Tormore bras eller OK?

More
19 years 5 months ago #2525 by fao
Tormore bras eller OK? was created by fao
Ser i Kvickly's tilbudsavis, at de har en Tormore på tilbud i næste uge, 249,- for en liter.
Er det et fejlkøb hvis man henter en af dem?
Jim Murray skriver i en af hans bøger " Alder betyder intet. Den er rædselsfuld. Den yder intet på ganen" :evil:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2527 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Tormore bras eller OK?
Jeg smagte den på whiskymessen i foråret. Så vidt jeg husker fejlede den ikke noget. Jeg mener at kunne huske at den var udmærket og over gennemsnittet af standardaftapninger fra Speyside

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2528 by Duffer
Replied by Duffer on topic Tormore bras eller OK?
fao, skrev

Ser i Kvickly's tilbudsavis, at de har en Tormore på tilbud i næste uge, 249,- for en liter.


Jeg går ud fra det er 12-års udgaven du skriver om..?

Noter fra Nettet;

Nose: Thin, slightly sweet, vanilla, fresh, nuts, butter.
Flavour: Walnuts, some wood, slightly warm. Faintly rancid at the start, which becomes more dominant near the end.
Body: Watery, slightly stimulating, dryish. Doesn't last long.
Comments: Unfortunately this one's like 'nearly a good whisky' in all area's, which add up to just an ok one.

Så uden at have smagt den, tror jeg hellere jeg ville købe Macallans 10-års som koster det samme netop nu og som af gode grunde er ved at udgå af sortimentet.

Med al respekt for Jim Murray og hans arbejde - hans smag er ikke nødvendigvis afgørende for om jeg køber en flaske eller ej.
Specielt ikke efter han har givet Macallans Travel Series 20's til sølle 67 point.
Det er efter min ydmyge mening alt for lidt.(Michael Jackson gav den 93 point)
Det er smag og behag :)

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2529 by Kim_M
Replied by Kim_M on topic Tormore bras eller OK?

Med al respekt for Jim Murray og hans arbejde - hans smag er ikke nødvendigvis afgørende for om jeg køber en flaske eller ej.
...
Det er smag og behag :)

Jeg er enig med MacAll. De bøger Jim Murray skriver er meget tydeligt hans egen smag. Og selv om han er meget dannet indenfor whisky, så kan hans evalueringer ikke tages for et ubetinget kvalitetsstempel.

Jeg vil opfordre så mange som mulig til at købe Tormore, så I på Jeres egen tunge kan føle at Jim Ms smag er forskellig fra Jeres egen. Prøv også Fettercairn som er en anden Single Malt han, efter min mening uberrettiget, sabler i en af sine bøger.

Trist er det at folk nogle gange stoler så blindt på diverse eksperters smag. Smag er netop det rette ord, for det er subjektivt. Konsekvensen var for Fettercairn (ejet af Whyte & Makay) at siden Jim M. første gang skrev grimt om deres whisky (bl.a. at den smager af gummi) så dykkede salget i takt med at Jim Ms mening blev genudgivet i hans senere bøger.

Jim M (og andre "eksperter") er i sin fulde ret til at udtrykke sin mening og gøre os det klart, hvad hans smag er. Jeg mistænker blot, at disse eksperter nogle gange ikke er deres "magt" og dermed deres ansvar bevidst. De skal holde 'in mente' at deres ord som eksperter ofte bliver anset for at være "det rigtige" eller "sandheden", hvilket naturligvis er begreber, der er mere komplicerede end som så.

Vi skal som whisky-elskere danne vores egne meninger og give udtryk for dem! På den måde dannes vi, og er whiskyproducenterne i stand til at engagere sig i en dialog med os, vil de kunne lede deres produktudvikling imod en bedre overensstemmelse med vores preferencer.

Det skal kort sagt ikke være en ret tilskrevet "de få" at afgøre, hvad der er god og dårlig whisky. Vi bærer et ansvar hver især.

Snus, smag, nyd! Og så kan du danne dine egne meninger. Det er også sjovere at være "eksperterne" på tværs. Lånte meninger er hule.

Kim M

--
Kim M.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2530 by Towle
Replied by Towle on topic Tormore bras eller OK?
Kim M skrev:

Snus, smag, nyd!

Vel talt, unge mand. Jeg er sikker på at du har mange gode år foran dig. Vi andre kæmper desperat om kap med rynkerne(*) om at smage så meget whisky som muligt, inden ormene tager over :lol:

Lånte meninger er hule.

Du er velkommen til at låne nogle af mine, men de er ikke alle stuerene, så måske er du lykkeligere ved at gøre dine egne erfaringer og danne dine egne meninger :D

*) Mest i panden, f.eks. når gode mennesker i misforstået godhed serverer en ikke-nærmere-angivet whisky for en og leende opfordrer til at gætte hvad det er :shock:

Venlig hilsen
Kurt

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2544 by Duffer
Replied by Duffer on topic Tormore bras eller OK?
Smag og behag er som bekendt forskellig og heldigvis for det.

Jeg fandt Tormore på denne tyske side som "Best Buy" når man sammenligner "pris/ydelselsesforholdet" - hvis man overhovedet kan det.

www.whiskybotschafter.com/index_frame.htm

(Se under "Best Buy" i venstre side)

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2546 by fao
Replied by fao on topic Tormore bras eller OK?
Den er også her hvor den får 16 ud af 20:
www.whisky-distilleries.info/__TableauRapportQ_EN.shtml

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2554 by MacLars
Replied by MacLars on topic Tormore bras eller OK?
Nu har jeg smagt den, svigerfar var faldet for tilbudet. Den gør sig udmærket til andesteg ;-)

Det er en let tilgængelig whisky uden de overraskelser, ligger let på ganen, minder en del om Dalwhinnie.
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2557 by Kim_M
Replied by Kim_M on topic Tormore bras eller OK?

(Om Tormore) ...minder en del om Dalwhinnie.

Er der andre der er enige med MacLars i det?

For desværre er jeg ikke vild med Dalwhinnie :?

Kim M.

--
Kim M.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.188 seconds