MacAllan 1859

  • redlich
  • Topic Author
  • Visitor
  • Visitor
19 years 6 months ago #2358 by redlich
MacAllan 1859 was created by redlich
Så er der sørme en Italiener der sælger en gammel MacAllan på ebay.de.
Her kan man nok gøre et godt køb, hvis man tror på at den er ægte :D
BOTTLES WHISKY MACALLAN 1859 VERY RARE

Slainthe
Michael

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 6 months ago #2360 by MacLars
Replied by MacLars on topic MacAllan 1859
Uha...jeg gør straks klar til en artikel over en ny aftapning der snart må se dagens lys: "Macallan Replica 1859"! :-)

MacLars

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 6 months ago #2363 by stig
Replied by stig on topic MacAllan 1859
Han har sk... også en Caol Ila 1951 til salg. Billedet er meget dårligt, men den kunne se ud som om, at der står Gordon & Macphail på etiketten, som bestem ikke er en G&M etiket. 2 stakler har budt på denne.

Er der efterhånden nogen der har lyst til at købe whisky på ebay? Der har jo også for nyeligt været sagen om de falske Laphroaigs, de var sat til salg af en person bosiddende i England.

Stig

Please Log på or Create an account to join the conversation.

  • redlich
  • Topic Author
  • Visitor
  • Visitor
19 years 6 months ago #2367 by redlich
Replied by redlich on topic MacAllan 1859

-- snip --
Er der efterhånden nogen der har lyst til at købe whisky på ebay?
-- snip --


yup, jeg køber af og til ældre* aftapninger på ebay, der kan være umulige at finde andre steder, men jo... man skal kigge sig godt for.
Ebay er ofte meget billigere end whiskyauction.com, men så sidder man jo også selv med risikoen.
Jeg er ikke bevidst om at jeg er blevet snydt (endnu).

Slainthe
Michael

*med ældre, mener jeg ikke meget gamle, det tør jeg slet ikke, men for det meste 5 til 15 år gamle aftapninger.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 6 months ago #2372 by MacChristensen
Replied by MacChristensen on topic MacAllan 1859

Er der efterhånden nogen der har lyst til at købe whisky på ebay? Der har jo også for nyeligt været sagen om de falske Laphroaigs, de var sat til salg af en person bosiddende i England.Stig


Hejsa

det hænder også jeg køber en flaske på ebay, men det er da rigtigt, man skal kigge sig meget for.... Den seneste jeg har købt er en Bowmore 21 års 1973 Vintage som jeg gav £ 54 ,- for. Og ja, den lugter langt væk af at være en "fake", men kraven er den originale og intakt, så jeg håber bare jeg har gjort en go handel.... :wink: Men jeg tog chancen, for jeg er selv årgang ´73, og er ved at oparbejde en par vintage ´s fra den årgang til en smagning på min føds ´dag engang i fremtiden.....
Indtil videre har jeg:
Ardbeg OMC 27 års 1973
Bowmore OB 1973 Vintage
Bowmore Blackadder 1973

Så der skulle jo gerne komme et par flasker eller 2 mere til.... :wink:

Slainte
Jesper

Slainte,
Jesper

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 6 months ago #2376 by stig
Replied by stig on topic MacAllan 1859


Hejsa

Den seneste jeg har købt er en Bowmore 21 års 1973 Vintage som jeg gav £ 54 ,- for. Og ja, den lugter langt væk af at være en "fake", men kraven er den originale og intakt, så jeg håber bare jeg har gjort en go handel.... :wink:


Hej Jesper,

hvis jeg var dig ville jeg at finde en anden Bowmore 1973 og sammenligne din flaske med. Disse svindlere er jo desværre meget snu og dygtige. Check evt. flasken for batchnumre og forsøg at kontakte Morrison-Bowmore.

Jeg håber naturligvis det bedste for dig.

Stig

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 6 months ago #2390 by MacChristensen
Replied by MacChristensen on topic MacAllan 1859

hvis jeg var dig ville jeg at finde en anden Bowmore 1973 og sammenligne din flaske med. Disse svindlere er jo desværre meget snu og dygtige. Check evt. flasken for batchnumre og forsøg at kontakte Morrison-Bowmore. Stig


Hej Stig

jeg har faktisk overvejet at checke batchnummeret med Morrison-Bowmore, for en anden 1973 ´er er ikke lige sådan at skaffe. Men samme sælger havde på ebay ugen efter en ´77 vintage Highland Park Bicentenary, som også gik for langt under udsalgsprisen, så det lugter lidt, uden jeg vil hænge ham ud som svindler. Men vil prøve at grave lidt i det mht batchnumre med Morrison-Bowmore, så nærmere følger hvis/når jeg finder ud af noget.... :wink:

