Alta - Glen Ranoch

More
19 years 4 months ago #3167 by Duffer
Alta - Glen Ranoch was created by Duffer
Frem til den 31.12.2004 har Alta Glen Ranoch til 125 kr.
Det lader til at være en "spøgelses-whisky" - men måske er der nogle her der har supplerende oplysninger omkring herkomst og smag...?.
Den koster ca. 190 kr i Tyskland.

"A fool and his money are soon parted"
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 4 months ago #3168 by dmwa
Replied by dmwa on topic Alta - Glen Ranoch
Ja - hermed starter årets sidste gættekonkurrence, og det koster kun DKK 125,00 at deltage. Der er ingen gevinster (udover 35 velskænkede dramme) til eventuelle rigtige svar - for vi får det aldrig at vide, hvad der reelt gemmer sig i flasken!

Normalt tager whisky jo også navnet fra et kendt stednavn - men i dette tilfælde (tror jeg nok), er man gået skridtet videre - for den Glen Rannoch jeg kender, staves med 2 "n" ´er - og ligger stik vest for Pitlochry. Der går en ganske køn vej ud gennem dalen (man passerer først Queens View) - og efter en lille times kørsel, ender vejen ved Rannoch Station. Et "trinbrædt" i ingenmandsland! Så er man i bil, er der kun den slagne vej tilbage - er man på vandring, kan man fortsætte ud over stepperne - til skisportsstedet Glencoe - eller tage toget videre. Et vildt område - men selv om det er meget øde, har der ALDRIG ligget et destilleri dér. Nærmeste er Pitlochry - eller mod sydøst - Aberfeldy.

Men en ting er vist, det er en whisky, der stammer fra ét destilleri i Højlandet - dvs nord for linien Greenock (Glasgow) til Dundee excl. Speyside (må vi formode....)

Slainthe

DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming Gerhardt-Pedersen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 4 months ago #3169 by MacChristensen
Replied by MacChristensen on topic Alta - Glen Ranoch

men selv om det er meget øde, har der ALDRIG ligget et destilleri dér. Nærmeste er Pitlochry - eller mod sydøst - Aberfeldy.
Slainthe Flemming Gerhardt-Pedersen


Jeg har sådan en flaske stående - var over grænsen engang sidste år, og da havde de den på Angebot til 119 ,-/liter.

Og ja Aberfeldy kunne være et rigtigt godt bud (imponerende Flemming, og så enda uden at havde smagt den...!! :wink: ). Jeg har lige hældt mig lidt op af den, og der er det karakteristiske sødlige røg med honning/lyng i næsen, sammen med lidt fadduft og en anelse krydderier, men smagen - den er IKKE værd at skrive hjem om - den er hurtig, flad og sprittet, og kun en anelse røg og sødme går igen fra næsen. NU kan jeg pludselig huske, hvorfor jeg stillede den til side til irish coffee...... :roll:

Men da det jo er en "no-name" whisky, så er det jo langt fra sikkert der er det samme i deres flasker i år !!

Slainte
Jesper

Slainte,
Jesper

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 4 months ago #3171 by dmwa
Replied by dmwa on topic Alta - Glen Ranoch

Men da det jo er en "no-name" whisky, så er det jo langt fra sikkert der er det samme i deres flasker i år !!

Slainte
Jesper



En ikke uvæsentlig pointe, som jo også lige skal med i denne forbindelse. Så til de, der ikke kan styre deres nysgerrighed - Sorry folks - I er lige blevet DKK 125 fattigere.....

Årsagen til at Jespers flaske får begreberne "hurtig, flad og sprittet" med på vejen, kunne måske også hænge sammen med, at den har stået åben i lang tid???

Slainthe

Flemming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 4 months ago #3172 by MacChristensen
Replied by MacChristensen on topic Alta - Glen Ranoch

Årsagen til at Jespers flaske får begreberne "hurtig, flad og sprittet" med på vejen, kunne måske også hænge sammen med, at den har stået åben i lang tid???Slainthe Flemming


Tænkte jeg faktisk også da jeg smagte den igen her til formiddag - den er åbnet engang sidste efterår, og der er taget ca 1/5 af flasken, så det er da ikke umuligt at det er derfor, men det er desværre også sådan jeg husker den fra da af, så den må vist lade livet i irish coffee på fredag.... :wink:

Slainte,
Jesper

Slainte,
Jesper

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 4 months ago #3173 by dmwa
Replied by dmwa on topic Alta - Glen Ranoch
Fandt lidt om Glen Ranoch på en tysk debatside - jeg tror nemlig ikke på, at det skulle være en Aberfeldy....

