Bruichladdich 3D og mangfoldighed

More
19 years 1 month ago #4888 by karlejnar
Al Jones skrev i tråd fra Whiskylive:

Bruichladdich 3D (sammenstukket af fade fra 80'erne, 90'erne og 2001) får bare et skuldertræk og et undrende spørgsmål om hvorfor? Er Jim McEwan ved at udgå for god ideer i den linde strøm af Laddie samlerobjekter som der pumpes ud?

Jeg tror de har en god grund til at "spytte" nye versioner ud. De har jo valgt at være et rent malt destilleri, og må altså skaffe indtjening på en lidt anderledes måde end ved at have faste kontrakter med blendere.

Mht 3D, så synes jeg, den er udmærket. Igen, som jeg skrev om Laphroaig Quarter Cask, ikke en ungdommelig whisky, der når op på niveau med Ardbeg Very Young. Men tager man den lavere styrke i betragtning, er den ikke så ringe endda.
Men jeg har jo også en udpræget smag for disse unge Islay's med den søde tørverøg. Den kun 3år gamle Port Charlotte bliver her dæmpet ned med en '98'er 25ppm 'Laddie'/Bowmore krydsning, samt en '89'er ren 'Laddie'. Personligt kunne jeg godt have tænkt mig lidt mere Port Charlotte i den, men til gengæld giver de ældre malts lidt mere karakter og alder til den.

Mine smagsnoter:
Duft: Tørv, lidt blomster, citrus
Smag: Sød tørv, lidt røg
Eftersmag: Middellang, tør

Som sagt synes jeg, det er et frisk forsøg, og ser frem til en kommende mere potent udgave med mere Port Charlotte og højere abv.

Man kan diskutere, om deres mange udgivelser er et forsøg på at gøre os til samlere, eller bare er en måde at give os et indblik i deres mangfoldighed af fade. 'Laddie'en er en malt, der modner godt på både bourbon og sherryfade. Især synes jeg den gør sig rigtig godt i 100% friske bourbon- og oloroso-sherryfade

Så jeg siger: Længe leve mangfoldigheden.

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.128 seconds