg overrasket. Jeg blev simpelthen bombarderet af smagsindtryk, og jeg smagte et par mere på messen, der levede op til samme standard, så det er ikke sidste gang jeg har smagt aftapninger fra det destilleri.

Brora ´er fra ovenståede indlæg - simpelthen en kanon dram, som jeg vist må havde en flaske af, mere er der vist ikke at sige om den....

Og til sidst....30 yo Brora Special Releases fra Diageo - super whisky, meget stor, røget, utrolig kompleks og meget meget meget lang. Eneste negative er - ja prisen.....

Ellers er der vist ikke så meget at sige, end at det var en kanon oplevelse, tak for hyggeligt samvær til alle der var med, og ser frem til næste år i London, hvor der forhåbentlig er endnu flere fra dette forum, der tropper op ?!?

Slainte
Jesper

Slainte,
Jesper

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 1 month ago #4859 by caskdk
Ang den omtalte Brora, så er den og en del af de andre nye Signatory cask str udgaver allerede på lager hos os,
og er så småt på vej ud i butikkerne.
Den Brora vi har været heldige at få leveret er præcist den samme som den omtalte.
Prisen i Danmark bliver omkring 900 kr i butikkerne.
Information om nærmeste forhandler fås her Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

Desværre er der ikke tvivl om at specielt Broraen hurtigt bliver udsolgt. Vi skal besøge Signatory i starten af næte måned og håber at kunne få noget mere.

Claus FC Vin

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 1 month ago #4861 by caskdk
Her er lidt billeder af de nye aftapninger med mest fokus på den omtalte Brora.

Claus FC Vin
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 1 month ago #4862 by MacChristensen
Ledaig ´en fra samme serie overraskede mig faktisk også en del. Der kommer også en ´78 Bunna (28 yo) i denne serie på et eller andet tidspunkt. Martin M og jeg fik lov at smage den fra en fadprøve, de havde stående under bordet (hvorfor er det altid HER de rigtig sjove ting står ?!?! :P ), og det var også en super dram. Men sådan kunne man jo blive ved.... :wink:

Slainte
Jesper

Slainte,
Jesper

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 1 month ago #4863 by Duffer
Så lige at Brora'en kan fås hos Weinquelle - samme cask # 1561 - med et samlet antal flasker på 611.
Prisen er 100 € og er dermed billigere end i UK.
Godt jeg skal derned i slutningen af ugen :wink:

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 1 month ago #4864 by jones
Flemming kommer forbi tirsdag formiddag med en flaske Signatory Vintage Brora.

Al J. :D

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 1 month ago #4866 by uldall
Nogle dejlige oplevelser i har haft ( er overhovedet ikke misundelig ) og Al det er jo som altid nogle fantastiske gode beskrivelser af dine og jeres fælles oplevelser, også tak til jer andre for jeres indtryk, mon ikke der kommer flere når tingene har sat sig lidt.
Jeg er glædelig overasket over at Al synes Caol Ila er en værdig arvtager til Port E., i al beskedenhed har jeg nu altid syntes den har været bedre, og ja især de uafhængige aft.
Man kan så ærgre sig over at næsten alt Caol Ila lagres på fastlandet? efter Al's ord kikkede jeg lige en ekstra gang på min egen samling, uha der står mange perler.
Al omtaler også Glen Elgin positiv, har ikke smagt den malt endnu, men er da ekstra spændt på DMWA's 2005 aft., som jo netop er Glen Elgini en 43% og Cask jubilæums udgave :D
Til sidst hvad er prisen ca. på sådan en tur til Whisky Live, altså netto rejse og overnatning?
Tak. Slainte uldall

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 1 month ago #4868 by Duffer

Til sidst hvad er prisen ca. på sådan en tur til Whisky Live, altså netto rejse og overnatning?
Tak. Slainte uldall


Det kommer helt an på hvordan du ønsker at bo.
Vi boede tæt på Kings Cross - to mand i et værelse med bad på gangen og med engelsk morgenmad, kaffe og juice.
Ingen luksus, men cirka 500 kr per overnatning - 250 kr. per mand. Toget fra Kings Cross til Luton retur - 155 kr per mand.
Flyveturen med Ryan Air fra Esbjerg til Luton og retur - 99 kr + diverse skatter - ialt 578 kr retur per mand.
Transport med metro ca. 22 kr i centrumområdet.
Entre på messen ca. 240 kr per dag - Masterclass ca. 120 kr per styk.
Maden er ligefra dyr til svinedyr.
Største udgift er nok besøget i "The Vintage House" - ikke fordi de er dyre, men fordi det er lidt svær at styre sig. :roll:

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 1 month ago #4870 by whiskyconsult
Jeg vil lige benytte lejligheden til at sige tak for godt selskab til de fantastiske 4 fra Jylland.
I er godt selskab og jeg håber på flere whisky oplevelser med jer.
Vi kan jo altid spise på Scotch igen bare for at få blodtrykket op...(Undskyld den er intern).