Slainte,
Jesper

Slainte,
Jesper

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 6 months ago #2394 by uldall
Replied by uldall on topic MacAllan 1859
Hej! Alle
Ny mand melder sig. Har med stor alvor og mange gange med et overbærende smil, fulgt de forskellige debatter her på sitet, lige siden Whiskynyt meldte sig på banen.
Med hensyn til handel på nettet, har jeg hidtil og uden problemer modtaget Whisky igennem Ebay.de, Whiskyauction.com og andre steder fra.
Men det er da en jungle!!!! dog hvis man har "en lille smule forstand på Whisky" skulle man nok kunne gennemskue en mulig fake flaske der er sat til salg det ene eller andet sted.
Til alle held og lykke med jagten på netop den whisky du mangler.
Slainte Uldall 7000

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 6 months ago #2396 by stig
Replied by stig on topic MacAllan 1859

Men det er da en jungle!!!! dog hvis man har "en lille smule forstand på Whisky" skulle man nok kunne gennemskue en mulig fake flaske der er sat til salg det ene eller andet sted.


Det skulle man jo mene.
Men i så fald har folkene hos Macallan jo ikke forstand på whisky.

Stig

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 6 months ago #2401 by MacChristensen
Replied by MacChristensen on topic MacAllan 1859

mange gange med et overbærende smil +
har man "en lille smule forstand på Whisky".........


Uldall,

ikke for at blive personlig, men er du sikker på dette forum er dig værdigt ?? :wink:

Slainte,
Jesper

Slainte,
Jesper

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 6 months ago #2416 by uldall
Replied by uldall on topic MacAllan 1859
Kære MacChristensen
Tak for velkomsten. Jeg skal se om jeg kan gøre mig værdig?
Slainte uldall

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 6 months ago #2419 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic MacAllan 1859
Velkommen til forummet Uldall - og tag dig ikke af, at "Janteloven" hersker lidt engang imellem herinde ligesom ude i det danske samfund.

Undskyld Jesper - ku' ik' la' vær' ;-)

Synes man engang imellem er lidt hurtige til at "sable" dem ned, der stikker næsen lidt frem, jvf tråden om det "første danske destilleri i dette århundrede"

De fik godtnok ikke et ben til jorden, og de er ikke engang startet for alvor endnu.

Slàinte
Karl Ejnar
Der stadig har meget at lære udi maltens verden, selvom nogen vil forsøge at "ophøje" mig til kender herinde. :oops:

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 6 months ago #2420 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic MacAllan 1859
Det er iøvrigt tankevækkende, at de flasker, ham italieneren har til salg, er ledsaget af aldeles uskarpe fotos. Måske for at sløre, at det er falsknerier. Etiketterne ser da noget hjemmelavede ud IMHO.

Det er også tankevækkende, at man kan slippe afsted med at sætte åbenlyst falske flasker til salg på Ebay uden at de berørte destillerier reagerer.
Moralen er åbenbart noget blakket på visse auktions-sites.

Slàinte
Karl Ejnar

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 6 months ago #2422 by uldall
Replied by uldall on topic MacAllan 1859
Tak for opbakningen Karl Ejnar.
Jeg læser med glæde dine altid sobre og spændende indlæg.
Med hensyn til at gennemskue en evt. fakeflaske var det netop de slørede billeder fra vor italienske "ven", jeg bl.a. tænkte på i mit
debut indlæg.
Slainte uldall

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 6 months ago #2425 by MacChristensen
Replied by MacChristensen on topic MacAllan 1859

Velkommen til forummet Uldall - og tag dig ikke af, at "Janteloven" hersker lidt engang imellem herinde ligesom ude i det danske samfund


Karlejnar, nææ du har vel ret, min mening er bare folk skal bevise at de "har noget at have det i", hvis de mener de er "bedre", eller merevidende end os andre, jantelov eller ej. :wink:

Men Uldal, som sikkert hverken du eller Karlejnar så, så var det mest skrevet i sjov med en stænk ironi - så Uldal - velkommen til 8)

Slainte,
Jesper

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 6 months ago #2428 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic MacAllan 1859
MacChristensen skrev:

Men Uldal, som sikkert hverken du eller Karlejnar så, så var det mest skrevet i sjov med en stænk ironi - så Uldal - velkommen til


Ups - for søren da osse :oops: bruger sel flittigt denne smiley. Men som jeg også skrev:

Undskyld Jesper - ku' ik' la' vær'

Så mit udfald var heller ikke møntet personligt på dig Jesper, men nærmest lidt "spredehagl".

