Er glaskugler kun legetøj eller?

More
14 years 4 months ago #19391 by Clausfj
Jeg er forholdsvid ny udi den ædle kunst at drikke whisky, men har dog fundet ud af at der er flasker der har større affektionsværdi end andre og dem vil jeg naturligvis gerne bevare bedst muligt så længe som muligt.
Jeg har i går lavet et lille eksperiment, jeg har to flasker fra den samme single cask aftapning, den ene åbnet for ca. fem måneder siden og halvt tømt, den anden åbnede jeg i går og smagte de to samtidigt i hver sit glas. Der var markant forskel både i smag og duft, den nyåbnede havde meget mere karakter og smag.
Nu kommer så mit spørgsmål til dette erfarne forum. Jeg har hos en entutiast set at han kom glaskugler i sine åbne flasker for at holde væskestanden helt oppe i flaskens hals, dette vil naturligvis redusere luften i flasken, men vil det også mindske iltningen og dermed whiskyens nedbrydelse?
Jeg vil lige høre jeres mening inden jeg styrter ned til Fætter BR og køber glaskugler

Claus.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 4 months ago #19392 by Duffer
Emnet har været diskuteret mange gange på dette forum og der er fremkommet rigtig mange forslag, blandt andet at vikle folie rundt om flaskerne osv.
Jeg bruger selv at gemme 10 cl. fra en speciel flaske i en sample flaske. Den type jeg har brugt, har tætsluttende plastiklåg som ikke har forbindelse med væsken.
De samples jeg har gemt kan så drikkes senere, selvom det i mit tilfælde højst holder et par år.
Om den med glaskuglerne virker ved jeg ikke, men mon ikke alt ilt skal suges ud/fjernes før den slags virker...?
Jeg har set man kan få en "iltfjerner" til vinflasker.

Iøvrigt hører jeg gerne fra forumdeltagere der ved hvor man kan få 5-6 eller 10 cl. sample flasker, da MacNiels/Maclars åbenbart er løbet tør.
Helst med skruelåg i plast, godkendt til alkohol og helst klart glas.

"A fool and his money are soon parted"
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 4 months ago #19396 by Whiskynyderen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.184 seconds