Martin

Martin Markvardsen
Senior Brand Ambassador
Highland Park & The Macallan

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 1 month ago #4877 by Duffer

Jeg vil lige benytte lejligheden til at sige tak for godt selskab til de fantastiske 4 fra Jylland.
I er godt selskab og jeg håber på flere whisky oplevelser med jer.
Martin


I lige måde... :D
Glæder mig allerede til Whisky Live Glasgow - Paris.
Desværre bliver det ikke til Limburg i år.

Se review her ;

www.whiskylive.com/england/london-2005/index.php

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 1 month ago #4884 by bdujgp
Husk lige at bestille 2 billetter til Whisky Live (Skal vi nappe den i Glasgow ??) - Mr. Uldall.

Eller skal sådan et arrangement udbydes til hele Fredericia Whisky Golf & Gourmandise Society ?

Slainte - Jørn G.

NB. Godt nok ikke lige emnet, men hvad koster en Craigellachie Hotel 2001 Single Cask (Glenfarclas 30 år - 51,2%) - på auktion eller hvor den nu må findes ?

Slainte
Jørn - Fredericia

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 1 month ago #4885 by caskdk
Prøv at spørge Flemming fra DMWA - jeg tror han måske har den

Claus

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 1 month ago #4891 by karlejnar
Al Jones skrev:

Caol Ila 1979 25 (Jeg opfatter efterhånden Caol Ila som en værdig afløser for Port Ellen)

Caol Ila destilleriaftapningerne kan slet ikke måle sig med de uafhængige versioner som blev udbudt på Whisky Live. OMC's seneste 1979 25 års er endnu et eksempel. Ikke engang smagning lige ovenpå OMC Port Ellen 1978 25 år kunne få den til at falde igennem.

Det vil jeg give Al helt ret i, og at Diageo ikke gør mere ud af Caol Ila er en gåde. Og at de ikke rydder CI-lageret for Lagavulin, og lagrer den lokalt er en skam.
De mange uafhængige aftapninger viser jo, at det det bestemt er en værdig afløser for den lidt "udslidte" og overvurderede Port Ellen.

Ellers nogle fremragende rapporter fra Whiskylive af de deltagende "whiskynyt'ere". Det er bestemt mit indtryk, at I har haft en god tur, og at det er noget, man selv bør prøve engang :D

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 1 month ago #4893 by uldall
Hallo JGP
Hvornår er der Whiskylive i Glasgow ? regn lige på en pris Jørn. du har kontakterne, hvad koster sådan en forlænget weekend monstro? :roll:
Slainte uldall

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 1 month ago #4901 by dmwa

NB. Godt nok ikke lige emnet, men hvad koster en Craigellachie Hotel 2001 Single Cask (Glenfarclas 30 år - 51,2%) - på auktion eller hvor den nu må findes ?

Prøv at spørge Flemming fra DMWA - jeg tror han måske har den


Den var så god, at vi kom til at sælge den. Mener Juuls Vinhandel har nogle - men om han vil sælge dem...???

Hallo JGP
Hvornår er der Whiskylive i Glasgow ? regn lige på en pris Jørn. du har kontakterne, hvad koster sådan en forlænget weekend monstro?
Slainte uldall


Med RYAN AIR fra Lübeck til Glasgow direkte kan det ikke koste mange bas-ører - måske DKK 3-400 pr person t/r inkl. afgifter. Så skal I enten leje en bil - eller tage tog til/fra Prestwick, men da flyveren flyver meget tidligt hjem - og togrejser ikke er det billigste i Skotland, er billeje nok i sidste ende det mest hensigtsmæssige og billige.

Scottish Country Cottages (DANMARK) bruger et godt hotel i den billige ende af skalaen - og meget tæt ved "The Pot Still" i Glasgow - interesseret så kontakt Flemming (både DMWA og SCC)

Slainthe

Flemming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 1 month ago #4904 by Minisky
Hej,

Lige for at give mit besyv med:

Hvad var Not for mig, var den serien "Private Cellar" fra Speyside Distillers - det var nogle generelt kedelige aftapninger, der på ingen måde skilte sig ud.

Jeg måtte også lige prove Indisk maltwhisky - nej, det var ikke på nogen måde noget jeg skulle have brugt tid på...

Benromach 21 på Tokaji Finish - fy for satan.....

HOT:

OMC var godt præsenteret og den 17. års Laphroaig var helt utrolig god - og deroppe omkring lå også en 14 års Lochnagar.

Signatorys Vintage, der var Highland Park højdepunktet - Brora var god, men efter at have læst de øvrige indlæg, er jeg stadig overbevist om, at det ikke handler om andet end snobberi, når den får så ekstremt positivt ord med på vejen...

Berry's - Ja, Glen Elgin 1975 => fantastisk

Chivas Cask Strenght serie, der fandt jeg Glen Grant og Strathisla værende helt uimodståelige...