Det skal man vist være forsigtig med, især ovenpå "onsdags-aften-Islay-chat&dramming" ;-)
Nåh pyt, det går jo nok alt sammen.

Nydeligt billede forresten, er det "73'eren", du har i hånden?

Hvis du samler på "73'ere", så har Bruichladdich jo også én. Den er vist ikke så god som den efterhånden legendariske '70, men årstallet er jo da det rigtige.

Den er forøvrigt med på Stigs 20+ smagning i Århus den 5/11, hvis du skulle komme den vej.

Slàinte
Karl Ejnar

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 6 months ago #2430 by Duffer
Replied by Duffer on topic MacAllan 1859
karlejnar, skrev

Hvis du samler på "73'ere",

Apropos 73' - så se venligst mit andet indlæg om Glenfarclas Vintage Single Cask Strength 1973 Sherry - 51 % på tilbud hos Citti.
Den kan smages før køb...
Så kan vi vist godt fastslå at der findes meget andet end "mainstream" whisky lige over grænsen...

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 6 months ago #2431 by MacChristensen
Replied by MacChristensen on topic MacAllan 1859
Karlejnar - no worries, tog det heller ikke personligt...... :wink:

Ja, det er den omtalte Bowmore, den stod først i skabet, da jeg fik mig taget sammen til at få taget et billede, og syntes ligesom der skulle lidt whisky med på billedet...... - men tak Karlejnar :wink:

Jeg har desværre ENDNU ikke en Laddie ´73, men min bedre halvdel skal til Aberdeen i uge 48, så jeg er ved at lave en bestilligseddel, hvor der vist også skal lidt Port Ellen på.... :wink: . Og ang. ´70 ´eren - det er jo en SUPER whisky, som desværre ikke er sådan at finde mere, men håber på kones besøg i Aberdeen.... :wink: - kan desværre ikke den 5/11 selvom det ellers lyder som en tillokkende smagning..... :cry:

Men en ´73 vintage Glenfarclas var da heller ikke at kimse af - så må se om det kan blive til en tur over grænsen engang inden jul..

Slainte
Jesper

Slainte,
Jesper

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 6 months ago #2435 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic MacAllan 1859
Ja - og nu gentager jeg vist mig selv - '70 er den bedste "gamle" bourbonlagrede ikke-røgede malt, jeg har smagt.

Oplevede selv derovre, at den var svær at finde. Fandt heldigvis én (den sidste) i "The Whisky Shop" i Callander. Der er vist ikke nogen TWS i Aberdeen, men måske er der en anden butik, der har den. '73 er vist nemmere at finde, ligesom de andre "nyrere" 'laddies'.

The whisky Exchange har '70, men så skal hun jo omkring London.
Weinquelle Hamburg har den vist også (endnu?)

BTW - hvis hun finder den nye "3D", så bed hende købe den, du vil ikke fortryde. Egentligt en 3års, pga lovgivning, men smager meget "ældre". Har forøvrigt hørt, at det var lidt tilfældigt, at de havde noget ældre røget Bruichladdich. Folkene fra Jura skulle holde gang i kedlerne i ny og næ, mens der var lukket. I mangel af andet malt fik de fat i noget til Bowmore med 25ppm phenolindhold.

Slàinte
Karl Ejnar

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 6 months ago #2436 by Duffer
Replied by Duffer on topic MacAllan 1859
karlejnar,

Weinquelle Hamburg har den vist også (endnu?)


De har i hvert tilfælde denne her...
Går ud fra det er den der er tale om...?

"A fool and his money are soon parted"
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 6 months ago #2437 by MacChristensen
Replied by MacChristensen on topic MacAllan 1859

BTW - hvis hun finder den nye "3D", så bed hende købe den, du vil ikke fortryde. Slàinte Karl Ejnar


Hejsa

nej det ved jeg godt - efter at havde "snust" til dit glas på messen, så måtte jeg jo også ned til Andrew og ha mig en smagsprøve.... :wink:

Slainte
Jesper

Slainte,
Jesper

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 6 months ago #2438 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic MacAllan 1859
MacAll skrev:

Går ud fra det er den der er tale om...?


Lige præcis - og det er vel stadig ca. 1400,- de vil ha' for den? ScotSpain har den til 1895,-.

Man kunne frygte at denne, samt deres "legacy" aftapninger af '60'er malt, er de næste i rækken af falsknerier, for nu at vende tilbage til emnet.

