Kommentar: Introduktion af Ardbeg 1996

More
19 years 1 month ago #4764 by dmwa
Øhhhh - har jeg misforstået noget - eller var Ardbeg ikke lukket på daværende tidspunkt??? Hvis jeg må komme med et gæt, et det en 1986 og ikke 1996? Har jeg ret???

Slainthe

DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 1 month ago #4766 by MacLars
Fra en anden tråd

Den skulle ganske rigtigt være kraftigt røget, selvom den er fra Allied perioden. Op gennem 90'erne indtil '97, hvor Glenmorangie tog over, fyrede de op i kedlerne en gang imellem. Rygtet vil vide, at forarbejdet blev udført på Laphroaig, og kun selve destilationen foregik på Ardbeg.
Det lyder egentlig logisk nok, idet de så slap for en del rengøring af udstyret.


MacLars

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 1 month ago #4769 by karlejnar
Flemming skrev:

Øhhhh - har jeg misforstået noget - eller var Ardbeg ikke lukket på daværende tidspunkt??? Hvis jeg må komme med et gæt, et det en 1986 og ikke 1996? Har jeg ret???

Nej - de var vel nærmest i mølpose, eller hvad man nu kalder det, når de engang imellem destillerer for at holde udstyret kørende, samt at opfylde kontrakter med blendere. :roll:

I 1986 tror jeg slet ikke, der blev produceret noget Ardbeg. Der findes i al fald ikke meget fra dette årti. :(

Men fra starten '90'erne er der en del, bl.a. det der indgår i TEN og Uigedail. Men altså stadig lavet under Allied's ejerskab.

Der findes i øvrigt en del SOS aftapninger, jeg har da en '91, som jeg købte hos Juul på messen i Kolding 2003. Og Stig har jo et par andre årgange med på hans Ardbeg vs. Islay smagninger.

Jeg kan i øvrigt anbefale at læse om Ardbeg på www.spiritofislay.net/
Gordon er Ardbeg-fan(atiker) hvis nogen skulle være i tvivl 8)

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 1 month ago #4770 by uldall
Vedrørende produktion af Ardbeg, så blev der på den ene eller anden måde produceret hvert år fra1990 til 1996.
Fra 1997 af de nye ejere.
Der findes aft. fra G&M enten SOS el. Connoisseurs Choice fra 1990 til og med 1996, dog har jeg ikke set nogen fra 1992?
Men fra 1992 findes bl.a. aft. fra D. Lang og andre.
Den første aft. fra 1980 er Kildalton, så er der total pause til 1988 hvor der findes special aft. til bl.a. det Italienske marked ligeledes også fra 1989.
Det vil sige at fra 1981 til 1987 er der ingen produktion, men alle andre år er repræsenteret indtil 1998 med den sidste Very Young aft. :D
Slainte uldall7000

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 1 month ago #4774 by Macdeffe
48.9%. Makes me wonder...

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 1 month ago #4778 by dmwa
Det var også den lave alkoholprocent, der fik mig til en ekstra tanke - og da jeg så spolede filmen tilbage til 1997, hvor Dansk Maltwhisky Akademi besøgte Ardbeg, så havde jeg meget svært ved at forestille mig, at der var produceret noget der de sidste par år.

Men jeg kan tage fejl - Stig må være den nærmeste til at kommentere....

Slainthe

Flemming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 1 month ago #4779 by Macdeffe
Jeg har ikke forstand på fade der "lækker".

Det kan jo være det pibler ud af dem. Det kan også være der bare fordamper mere en det normale "angels share"

Påvirker det kvaliteten ?. Det kan jo være det giver en bedre whisky ?

Selvfølgelig aftapper man disse fade eller hælder dem om. Der er jo ingen der har interesse i at det hele foramper. Pånær afdøde Skotter

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 1 month ago #4781 by stig
Først dette er en destillering fra 1996.
Og ja det er en single cask aftappet ved fadstyrke, uden farve og uden koldfiltrering. Det sidste kan man tydeligt se, da whiskien her i det danske forår er meget grumset.
Mht. alkoholstyrken, så har det også undret mig, at den er så lav. Det kan naturligvis skyldes flere faktorer, men jeg tror ikke, at fadet har lækket, da der i alt er kommet 229 flasker svarende til 160 liter, dvs, at der er forsvundet 40 liter på ca. 9 år, hvilket vel ikke er urealistisk, men dog meget.

