Whiskymessen 2013 - dagen der på

More
11 years 2 weeks ago #28479 by MacNiels

Vi deltog selvfølgelig i Whiskymessen 2013 den 13. april i Fredericia.
Startede kl. 09.00 sammen med alle de morgen friske. Vi havde ikke lagt nogen detaljeret plan for dagen og hvad vi skulle smage på. Et par få ting vidste vi dog skulle prøves, ellers var strategien at i år skulle der fokuseres på MacY og SMWS.
Vi hoppede frisk ud i at besøge MacY for at få en Ben Nevis 1966 og en North British 1962, begge fra serien Director's Cut. En god start på dagen.

Dagens smagsprøver endte således:

Read more...

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
11 years 2 weeks ago #28480 by BigMac
Jeg måtte desværre spring dette års messe over af personlige årsager... men ser ud til folk virkelig har hygget sig (uden mig) ;-)

Jeg bed lidt mærke i den Brora her:
Brora Duncan Taylor Rare Auld 1981 #1424 35yo 49,5%

Jeg har nemlig også en DTC Brora 1981 #1424 26yo 54,5% 615 flasker total whiskybase.com/whiskies.php?merkid=106&whiskyid=2746

Jeg ved at fadnumre ikke tages så højtideligt, men samme år burde numrerne normalt ikke gentage sig...og når der er kommet 615 flasker fra fadet burde det være tomt.

Bottom line: har du/I mere info på den Brora I smagte? evt. fra standen?

So many malts - so little time...

themaltdesk.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
11 years 2 weeks ago #28483 by MacNiels
Hej Claus,

Det er mig der har lagt to linjer sammen. Du har ret i at det er en 26 års på 54,5%

Men det er nu stadig en god dram ;-)

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
11 years 2 weeks ago #28484 by karlejnar
Det ville nu også være lidt af en sensation med en 35år gammel whisky fra 1981 ;)

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
11 years 2 weeks ago #28486 by Macdeffe
Ikke på Bonham's :-)

Steffen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
11 years 2 weeks ago #28487 by Gammelfar
Hej
Min makker og jeg havde en super dag på whiskymessen, hvor vi på faktisk ikke nåede meget andet end at være på SMWS-standen. Vi var begge enige om, at deres produkter holdt et meget højt niveau. Af de omtrent 20 dramme vi købte, var der kun en enkelt, som vi fandt kedelig (Caol Ila 53.168). Det meste af det resterende sad lige i skabet, og vi nød den engagerede vejledning fra medarbejderne, der blev ved med at overgå sig selv. Nu ligger det selvfølgelig lige for at betvivle en sådan påstand, da ingen jo kan nyde whisky uden at blive påvirket heraf, men jeg mener nu, at jeg tidligere godt har kunnet skelnet skidt fra kanel, når jeg har været til messe. Derfor kunne det være interessant at høre om andre også havde den oplevelse. Om ikke andet, så endte det med, at jeg blev medlem.
Som andre, satte vi ligeledes pris på, at der var plads til at sidde og nyde sin whisky. For det meste havde vi ikke problemer med at finde et sted, hvilket er meget positivt med så mange besøgende. Som også nævnt andetsteds har folk det med at blive stående foran standene, men det er nok svært at gøre noget ved - det tager lang tid at danne et publikum.
Alt i alt en god dag i godt selskab!

Gammelfar

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
11 years 2 weeks ago #28488 by Peteys
Jeg smagte også Brora'en, men det mest ophidsende ved den var vist at den var lidt små kedelig. Men forventningerne er jo også store når det er Brora.

Ellers kan jeg kun himle op om Balvenie smagningen fra morgenen af, det var da godt nok noget af det bedste jeg længe har været til. Der var ikke rigtigt noget der ku toppe det efterfølgende, selvom der var et par dramme der prøvede. Sidder faktisk lige nu med et lille sample af en 1964'er Balvenie på lige godt 33%
nice.....


Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
11 years 2 weeks ago #28489 by Macdeffe
Jeg havde den fornøjelse at servere bourbons fra Willet/KBD på whisky.dk standen. KBD er en uafhængig aftapper fra Bardstown. Bag firmaet står familien der har Willet destilleriet der genåbnede sidste år efter at have været lukket i omkring 30år

KBD står bag en række aftapninger som Noah's Mill, Bitter Truth amerikanske aftapninger, Vintage Rye, Black Maple Hill, Old bardstown, Johnny Drum, Kentucky XO og mange mangge flere. Det er lidt af en jungle. De har brandet Willet som label på deres Single Barrel, Barrel Strength serie (Der er måske nogen der ikke er single barrels eller barrel strength, men normalt er det)

Der er ikke nogen (udover dem selv) der ved hvorfra deres bourbons er sourced, men de fleste regner med det er fra deres nabo Heaven Hill. Dens rye der var med på messen, er fra Lawrenceburg, Indiana.

Willet Bourbons er typisk fra 10 til 25 år, og kan variere meget i stil, sådan er det jo med enkeltfadsaftapninger. På messen var der en blid (alt er relativt) ca 54% 20års bourbon og en kraftig, meget rye smagende bourbon på 18 år og ca 67%. Er man til George T Stagg er det lige sagen og prisen er ca. det halve i DK

Jeg nåede en anelse af messen om formiddagen, blandt andet helt fremragende Balvenie smagning med Sam Simmons

(Han lavede den her i sine unge dage:
)

Der var fadprøver fra 2003, 92, 80, 73 og 64. April har allerede givet mig en kandidsat til årets smagning

Derudover nåede jeg at sample lidt danske whiskyer, en 4års Tomatin OB (fremragende) og Talisker Storm (skal smages senere på ugen). Hering bød også på en 12års sherry BenRiach der blev indtaget på messen og savner man Macallan som i gamle dage, så er her noget.

De danske destillerier. Her imponerer Staunign mig mest. Ikke for meget fadmanipuleret og deres unge aftapninger på markedet idag er meget lovende.

Nyborg/Ørbæk var jeg ikke stor fan af. Smagte simpelthen for meget af noget der ikke var whisky, æbler (applejack?) er vel det nærmeste jeg kan komme. Måske der sker noget godt med i fremtiden. For Braunstein, der ellers ikke normalt aftapper noget der er værd at drikke havde en ganske god oloroso sherry lagret 5års med (13:1), der var en spinkel, let men vel integreret sherry sag, dog uden den store finish

Ønsker : mere vand på standende (eller hurtigere opfyldning) og 1cl smagsprøver, men den skal jeg nok lade gå videre til arrangørerne

MACY havde vist allerede 1cl på alle deres smagsprøver

Der var et par lettere berusede ungersvende sidst på dagen, men det er vel hvad man kan forvente. Det var lidt sjovt at stå i kø bag en gæst der 5 gange forsøgte at købe en togbillet til Fredericia, da jeg ville betale for en kop kaffe. I kiosken på Fredericia banegård. :-). Nå, han fandt da ud af han skulle til Århus i tide, så jeg nåede mit tog. Jeg er ikke sikker på han nåede det..)

Steffen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.237 seconds