Glemte Destillerier

More
20 years 8 months ago #107 by Kim_M
Glemte Destillerier was created by Kim_M
Endnu engang lider jeg på jeres hjælp :D TAK!

I løbet af de næste par uger flytter jeg til Skotland. Jeg startet mine studier ultimo september, så inden da har jeg fint med tid til at udforske Skotland endnu engang. Naturligvis skal jeg også besøge en række destillerier. Spørgsmålet er bare HVILKE???

Jeg kunne godt tænkt mig, at besøge de destillerier, som alle andre sjældent kender til, men alligevel gerne destillerier der tager imod et lille besøg - steder som turist-hobene næsten glemmer, men perler for vi der elsker selv de mest \"eksotiske\" afarter af whisky.

Hvilket glemte destillerier er værd et besøg?

Kim M.



P.S. Jeg har besøgt hele Islay!

--
Kim M.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
20 years 8 months ago #499 by dmwa
Replied by dmwa on topic Glemte Destillerier
Der findes generelt 2 typer destillerier - de der tager imod besøgende (ansatte guider) og de der ikke tager imod besøg.

Alle der tager imod besøg kan man lære noget hos, jeg har endnu ikke besøgt et destilleri, der ikke sætter deres små forskelle i fokus - så selv af de mest besøgte turiststeder, vil man også kunne lære lidt. Det er en kompleks ting at producere whisky - og derfor er der mange små (ofte oversete) faktorer, der gør den store forskel.

Hvad kan man f.eks. lære på Glenfiddich? Intet vil måske de fleste sige - men nej, her tager man grueligt fejl. Udover at der måske er mange turister året rundt, så får man en glimrende tur. Der er larm - og det kan være svært at høre guiden - men bevares - de skal jo også producere whisky.

Men - den opmærksomme vil bemærke, at der faktisk findes 2 typer spirit stills hos Glenfiddich - hvilket ikke ses ret mange andre steder. Hver still producerer sin egen specielle smag - og de 2 destillater vies senere hen, og bliver til en Glenfiddich - her kunne det jo være morsomt at smage den ene og den anden type 12 år efter - for virkleigt at kunne smage forskellene.

Besøger man f.eks. Edradour - så har man den fordel, at man kan se hele produktionen fra ét sted - og man kan tilmed høre hvad guiden siger - for det sker i et rum op til destilaltionshallen, hvor der er et vindue mod hallen.

Og sådan kan vi blive ved - hvert enkelt destilleri har deres egen historie at fortælle - så selv om man skulle tro, at man får den samme historie hver gang, så vil det opmærksomme øje og øre kunne opsnuse en masse spidsfindigheder, der vil få den enkelte til at få en dybere viden om smagens fremkomst.

Hvi man vil have adgang til ikke besøgs-åbne destillerier, kræver det en special invitation - men da du formentlig er i Skotland over en længere årrække, så burde der jo være tid til at skabe disse kontakter.

Slainthe - og gode studier

DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming Gerhardt-Pedersen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
20 years 8 months ago #503 by Kim_M
Replied by Kim_M on topic Glemte Destillerier
Er der nogen, der har besøgt \'Ardmore Distillery\'? Er det et besøg værd?

Jeg troede faktisk, at den whisky ikke var til at få længere.

Kim M.

--
Kim M.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
20 years 8 months ago #504 by whiskyconsult
Replied by whiskyconsult on topic Glemte Destillerier
Hej Kim

Jeg har besøgt Ardnore og det er bestemt et besøg værd men sørg for at få en rundvisning af en dem er i produktionen.
Vi har i Whisky World Ardmore 21 års 100 anni. deres jubilæums whisky. Så de kan stadig fås.

Martin

Martin Markvardsen
Senior Brand Ambassador
Highland Park & The Macallan

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
20 years 8 months ago #515 by MacNiels
Replied by MacNiels on topic Glemte Destillerier
Whiskyspot.com har faktisk en lille artikkel (på svensk) om hidden malts.
Man skal godt nok et lille stykke ned i teksten for at finde de glemte (gemte) destillerier. Han skriver dog ikke noget om, om nogen af dem er åben for offentligheden.

Artiklen findes her:
www.whiskyspot.com/index.cfm?lan ... 2003-07-17

[Redigeret den 14/8/2003 af MacNiels]

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
20 years 8 months ago #516 by Kim_M
Replied by Kim_M on topic Glemte Destillerier
Tak Niels!

Det var en interessant artikel, der nævnte flere ukendte malt whiskies, som jeg gerne ville stifte bekendtskab med.

Den mindede mig i øvrigt om endnu en glemt whisky. I sin tid havde de hos Grants, på deres grain whisky destilleri i Gervin, også et lille malt whisky destilleri med kobberkedler og det hele. Der fremstillede de i en årrække \"Ladyburn\". Jeg kender maleren, der arbejdede på destilleriet i den periode, og hos ham smagte jeg en 10 års Ladyburn tappet i 1987. Det er sandsynligvis den mest parfumerede og blomsteragtige whisky, jeg nogensinde har smagt. Man skal desværre nok lede rigtig længe før end man finder en flaske Ladyburn i dag.

Kim M.

--
Kim M.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
20 years 8 months ago #517 by dmwa
Replied by dmwa on topic Glemte Destillerier
Man behøves ikke at lede længe efter LADYBURN i dag - man skal bare gribe dybt i lommen.....

Slainthe

Flemming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.237 seconds