Stig

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 1 month ago #4800 by karlejnar
Fra flere kilder kan der nu bekræftes, at Ardbeg var lukket (i mølpose) fra 1983 til 1989.

Fra 1989 til Glenmorangie overtog i 1997, var der der kun delvist åbent, og den lejlighedsvise produktion var styret af Iain Henderson på Laphroaig.

På 'The Spirit Of Islay' websiden, der specielt fremhæver Ardbeg som det bedste Islay destilleri, er følgende vigtige årstal remset op:

1973: Ardbeg Distillery Trust formed by DCL and Hiram Walker.
1974: The best ever spirit (so Far !) rolls out of the stills.
1977: Hiram Walker take over control of the distillery. The maltings are closed down.
1982: The decision is made to mothball the Distillery.
1989: Allied Distillers re-open Ardbeg on a part time basis, with Iain Henderson of Laphroaig becoming Caretaker Manager.
1997 February: Glenmorangie buys Ardbeg and goes about rebuilding the place.
1997 June 25th: First spirit after re-building rolls off the stills.
1999: New mashtun installed.
2001: The 50yo spirit still replaced.
2003: Production hits 12 hours / 6 days a week.


Apropos den lave abv og lavere indhold end "normalt", så har jeg søgt forgæves på Bladnoch's forum efter et indlæg fra Raymond, hvor han lister indhold og abv for en hel "pakke" af fade, han har købt op. Der var, så vidt jeg husker, store udsving fadene imellem.

Jeg er sikker på, at jeg har set det der, og kan også finde en opfølgning, men altså ikke selve indlægget.

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 1 month ago #4805 by dmwa
OK - jeg tog fejl. Jeg havde bare ikke forestillet mig, at det nedrivningsdømte Atdbed vi så på sommeren 1997 få måneder tidligere kunne have produceret - og ikke mindst opfyldt kravene til sundhedsmyndighederne.....

At alkoholprocenten er lav kan skyldes flere faktorer, og er absolut ikke et udtryk for en dårlig kvalitet. En åbenlys årsag kunne jo være, at den var lagt på fad ved lavere alkoholstyrke end normalt - en anden kunen være, at fadets porrer var "for åbne" - og dermed tillader mere fordampning - en 3. kunne være temperaturen på lageret osv

Slainthe

DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 1 month ago #4806 by stig

OK - jeg tog fejl. Jeg havde bare ikke forestillet mig, at det nedrivningsdømte Atdbed vi så på sommeren 1997 få måneder tidligere kunne have produceret - og ikke mindst opfyldt kravene til sundhedsmyndighederne.....

Flemming


Nu er denne destilleret en del måneder inden nemlig 11. april 1996.

Stig

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 1 month ago #4807 by karlejnar
Jeg fandt selve indlægget, det var under Raymonds dagbog, emne "Angels Share".

Han opremser en hel masse tal for indhold i liter, omregnet til ola (original liter alcohol dvs liter ved 100%), og abv.

Billedet her er tydeligt, de tønder med mindst "fordampning" har også højest abv, og vica versa. Men da der kun er 20 tønder her, kan der jo være andre forhold, der har spillet ind ved denne Ardbeg '96.

Hvorom alting er, tror jeg I andre har ret i, at det ikke behøver være udtrk for dårligere kvalitet.

Det kunne være sjovt at høre fra nogen, der smager den i butikken ved "åben malt" i morgen.

Ellers smager vi den jo på mandag ved Gordon & MacPhails smagningen

Er der andre fra jylland, der skal over til Stig?

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 1 month ago #4889 by uldall
Hej! Karl Ejnar
I anden tråd læste jeg du var på besøg hos Stig i Kbh.
Hvordan smagte Ardbeg 1996 sos aft.?
Af Stig's pressemeddelelse kunne man jo godt få det indtryk at det var en OA aft.
(har købt af Ardbeg).
Slainte uldall

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 1 month ago #4894 by karlejnar
uldall skrev:

Hvordan smagte Ardbeg 1996 sos aft.?

Den smagte fremragende, og var efter min mening den bedste på smagningen, skarpt forfulgt af Clynelish fra G&MP's Cask Strength Serie.
Mine noter:
Duft: Kraftig tørv og røg
Smag: Tørv, røg, krydderi
Eftersmag: Middellang, meget behagelig.
Den lave abv er en stor fordel, idet den er meget drikkevenlig, og behøver slet ikke vand, som CS normalt skal have for at dæmpe det sprittede.
Vi spurgte Derek Hancock, som stod for smagningen, om han havde en forklaring på den lave abv. Det havde han nu ikke, det er blot et af "lunerne" ved lagring.

