Kommentar: Whisky defineres klart og tydeligt

More
19 years 5 months ago #3678 by Macdeffe
Ja der er vist røget lidt under oversættelsen eller hvad de der sixsquare nu har gjort. jeg kunne ikke lide definitionen på blend. Jeg fandt en engelsk version hos Loch Fyne :



www.lfw.co.uk/whisky_review/SWR2 ... e22-6.html

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #3679 by bruhns
SWA har igen overgået sig selv: Nu med tre forskellige slags blends. Det skal nok gøre det krystal klart for alle! Det er simpelthen så bizart.



Mvh.

Jakob / Qualityworld

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #3683 by Macdeffe
Jeg har lige læst regelsættet igennem. Der står intet om at destilleri navnet skal fremgå. En single malt er en single malt når den er lavet udelukkende på et destilleri. Så jeg jeg tror ikke Tesco elller lignende får problemer



MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #3685 by Macdeffe
OK, men det skulle ikke forhindre aftappere i at kalde deres whisky noget andet end destilleriet, bare det ikke er et andet destilleri.



Hvem får så problemer ud over Springbank ?



I hvert fald nogle uafhængige aftappere der jo bruger gamle destilleri navne.



Fex. Bruichladdich der gerne VILLE have brugt navnet Lochindaal, men navnet tilhørte en uafhængig aftapper. Derfor bruger de navnet Port Charlotte. (Den Pot Still der står uden for Bruichladdich er for i øvrigt en af de gamle fra Lochindaal. Bruichladdich ejer og bruger et af de gamle Lochindaal warehouse, men selve destilleriet er nedrevet eller er en del af Port Charlotte - landsbyen idag). Lochindaal aftapperen plejede at hælde whisky fra Bruichladdich på flaskerne, men de sælger ikke til ham længere. Det er nok derforjeg ikke har set flasken længe?.







PS

Lochindaal destilleriet lå/(ligger?) i Port Charlotte. Lochindaal er navnet på den bugt/fjord der ligesom deler islay i to halvdele

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #3687 by Macdeffe
Da Diageo, eller hvad de nu hed den gang, renoverede Caol Ila, lukkede de destilleret og opførte et nyt og moderne på samme sted.

Da man omtrent samtidig ville renovere Clynelish, bygge man et nyt ved siden og havde nu to destillerier. Clynelish 1 og Clynelish 2. Men da man ikke måtte have to destillerier der hedder det samme (Der er altså nogle regler) omdøbte man Clynelish originalen til Brora, mens den nye version kom til og hedder Clynelish.

Hvis man får fingre i en meget gammel flaske Clynelish er den altså lavet på det destilleri vi idag kalder Brora (Hvis en sådan whisky findes, det ved jeg ikke)

Brora lukkede, vist nok i 1983

Man kan sagtens argumentere for at Brora og Clynelish slet ikke er to destillerier, men man kan også sagtens argumentere for det modsatte



Brora er jo forresten en højt skattet whisky. Det skyldes måske også at de i omkring starten/midten af halvfjerdserne lavede en malt med højt indhold af tørv. Det var mens Caol Ila var nede.



MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #3688 by karlejnar
Lige en præcisering: Lochindaal destilleriet er ikke nedrevet (muligvis delvist). Bygningerne huser idag Museum og Islay life.



Og deres warehouse bruges ganske rigtigt af Bruichladdich for lagring af Port Charlotte og Octomore. De kalder det forøvrigt Port Charlotte warehouse, men det er måske for at lægge afstand til Lochindaal navnet.



Octomore var jo også et destilleri, ganske vist et lille gårddestilleri, men alligevel.



PS: Ja jeg havde godtnok undret mig over, hvor den gamle kedel kom fra. Bruichladdich kunne det jo ikke være med den korte hals. Der stå forøvrigt én mere bag PC warehouse.

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #3690 by bruhns
Den altid glimrende Alex Kraaijeveld har porofileret nogle af dem her:

www.celticmalts.com/journal-a35.htm



Mvh.

Jakob/Qualityworld

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #3692 by Macdeffe
Jeg tror at det er den gamle Low Wine Still der står foran bruichladdich. Og det er Spirit still der står bag ved Port Charlotte lagerhuset, delt i to



De holder sig nu godt. Så vidt jeg husker blev Lochindaal lukket i 1929



MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #3693 by Macdeffe
Rigtig Godt link der :-)



MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.136 seconds