Talisker 18 år til 350 kr

More
18 years 3 months ago #7494 by Likeavulin
Jeg har lige købt en flaske Talisker 18 års i Kvickly, Buddinge til 350 kr. Det synes jeg var en rimelig fornuftig pris. Det er desværre til en gave (øvøv), men jeg regner med at få en smagsprøve.

Jeg har selv Talisker 10 år samt MaCleod's 8 år Island (som nogen siger er fra Talisker ?). Jeg glæder mig til at sammenligne den 18 års med de 2 andre.

Er der nogen der har erfaring med den 18 års? Eventuelt i forhold til de 2 andre? Jeg skal nok vende tilbage med mine kommentarer i morgen (hvis jeg altså bliver budt en dram af fødselaren).

JC

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 3 months ago #7495 by Duffer
Replied by Duffer on topic Talisker 18 år til 350 kr
Jeg har ikke smagt Talisker 18, men kan tilføje at en større dansk udbyder sælger den til 495,- DKK.
Og hvis man kan sammenligne - er der en på QXL der har en 10-års 1.0 liter til salg til en minimumspris på 449,- DKK.
Jim Murray giver den (18-års) 94 point - så helt skidt kan det ikke være - det ligner et røverkøb :)

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 3 months ago #7496 by MacTomas
Replied by MacTomas on topic Talisker 18 år til 350 kr
STOP STOP. Du må ikke give den væk. Den er fremragende - uanset om du har givet 350 i Kvickly eller 500 eller 600 (som jeg så den til i København i formiddags).

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 3 months ago #7497 by Likeavulin

STOP STOP. Du må ikke give den væk.


:lol: Det er desværre for sent, men jeg fik da heldigvis lov til at smage. Som sagt smagte vi (mig og fødselsdagselaren) den 18 års mod den 10 årige samt Mcleod's 8 år , Iland.

Uden vi er de store whisky eksperter (vi har kun været i gang ca 1 år) kan vi vidergive følgende konklusion:

Mcloed'en virkede lidt tynd og tam i forhold til de 2 andre. Jeg er ikke overbevist om, at den er fra Talisker, som jeg ellers har ladet mig fortælle. Det kan måske også have noget at gøre med, at Mcloed er 40 % og de 2 andre er 45.8 %.

Den 10 års og den 18 års var begge virkelig gode. Blandt de bedste jeg har smagt! Efter vores vurdering var de meget ens! Det var svært at smage forskel. Den 18 års var måske lidt mere fyldig og en anelse mere honningsødme og lidt mere røg i eftersmagen. Jeg er dog ikke sikker på, at jeg kunne smage forskel hvis jeg ikke havde dem ved siden af hinanden.

Den 18 års kan klart anbefales, men hvis man gerne vil spare lidt penge kan man efter min mening fint nøjes med den 10 års den er ofte på tilbud i kvickly til 279 for en hel liter.

Er der andre der har erfaring med Talisker 10 og 18 kunne det være spændende at høre jeres mening.

mvh JC

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 3 months ago #7500 by IvarA
Replied by IvarA on topic Talisker 18 år til 350 kr
Personlig mener jeg at Talisker 18 klart er verdt prisforskjellen. Smaksnotater for de to:

Talisker 10:
Lukt u/vann: Røyk, pepper, sjø
Lukt m/vann: Mindre av Røyk, pepper, sjø. Litt blomster, frukt (tørket aprikos)
Smak: Røyk, kraftig, tørr
Ettersmak: Medium lang, litt stikkende
Karakter: 7,75 (av 10)

Talisker 18:
Lukt u/vann: Sjø, båter, litt røyk, melon, krydder, pepper
Lukt m/vann: Avdempet sjø og røyk, melon, krydder, blomster, malt
Smak: Krydder (avdempet), honningmelon, søt, rund, men likevel kraftig
Ettersmak: Medium lang, god
Karakter: 8,5 (av 10)

Ivar A
Norsk Maltwhiskylag ( www.nmwl.no )

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 3 months ago #7501 by mbrinks
Replied by mbrinks on topic Talisker 18 år til 350 kr
Da jeg for et par måneder siden smagte Talisker 10 og 18 mod hinanden, havde jeg også meget svært ved at finde forskelle. Jeg blev ret overrasket, for der er da trods alt 8 års forskel.
Så min erfaring går helt i samme retning som JC.

Jeg mener jeg smagte dem rent. Måske lidt vand ville have fremhævet forskellen?

Mvh
Michael

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 3 months ago #7521 by Mickey
Replied by Mickey on topic Talisker 18 år til 350 kr
Jeg må indrømme ikke at have åbnet mit eksemplar endnu. Men jeg opfattede det som et "must" til den pris, så jeg var som mange andre et smut forbi kvickly. Der er trods alt tale om 18 års lagring. Jeg vil se frem til en sammenlignende test, og regner med at tilmelde mig en Talisker vertikalsmagning på WhiskyLive 4. marts. Jeg vil vende tilbage med noter herfra.

Med venlig hilsen
Michael Johansen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.208 seconds