Andele i Bunnahabhain Moine fad

More
12 years 11 months ago #23534 by dmwa
Dansk Maltwhisky Akademi lancerer nu det 3. fad, som vi sælger i andele af 1%. Denne gang er det et Bunnahabhain Moine fra 2007. Pris pr andel er DKK 140,00 - op til 5 andele beregner vi så et administrationsgebyr på DKK 125 pr ordre.

Prisen er den faktiske pris for fadet - når fadet til sin tid skal aftappes, skal der betales for dette, afgifter, hjemtransport og lignende.

Du kan få spilleregler og mere ved at henvende dig til os på Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. .

Lad os høre fra dig, hvis du vil være medejer af et whiskyfad

DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming

PS: Vi har stadig 15 usolgte andele af Auchroisk 2003 fadet - også her kan du blive medejer.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 11 months ago #23535 by bdujgp
Hej Flemming

Måske kan jeg ikke lige finde det, men jeg mangler noget information :-)

Der er ret stor forskel på en %-andel i et 50 liters fad og i et 700 liters Portpipe !

Hvilken størrelse snakker vi om og hvad er det forventede udbytte på aftapningstidspunktet.

Dette er noget jeg gør meget opmærksom på i de projekter jeg har gang i !

Slainte
Jørn - Fredericia

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 11 months ago #23536 by dmwa
Hej Jørn
Hmmm - man bliver blind, når man gentager ting. Alle de fade vi laver fadandele i, er Hogsheads. Nu er det blot sådan teknisk, at vi reelt ikke køber et fad med f.eks. 250 liter - vi køber i tilfældet Auchroisk 155,1 ola - (Original litres of alcohol) - Auchroisk fadet havde reelt en påfyldning på 242.2 liter.

Jeg kender ikke de endelige detaljer for Bunnahabhain Moine fadet endnu - men igen - det er et hogshead - dvs ca 240-250 liter ved påfyldning.
Som det fremgår af spillereglerne får hver andelshaver en andel af fadet svarende til de antal procenter, man har købt. Vi skønner, at der er omkring 180-210 liter tilbage i fadet efter 10 års modning - men der kan også være mindre eller mere. Som de fleste på dette site jo nok ved, udvikler hvert enkelt fad sig individuelt - så vi garanterer ikke for antallet af liter / flasker - det er den risiko, som man som fadejer selv må bære.

Dit projekt er jo ikke sammenligneligt med vores - vi afregner dansk moms og afgift hele vejen igennem, vi leverer med dansk banderole osv, hvor jeg kan forstå, at du bruger en tysk mellemhandler, hvor de enkelte fadejere så til den tid skal afhente deres flasker.

Slainthe

DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 11 months ago #23537 by bdujgp
Hej flemming

Er det refill hogsheads eller er det fresh ?

Du skriver godt nok at det ikke er sammenligneligt med de projekter jeg laver - Det er det vel hele vejen, indtil der hvor afgiften og momsen skal betales. Ved at bruge en tysk importør sparer du ca. 57 kr. pr. liter alkohol og 6 % på momsen. Det er vel den eneste forskel ? :-)

Hvad andele koster, om der er gebyr på og andre regler og vedtægter kan vel godt sammenlignes !

Slainte
Jørn - Fredericia

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 11 months ago #23539 by dmwa
Refill - iflg. vores leverandør skulle det være first fill. Men det modner ikke på Islay - men i Broxburn. Moine er den røgede udgave af Bunnahabhain.

Diskussionen om hvorvidt man skal betale afgift og skat i det land man bor - og ikke mindst hvor whiskyen bliver nydt og drukket, har vi haft utallige gange før - og hvis du blot sikrer dig, at det du foretager dig, er i overensstemmelse med Dansk Lovgivning, har jeg intet imod det - men jeg synes et eller andet sted, at det er en kunstig konstellation, at man skal bede alle andelshavere om at hente deres egne flasker i Rendsburg for at spare noget der ligner DKK 30 pr flaske (går ud fra, at besparelsen på DKK 57 kr er pr liter 100% alkohol) + en momsdifference på 6%. Og hvem ved - om 10 år når fadet skal aftappes, er der måske sket en harmonisering på afgifts- og momsområdet. Men hvis du kan garantere dine andelshavere, at afgiften er som nu om 10 år - så fint med mig :shock:

Vi afregner jo også allerede nu dansk moms af fadets indkøbspris - så her er der vel også en væsentlig forskel i vores måde og din?

