Kommentar: Akvavit lageret på bourbonfad

More
17 years 7 months ago #9171 by Macdeffe
<!-- w --><a class="postlink" href="www.snapsnyt.dk">www.snapsnyt.dk

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 7 months ago #9172 by Peteys
Hvor længe har den så lagret på whiskyfade? og er det whisky hvis den har lagret i over tre år?

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 7 months ago #9173 by dmwa

og er det whisky hvis den har lagret i over tre år?


NEJ - for at være whisky, skal det jo dels være baseret på byg - mig bekendt er akvavit (i Danmark) baseret på kartoffelstivelse (korrekt mig hvis min antagelse er forkert) - dels skal destillationen jo foregå i kobberkedler.

Whisky bliver jo heller ikke til rom, fordi den fadafsluttes i et rom-fad.

Slainthe

DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 7 months ago #9174 by whiskyconsult
Distillationen skal IKKE foregå i kobberkedler for at kalde det whisky....Jeg kender ikke mange grain destillerier som bruger kobber....

Martin Markvardsen
Senior Brand Ambassador
Highland Park & The Macallan

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 7 months ago #9175 by Peteys
nej det var også det jeg tænkte, men selvfølgelig, kartofler kan vel ikke regnes for grain, men hvor længe har den så lagret? hvis den har lagret i nogen år kunne den da være spændende at smage, ik? jeg mener hvor mange af jer ville sige nej tak til en god gammel cognac hvis i blev budt? kvalitet er vel kvalitet?

Peteys

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 7 months ago #9176 by MacNiels
Akvavitten har i følge Jyllandsposten, lageret 24 måneder på et 20 år gammel bourbon fad der har været brugt til skotsk whisky.

Korn sorten kan vel heller ikke være afgørende for at kalde det for whisky? Så vidt jeg husker laves der whisky på hvede, majs mm.

Er det afgørende for at kalde det for whisky (ikke skotsk whisky) fadlageringen ?
Eller kan man kalde alt der har set et bourbon fad for whisky?

MacNiels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 7 months ago #9177 by Macdeffe
Ja
Nej

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

  • JensTh.
  • Visitor
  • Visitor
17 years 7 months ago #9178 by JensTh.
Replied by JensTh. on topic Kommentar: Akvavit lageret på bourbonfad
Hej alle,

Da jeg selv stod for aftapningen og etiketteringen, iøvrigt sammen med destillerichefen og min far, er jeg nok den nærmeste til at fortælle om den sjældne flaske.
Først og fremmest beklager jeg at der allerede er udsolgt. De 234 flasker er blevet revet væk i løbet af mindre end 14 dage, så tilbage er der kun at sige - watch this space. Det kan være der kommer andet spændende over de næste par år. Det er tid til at være stolt over det danske.

Akvavitten kan ikke kaldes for whisky. Godt nok er den destilleret på hvede (det er kun nordmændene der idag bruger kartofler), dansk hvede naturligvis, men den destilleres til over 94,6% hvorved råspritten nærmer sig en neutralitet. Selv ved 96% kan man dog klart smage forskel på om en råsprit er lavet af eksempelvis hvede (ren), rug (krydret og dejagtig) eller molasse (flødekaramel), men grænsen ligger i whiskybranchen omkring ovennævnte % styrke - alt derover kan kaldes neutral spirit, mens grain destilleriernes procenter ligger under - og kaldes grain spirit.

Der er ingen lov om at man skal bruge kobber i en destillation, men det er temmelig smart at benytte sig af det når man skal lave grain spirit, idet kobber binder svovlholdige stoffer, som ikke er alt for behagelige for at sige det mildt. Det vil være unfair at fortælle hvilke graindestillerier i Skotland der benytter sig af kobber, og hvilke der ikke gør eller ikke har gjort - altså lige bortset fra at jeg naturligvis bør pointere at Girvan, der tilhører William Grant & Sons, min gamle arbejdsplads (som ikke betaler mig længere) bruger masser af kobber. Jeg har selv en såkaldt 'copper saddle' fra en af kollonnerne, altså et stykke kobber som sprit og dampe kommer i kontakt med - det er nemlig i dampform de ovennævnte stoffer tilrettes af kobberet.
Vil I finde en maltwhisky destilleret i stålkedler, så prøv Murree's fra Pakistan. Med fare for at få en Fatwa på nakken, så råder jeg allernådigst folk til ikke at åbne den. Var man i tvivl om kobber's indflydelse på whisky's kvalitet, så ses det nok ikke tydeligere her; kogt kål, blyantspids og brændt gummi...

Nå, men iøvrigt er en anden grund til at vores akvavit ikke er en whisky... er naturligvis der hvor et stort håndværk kommer ind, der hvor kryddermesteren kommer på banen og skal balancere med hemmelige opskrifter. Han er jo Nordens svar på en Maltmaster. Akvavit skal (ifølge EU - lov) være på mindst 37,5% vol, og i krydderbilledet skal der findes enten kommen og/eller dild.

Ydermere behøver man ikke lagre akvavit, men vi har dog gjort det med denne idet det i dette tilfælde har afrundet og blødgjort en akvavitten. Man skal dog passe på ikke at sammenligne det for meget med whisky, også selv om jeg personligt nyder den i whiskysituationer. Denne her, Fadlagret AALBORG JUBILÆUMS Akvavit, har lagret i 24 måneder...uendelig lang tid for en akvavit...men det er jo ganske lidt i forhold til whisky... men whisky har jo en masse smagstoffer i råspritten der SKAL blødgøres ved lagring. Akvavits 'grundstof' er derimod så godt som neutral sprit, og derved er det blot krydderblandingen, der skal påvirkes om dette skulle ønskes.

Som sagt er jeg ked af at ikke alle nåede at få fat på en flaske. Det eneste sted i Danmark den specielle aftapning kunne findes var på brænderiet i Aalborg, hvor de melder at de kunne have solgt fire gange så mange flasker - mon ikke de snart kommer på e-bay. Hvis I finder nummer 16, så er det min fars, den skal ikke sælges for den skal jeg arve - så snitterne væk.

mvh
JensTholstrup

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 7 months ago #9181 by ivar

Denne her, Fadlagret AALBORG JUBILÆUMS Akvavit, har lagret i 24 måneder...uendelig lang tid for en akvavit...


Med fare for å virke ekstremt nasjonal-sjåvinistisk, vil jeg påpeke at vi i Norge har vår egen Gilde Non Plus Ultra, lagret i over 12 år, og at vi tidvis selger akevitt som er ennå eldre enn dette... :wink:

Men én ting skal dere ha, og dét er at dere har begynt med enkeltfatstappinger! Dette er noe vi i Norge svært gjerne også vil se med norsk akevitt, men som Arcus mener det "ikke" er et marked for... :cry:

Mvh
Ivar Svensson
Oslo, Norge
NMWL-Oslo, SMWS-SE

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.259 seconds