Den nye Port Ellen fra Whiskyowner

More
14 years 11 months ago #18108 by Towle
Er der nogen der har taget hul på den nye 83'er fra Whiskyowner? Var den værd at vente på? Er der dukket nogle anmeldelser op? Den skulle jo, efter prospektet, være helt fantastisk.

Jeg bestilte mine andele i de gode, gamle dage, da jeg endnu drak whisky. Da jeg stadig har et stort lager af gode aftapninger og nu har fået tilført yderligere 6 flasker, må der gøres noget radikalt og jeg overvejer at sende det hele til Herr. Krüger, men hans tidligere priser på PE fra Whiskyowner imponerer mig ikke. Et par hundrede euro dækker jo knapt nok indkøbsprisen + forrentning af den investerede kapital i alle de år vi har ventet på flaskerne.

Vil det være mere fordelagtigt at sælge dem - og flere andre gode flasker - på Ebay og i givet fald: Hvilket Ebay ... på hvilket sprog? Kan jeg med fordel vente til efteråret, hvor aktiviteten på auktionerne er højere og dermed flere om at byde varerne op i pris?

For at komme eventuelle forespørgsler i forkøbet: Jeg sælger dem ikke under 2.000 kr. pr. flaske og hvis det vælter ind med købstilbud til den pris, forbeholder jeg mig ret til at sende dem i udbud blandt reflektanterne.

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 11 months ago #18109 by bdujgp
Mystisk indlæg - Kurt Towle

Jeg synes du skal beholde dine flasker - Drik dem selv eller lad dine børn arve dem :-) )

Slainte
Jørn - Fredericia

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 11 months ago #18111 by st7

Er der nogen der har taget hul på den nye 83'er fra Whiskyowner? Var den værd at vente på? Er der dukket nogle anmeldelser op? Den skulle jo, efter prospektet, være helt fantastisk.

Som altid holder Norse Cask et højt niveau. Det gælder også denne Port Ellen, som dog er mere afdæmpet i røgen end de 2 andre (1979/28 år og 1983/24 år) der er aftappet for nyligt.
Smagte den i lørdags, og den er bestemt ventetiden værd......som jeg generelt synes det altid er tilfældet med aftapningerne fra WhiskyOwner.

Et par hundrede euro dækker jo knapt nok indkøbsprisen + forrentning af den investerede kapital i alle de år vi har ventet på flaskerne.

Indkøbspris kr. 815,- pr. fl. + evt. fragt. Du må have nogle gode indlånsrenter i banken, hvis en pris pr. fl. på € 200,-/kr. 1500,- ikke er en god forrentning på 2 ½ år. :roll:

For at komme eventuelle forespørgsler i forkøbet: Jeg sælger dem ikke under 2.000 kr. pr. flaske og hvis det vælter ind med købstilbud til den pris, forbeholder jeg mig ret til at sende dem i udbud blandt reflektanterne.

Som jeg skrev i en tidligere tråd, så kan 1983/24 år købes i Viby J. for kr. 1895,- :D
gladforvin.dk/product_info.php?c ... cts_id=382
og siden andelsprisen for denne var højere end den netop aftappet 25 årig, så tror jeg prisen hos forhandlerne bliver ret ens på de 2 varianter.
Jeg ville derfor ikke sætte næste op efter, at det vil vælte ind med købstilbud på kr. 2000,- pr .fl.
Men held og lykke med "investeringen"

Slainte Mhath
Søren, MWL

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 11 months ago #18114 by Duffer

Da jeg stadig har et stort lager af gode aftapninger og nu har fået tilført yderligere 6 flasker, må der gøres noget radikalt og jeg overvejer at sende det hele til Herr. Krüger, men hans tidligere priser på PE fra Whiskyowner imponerer mig ikke. Et par hundrede euro dækker jo knapt nok indkøbsprisen + forrentning af den investerede kapital i alle de år vi har ventet på flaskerne.

Med 6 flasker PE, vil det måske give mening at dele dem op over minimum 6 auktioner, så der ikke er mere end en flaske ad gangen. Der er stadig - specielt i disse tider - en risiko for at den går under din egen indkøbspris. PE burde dog kunne tiltrække samlere i hele verden :-)
Ved en budpris på ca. 330 € - er der ca. 2.000 DKK til dig selv. Køretid, benzin mm ikke iberegnet...

For at komme eventuelle forespørgsler i forkøbet: Jeg sælger dem ikke under 2.000 kr. pr. flaske og hvis det vælter ind med købstilbud til den pris, forbeholder jeg mig ret til at sende dem i udbud blandt reflektanterne.

Hvis du ombeslutter dig, vil jeg godt købe en flaske til de 815 DKK den kostede - til gengæld lover jeg dig at den bliver åbnet og delt mellem nogle whiskyvenner der sætter pris på den slags, fremfor at den ryger på en hylde nede i Japan og aldrig bliver drukket... :wink:

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 11 months ago #18115 by Towle
Om den går i kredsløb i en af Saturns ringe (sammen med alle kuglepennene og venstresokkerne), eller forsvinder i halsen på en flok entusiaster, kan ikke rokke ved min pris og jeg vil grine hele vejen hen til planteskolen ;-)

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 11 months ago #18116 by Duffer
Vi har hørt mange forskellige udredninger på hvorfor folk der sælger deres samling, men den med planteskolen er vist ny :lol:
Uanset hvad, kunne det være interessant hvis du ville holde os/mig underettet hvordan det så gik.
Held og lykke med salget.

