Vejledning til en begynder

More
13 years 2 months ago #22796 by Rookie
Hej

Jeg er ny herinde på "Whiskynyt" og meget ny mht whisky. :-)

Jeg ville høre om der findes nogle gode råd til begyndere som mig, og hvilke whisky man evt. skulle starte med?

Jeg har en Highland Park 18 års, og en Buffalo Trace. Jeg vil gerne starte med nogle der ikke er så røget, og jeg synes min highland park, er fint afbalanceret i forhold til den røgede smag.

Jeg tager gerne imod forslag med whisky fra forskewllige verdens dele, men jeg har koncentreret mig mest omkring Single malt og bourbon.

Håper på at kunne få mange timers hygge med whisky, og udveksle erfaringer og gode råd med Mange af jer rutinerede :-)

Venlig Hilsen
Rookie

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 2 months ago #22797 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Vejledning til en begynder
Det er vel bare at starte fra en ende af :-)

Der er nok at gå i gang med. Det værste er næsten at skulle igennem 70cl af hver flaske, det smarte ville være hvis du kender 3-4 andre der er villig til at dele flasker. Så kan man nå igennem flere

En god startpakke kunne være

Bourbons :

Old Fitzgerald (De fås hos Juul's)
Four Roses Single Barrel (Dem har Vild med Vin)

World Whisky
Amrut Fusion (fås mange steder)

Skotsk Whisky
Mulighederne er uendelige :-) , jeg har lavet min liste her : danishwhiskyblog.blogspot.com/20 ... ttish.html

Steffen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 2 months ago #22814 by Rookie
Replied by Rookie on topic Vejledning til en begynder
Tak for det for det. :-)

Jeg har nok at se til hvis jeg skal nå igennem din liste :-)
Jeg kender desværre ingen den deler min interesse men måske jeg kunne overbevise nogel bekendte om at disse dråber er fantastiske :-) så jeg ikke skal nyde dem alene.

Men tak for svaret.. Og et virkeligt godt forum der kan give svar på det meste.

Mvh Jacob

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 2 months ago #22816 by Larsenal
Replied by Larsenal on topic Vejledning til en begynder
En anden mulighed er at købe nogle samples - prøver på 3-10 cl.
En god og billig måde at prøve noget forskelligt af på og finde sine favoritter før den store investering.

I nogle af butikkerne kan man også abonnere på dem, så de kommer dumpende ind af brevsprækken hver måned.

WWW.masterofmalt.com
WWW.whiskysite.nl
Www.whiskysamples.com

Det kan dog aldrig helt erstatte en god smagning eller en dram i gamle venners selskab.

Velkommen til

Kenneth

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 2 months ago #22817 by Hering
Replied by Hering on topic Vejledning til en begynder
Efter min mening kan man læse alt hvad der er værd at vide her:
maltmadness.com/malt-whisky/begi ... cotch.html

Når man er igennem det, og har været til de første 10 smagninger eller messer, så kan man begynde at læse resten. Man bliver aldrig færdig.

Når du har været igennem ca. 500 forskellige, så har du en god idé om hvad det hele drejer sig om ;-)

Velkommen til,
Hering

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 2 months ago #22819 by Springbank21
Man kan jo også prøve Dansk malt whiskys hyggelige lille udgivelse der kommer en gang i kvartalet. Det koster vist 100 kr for et års abbonement. og når du nu bor i nakskov kunne du jo altid slå et slag forbi hotel falster en gang i oktober hvor mange af nørderne kommer til wild whisky festival, der har jeg lært en masse og her møder du også en del her fra sitet.....

Men følg med her på sitet, der er altid lidt hyggelæsning i whiskyforum og altid plads til en kommentar.

mvh

Springbank21 alias Torben

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 2 months ago #22820 by Hans-Henrik
Hej Jacob

Du er nu ikke helt alene i Nakskov. Check lige nakskovwhiskyklub.dk/ siden er ikke helt oppe at køre, men der er er par addresser der kan bruges...

Torbens link til Dansk Malt Whisky Akademi er også en god ide, koster dog 200kr ikke 100kr check www.dmwa.dk

Kan selvfølgelig også tilslutte mig Wild Whisky Weekend på Hotel Falster ;-)

Hilsen

Hans-Henrik
Hotel Falster :-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 2 months ago #22821 by MacNiels
Replied by MacNiels on topic Vejledning til en begynder
Så kan man jo altid smutte en tur på Whiskymessen og være med på et par masterclass' og bliver lidt klogere der.

Niels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 2 months ago #22823 by Duffer
Replied by Duffer on topic Vejledning til en begynder

Whiskymessen

Må jeg ved den lejlighed anbefale Maxxium Danmarks stand hvor d'herrer MacNiels og MacLars deler ud af deres viden :-)

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 2 months ago #22825 by Springbank21

Hej Jacob

Du er nu ikke helt alene i Nakskov. Check lige nakskovwhiskyklub.dk/ siden er ikke helt oppe at køre, men der er er par addresser der kan bruges...

Torbens link til Dansk Malt Whisky Akademi er også en god ide, koster dog 200kr ikke 100kr check www.dmwa.dk

Kan selvfølgelig også tilslutte mig Wild Whisky Weekend på Hotel Falster ;-)

Hilsen

Hans-Henrik
Hotel Falster :-)


Torbens link til Dansk Malt Whisky Akademi er også en god ide, koster dog 200kr ikke 100kr check www.dmwa.dk



Længe leve pbs....he he :lol:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 2 months ago #22839 by Rookie
Replied by Rookie on topic Vejledning til en begynder
Tak for svarene,

Jeg var ikke klar over Nakskov havde en whisky klub, men jeg har jo også kun haft denne interesse i nogle måneder :-)

Jeg tror helt sikkert jeg vil abonnere på dmwa.

Hej Jacob

Du er nu ikke helt alene i Nakskov. Check lige nakskovwhiskyklub.dk/ siden er ikke helt oppe at køre, men der er er par addresser der kan bruges...


Spændende at følge med hvordan det udarter sig med hjemmesiden :-) måske jeg melder mig ind på et tidspunkt.

Rookie/ Jacob

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.211 seconds