Så vidt jeg kan bedømme, er det en TESCO aftapning fra Angus Dundee - og på den tyske hjemmeside er man inde på, at det nok snarere er en TOMINTOUL - hvilket nok også ville være mit første gæt. Men nu skriver de jo ikke direkte Speyside - selvom Speyside er en del af Highlands - så derfor kan det være fra et destilleri uden for Speyside.

Men bedøm selv - I kan læse mere på www.whisky.de/WhiskyForum/ShowPo ... stID=16306

Slainthe

Flemming

PS Jesper - pas nu lige på med det Irish Coffee, jeg har hørt, at kaffe kan være farligt for helbredet....

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 4 months ago #3174 by MacChristensen
Replied by MacChristensen on topic Alta - Glen Ranoch

PS Jesper - pas nu lige på med det Irish Coffee, jeg har hørt, at kaffe kan være farligt for helbredet....


Aha, jamen så er det sikkert DERFOR jeg med garanti har hovedpine på lørdag.......... 8)

Så vidt jeg kan bedømme, er det en TESCO aftapning fra Angus Dundee - og på den tyske hjemmeside er man inde på, at det nok snarere er en TOMINTOUL


Ja kan godt se, de faktisk er overbeviste om at det er Tomintoul der er i flasken, men da jeg desværre til dato, ikke så vidt jeg kan erindre da...., har smagt en Tomintoul, så kan jeg desværre ikke udtale mig om lighederne, men det er da ikke umuligt...

Slainte,
Jesper

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 4 months ago #3175 by Duffer
Replied by Duffer on topic Alta - Glen Ranoch
Man kan somme tider være heldig at finde et godt tilbud, men det lader ikke til at være tilfældet denne gang.
Også her kan det vist konkluderes at man får hvad man betaler for - som i de fleste sammenhæng...
125 kr for en flaske, så skal man nok sætte forventningerne ned.
Vi har vel alle flasker af denne type i skabet - som bare skal tømmes - og glemmes.
Jeg er selv på 2. måned i gang med at tømme en Glenfiddich Special Reserve, Glen Grant, Ben Bracken 12-års, Cragganmore m.fl.
Ikke fordi de er direkte dårlige - men måske lidt kedelige sammelignet med andre.

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 4 months ago #3176 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Alta - Glen Ranoch
Hej MacAll

Jeg kender ikke Ben Bracken, men derudover syntes jeg absolut ikke de tre andre malt du nævner er kedelige. Jeg ved at godt at Glen Grant først og fremmest laver whisky til det italienske markeder. Deres hovedaftapning er en ca. 5 års, men de laver altså andet whisky, så vidt jeg husker en 10 års, men også ældre - jeg kan lige huske en 25 års og en 15 års (might be wrong). Derudover har de også lovet forskellige vintage bl. a. en 50 års 1949

Jeg er dog enig i at Glenfiddich ikke er så intens som så mange andre maltwhiskyer, men Cragganmore er efter min mening en af de bedste og mest komplekse speysider

MacDeffe

Apropos Irish coffee

Det indeholder alle 4 essentielle fødevaregrupper : Koffein, Alkohol, fedt og sukker

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 4 months ago #3177 by Duffer
Replied by Duffer on topic Alta - Glen Ranoch
Macdeffe, skrev

syntes jeg absolut ikke de tre andre malt du nævner er kedelige


Kedelig var måske et forkert ordvalg, men f.eks Glenfiddich (jeg har smagt en 6-7 forskellige) finder jeg velsmagende - men den dør meget hurtig ud - ingen finish.

Glen Grant - min udgave - lidt anonym

Ben Bracken - smager ikke dårligt - men er lidt tam - næsten ingen finish.

Cragganmore - enig med dig i at den er kompleks - men bare ikke lige min smag p.t.

