Laphroaig

More
20 years 8 months ago #536 by MacLars
Laphroaig was created by MacLars
Hej

Nu har jeg flere steder læst at folk ikke synes Laphroaig er så potent som den engang har været - fornyligt købte jeg også en standard-aftapning 10 års Laphroaig, og synes heller ikke den er så potent som jeg huskede den - muligvis fordi MacNiels har brændt mine Laphroaig-smagsløg af med den Cask-strength udgave han købte på vores seneste skotlandstur :lol:

Nogen der har gjort de samme erfaringer? (mine smagsløg har dog givetvis ændret sig i årenes løb, men læste om en der havde smagt en flaske fra 2000 og en fra nu af, og han sagde at der var en markant forskel...)

MacLars

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 2 months ago #4138 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Laphroaig
Hej
Har lige åbnet min cask strength Laphroaig. Her genfandt jeg nogle smagsnoter og kvaliteter, jeg mindes fra første gang jeg smagte den almindelige 10års :D
Jeg er ikke i tvivl om at denne har ændret sig til lidt mere "mainstream", og jeg tror, de har gjort det for at tækkes et bredere publikum :roll:

Cask udgaven er på trods af farven (mit Farbstoff) absolut en værdig repræsentant for tidligere tiders Laphroiag "potens". Og de 55,7% gør den så absolut ikke ringere, så kan man selv komme vand i efter behov/smag :P :P

Absolut en behagelig overraskelse. Eneste "problem" nu - hvad stiller jeg op med den almindelige 10 års på 40%? Jeg kan ikke sælge den til min svigersøn, nu han også har smagt den"ægte" vare :?

Glæder mig til Quarter Cask ankommer, og til at se, om den indeholder nogle af de samme kvaliteter :P

Vil gerne lave en sammenligning mellem denne og CS, samt evt. 15år. Desuden Cadenhead, MMD og DL OMC udgaver. Altså en Laphroaig vertikalsmagning, evt. med alm. 10års som "aperitif" :wink:

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 2 months ago #4139 by BigMac
Replied by BigMac on topic Laphroaig
Jeg har vist stadig omkring en ½ flaske 15års, som jeg gerne stiller til rådighed samt en slat CS :wink:

Har også en flaske (fantastisk, synes jeg) Lagavulin 12 CS hvis det skulle have nogen interesse til sådan en sammenkomst :wink:

såe - just name the time & place :)

mvh

Claus aka BigMac

So many malts - so little time...

themaltdesk.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 2 months ago #4144 by McKermit
Replied by McKermit on topic Laphroaig
Alle jer der var så heldige at være interesseret i whisky dengang Laphroaig smagte "som vor mor lavede den", og som mindes den med længsel, kunne I ikke give et referat af jeres erfaringer med Quarter Cask (QC), når I får dem? Hvis den så smager af "som vor mor ...", så kan vi, for hvem whiskyentusiasmen er af relativ ny dato, jo måske være så heldige at kunne anskaffe os en flaske QC og smage Laphroaig "som den var engang"...

Kvak

McKermit

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 2 months ago #4145 by IvarA
Replied by IvarA on topic Laphroaig
Jeg har smakt Quarter Cask. Den ble presentert på Oslo Whiskyfestival og vi har også hatt den på et møte i Norsk Maltwhiskylag.

Quarter Cask er ikke en typisk Laphroaig og definitivt ikke "som den var engang". Den er mye mer avdempet i lukt og smak og gir nok ikke et kick til de som liker Laphroaig pga den intense røyksmaken.

Jeg tilhører de som ikke liker Laphroaig spesielt godt. Jeg likte imidlertid Quarter Cask.

Quarter Cask vil altså være skuffende for noen og en positiv overraskelse for andre.