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 11 months ago #18143 by Ronnie
Både PE 1983 og PE 1979 fra whiskyowner-serien står til salg hos Herr Krüger i denne måned. Så nu bliver det interessant at se, hvad den aktuelle markedspris er...?!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 11 months ago #18146 by st7
Her, godt og vel en måned før auktionen slutter hos Herr Krüger, er status:

Norse Cask PE 1979, 28y 53,6% - Cask Ref. QW1311, 277 bt. - € 70,-
Norse Cask PE 1983, 25y 58,6% - Cask Ref. QW1312, 226 bt. - € 48,-
Norse Cask PE 1983, 24y 52,5% - Cask Ref. CM016, 298 bt. - € 93,-

Spændende kamp :wink:

Slainte Mhath
Søren, MWL

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 11 months ago #18210 by Duffer
Port Ellen 1983 / 24 Year old / Cask #CM016 - 52.5% også til salg her:
www.thewhiskyexchange.com/P-9543.aspx

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 10 months ago #18425 by Duffer
Slutbudet blev:
Norse Cask PE 1979, 28y 53,6% - Cask Ref. QW1311, 277 bt. - 193 €
Norse Cask PE 1983, 25y 58,6% - Cask Ref. QW1312, 226 bt. - 213 €
Norse Cask PE 1983, 24y 52,5% - Cask Ref. CM016, 298 bt. - 151 €

Ved en pris på 213 € får sælger ca. 168,50 € ~ 1.270 DKK.
Hertil skal fraregnes fragt/transport til Tyskland.
Link: whiskyauction.com/auction/vendor_e.html

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 10 months ago #18428 by Lazze
Slutbudet blev:
Norse Cask PE 1983, 25y 58,6% - Cask Ref. QW1312, 226 bt. - 230 € og icke 213
8)

Sláinte
Lasse

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 9 months ago #18590 by st7
På Whiskyfun er der nu smagsnoter på både PE 1983 24y #CM016 og PE 1979 28y #QW1311 :

Port Ellen 24 yo 1983/2008 (52.5%, Norse Cask, hogshead, cask #CM016) Colour: gold. Nose: starts big, fat, oily and rather phenolmenal, as tarry as Port Ellen can be but pleasantly coated with ‘sweet' elements from the oak, such as vanilla and marzipan. Whiffs of diesel oil and new leather jacket (or Moroccan leather shop, err"¦) Gets then rather citrusy, with hints of lemon liqueur and quite some fresh ginger. Also spearmint. It got much less ‘tarmacky' after a few minutes but there's also more gunpowder.
With water: superb! Wet dog (worry again, dogs), unlit Havana cigar (pick your favourite brand), tar and new leather. Mouth (neat): big and thick, bursting with pepper, peat and wood extracts (faint ‘bourbonness', unusual in Port Ellen) but getting then smoother, quite liquoricy and softly spicy. Big peat. Some dried fruits after that (figs, pears) and the same kind of gingery lemon notes as on the nose. With water: even richer, with many spices and more dried fruits as well as notes of herbs of Provence (thyme, rosemary"¦) Finish: drier and even spicier. I get lots of clove. Comments: this Port Ellen was rough and a bit dirty when I first opened the bottle but after a good month of breathing, it got more ‘polished' and complex yet still very big. It seems that most of the 1983s were filled in rather active wood! Anyway, a great one, bravo Denmark. SGP:467 "“ 93 points.

Port Ellen 28 yo 1979/2007 (53,6%, Norse Cask Selection, cask #QW1311, 277 bottles) Colour: pale straw. Nose: ah yes, now we're really talking! Big, big smoke (coal and peat), with the kind of austerity we're really fond of. Lemons, raw wool, wet limestone, a little mint, oysters, lemon tonic, ink, ashes and the rest of the gang... It suddenly explodes after a while, with big notes of fresh eucalyptus leaves, new oak and pear peelings. Not really sexy and maybe a tad ‘cerebral', but truly beautiful. For Port Ellen exegetes? With water: a full plate of oysters, with lemon, seaweed and pepper and added notes of fresh almonds. Less herbal and maybe more typical. Mouth (neat): a little sweeter and rounder than on the nose and more resinous and herbal as well. Even bigger notes of eucalyptus, pine resin sweets, mint... And of course a lot of pepper and peat. Excellent! With water: it got more almondy but still quite resinous. And very peppery. Finish: rather interminable, with a peaty backburn and also a little salt. Comments: one of these sharp Port Ellens that we like so much, but that may put off lovers of sweet and rounded whiskies. You've been warned. SGP:158 "“ 92 points (and mange tak, Carsten-H.)

Slainte Mhath
Søren, MWL

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.154 seconds