Flora & Fauna, komplet samling

More
10 years 6 months ago #29218 by Berendt1972
Hej Alle,

Jeg håber at I vil bære lidt over med mig, da jeg er en relativt ny whisky entusiast, men jeg håber på at kunne få lov til at trække lidt på den enorme viden de fleste af jer lægger inde med.

Jeg har længe ønsket og komme lidt mere seriøst i gang med at forøge mine egne samlinger af single malt (hovedsagligt skotsk highland) med noget der virkeligt er unikt.

Jeg er blevet tilbudt en komplet samling af Flora & Fauna serien af en norsk forretningsforbindelse (se billede), og jeg synes umiddelbart at serien virker yderst interessant.

Sidder der nogen af jer derude med mere end almindelig viden vedr. provenu og baggrund for denne serie, og måske der er nogen af jer der vil kunne skyde en pris på en sådan samling. Jeg har selvfølgelig gjort forarbejdet på de enkelte flasker, men har lidt vanskeligheder på den komplette samling.

På forhånd tak

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
10 years 6 months ago #29220 by Berendt1972
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
10 years 6 months ago #29221 by Macdeffe
Jeg syntes Bladnoch, Rosebank, Mortlach og Dailuaine er værd at drikke uden at være det helt store sus, men dog alligevel fine whiskyer. De få af fadstyrkevarianterne jeg har smagt har også været fine. Resten har været ligegyldigt

Der var vist nok en mere en de fire nævnte der er værd at drikke, men den er der sikkert en anden der kan minde mig på!

Steffen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
10 years 6 months ago - 10 years 6 months ago #29224 by Duffer

med noget der virkeligt er unikt.

F&F serien er efter undertegnedes mening alt andet end unik.
Jo, et par af flaskerne er blevet sværere at få fat i da de ikke længere produceres, men det er mere "etiket" samlere der har interesse i dem. Jeg er enig med Steffen i at Bladnoch, Rosebank, Mortlach og Dailuaine er smagsmæssigt de bedste og de andre kan drikkes uden det må betegnes som noget specielt.
Uanset om det er til samling eller til konsum, ville jeg smide penge efter noget af højere kvalitet.
Rosebank går typisk til 800, men mange af de andre er kun steget marginalt siden de kom på flaske.
En god pris ville være 400 kr per flaske hvis du tager dem alle?

"A fool and his money are soon parted"
Last edit: 10 years 6 months ago by Duffer.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
10 years 6 months ago #29225 by MacNiels
Man kan vurdere flaskerne individuelt og diskutere om de er noget værd.

Hvis det er en komplet samling, og det er for at samle, så er det et andet spørgsmål.
Som jeg forstår dig, så er det for at have en samling og så ser tingene en smule anderledes ud.

Hvis det er med salg for øje på et senere tidspunkt, så har jeg endnu ikke hørt nogen der har solgt en hel samling, ej heller hvor "sjældne" de er.

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk
The following user(s) said Thank You: Berendt1972

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
10 years 6 months ago #29270 by Whiskinger
Duffer og Steffen har sikkert ret i at sige, at man sagtens kan finde aftapninger til samme pris som smager bedre. Men det er - som Niels siger - ligegyldigt, når du vil samle.

Jeg er selv en af dem som prøver at få fat i hele serien, men det er dog alt andet end nemt, når man ikke lige har tilstrækkeligt mange småpenge i lommen.

Ja, der er mange flasker (omkring 16-17 af de 26) i F&F serien, som stadigvæk kan købes i butikker (eller på nettet) til en pris mellem 400 og 800 kr. Derefter kommer der flasker (5-6 stykker) som p.t. går på auktioner (sjældent i butikker) for 1000-2000 kr. De 3-4 rigtig sjældne er dog ikke til at få for under 3000 kr.

En gennemsnitspris per flaske på 400 kr. og jeg vil købe dem alle igen :woohoo:
Men en mere realistisk gennemsnitspris ligger heller ved 1000-1200 kr. per styk, hvis du kan få dem billigt. En hel samling i god stand kan dermed efterhånden koste mellem 25.000 og 28.000 kr. Dog får du kun flasker i papæsker for den pris, ingen træ.

Her kan du finde lidt flere informationer om serien:
www.whiskywhiskywhisky.com/forum/viewtopic.php?p=98443
www.whiskyguild.com/whisky_journey_of_month_12_08.htm

Hilsner, Stefan

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
10 years 6 months ago - 10 years 6 months ago #29271 by Duffer

Men en mere realistisk gennemsnitspris ligger heller ved 1000-1200 kr. per styk, hvis du kan få dem billigt. En hel samling i god stand kan dermed efterhånden koste mellem 25.000 og 28.000 kr. Dog får du kun flasker i papæsker for den pris, ingen træ.

Jeg ved ikke hvor du har de priser fra, men prøv at check Whiskyauction - træk 20-25% fra, så har du priserne. En ting er hvad man forlanger - en anden hvad man reelt kan få.

Det er ikke længe siden jeg så Dailuaine, Mannochmore m.fl til 299,95 DKK, men ellers kan man uden problemer få Auchroisk, Teaninich, Dailuaine, Glen Spey, Blair Athol (med kasse), Strathmill, Mannochmore og Glenlossie fra 335 til 380 DKK i Tyskland - billigere hvis man vil lede efter dem.

"A fool and his money are soon parted"
Last edit: 10 years 6 months ago by Duffer.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
10 years 6 months ago #29282 by Whiskinger

Det er ikke længe siden jeg så Dailuaine, Mannochmore m.fl til 299,95 DKK, men ellers kan man uden problemer få Auchroisk, Teaninich, Dailuaine, Glen Spey, Blair Athol (med kasse), Strathmill, Mannochmore og Glenlossie fra 335 til 380 DKK i Tyskland - billigere hvis man vil lede efter dem.

Ja, selvfølgelig kan man få selve flasken i serien for under 400 kr., men du skal også kikke på fragt, når du køber i Tyskland. Og hvad var så lige en aktuel handelspris for en Aberfeldy, en Balmenach, en Craigellachie og ikke mindst en Royal Brackla eller en Speyburn - gerne også uden kasser?
Næ, du kan ikke få alle flasker for en gennemsnitspris under 1000 kr. - medmindre du stjæler :whistle: ;)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.355 seconds