Forholdsvis ny i faget.

More
12 years 1 month ago #25852 by Rohamas
Hej

Jeg er forholdsvis ny i faget omkring whisky. Jeg ved alt det omkring whisky/whiskey, bourbon , sour mash osv.

Men kunne godt tænke mig, hvis der var nogle der kunne hjælpe mig med mit første køb af en "dyrer" whisky.
Hvad vil i anbefale, som er lidt mere alsidig. som jeg kan servere hvis jeg for gæster der måske ikke drikker så meget whisky.

Hilsen Rohamas

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 1 month ago #25853 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Forholdsvis ny i faget.
Glenfiddich 15

Den har været en stor succes ved dem jeg har serveret den for, dvs folk der ikke normalt drikker så meget whisky!

Men det kunne være rart hvad prisklasse du præcist tænker på

Steffen

ps velkommen til whiskynyt

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 1 month ago #25854 by Rohamas
Replied by Rohamas on topic Forholdsvis ny i faget.
tænker mellem 500-2000 kr ca. Kvaliteten over prisen faktisk :)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 1 month ago #25855 by Larsenal
Replied by Larsenal on topic Forholdsvis ny i faget.

tænker mellem 500-2000 kr ca. Kvaliteten over prisen faktisk :)

Hvis du hælder en klassewhisky til 2000kr. på gæster, der ikke påskønner whisky, er der vist nogle engle, der mister deres vinger et sted :(

Glenmorangies standard 10'er plejer at gå rent ind.

Skal det være dyrere, kan du jo gøre som mange og betale for en whisky med en sjov historie som f.eks. Glenfiddich Snow Phoenix.
Det bliver whiskyen ikke bedre af, men en del af charmen ved single malt er jo at snakke om drammen/destilleriet mens man smager.

Du kan også købe noget rigtigt gammelt, hvis gæsterne skal imponeres. Man kommer langt for pengene i G&M vintage serier af f.eks. Glen Grant. Og så er alkoholprocenten tit lav, hvilket ofte gør whiskyen mere drikbar for "uindviede".

Kenneth

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 1 month ago #25856 by Duffer
Replied by Duffer on topic Forholdsvis ny i faget.
Jeg blev i sin tid fanget af "den gamle" Highland Park 12-års - idag koster den nye omkring 285 kr.
Highland Park 18-års destilleriaftapning på 43% og til cirka 475 kroner er en urealistisk god, afrundet dram som alle kan li'.
Vil du gerne et trin op fra den kan du vælge Highland Park 21-års på 47.5 % til cirka 1.250 kr.
Der er ikke en ligefrem proportional kurve mellem pris og kvalitet.
En flaske til 2.000 er ikke nødvendigvis bedre end en til 1.000 kr. :-)

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 1 month ago #25858 by tdh1
Replied by tdh1 on topic Forholdsvis ny i faget.
Stik mig 2000,- så får du 5 - 6 klasse (alt er relativt) dram herfra (-: hvis det er til "gæster der måske ikke drikker så meget whisky" så når du langt med den slags penge og efter min mening uden at gå på kompromis med kvaliteten. Jeg vil endda sige også til folk der drikker meget whisky (-:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 1 month ago #25860 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Forholdsvis ny i faget.
I den prisklasse vil jeg kunne anbefale Balvenie tun 1401 som DMWA (Importøren) netop selv har omtalt her

www.whiskynyt.dk/index.php?name= ... 5843#25843

En klassewhisky

Steffen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 1 month ago #25861 by Whiskynyderen
Et par muligheder i den billige ende kan være Dalwhinnie 15 år og Talisker 10 år - Begge fås jævnligt i Kvikly/Superbrugsen for 299 kr./stk. Overraskende mange ikke særligt whiskydrikkende (såsom kvinder og ældre mennesker) synes godt om Talisker, så måske gør dine venner det også?

Mvh.
Jørgen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 1 month ago #25863 by tdh1
Replied by tdh1 on topic Forholdsvis ny i faget.
Enig Jørgen Kvicklys tilbud er gode muligheder og det til en fornuftig pris. Super sammenhæng i pris kontra kvalitet. Fakta kører også en Bruichladdich til 199,-, ligesom Føtex af og til har Cardhu til 249,-

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 1 month ago #25865 by McRejmers
Replied by McRejmers on topic Forholdsvis ny i faget.
Jeg kan anbefale Talisker distillers edition. Den var en af de første jeg selv prøvede da jeg begyndte for et par år siden. Nu er der altid en af dem i mit whiskyrepertoire, når jeg serverer for gæster - også de der ikke har prøvet whisky før.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.183 seconds