Bedste køb til 1.000 kr.

More
17 years 6 months ago #9367 by MacOtto
Hej med jer.

Jeg står og skal købe en whisky gave med et budget på 1.000 kr.

Jeg har imidlertid brug for lidt hjælp. Hvad er det bedste køb til den pris.? Jeg ved godt at det er svært at sammenligne smage, men hvis jeg kunne få et par retningsliner.

Jeg kan se på siden at både Brora og Springbank (Longrow, Hazelburn) lader til at være fremragende. Jeg har ikke prøvet nogle af dem og er i tvivl om jeg i stedet skulle skulle prioritere at finde en der er gammel.

Jeg har forhørt mig om hvad ham der skal have gaven kan lide og han nævner altid Ardbeg og McAllan, men jeg kunne godt tænke mig at give ham noget helt andet, med det skal være en whisky der har en god lang eftersmag.

Håber i kan hjælpe mig.

Otto

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 6 months ago #9377 by mbrinks
Replied by mbrinks on topic Bedste køb til 1.000 kr.
Hej Otto

Hvis manden ønsker sig Ardbeg, så giv ham Ardbeg - det er min umiddelbare reaktion :-)

Der er lige kommet en ny aftapning: "Ardbeg Airigh Nam Beist 1990" den vil den begavede sikkert blive begejstret for.
Jeg har ikke set den i danske butikker endnu. Afhængigt af hvor meget det haster, kan du evt. prøve at ringe rundt.
Ellers skulle "Ardbeg Uigeadail" være til at finde. Den går du ikke galt i byen med.

Du nævner selv Brora som alternativ. Det ligger smagsmæssigt ikke så langt fra Ardbeg, og kan bestemt anbefales.
Det kan dog godt blive et problem, at finde en Brora i danske butikker inden for budget på 1000 kr.
Har du flere aftapninger at vælge i mellem, vil jeg mene at Rare Malts serien er det sikre valg.

Springbank ligger smagsmæssigt et godt stykke fra Ardbeg og Macallan, men netop derfor kunne det være interessant.
Hazelburn har jeg ikke smagt, men den er vel endnu længere væk på skalaen?
Longrow er lavet på røget malt, så den er mere hen af Ardbeg.

Ellers kunne du prøve nogle af de andre destillerier på Islay (hvor Ardbeg laves).
F.eks. Lagavulin, Laphroaig, Caol Ila, Bowmore eller evt. Port Ellen.
Port Ellen er nok ikke så almindeligt, i hvert fald ikke inden for budget. Men de andre 4 skulle ikke være noget problem at finde. Jeg ville gå efter Laphroaig 10 år, evt. cask strength udgaven. De andre ville jeg nok gå efter en så høj alder, som budget tillader.
Der findes også sæt, f.eks. Bowmore Dusk, Darkest og Dawn i 3 x 0,2 l eller 3 x 0,33 l. Så er der lidt forskelligt at smage på.

Macallan syntes jeg er overrated set i forhold til prisen. Eller er det bare mig?
Inden for budget må det dog være muligt at finde en god flaske. Her må andre guide.

Glenfarclas eller Balvenie kunne være alternativer. F.eks. deres 21 års.

Michael

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 6 months ago #9378 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Bedste køb til 1.000 kr.
Hej

Du kan risikere at få mere for pengene hvis du vælger nogle utraditionelle destillerier.
Her er det med at kende sin aftapper. Man går oftest ikke helt forkert i byen hvis man vælger OMC, Blackadder, Duncan Taylor eller lignende. Prøv evt at check ud hvad Qualityworld har af aftapninger

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 6 months ago #9382 by dmwa
Replied by dmwa on topic Bedste køb til 1.000 kr.
Er man til en helt speciel aftapning, så er Glenglassaugh 1986 - 20 år casks strenght aftappet i f m WWW Falster 2006 også en mulighed. Med sin metaletiket er den i det mindste meget speciel! Pris DKK 625 her og nu - så er der også plads til en smagning!

Slainthe
DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 6 months ago #9384 by Duffer
Replied by Duffer on topic Bedste køb til 1.000 kr.
Flemming - er det den du har på hjemmesiden til 695,- DKK...?
Det må være et "søsterfad" til denne..?

Glenglassaugh
1986, 20 Y., 54,6 %
sherry cask no. 2164
Distilled March 1986 - bottled August 2006

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 6 months ago #9389 by dmwa
Replied by dmwa on topic Bedste køb til 1.000 kr.
Det er den samme - vi sælger den for DKK 625 indtil WWW Falster - der jo er i den kommende weekend. Kan se, at der er en fejl i alkoholprocenten på vores hjemmeside - skal lige have fat i min webmaster....

Den er også at finde på Ebay.....

Slainthe

DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 6 months ago #9390 by MacNiels
Replied by MacNiels on topic Bedste køb til 1.000 kr.
Dette er en fortrindelig sherry dram til de penge.
Den skal have noget tid til at udvikle sig glasset, så sker der noget

Den ryger nok lige med lommen mod Viborg i morgen..

MacNiels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 6 months ago #9412 by Chief
Replied by Chief on topic Bedste køb til 1.000 kr.
Fandt forleden denne lækre sag hos byens (Vordingborg) lokale whisky pusher:

"Duncan Taylor, Whisky Galore-serien, 15 års CS Rosebank 61,2%. Dest. nov. 1990, bott. aug. 2006. Ialt 211 flasker fra cask no. 3414. Pris kr. 665,00".

Dette var måske noget. Godt nok er den ikke i same tunge vægtklasse som en Ardbeg eller Macallan, men det er jo altid spændende med en whisky fra et lukket destilleri, og Rosebank er så absolut en af mine favoritter. Rosebank lukkede jo i 1993, og som Jim Murray skriver: "Hvis der er en gud, vil det genåbne en dag". Men det sker nok aldrig. :(

Med venlig hilsen

Niels

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 6 months ago #9421 by Duffer
Replied by Duffer on topic Bedste køb til 1.000 kr.
Apropos Rosebank - så er der en streng på Whisky Mag's hjemmeside

www.whiskymag.com/forum/viewtopic.php?t=4553

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 6 months ago #9434 by Lading
Replied by Lading on topic Bedste køb til 1.000 kr.

Er man til en helt speciel aftapning, så er Glenglassaugh 1986 - 20 år casks strenght aftappet i f m WWW Falster 2006 også en mulighed. Med sin metaletiket er den i det mindste meget speciel! Pris DKK 625 her og nu - så er der også plads til en smagning!

Slainthe
DANSK MALTWHISKY AKADEMI


Sidder og nyder den lige nu, ved du hvilken slags sherry fad den har ligget på?

Lading

> Lading <

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.289 seconds