Jeg, skrev

Ikke fordi de er direkte dårlige


Det mener jeg stadig, men der er bare noget jeg p.t hellere vil drikke.
Det er altid nemt at købe nye flasker - noget sværere at få de gamle tømt....

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 4 months ago #3178 by JimTaggart
Replied by JimTaggart on topic Alta - Glen Ranoch
Macdeffe skrev:

Jeg er dog enig i at Glenfiddich ikke er så intens som så mange andre maltwhiskyer...

Så vil jeg da gerne anbefale Glenfiddich 30års, deres 21årige Gran Reserva, ligesom den 15årige Cask strength heller ikke er ueffen. I disse tre whiskies er der ganske pæn intensitet (in my humble opinion). Men måske skal vi have en Glenfiddich-tråd op at køre...

Venlig hilsen
Lars Knudsen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 4 months ago #3179 by Duffer
Replied by Duffer on topic Alta - Glen Ranoch
JimTaggart, skrev

ligesom den 15årige Cask strength heller ikke er ueffen. I disse tre whiskies er der ganske pæn intensitet


Indrømmet - den har jeg ikke smagt.

Special Reserve - 12 - 15 - 18 - 21 og 30. Solera er her efter min mening den bedste.

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 4 months ago #3185 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Alta - Glen Ranoch
Jeg syntes også Glenfiddich cask er meget god

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 4 months ago #3189 by Boggen
Replied by Boggen on topic Alta - Glen Ranoch
Meget sjovt med denne Glenfiddich snak- syntes tidligere at Glenfiddich var lidt kedelig - og især baseret på special reserve n/a.

Men de smager faktisk temmelig godt - har pt. den 18 års derhjemme - som er smager mums - og den er forholdsvis billig i anskaffelse. Virker til tider som om mange conniseuers ikke sætter pris på Glenfiddich.

Eneste problem er at alle aftappes ved 40% - de burde nok skrue lidt op for alholstyrken.

Ps. Der er lige kommet en ny aftapning på markedet - Vintage 1991 - en 13 år gammel whisky der har ligget på bourbon-fade - som helt sikkert skal smages på et tidspunkt!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 4 months ago #3193 by Duffer
Replied by Duffer on topic Alta - Glen Ranoch
Boggen, skrev

Men de smager faktisk temmelig godt


Det er jeg absolut ikke uenig i, men de "dør" meget hurtig ud :?:
De 6-7 stykker jeg har smagt gjorde i hvert tilfælde
Det kan godt være CS har en god finish, men den har jeg som nævnt ikke smagt... :oops:

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 4 months ago #3194 by Duffer
Replied by Duffer on topic Alta - Glen Ranoch
Boggen, skrev

Eneste problem er at alle aftappes ved 40% - de burde nok skrue lidt op for alholstyrken


Her er vi også enige - 46 % er min favoritstyrke - som f.eks Murray McDavid

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 4 months ago #3196 by Boggen
Replied by Boggen on topic Alta - Glen Ranoch
Jeg er enig i at de dør relativt hurtigt ud - spørgsmålet er så om en whisky kan defineres som kedelig / uinteressant fordi den dør hurtigt ud.

Det tror jeg ikke den kan - hver whisky har sin egenkarakter - i dette tilfælde Glenfiddich - jeg vil egentlig gå så langt som, at sige at Glenfiddich er noget af det mest elegante og samtidig uhøjtidelige jeg har smagt.

Dermed dette sagt, så er jeg sikker på at Glenfiddich ville vinde en del (også i eftersmagen) ved at aftappe ved 46%.

Jeg er helt enig med MacAll i at Murray McDavid gør det rigtige - måske med undtagelse af Mission Series - som nok burde aftappes ved fadstyrke.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 4 months ago #3199 by Duffer
Replied by Duffer on topic Alta - Glen Ranoch
Jeg, skrev

Kedelig var måske et forkert ordvalg


Boggen, skrev

spørgsmålet er så om en whisky kan defineres som kedelig / uinteressant fordi den dør hurtigt ud.


Jeg mener at finish er en væsenlig del oplevelsen.
Hvis den ikke forekommer - syntes jeg at der mangler noget....

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.277 seconds