fortæl lidt om jeres indgangvinkel til whisky

More
11 years 1 month ago #28358 by kgf
Hej
Vil godt fortælle min historie udi whiskyen verden. ;)
Den startede i 1968 da jeg som spejder var i Glasgow i 14 dage, indrømmer whisky abselut
ikke fængede den gang ( var på glengoyne) da jeg var ung fandtes der jo kun blendet whisky i forretningerne og var sgu dyr. det var først i 1990erne jeg opdage maltwhisky B)
langavulin 16år skal sgu lige love for jeg vågenede af tornerosesøvnen, :woohoo:
siden den gang har jeg taget revance. hvad med jer andre der ud fortæl lidt om jeres
oplevelser.
I dag er lidt ked af der gik så mange år før jeg vågnede :S
kgf

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
11 years 1 month ago #28359 by Macdeffe
Da jeg var teenager var mine første bekendtskaber med alkohol ikke positive. Jeg kunne ikke lide hverken det ene eller det andet da jeg smagte det, hverken øl eller vin (det har ændret sig :P )

Men whisky har jeg altid kunne lide. Det var ikke fordi der blevet de store numre ud af indtagelsen. En favorit kollegie "cocktail" var whisky blandet med æblejuice og tilsat frugtvingummi og agurker.

Meget langsomt, via venner der havde bedre forstand på kvalitet steg whisky der blev drukket i kvalitet. I sommeren 97 mødte jeg i Norge!) en skotte der havde smagsprøver med, og der blev jeg enig med mig selv om at at jeg nok måtte til at have min egen samling. Det var så her jeg fra at drikke whisky til at smage whisky. I starten havde jeg en regel om jeg helst skulle købe en flaske hver måned for på denne måde langsomt at kunne opbygge en samling. Tingene tager nemt overhånd og der gik ikke lang tid før regelen blev ændret til HØJST en flaske om måneden, noget jeg har haft svært ved at efterkomme siden.

I 1999 var jeg i Skotland for første gang, det første destilleri jeg var forbi var faktisk også Glengoyne, men vi havde ikke tid til et besøg. Den første guidede tur blev Oban efterfulgt af en tur til Speyside, hvor Glenfiddich, Macallan og Cardhu blandt andet blev besøgt.

Omkring 2010 var der nogen der åbnede bourbon døren for mig og der har været en del at indhente. Idag drikker jeg ligeså gerne bourbon som single malt

Det har vel efterhånden taget overhånd med (flere) årlige whisk(e)yture, whiskyfestivaler, messer, smagninger, private sammenkomster, vært ved smagninger, egen whiskyblog, andele i flere fade rundt omkring.

Blandt andet via whiskynyt har jeg mødt en masse ligesindede her i Århus. Vi har mange private sammenkomster, mere eller mindre organiserede. Vi har, ofte arrangeret via whiskynyt, haft adskillige legendariske smagninger i Al Jones' kælder. Det startede med at vi skulle se en video :-)

Steffen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
11 years 1 month ago #28360 by kgf
Hej Steffen
sjovt nok da jeg var teenager brugt vi cola og citronvand i whiskyen ( min far og hans venner brugte ikke andet ) 1 50cl whisky red label kostede ca 90-100 sidst i 60erne og først i 70fjerserne . holdkæft noget noget lort vi drak den gang :oops: det er faktisk
her ( og dig) jeg opdagede borboun ( tak for det) min verden er blevet udviet siden
når vi taler om whisky. en dag vil jeg gerne med hos al jones. ( har mødt ham 1 gang på whiskymessen for 5 år siden ) misunder jeres ture der,
kgf

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
11 years 1 month ago #28372 by tdh1

Hej 50cl whisky red label kostede ca 90-100 sidst i 60erne og først i 70fjerserne . holdkæft noget noget lort vi drak den gang :oops: kgf


Check lige Ralfys review af en gammel 60'er Red Label op imod en ny en af samme slags. Stigende efterspørgsel og faldende kvalitet. Det har nok ikke været helt lort i har drukket :) Det kunne faktisk være sjovt kunne man få fat i et par blends fra 60/70 erne.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
11 years 1 month ago #28373 by kgf
Hej TDH1
ret interéssant video :silly: det mærkelige at det jeg kan huske om whisky fra
dengang at de var sure ret sprittet og svære at drikke uden vand ( sodavand) :sick:
men jeg var jo også ung og havde nok ikke udviklede mine smagsløg nok, :S
og evnen til at forstå whisky og dens kompleksitet.
hvad med dig hvornår updagede du whisky og hvor gammel var du :lol:
kgf

