Skuffende Ardbeg (connoisseurs choice 1993-2003)

More
20 years 2 months ago #865 by kokken
Jeg købte den omtalte flaske i London i sidste uge, og jeg må sige efter at have smagt den op i mod den org Ardbeg, så tåler de ingen samlingen.
Den har efter min mening ingen KROP, Eftersmag eller fylde, smagen bliver ganske enkel væk efter man har fået de "hellige" dråber i munden.
Men den mangler så også 6%.vol.

mit Ardbeg Hjerte Bløder når nogle sender sådane flasker på market..
suk-suk

kokken

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
20 years 2 months ago #867 by stig
Tre-fire ting;
karamel
meget vand
koldfiltrering
hård filtrering

Stig

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
20 years 2 months ago #868 by dmwa
Hej "Kokken"

Jeg forstår ikke helt din udladning, og så måske alligevel..

Du søger - så vidt jeg kan læse - røg, damp, tørv så det fløjter i næsen. Det leverer Ardbeg TEN. Til dette bruger de med garanti nogle særlige udvalgte fade, som de har lavet til specielt denne produktion. Derudover laver de jo også andre "produktioner", som af den ene eller anden grund er mindre røget - og det er vel den som Connoiseurs Choice repræsenterer, og som appelerer til et andet publikum, som måske IKKE kan lide det voldsomme røg etc, som de originale ARDBEG´s er udtryk for.

Smag og behag - men havde vi "kun" de originale aftapninger, så var verden fattigere på oplevelser - og vi ville ikke have noget at danne en mening ud fra. Så brug din oplevelse med CC Ardbeg til at drage den erfaring, at fordi der står et destillerinavn på etiketten, så får man altså ikke samme smag. Det afhænger i høj grad af mange faktiorer igennem produktionen - kun én ting er sikkert, når du køber en MÆRKEVARE, får du samme produkt igen og igen og igen og igen....

Slainthe

DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming Gerhardt-Pedersen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
20 years 2 months ago #871 by jones
Her er en sandsynlig forklaring på Kokkens oplevelse.

På Ardbeg har man længe haft en aftale om at levere fyld til Allieds blended whiskies. Tidligere gik 99% af produktionen til Allied og kontrakten er ikke udløbet endnu. Det er en del af forklaringen på mærkets aktuelle lagerproblemer.

De mange fade som Allied aftager er lavet efter en anden neutral, røgfri opskrift end rigtig Ardbeg.

Det gør det meget sandsynligt at en del af de fade som de uafhængige får oppe under neglene stammer fra Allied produktionen og derfor ikke er rigtig Ardbeg, selv om de godt må markedsføres under navnet.

Det skal lige tilføjes at ingen af de uafhængige kan være i god tro når de køber denne vare, da Allied fadene mærkes tydeligt med blå endestykker.

Når man oveni mishandler whiskyen som Stig beskriver, så kommer slutresultatet til at ligge meget fjernt fra Ardbeg.

Al Jones

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
20 years 2 months ago #872 by Boggen
Jeg har fornylig anskaffet mig en Ardbeg 1978 (aftappet i 1999) fra Conniseurs Choice til en rimelig pris i en Københavnsk vinhandel.

Denne aftapning er væsentlig mere røget end andre Ardbegs i samme aldersklasse jeg har smagt - eftersmagen og helheden halter dog en hel del efter i forhold til fx Ardbeg 1975 fra destilleriet.

Dermed - tror jeg - at Conniseurs Choice (G&M) nødvendigvis ikke får alle de mindre peatede fade. Det kan også have noget at gøre med, at man ønsker denne stil af unge Ardbegs.

Alt i alt må jeg nok sige, at de bedste køb af Ardbeg kommer fra destilleriet selv og Douglas Laings OMC-serie - her er der generelt valuta for pengene.

I øvrigt vil jeg blot tilføje - efter min opfattelse - at aftapninger fra G&M's Conniseurs Choice-serie har relativ høj kvalitet til trods for de forhold Stig nævner (karamel, koldfiltrering osv).

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
20 years 2 months ago #874 by kokken

Hej "Kokken"

Jeg forstår ikke helt din udladning, og så måske alligevel..

Du søger - så vidt jeg kan læse - røg, damp, tørv så det fløjter i næsen. Det leverer Ardbeg TEN. Til dette bruger de med garanti nogle særlige udvalgte fade, som de har lavet til specielt denne produktion. Derudover laver de jo også andre "produktioner", som af den ene eller anden grund er mindre røget - og det er vel den som Connoiseurs Choice repræsenterer, og som appelerer til et andet publikum, som måske IKKE kan lide det voldsomme røg etc, som de originale ARDBEG´s er udtryk for.

Smag og behag - men havde vi "kun" de originale aftapninger, så var verden fattigere på oplevelser - og vi ville ikke have noget at danne en mening ud fra. Så brug din oplevelse med CC Ardbeg til at drage den erfaring, at fordi der står et destillerinavn på etiketten, så får man altså ikke samme smag. Det afhænger i høj grad af mange faktiorer igennem produktionen - kun én ting er sikkert, når du køber en MÆRKEVARE, får du samme produkt igen og igen og igen og igen....

Slainthe

DANSK MALTWHISKY AKADEMI


Du har ret i det med oplevelsen, men ca 300kr for en flaske 3 hold skyllevand, det syndtes jeg er mange penge.
Og hvorfor lave en Ardbeg til et andet publikum?. Det avkog CC har købt er jo den Whisky Ardbeg ikke selv vil lægge navn til, og dem der sælger dem gør IKKE singel malt Whiskyer nogle tjenster...

hilsen kokken
Flemming Gerhardt-Pedersen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.424 seconds