Skal jeg prøve nogle andre Glenmorangies?

More
3 years 10 months ago #35109 by Preben Nielsen
Jeg går rigtig meget op i vin, holder af at smage en masse forskelligt, men mit forhold til whisky har indtil videre været simpelt: Jeg har i mange år været fuldt tilfreds med bare at have én whisky til rådighed: Glenmorangie's The Original. Den tyer jeg til, når jeg skal have et rent, velsmagende og ikke for tungt og fyldigt glas spiritus, hvor jeg går til udvalgte Calvados, Bas-Armagnac og Grappa, når jeg skal have noget med større vægt og fylde.
Jeg prøvede på et tidspunkt Glenmorangie's Legends, The Tarlogan, som er væsentligt dyrere end The Orginal. Og den bød da bestemt ind imellem på "større" oplevelser end The Original. Men dels fandt jeg den især de første dage lovlig sød til at begynde med, dels havde jeg lige så stor fornøjelse ud af at drikke The Original, bortset fra at den godt kunne bruge den lidt højere alkoholprocent (43%), som Tarlogan havde (på den anden side er den "lethed", som The Original's 40% bidrager med, med til at tiltale mig - så lidt ambivalent). Alt i alt er jeg ikke fristet til at genkøbe The Tarlogan, heller ikke hvis den kostede det samme som The Original.

Jeg har nu fået kig på to andre Glenmorangies: 1) Lasanta og 2) Quinta Ruban, som er dyrere end The Original. Men i forlængelse af oplevelsen med The Tarlogan er jeg i tvivl om, hvorvidt det vil være værd at prøve dem.

Er der nogen, der på baggrund af ovenstående, kan give en anbefaling: Skal jeg prøve de to nævnte whiskyer af, eller tror I, at jeg vil være lige så glad for bare at holde mig til The Original?
Og kan nogen beskrive, hvordan The Original, Lasanta og Quinta Ruban (og evt. The Tarlogan) er i forhold til hinanden?

På forhånd tak.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
3 years 10 months ago #35110 by MacNiels
Hej Preben

Nu er det et stykke tid siden jeg har smagt den standard 10 års, Lasanta og Quinta Ruban.
Quinta Ruban er nok den er ligger længst væk i forhold til duft og smag til Original (10 års), og vist også den der skuffede mig mest.
Lasanta er som jeg husker det en fin dram. Hvis du har mod på at gå op i styrke har de en der hedder Astar som nok er min personlige favorit fra Glenmorangie.

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
3 years 10 months ago #35111 by Preben Nielsen
Hej Niels

Tak for svar.

Mht. styrke: Jeg har set angivelser af både 52,5% og 57,1% for Astar. Sidstnævnte har jeg umiddelbart svært ved at se mig selv komme til at værdsætte - men hvem ved. Og jeg synes, det er meget sjældent, det klæder noget at nå over 43% (har dog en grappa på 50% som er helt i balance). Så jeg kan være i tvivl.

Nu er det jo ikke fordi det nødvendigvis behøver være Glenmorangie, hvis jeg skal videre. Det var blot mit udgangspunkt, fordi jeg er glad for The Original. Letheden og renheden tiltaler mig.

Kan du evt. anbefale noget andet i samme stil som Glenmorangie's The Original fra en anden producent? Men gerne med lidt mere alkohol, som udgangspunkt op til 43%. Højere kan nok også godt gå. Det må bare ikke være sødt og "vulgært".

/Preben

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
3 years 10 months ago #35112 by MacNiels
Det nemmeste er at besøge den lokale vinhandler, de fleste har nogle flasker man kan få lov til at smage på og blive lidt klogere på hvor man skal hen. Dog synes COVID-19 at besværliggøre dette :-)

Arran er et godt bud synes jeg. Der er masser af spændende aftapninger fra Arran, evt. prøve deres 10 år aftapning. Den er er godt nok på 46%, men helt klart værd at prøve.
Glenrothes er også et rigtig godt bud på det segment du leder efter

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
3 years 10 months ago #35113 by Preben Nielsen
Tak igen for svar.

Jeg har fundet, at Arrans 10 års findes i to udgaver, en der hos whisky.dk kaldes old version, som at dømme efter billedet er et lysere produkt på en slank flaske og den anden og på billedet mørkere whisky (omend begge skulle være naturlig farve), der har en lidt mere buttet og atypisk flasketype. Samme pris. Hvad for en af disse er det du tænker på i din anbefaling?

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
3 years 10 months ago #35114 by MacNiels
I følge Arran er indholdet det samme: www.arranwhisky.com/news/208-a-breath-of-fresh-arran

Farve forskellen kan måske skyldes at de ikke tilsætter farve til deres aftapninger.

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
2 years 4 months ago #35290 by Preben Nielsen
Dine svar har været inspirerende, og  jeg har også prøvet en del andet "siden sidst".

Arran er et rigtig godt bud. Jeg har dog været gladere for deres Lochranza Reserve og Barrel Reserve end for deres 10yo.

Din anbefaling af Glenrothes forstår jeg derimod ikke. Købte 12yo, som var for sød med toner af karamel, kakao og lys chokolade, hvilket nok skyldes (har jeg siden lært) lagringen på udelukkende sherry-fade. Du nævnte ikke en specifik whisky fra dem, så måske er det en anden end 12yo, du har haft i tankerne.

Med de erfaringer, jeg har indhøstet siden vores ovenstående indlæg, kan jeg til listen over anbefalelsesværdige flasker i den stil, jeg søger, føje følgende, som nok har lidt mere end både Glenmorangie og de tre Arran'er:
Kingsbarns, Dream to dram (på trods af at den er ung og uden aldersangivelse)
Aultmore of the foggie moss, 12yo
Auchentoshan, 18yo (på trods af længere lagring er den stadig klassisk og ikke overdreven fadpræget)

/Preben

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.195 seconds