Ivar A
Norsk Maltwhiskylag ( www.nmwl.no )

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 2 months ago #4148 by BH
Replied by BH on topic Laphroaig
Karlejnar skrev

Absolut en behagelig overraskelse. Eneste "problem" nu - hvad stiller jeg op med den almindelige 10 års på 40%? Jeg kan ikke sælge den til min svigersøn, nu han også har smagt den"ægte" vare


Jeg var lige inde og kigge i skabet. Der stod en 1L Laphroaig, men den var på 43%. Er det fordi det er en liter købt i lufthavn(toldfrit)? eller er det den gamle udgave?
Jeg kan ikke huske om den er købt i 2000 eller 2002, og jeg har desværre ikke skrevet det ned.

Bjarne H.

Bjarne Hagen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 2 months ago #4149 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Laphroaig
Hej Bjarne

Jeg tror det har skiftet lidt mellem 40% og 43% evt. til forskellige markeder. Men det, jeg mener med den gamle udgave, hvis man kan kalde den det, var at den var mere intens i røgen og tørven end den nuværende. Disse kvaliteter er helt klart til stede i cask strength udgaven :P Der skelnes forøvrigt også mellem forskellige CS udgaver, min har en rød stribe, der hvor der står "cask strength" og er på 55,7%.
Og det var vist tilbage i '98-'99, jeg smagte den almindelige 10-års første gang. Kan da ikke lige huske, om den var 43%, men da det var på Halkær kro til musik, og Eskil, som hyrer musikere altid plejede at bede dem om at tage whisky med fra UK, så har den nok været 43%.
Den, jeg har i skabet nu, er som sagt på 40%, men den er købt hos Otto Duborg.
De samme smagsnuancer finder man for øvrigt også i mange uafhængige aftapninger af Laphroaig'en. F.eks. Cadenhead's :P

Og Ivar, jeg er da lidt skuffet over, at Quarter Cask'en ikke har de "gamle" smagsnuancer :( Det er jo egentlig det, de slår meget på ved lanceringen, at den skulle være som i gamle dage :roll: Men måske ligger disse gamle dage meget længere tilbage i tiden end vores "gamle dage".
Og måske smagte Laphroaig helt anderledes dengang :?:

Så McKermit, du må ha' fat i en cask strength eller en IB'er, hvis du vil smage det :P :P vi "gamle" går og fabler om ;-)

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 2 months ago #4152 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Laphroaig
Halkær Kro ? Er det de kører med Skorske aftener en gang imellem eller er det lidt længere nordpå ?. Mine forældre har vist været til et eller andet Skotte-fis omkring Vegger-Nibe !

Med hensyn til alkoholprocent, var det sådan i gamle dage (I standardaftapningernes tidsalder) at der var en almindelig 40% og så en toldfri 43%. Hvorfor ved jeg ikke....

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 2 months ago #4153 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Laphroaig

Halkær Kro ? Er det de kører med Skorske aftener en gang imellem eller

Der er i al fald folkemusik koncerter der ind imellem (og vist osse lidt teater)
Vi plejede at komme der fast til koncerter, men det er blevet lidt sjældnere på det sidste. www.halkaer.dk/

Vores første koncert i '98 deroppe står stadig i min erindring, som noget af det bedste violinspil, jeg har hørt. På den ene side en ung, sprælsk og vild Harald Haugaard. På den anden side en stille og følsom Dave Swarbrick (ja ham fra Fairport Convention).
Og hans indledende bemærkning: "Now I wouldna mind a Talisker and a glass of "wotter" coming my way"

Ak ja, det var dengang både Talisker og Laphroaig var faste malts i baren :P De sidste gange vi var deroppe, var der nogle andre, der stod for baren og maden, og de syntes nok ikke, der behøvede at være andet end øl og vand :(

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 2 months ago #4156 by Towle
Replied by Towle on topic Laphroaig
Karl Ejnar skrev:

Jeg tror det har skiftet lidt mellem 40% og 43% evt. til forskellige markeder.

Det er sikkert rigtigt. Jeg har købt en del 10 års efterhånden. Nogle gange 1 liters og andre gange 0,7. Nogle gange på Nettorvet og nogle gange andre steder. Nogle gange er de 40%, andre gange 43%. Jeg kan dog ikke gøre rede for hvor hvilke er købt, men alle er købt i Danmark!

Forleden skrev du iøvrigt hvornår dine Laphroaig standardaftapninger var aftappet. Jeg har studeret mine 10, 15 og CS'er i skabet, man kan ikke se at det står nogen steder.

