Maltwhisky og vanilje.

More
18 years 2 months ago #7915 by Torben
I marts udgaven af "Samvirke" er der en artikel om vaniljedyrkning og anvendelse. Artiklen slutter med følgende oplysning/påstand:

De omkring 40 tons ægte vanilje, som årligt bruges på verdensplan, går hovedsageligt til gourmet-produktion af is, fine parfumer og dyr maltwhisky.

Oplysningen om vanilje i maltwhisky er godt nok helt ny for mig, og jeg tvivler på at den er rigtig.

Er der nogen der kender mere til en sådan eventuel tilsætning i vores yndlingsdrik.

Mvh Torben [/u]

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 1 month ago #7916 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Maltwhisky og vanilje.
Der nævnes vanilje i rigtig mange smagsnoter, men denne vaniljesmag har intet med tilsætning at gøre, men kommer derimod fra egetræet. Især amerikansk eg afgiver denne smag til både bourbon og skotsk whisky. Det eneste, der lovligt kan tilsættes maltwhisky, er E150 farvestof(Spritkaramel).

Betegnelsen bourbon bruges også på vaniljestænger, i al fald har jeg set den nævnt på pakningen de har i vores lokale Spar. Måske har Samvirke-skribenten set det, og fejlagtigt troet, at man også bruger det i fremstilling af whisky :shock:

Der var engang, at jeg fik Samvirke som medlem af FDB, men nu får man det jo kun, hvis man tegner abbonement :roll:

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 1 month ago #7924 by Kjelltore
Replied by Kjelltore on topic Maltwhisky og vanilje.
Det er riktig at mange whisky smaker vanilje, og at denne kommer fra eike fatet. Men det er ikke vanilje man smaker, men vanilin.

Men smaken er i prisippet den samme, og vanilin brukes som smakstilsetting i en rekke matvarer.

Kjell Tore
NMWL
(Norsk MaltWhisky Lag)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.131 seconds