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
11 years 4 weeks ago #28378 by tdh1
Min indgang til whisky var da jeg var omkring 20 år (Jeg er 47 i dag). Min far kunne rigtig godt lide whisky. På det tidspunkt mest blends som Johnnie Walker Red label, Ballantines o.lign. og når det skulle være rigtig flot så Johnnie walker 12 års, Ballentine 12 års og Chivas Regal 12 års. Dette smittede af, ikke kun på mig men også på mine to brødre. Vi blev alle glade for whisky. Personligt mindes jeg disse blended whiskys som værende rigtig gode og vi drak dem altid med stor nydelse rent og af og til med en isterning. Her hælder jeg lidt til Ralfys sammenligning. Jeg mindes dem som gode og meget bedre end i dag men det kan jo selvfølgeligt også skyldes man har smagt så meget andet i mellem tiden? Anyway kærligheden for disse blends udviklede sig så senere til smag for single malt - nemlig Glenfiddich 12 års som på det tidspunkt var vild luksus i vores familie (-:

Så sker der det, at jeg (+ mine brødre) begynder bryde "den gamles" mønster (han er en mærkebevidst, loyal og økonomisk bevidst forbruger = altid Chivas + Glenfiddich i skabet). Vi (de tre brødre) begynder at afprøve nye og spændende single malts og imponerer af og til "den gamle" med noget lidt mere spændende end det han har stående :). Den ene bror er med til, at starte en whiskyklub i det vestjyske og et par år senere starter vi (de øvrige to brødre) en whiskyklub i Haderslev (Whiskylogen anno 2005). Vi begynder, at tage til whiskymesse og diverse smagninger og melder os ind en endnu en klub (Elmegårdens whiskylaug). En af de største whiskyoplevelser er så vores nylige tur til Skotland. En oplevelse for livet. Hold op en tur og definitivt ikke den sidste.

Selve forholdet til whisky har været sådan, at jeg i lang tid har haft et (efter min kones mening ;) ) "fornuftigt" forhold til whisky og har nydt drikken stille og roligt. Jeg har haft et øvre loft på hvor meget en flaske måtte koste. Smertegrænsen var i starten en 500 lap. Dette udviklede sig og grænsen udvides stille og roligt i takt med flere gode sager smages og loftet stiger lige et par 100 %. Min kone synes pt. jeg er lidt småskør, men hold kæft, hvor jeg elsker whisky :) der findes ikke noget bedre. Hvert år til jul og fødselsdag har jeg et gaveønske og kun et, nemlig en flaske whisky.

For ikke så længe siden udvidede jeg så min horisont endnu en smule. Jeg havde bildt mig selv ind Bourbon whiskey var noget sødt skrammel og grain kun var fyldstof i blends. Begge dele har jeg fundet ud af var en halv-gammel mands fordom. En ny verden åbnede sig med en flaske George T. Stagg og en Invergordon grain fra Bladnoch Forum.