Og smertensbarnet Quater Cask - En fin whisky, som jeg syntes destilleriet sagtens kan være bekendt, men jeg går heller ikke udelukkende efter røgen...

Derudover er det jo altid en stor oplevelse at se personlighederne selv stå der og præsentere deres produkter.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 1 month ago #4905 by Duffer

Signatorys Vintage, der var Highland Park højdepunktet - Brora var god, men efter at have læst de øvrige indlæg, er jeg stadig overbevist om, at det ikke handler om andet end snobberi, når den får så ekstremt positivt ord med på vejen...


Jeg smagte både Signatorys Highland Park og Brora.
Begge gode whiskies.
Men hvordan kommer ordet "snobberi" ind - er det mere "fint" at drikke Brora end Highland Park...????
Det har jeg lidt svært ved at se...!! :?

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 1 month ago #4906 by jones
Mon ikke der sigtes til at der er tale om en (forholdsvis) dyr whisky fra et lukket destilleri?

Men indlægget savner indre logik.

Når jeg skriver at Brora'en er fremragende, så er det snobberi, fordi Minisky tilfældigvis ikke deler min opfattelse.

Men når jeg "giver ham ret" i at Berry Bros Glen Elgin er fantastisk, så er min mening pludselig lige så god som hans.

Jeg har aldrig været stor Laphroaig fan og Quarter Cask er med stor afstand den ringeste Lahroaig jeg har smagt.

Andre vil selvfølgelig mene noget andet uden at få skudt "Islay-freak" eller andet i skoene.

Hvis vi var enige om det hele, så var der vel kun behov for eet - meget stort - destilleri.

Virkeligheden er heldigvis llidt mere mangfoldig og jeg ville aldrig drømme om at kalde en der kan lide noget som jeg ikke kan en "snob" eller lede efter lyssky motiver til at han ikke deler min forgyldte mening.

Al j.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 1 month ago #4907 by Duffer

Mon ikke der sigtes til at der er tale om en (forholdsvis) dyr whisky fra et lukket destilleri?

Al j.


Så kan jeg vel undgå at blive kaldt "snob" idet det slet ikke gik ind i mine overvejelser da smagte og vurderede Broraen.. :roll:

Og Berry Bros - det er god whisky - både Glen Elgin, Dufftown og specielt Banff og Springbank (1968).
Nu håber jeg ikke at nogle af de sidstnævnte destillerier er lukket i mellemtiden... :D

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 1 month ago #4908 by dmwa
Banff - det kommer jo an på hvilken tidshorisont man anskuer ud fra - Banff blev jo lukket i 1983 - og bombet af tyskerne under 2. verdenskrig den 16. august 1941 med dramatiske følger ..... for køer, fugle og andet i området.

Slainthe

Flemming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 1 month ago #4909 by caskdk
Ja ifølge velunderettet kilde skulle disse arme dyr stadig have store tømmermænd....

Claus

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 1 month ago #4910 by dmwa
Det var i øvrigt også efter denne hændelse, at man fandt ud af, at man kunne opbevare dyr i sprit (som det huskes fra biologilokaler :lol: :lol: :lol: :lol:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 1 month ago #4913 by Towle
Flemming, DMWA, skrev:

Det var i øvrigt også efter denne hændelse, at man fandt ud af, at man kunne opbevare dyr i sprit (som det huskes fra biologilokaler :D :D :D :D

Dyr i sprit? Pthøh, som om at det var noget. Jeg har en fætter i Rom!!!!!!

Venlig hilsen
Kurt

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 1 month ago #4917 by Minisky
Jeg er på ingen måde ude på at hænge nogen ud som snobber, det var ikke personligt ment...

Signatory's Brora var yderst fremragende, så jeg er ikke på nogen måde uening med Jones dér - tværtimod. Jeg vil ikke betvivle nogens vurderinger, da jeg mener at individets oplevelse at den enkelte whisky er den eneste rigtige for det pågældende individ, og den er formentlig (og forhåbentlig) forskellig fra andres oplevelser.

Jones har til gengæld ret i årsagen til mit ordvalg omkring snobberi:

Mon ikke der sigtes til at der er tale om en (forholdsvis) dyr whisky fra et lukket destilleri?


Hvis alle Signatory's Vintage aftapninger var fantastiske, hvorfor så lige trangen til at fremhæve Brora'en frem for de andre...
Det er bare det!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 1 month ago #4918 by MacChristensen

Hvis alle Signatory's Vintage aftapninger var fantastiske, hvorfor så lige trangen til at fremhæve Brora'en frem for de andre...Det er bare det!


Tja, hvis du spørger mig, så var det fordi JEG syntes Brora ´en var den bedste af dem - længere er den som men ikke. Næsten på højde med den var Ledaigen, og den Bunna ´68 de havde stående under bordet.

Men som så tit sagt - smag er forskellig fra person til person, og heldigvis for det da !

Slainte,
Jesper

Slainte,
Jesper

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.342 seconds