Riedel glas

More
15 years 2 months ago #17396 by Falzon
Riedel glas was created by Falzon
Har kigget lidt på nettet for at finde "det ultimative" whisky glas, til single malt whisky.
Men jeg synes det er lidt svært at blive klog på hvad der er bedst. Man snakker meget om Glencairn eller glas af typen Copita. Det er meget sjældent at man hører glas fra Riedel omtalt. Er der nogen der har riedel whisky glas og evt. kan give en anmeldelse af dette.
Når man læser på nettet, synes man at Riedels glas lyder som det ultimative glas, men som sagt bliver det sjældent omtalt på nettet og lign. Hvad skyldes dette. Er det prisen på glasset eller andet?

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 2 months ago #17397 by st7
Replied by st7 on topic Riedel glas
Glencairn fungere rigtigt godt til smagninger m.m. Robust med en lille fod at holde om, så man slipper for fedtfinger på glasset.

Hjemme bruger jeg normalt Spiegelau nosingglas. Flottere, men også mere skrøbeligt.
Har derudover et par nosingglas på lille stilk fra Ardbeg. Der fulgte en sød lille "glashat" med 8) , som også passer til de mindre Spiegelau glas.

Det Riedel whiskyglas jeg har set, mangler "indsnævringen" i toppen, og kan derfor ikke fastholde/opbygge duften i glasset. Ellers et rigtigt flot glas.

Slainte Mhath
Søren, MWL

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 2 months ago #17398 by st7
Replied by st7 on topic Riedel glas
Ups :oops: ...glemte lige at byde dig velkommen til whiskynyt.dk
Hermed gjort :mrgreen:

Desuden tror jeg hvis du søger i whiskyforum, at der er flere "tråde" der omhandler valg af glas.

Slainte Mhath
Søren, MWL

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 2 months ago #17402 by Hans-Henrik
Replied by Hans-Henrik on topic Riedel glas
Da vi var i New York sidste år, besøgte vi Brandy Library, de brugte Riedel glas som nedenstående:

www.riedel.com/english/glasserie ... 14-97.html

De var rigtigt gode at drikke af, men også skrøbelige ligesom Spiegelau glas

Slainthe

Hans-Henrik

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 2 months ago #17405 by st7
Replied by st7 on topic Riedel glas
Her er de Riedel whiskyglas jeg husker

Slainte Mhath
Søren, MWL
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 2 months ago #17406 by fritte
Replied by fritte on topic Riedel glas
Jeg har købt en del forskellige glas som forsøg, men synes klart at Spiegelau glassene er de bedste.

Som sagt ovenfor så er Spiegelau glassene mere skrøbelige og vil nok ikke være optimale til smagninger, men privat så synes jeg de er et godt valg(og kan fåes til en fornuftig pris).

mvh
Kasper

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 2 months ago #17412 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Riedel glas
Jeg betragter glas af copita typen som det ultimative whiskyglas

De gammeldags tumbler glas, der kun havde den ene fordel at deres tykke glasbund effektivt forhindrer forfrysninger i hånden samt de store cognac glas der egentlig er bedst til øl er heldigvis så godt som fortid. Jeg mindes ikke at have været til en smagning hvor der ikke blev brugt glas af copita typen. De fleste danske restauranter og værtshuse halter dog meget bagefter her, de viser ofte deres manglende fagkundskab ved at servere malt i tumblers.

Glencairn glasset benyttes idag af langt de fleste destillerier, og er idag nok det nye standard glas for malt whisky drikkere. Det er ikke mere ultimativt en de andre copita typer, men det er billigt og solidt. Jeg syntes også selv meget om Glencairn. I modsætning til de fleste andre drikke der konsumeres i stilkglas (champagne, vin mm) har man jo ikke noget imod at ens malt får lidt varme fra hånden, og Glencairn ligger jo godt i hånden

Om man anser Glencairn, Spigelau, Riedel, Ardbegs stilk glas eller det klassiske copita nosing glass som det "ultimative" glas har vel meget med vaner at gøre samt om glasset har et design der også appelerer til en.

For her taler vi jo lige så meget om glassets udseende appelerer til dig. Spigelau og Riedel har, i hvert fald for mig, et dyrere look

Designmæssigt syntes jeg Spiegelau er et meget flot glas. Smukt designet glas, der ligger tæt opad de traditionelle copita i struktur

Riedel glasset syntes jeg personligt ser så grimt ud at jeg nok ville føle mig mere komfortabel ved at drikke direkte af flasken. De ligner glas der bruges til at servere isdesert i på en tilfældig dansk kro. Men derfor kan det sagtens, på samme måde som de andre copita typer, yde malten præcis den retfærdig det fortjener duft og smagsmæssigt

Selv bruger jeg Glencairn eller Ardbeg glas privat, nok fordi jeg fik dem gratis eller billigt. Jeg har ikke oplevet noget der er bedre, men indrømmer gerne at Spigelau ser smartere ud

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 2 months ago #22640 by MacNiels
Replied by MacNiels on topic Riedel glas
En ny type glas er kommet.
Det er noget mere utraditionel end tidligere set. Der er nemlig et hul i bunden af glasset.



Hvor funktionelt det er skal jeg ikke kunne svare på

Niels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 2 months ago #22648 by niels850
Replied by niels850 on topic Riedel glas
Mon ikke det skulle være en ny udgave af Pythagoras kop, opfordrer til mådehold :D
Hvis man hælder for meget i løber det hele ud og DET ville jo være skønne spildte dråber

Niels

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.303 seconds