I min verden findes der ikke en drik mere alsidig, lækker og med så mange nuancer som whisky og jeg er lykkelig for, at min gamle nu afdøde far åbnede "whiskyverdenen" for mig og mine brødre.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
11 years 4 weeks ago #28379 by wacher
Jeg kom lidt sent igang med whisky. Kan ikke helt huske hvor gammel jeg var. Jeg er 51 nu og mon ikke jeg har været omkring de 35 da jeg begyndte at interesse mig for whisky. Jeg kommer ikke fra et hjem med spiritus. Min far rørte aldrig noget med alkohol. Min mor drak rødvin. Hos min mormor/morfar var der lidt whisky - VAT 69 så vidt jeg husker. Jeg kan ikke lide rødvin og drikker det ikke. Kan heller ikke lide hvidvin. Drikker øl -men er ikke den helt store øl drikker. Har ikke så meget familie jeg ser. Af det familie jeg ser er der en onkel og tante. De har været diplomater og rejst verdenen rundt. De har altid haft et stort barskab. Min onkel er meget glad for gin. Moster er glad for akvavit og lidt whisky. De er amerikanere og tager til sidst fast ophold i USA. Jeg besøger dem tit og på et eller andet tidspunkt ser jeg i mosters barskab en Glenlivet Single Malt. Den har hun fået i fødselsdagsgave og står der bare urørt. Har indtil da ikke drukket megen spiritus...men beslutter mig for at prøve mosters Glenlivet Single Malt og det smagte altså rimeligt godt så jeg begynder at købe lidt single malt og starter med at prøve en ny Glenfiddich her og der. Begynder nu at have en lille samling mest af Glenfiddicher. Så vinder jeg uventet kr. 5.000 i Bilkas fødselsdagslotteri. Jeg skal bruge dem på varer i Bilka. Easy come and easy go. Jeg beslutter at flotte mig så Bilka har en 30 års Glenfiddich til kr. 1.000 pr. flaske. Den køber jeg en af med min gevinst og den smagte også rimelig godt. I mellemtiden er der nogle af de Glenfiddicher jeg har købt der er udgået og pludselig er prisen dobbelt op af hvad jeg oprindelig gav for dem. Så begynder samleren at komme op i mig idet jeg får øje på særudgaver og limited editions. Bilka har pludselig en Glenfiddich i en trækasse særudgave i anledning af Kronprins Frederik og Marys bryllup. Den koster hele kr. 2.000...men den må jeg have. Begynder at interesse mig for alt mulig whisky. Har det motto på det tidspunkt køb 2: drik den ene og gem den anden. Får fat i Jim Murrays Whisky Bible og bruger den som indkøbsguide. Det han kan lide kan jeg som regel også lide. Jim Murray er specielt glad for Buffalo Trace Antique Collection. Jeg kommer tit hos onkel og tante i USA og begynder at lede efter bourbons i BTAC samlingen. I den forbindelse kommer jeg i kontakt med en medarbejder i en amerikansk vin og spiritus forretning. Han kan se min store interesse i BTAC og han lægger hvert år en ordre ind for mig så jeg får hvert år indtil flere flasker i BTAC samlingen og de koster ikke noget derovre og koster kassen i Europa. Begynder også drikke cognac og har en lille samling af disse. Tequila er jeg også begyndt at interessere mig. Det er også noget med lagring på fade og lidt a la det samme med whisky. Jo mere de koster jo bedre er de. Her er min grænse kr. 1.000 pr. flaske svarende til en Don Fulano Imperial 5 years. Den er god. Ferien går altid til USA og jeg bruger en del tid på at lede efter bourbon og jeg er faktisk indehaver af en Pappy van Winkle 23 års whisky. Har efterhånden en pæn stor samling af spiritus - mest whisky. Bruger en del tid på at finde limited editions. De koster ikke ret meget når de bliver udgivet - men går efterfølgende pænt op i pris. Har dog p.t. ikke tænkt mig at sælge...men det tiltaler mig at købe billigt og kunne sælge dyrt.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
11 years 4 weeks ago - 11 years 4 weeks ago #28390 by kgf
Hej
Spændene læsning, føler lidt jeg har snydt lidt på vægtskålen :P
egentligt er det min vinhandler i 1990erne som er årsag jeg fandt whiskyen igen,sidst i 1980erne begyndte jeg at via en ven at drikke god vin, en atomprøvespringning på en atol
i stillehavet gjorde at fransk vin blev ( billig) i danmark.
jeg begyndte at drikke bordeaux vine i den dyre ende ( vi taler om 1cru- 2 cru og så videre) var til at betale ca 2 til 300 kr fl. en vinhandler i sorø jeg handlede med,
begyndte at reklamere med whisky over for mig. Syntes til at starte med at de var lidt dyre
lagavulin 16 år ca 930 kr fl over et 1 eller 2år blev prisen ca 600 fl, fik mig overtalt
til at købe 1flaske :whistle: og jeg var solgt. der efter var jeg til whiskysmagninger
et par gange hos ham.Fandt ud af at røget whisky var lige mig. Der efter begyndte jeg at tænke
over min fortid og det jeg oplevede i 1968 og i 1970erne. Blev nærmest genfødt :silly:
siden har jeg i den grad taget revance og til TDH1 kan jeg fortælle at jeg idag har bestilt en fl.Invergordon grain 19 år whisky og glæder mig til at smagen den
kgf
Last edit: 11 years 4 weeks ago by kgf.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.175 seconds