Kilkerran WIP5

More
10 years 11 months ago #28738 by MacNiels
Kilkerran WIP5 was created by MacNiels

Kilkerran (Glengyle Distillery, Campbeltown) fortsætter deres årlige Work in Progress serie i juni. Man markerer den femte Work in Progress udgivelse med, for første gang, to aftapninger. WIP5 bliver en Bourbon Wood og en Sherry Wood.

Kilkerran var det første nye skotske destilleri i det nye årtusinde, da de startede produktionen i april 2004. Siden 2009, har de hver juni lavet en Work in Progress, som smagsprøve på hvordan tingene udvikler sig.

Read more...

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
10 years 10 months ago #28739 by BH
Replied by BH on topic Kilkerran WIP5
Tror den nye importør af Kilkerran er Lago Import.

Bjarne Hagen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
10 years 10 months ago - 10 years 10 months ago #28745 by Duffer
Replied by Duffer on topic Kilkerran WIP5

Tror den nye importør af Kilkerran er Lago Import.

Korrekt

Citat fra pressemeddelelse:

LAGO-import overtager distributionen af produkterne fra Glengyle
Vin- og spiritusgrossistfirmaet LAGO-import overtager nu distributionen af produkterne fra det skotske Campbeltown destilleri Glengyle, hvorfra produkterne kendes som ”Kilkerran”. LAGO har i forvejen en omfattende portefølje af whisky fra især Skotland med mærker som GlenDronach, Arran og Duncan Taylor, der alle er blandt de bedst sælgende maltwhiskies i Danmark. Produkterne distribueres via professionelle danske vinhandlere.

"A fool and his money are soon parted"
Last edit: 10 years 10 months ago by Duffer.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
10 years 10 months ago #28750 by MacNiels
Replied by MacNiels on topic Kilkerran WIP5
Mere fra samme pressemeddelelse:

Siden starten i 2004 er der kun tappet og frigivet nogle få eksemplarer, alle i yderst små mængder.
I 2007 blev der frigivet en 3 år gammel single maltwhisky. Og siden WIP-serien (Work in Progress)med:

WIP 1 i 2009
WIP 2 i 2010
WIP 3 i 2011
WIP 4 i 2012 og
WIP 5 i 2013.

I 2014 kommer WIP 6 og i 2015 WIP 7.

Fra 2016 vil det være muligt at tappe den første 12 år gamle singlemalt. Og det er planen, at der vil være 2 forskellige 12 års i sortimentet. Èn fra sherryfade, der tappes ved 46%, og én fra bourbonfade, der tappes ved cask strength. Når disse aftapninger er frigivet i alle markeder, vil destilleriet frigive flere forskellige ”limited editions”, som f.eks. wood-finish, triple distilled og andre mere ”eksperimenterende” aftapninger.

Alle fade ejes af destilleriet/familien selv, og det vil således ikke blive muligt at finde
Glengyle/Kilkerran som en uafhængig aftapning, hvilket gør destilleriets egne aftapninger endnu
mere unikke.

De to nye aftapninger, der lige er landet i Danmark

Kilkerran WIP 5 - Glengyle Single Campbeltown Malt - 46% (Sherry Wood)
Denne aftapning fra Glengyle har en fantastisk flot gylden farve. I næsen fornemmes chokolade og appelsin som det første indtryk. Den mørke chokolade, marcipanen og honningen trænger sig på og bliver blandet med indtryk af jordbær og sød ingefær. En meget kompleks aroma, der ikke stopper med at udvikle sig i glasset.
I smagen fornemmes honning- og sirup/fudge-toner. En varm og velsmagende dram, der minder om en varm bagel med kanel og rosiner med smeltet smør på toppen.
Eftersmagen er varmende og velafbalanceret med en rund finish, hvor chokoladen igen kommer til syne, og med overraskende få antydninger af røg og tørv.
Kun 9000 flasker worldwide, og kun 600 af disse er kommet til Danmark.

Kilkerran WIP 5 - Glengyle Single Campbeltown Malt - 46% (Bourbon Wood)
En klassisk Campbeltown dram. Med en flot strågul farve, og en behagelig let røget tone i næsen med en antydning af læder, som afslører whiskyens oprindelse. Rig og cremet med en antydning af vanilje, abrikoser og mørke frugter.
I smagen kommer der toner af citroner og appelsinmarmelade. Lidt sødere end tidligere udgaver af WIP-serien med en klar tilstedeværelse af abrikoser i eftersmagen. En meget glat og blød eftersmag, og dog med noget vægtfylde. Afslutningen er lækker frisk og tør, men alligevel med en lille pirrende sød tone. En rigtig Campbeltown klassiker.
Kun 9000 flasker worldwide, og kun 600 af disse er kommet til Danmark.

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
10 years 10 months ago #28751 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Kilkerran WIP5
Hvorfor´"kun" 9000 og "kun" 600 ?

Jeg syntes det er ret mange

(Jeg syntes det er marketingssprog...)

Steffen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
10 years 10 months ago #28752 by jones
Replied by jones on topic Kilkerran WIP5
Tal er relative, Steffen.

Når du og jeg dyrker enkeltfadsaftapninger, så er 600 flasker store sager.

Jeg har set såkaldte limited editions på 15.000 flasker, så "kun" 9.000 kan slet ikke genere mig, især når jeg har sikret mig dem jeg skal have. :)

Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
10 years 10 months ago - 10 years 10 months ago #28756 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Kilkerran WIP5
Tjaaa.

Alt hvad der kun kommer i ét batch af er vel "limited"

Ardbeg Renaissance kom i ca - 21000 flasker.

Nogle vil måske, med rette, sige at alt er limited. Batch for batch. Især folk der drikker og sammenligner Ardbeg 10 efter bottle codes.

Jeg syntes dog at det er en stor trend at alt skal forsøges gøres "limited", "exclusive" og nu kommer mit hadeord nummer 1 : "unique" (Danskerne kan også "unik")

Dem der sælger Kilkerran vælger at skrive "kun" 9000 og "kun" 600

Som forbruger og entusiast tænkte jeg "hele" 9000 og "hele" 600

Jeg tror da at det danske marked er ganske velforsynet med 600 eksemplarer.

Det er ikke umiddelbart en flaske jeg skal ud at have, selvom jeg ikke syntes Kilkerran fejler noget

Steffen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/
Last edit: 10 years 10 months ago by Macdeffe.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
10 years 10 months ago #28758 by Duffer
Replied by Duffer on topic Kilkerran WIP5
Jeg er enig i at Kilkerran (og Hazelburn) ikke fejler noget.
Men Springbank og Longrow er bare meget mere interessant - ikke mindst fordi de begge typisk kan fås i fadstyrke.

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
10 years 10 months ago #28759 by jones
Replied by jones on topic Kilkerran WIP5
Udover fadstyrke, så har Springbank og Longrow ikke mindst alderen med sig.

Kilkerran, som er dobbelt destilleret som Longrow og moderat røget som Springbank, forventer jeg meget af i de kommende år.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
10 years 9 months ago - 10 years 9 months ago #28782 by Duffer
Replied by Duffer on topic Kilkerran WIP5
Sherry Wood vs Bourbon Wood
Kilkerran WIP 2013

"A fool and his money are soon parted"
Last edit: 10 years 9 months ago by Duffer.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.170 seconds