Slainthe

DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 11 months ago #23542 by Duffer

Diskussionen om hvorvidt man skal betale afgift og skat i det land man bor - og ikke mindst hvor whiskyen bliver nydt og drukket, har vi haft utallige gange før - og hvis du blot sikrer dig, at det du foretager dig, er i overensstemmelse med Dansk Lovgivning, har jeg intet imod det - men jeg synes et eller andet sted, at det er en kunstig konstellation, at man skal bede alle andelshavere om at hente deres egne flasker i Rendsburg for at spare noget der ligner DKK 30 pr flaske (går ud fra, at besparelsen på DKK 57 kr er pr liter 100% alkohol) + en momsdifference på 6%. Og hvem ved - om 10 år når fadet skal aftappes, er der måske sket en harmonisering på afgifts- og momsområdet. Men hvis du kan garantere dine andelshavere, at afgiften er som nu om 10 år - så fint med mig :shock:
Vi afregner jo også allerede nu dansk moms af fadets indkøbspris - så her er der vel også en væsentlig forskel i vores måde og din?

I årevis har du kommet med en masse moralske indlæg omkring ulovlig egenimport af flasker via forskellige kanaler, men her er der et privat projekt som følger dansk lovgivning til mindste detalje :roll:
Uanset hvordan du vender og drejer det, så har du din helt egen moralske måde at anskue hele verdenssituationen på, men det betyder ikke nødvendigvis at alle (eller nogen) er enig med dig.
Andelhaverne har fået alle tal (inklusiv en kopi af bankoverførslen) og alle tekniske detaljer er lagt på bordet så intet er overladt til tilfældighederne.!
Og en vigtig detalje - Jørn tjener ikke en daddel på hans projekt, så det er nok der projektet udskiller sig mest fra andres...
Forresten - fik jeg nævnt at jeg er andelshaver i Glengoyne fadet :-)
"Rønnebærene er sure, sagde ræven."

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 11 months ago #23543 by bdujgp
Rolig nu Flemming - Jeg startede bare med at spørge hvilke størrelse fad, som koster kr. 140,00 pr. %. Derefter spurgte jeg om fresh/refill - relevante spørgsmål i min bog :-)

Og så for lige at sætte et par andre ting på plads !

1. Dansk lovgiving og EU-regler bliver 100 % overholdt !
2. Alle ved hvad de køber (modsat uklarheder i din information !!)
3. Whiskyen hjemtages ikke via Rendsburg, men leveres ved den dansk/tyske grænse hvis den kommer via Tyskland - who knows ?
4. Whiskyen kan ligeså godt blive hjemtaget via Danmark (måske dig, hvis du vil) hvis der er sket et harmonisering af afgifterne i EU og økonomien ser nogenlunde ens ud.
5. Jeg har ikke garanteret nogen pris/afgiftssats til nogen og gør det heller ikke !
6. Jeg har meldt mig som indkøber/administrator af en fadprojekt, og som Duffer skriver - Alle betaler det samme ud fra købte %-andele - nemlig udgifterne. Ingen administrationsgebyer og den slags (alt afregnes efter regning fra detilleriet, importøren og myndighederne.)
7. Jeg gør det for sjov og fordi det kan lade sig gøre i fælleskab at købe noget god whisky til fornuftige priser, hvis man ved hvordan :-)

Slutteligt vil jeg sige, at selvfølgelig ville det være fedt hvis afgifter og moms ender i den danske statskasse og ikke i den tyske (Det finder vi ud af om 10 år), men jeg kan ikke ha' dårlig samvittighed når du ser hvordan danske ministere "kører uden om" - Lene Espersen, Ulla Tørnæs mfl. og selvfølgelig og Fru Thorning/Kinnock :-)

Slainte
Jørn - Fredericia

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.222 seconds