Så hvis der lige pludselig dukker flere af dem op på f.eks. eBay, så skal man igen være på vagt :shock: .
Især hvis der ikke følger de originale blikrør med. I tilfældet med Laphroaig 30, var æskerne vist på billedet, men sælgeren "glemte" at sende dem med. Undskyldningen var, at han selv havde købt flaskerne, og at æskerne ikke var med.
Helt ærligt, hvorfor så vise dem på billedet.

En svindler kunne jo nok skifte etiketten på en 'Laddie' flaske, men røret er sværere at forfalske.

Slàinte
Karl Ejnar

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 6 months ago #2440 by Duffer
Replied by Duffer on topic MacAllan 1859
karlejnar, skrev

Lige præcis - og det er vel stadig ca. 1400,- de vil ha' for den?


Ja, 189 € eller 1430 dkk.
Men hvis det ikke er en typisk Islay - hermed mener jeg kraftig røget og tørvet -
kunne en sherry/port/madeira/hvidvins whiskydrikker måske også finde den god ?

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 6 months ago #2442 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic MacAllan 1859
MacAll skrev:

Men hvis det ikke er en typisk Islay - hermed mener jeg kraftig røget og tørvet -
kunne en sherry/port/madeira/hvidvins whiskydrikker måske også finde den god ?


Det er jo igen smag og behag. Bruichladdich og Bunnahabhain er "atypiske" Islay's, idet de ikke er lavet på tørverøget malt. Den smule tørv, der er, skyldes vandet.

"Bunny" findes ikke i så mange udgaver, og er for det meste vattet af bourbon og sherry fade.

"Laddie" bliver også vattet, men her er der mange flere variationer.

'70, 'Twenty' (1st edition), 'XVII', 14år 'Full Strength' og "Sinsear" er eksempler på 100% bourbonlagrede malts. De fleste af dem første gangs fyldning.

10år, 15år, muligvis også '73 og '84 og 'Links' er vattinger af forskellige andele bourbon- og sherrylagrede malts, "first fill" og "refill".

"Baraille", "1986 Country Life" er eksempler på 100% fresh Sherrylagrede. Sidstnævnte er set hos WQ, og kan varmt anbefales, hvis man er til frisk Oloroso-sherry-fad.

"Cairdean" og min valinch "Flora McBabe" er eksempler på refill sherry fade.

Dem med de 'sjove' navne kan kun købes på destilleriet eller via "malt-crusaders" på deres web-site. Undtagen "Baraille", som kun sælges til fad-ejere.

Så hos Bruichladdich er der gode muligheder, for en god smagsoplevelse, specielt hvis man ikke er til "røg og tjære" Islay's.

Der findes også en del uafhængige aftapninger. Dem, jeg har er alle single cask bourbon. (Cadenhead, Murray McDavid, m.fl.)

Og det bedste: Alle 'laddier' er ej-koldfiltrerede og uden tilsat karamel-farve :D

Ups, det blev et længere foredrag (med slet skjult reklame) - men det korte af det lange: Ja - jeg tror den nævnte whiskydrikker vil kunne lide 'Laddie'70' (og mange af de andre) :P

Slàinte
Karl Ejnar

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 6 months ago #2443 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic MacAllan 1859
PS: her er et link til Bruichladdich's aftapninger:

www.bruichladdich.com/bottlings.htm

Der er et mylder af beskrivelser, smagsnoter, mmm.

Andre steder på web-siden findes de mere specielle flasker. Du skal registrere dig under malt crusaders, for at se dem.

Som sagt, her er noget for enhver smag :P

Slàinte
Karl Ejnar

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 6 months ago #2445 by Duffer
Replied by Duffer on topic MacAllan 1859
karlejnar, skrev

Som sagt, her er noget for enhver smag


Tak for det. Jeg har smagt nogle af "Laddierne" og syntes selv det er den Islay der smager bedst.
En af mine ex-kollegaer bor faktisk ved siden af Bruichladdich destilleriet og har haft lidt "souvenirs" med til mig.
Jeg vil prøve at se, om jeg kan presse fordommene lidt på afstand og begynde at smage på lidt mere fra denne smukke ø.

Og Murray McDavid kender jeg rigtig godt.
De er p.t helt på toppen på min indkøbsliste - senest i dag hvor jeg købte en
Dufftown 1993/2004 'Maverick' (46%, MMcD, bourbon/syrah).

Der står 3 andre i mit skab. MMcD Highland Park, MMcD Macallan og MMcD Glendronach.

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.213 seconds