Af Stig's pressemeddelelse kunne man jo godt få det indtryk at det var en OA aft.
(har købt af Ardbeg).

Han har nu ikke købt den af Ardbeg direkte, men af Gordon&MacPhail, som har aftappet den ekslusivt for Scotspain under navnet "Speymalt Whisky Dist. Ltd" (i Spirit of Scotland serien)

Jeg købte to flasker, den ene til mig selv. Den anden skal eksporteres til Skotland :shock: , eller rettere lige syd for "The Borders". Gordon (Ardbegordon, som han kalder sig) bestilte én under sidste onsdags "Spirit of Islay" chat. Han er meget stor Ardbegfan, og øjnede her en chance for at få en udgave, som jo af god grund ikke kan købes derovre 8)

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 1 month ago #4896 by uldall

Den smagte fremragende, og var efter min mening den bedste på smagningen, skarpt forfulgt af Clynelish fra

Det tænkte jeg nok, jeg mener ikke at have smagt en dårlig Ardbeg fra G&M's SOS udgaver endnu, tværtimod. :D
Må se om jeg kommer i nærheden af Scotspain en dag.
Slainte uldall

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 1 month ago #4897 by karlejnar
uldall skrev:

Må se om jeg kommer i nærheden af Scotspain en dag

Du kunne jo melde dig til smagningen i Århus d. 1. april: Ardbeg vs Sydøst Islay.
Der er omtalte '96 SOS med, så der er lejlighed til at smage den. Det er lidt sløjt med tilmeldinger, så flere er helt sikkert velkomne.
Stig har sikkert også et par stykker med, han vil sælge :wink:

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 1 month ago #4898 by uldall
Er "desværre" på ferie , Læsø ikke Skotland i 14 dage, har et "lille" sommerhus der skal passes.
Men mon ikke Stig finder på nogle flere smagninger i Århus senere, måske den Lowland der var for lidt tilslutning til tidligere el. måske en Caol Ila vertikal :D
Slainte uldall

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 1 month ago #4899 by karlejnar
uldall skrev:

Men mon ikke Stig finder på nogle flere smagninger i Århus senere, måske den Lowland der var for lidt tilslutning til tidligere el. måske en Caol Ila vertikal

Jo det må man da håbe. Lowland-smagningen er en god ide, hvis ellers vi jyder kunne tænke os at prøve noget andet end Islay. Jeg kunne i al fald godt, mener Lowland klart har noget at byde på, ikke som et alternativ, snarere som et suplement. :P

En Caol Ila smagning evt. som CI vs. Syd-Islay ville også være oplagt. :P

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 1 month ago #5042 by MacLars
Så oprandt dagen hvor en af mine Ardbeg 96 skulle lade proppen. Det var en god oplevelse!

Et godt skud røg og tørv i næsen, uden at være voldsom (som udvikler sig måske henad lidt frugtagtig sødme?).
Smagen startede med lidt sødme, og gik over i noget sødlig røg/tørv.
Eftersmag var lang og blid, igen med let sødme.

Alt i alt en meget behagelig whisky, som slet ikke bider af sprit som (forholdsvis) unge whiskyer ellers kan finde på at gøre.

Jeg er godt nok glad for at jeg kom til at købe 2 flasker, sådan at jeg ikke lige løber tør med det samme ;-)

MacLars

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 1 month ago #5043 by karlejnar
Godt for dig MacLars, at du købte to flasker, når du nu synes så godt om den. Og ja, det er en fremragende whisky, og du jo har også bemærket, hvor drikkevenlig den er :P

Knapt 49% i fadstyrke er det, der gør udslaget her, tror jeg :D

Tænk at vi kan få lov til at smage så ung en whisky uden spor af skarphed. Og det endda uden at det er nødvendigt at tilsætte vand :P

Hvad pokker, der er sket i dette fad, er en gåde; men det må da vist komme ind under kategorien mirakler, intet mindre :wink:

Gad vide om Stig kan holde på de 229 flasker ret længe :wink:

Måske skulle jeg have købt to til mig selv, mon Gordon tror på, at hans flaske på mystisk vis er blevet væk :twisted:

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.221 seconds