Jeg har udviklet en pervers vane: Når det er en 40% jeg har gang i, spæder jeg en lille squiss CS i. Det er forbavsende hvor få dråber der skal til en tofingers, for at sætte liv i kludene :D

Venlig hilsen
Kurt

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 2 months ago #4159 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Laphroaig
Towle skrev:

Forleden skrev du iøvrigt hvornår dine Laphroaig standardaftapninger var aftappet. Jeg har studeret mine 10, 15 og CS'er i skabet, man kan ikke se at det står nogen steder.

Det står ingen steder, men jeg gætter på årstal udfra tidspunkt, de er købt. Jeg går ud fra, at de har så tilpas stor omsætning :wink:

Men det ville nu være rart, om de kunne holde sig til 43%, som deres naboer, så man er fri for at spæde dem op med CS :shock:
Eller endnu bedre, at de gik over til 46%, og skrottede kold-filtrering (og farve) :P
De kan jo nøjes med at filtrere og farve dem, de sender til USA :roll:

OK farvetilsætning mindsker forskelle fra batch til batch, men Laphroaig er en af dem, der er overdrevent farvet. Hvorfor skal den ligne en sherry-lagret, når de fortæller stolpe op og ned ved rundture, at de udelukkende bruger first-fill bourbon :roll:
Og helt ærligt, at de ikke kold-filtrerer CS'en er da fint, men hvorfor så igen tilsætte farve :?

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 2 days ago #5301 by vad
Replied by vad on topic Laphroaig
MacLars,

Dette spørgsmål vil vi aldrig få opklaret, med mindre vi har 2 flasker fra to årgange. Jeg tror personligt - og det er igen en usikker faktor - at en Laphroaig 10 smager nogenlunde som den plejer. Jeg kender dem ikke fra "gammel tid", men blot over 2 år har jeg oplevet en markant ændring i min opfattelse af den. NU virker den mere tynd, mere ... som om der er "huller i smagen". Samme gælder for 15 års versionen - helt afgjort. Men så meget er ikke ændret på 2 år - ud over mine smagsløg. Alt det sagt, så synes jeg L10 er en fantastisk dram, også uden for 10 års CS oplevelsen.

Hvad angår 10 års CS, så har jeg lige bundet det sidste af en flaske, som jeg fik i julegave for over 2 år siden. Den var kun minimalt ændret i forhold til den gang - måske lidt mere tilgængelig, super-aldret. Men den holdt sgu!

--Vad

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 11 months ago #5330 by caskdk
Replied by caskdk on topic Laphroaig
Hej Vad og alle jer andre

Jeg har haft samme opfattelse som mange andre. Jeg mente også at Laphroaig 10 havde ændret sig. Den var blevet mere mainstream. Det opfattede jeg som en ændring man havde lavet for at ramme et større publikum.
Da jeg for 14 dage siden besøgte Edradour havde jeg den fornøjelse at være sammen med manageren Iain Henderson en hel dag. Under snakken kom vi ind på emnet, og han er jo tidligere manager på Laphroaig. Meldingen var helt klar. Der kan forekomme små udsving i malten der bruges, men der blev ikke ændret noget mens han var chef på stedet, det var 100%.
Efter den snak er jeg nok kommet frem til at mine (og måske andres) smagsløg / indtryk har ændret sig.

Claus

File Attachment:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 11 months ago #5355 by vad
Replied by vad on topic Laphroaig
caskdk,

Måske kunne du resize det billede lidt. Tråden her er nærmest umulig at læse, hvis man ikke har en 21" skærm.

--Vad

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 11 months ago #5357 by caskdk
Replied by caskdk on topic Laphroaig
Det skal jeg gøre næste gang - undskyld

Claus

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 11 months ago #5358 by MacLars
Replied by MacLars on topic Laphroaig
Det har jeg gjort nu, det var så godt et billede at jeg ikke lige fik det gjort med det samme ;-)

Klik på billedet for at se det i fuld størrelse.

MacLars

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.200 seconds