Kommentar: Er whisky oprindeligt fra Irland eller Skotland ?

More
18 years 11 months ago #5666 by dmwa
Han ville nok blive endnu mere overrasket, hvis han erfarede, at processen faktisk stammer fra Mellemøsten.....

Kunsten at destillere udviklede sig fra Mellemøsten op gennem Europa til Irland, hvor irske munke tog kunsten med sig til Skotland - det første tegn på Kristendom i Skotland findes faktisk ganske få kilometer fra Bladnoch Distillery....

Slainthe

DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming Gerhardt-Pedersen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 11 months ago #5667 by Macdeffe
Alt dette er gisninger, man ved det faktisk ikke med sikkerhed. Det er dog den gængse teori at destilleringskunsten kom til Scotland fra Irland, som Flemming skriver. Også blandt skotterne selv - jeg har i hvert fald hørt det mange gange - men oftest udtrykt således at det bare er en formodning.

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 11 months ago #5668 by bruhns
Alex Kraaijeveld som nogle måske kender fra MALTS-L listen, har opstillet en hypotese om hvordan det kan være foregået, se
www.celticmalts.com/journal-a2.htm

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 11 months ago #5671 by Steen
Tjah........ og jeg hørte endgang en postulere at han mente at det måtte komme fra Danmark og selve ordet var en fordrejning af det danske "Væske" (med en bred vestjydsk udtale).
Om ikke andet er det da en behagelig tanke.......når man nu er dansker (men jeg tvivler sgu på at den holder væske...........øh vand!)
:wink:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 11 months ago #5675 by dmwa

Tjah........ og jeg hørte endgang en postulere at han mente at det måtte komme fra Danmark og selve ordet var en fordrejning af det danske "Væske" (med en bred vestjydsk udtale).


Det var faktisk en undersøgelse, som Dansk Maltwhisky Akademi lavede i samarbejde med Moesgård Museum, Lemvig Museum (for der stammer Jens Tholstrup fra) og vikingemuseet i York. Vi fandt ud af, at der i en gammel vinkinge "ro til England/Skotland" sang var et vers, der lød noget i retning af "Wi ska ´ ha ´ now wæske" - vi frigav undersøgelsen den 1. april - husker ikke lige året.....

Slainthe

DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming Gerhardt-Pedersen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 11 months ago #5680 by Steen
Hæ hæ hæ!! :) :D :mrgreen:
Det var faktisk en af dem der holdte smagning på forrige års WWW som fortalte det på sin smagning :wink:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.256 seconds