Whisky Nyt en sekt?

  • SørenNørgaard
  • Topic Author
  • Visitor
  • Visitor
13 years 7 months ago #21754 by SørenNørgaard
Whisky Nyt en sekt? was created by SørenNørgaard
Halløj Folks

Jeg ved godt jeg bliver heglet igennem af de regerende ypperste præster her på sitet, når jeg smider dette indlæg ind på en side, som jeg mere og mere anser som en sekt af meget få whisky nørder.

Provokeret?

Sikkert, det håber jeg, for jeg er vildt provokeret af, at de flittige .- men få brugere - af dette forum overhovedet ikke viser nogen interesse OVERHOVEDET for det der sker i Whisky Danmark? Det handler for mig at se, alt for meget om "navle fnuller" - og for ikke-sekteriske læsere af forummet, ret så uinteressante, personlige whisky observationer. Et indforstået sprog kendetegner også mange indlæg.

Jeg håber jeg får skrevet det her i så klart et sprog, at formålet går op for de få frelste!

Jeg synes det er utrolig underligt, at den største whisky event i Danmark - Whisky messen i København primo september, forbigås i larmende tavshed. Ingen evaluering, ingen kommentarer .... tavshed?? Det er mangel på respekt for Ulrik og Henriks arbejde, det er utrolig arrogant overfor de mange udstillere og de udenlandske gæster.

Måske deltog der slet ingen fra "sekten" i begivenheden? Er det undskyldningen?

Jeg behøver vel ikke nævne, at det er en stor skuffelse at konstatere, at det arrangement jeg har brugt 24/7 i 3 måneder på at planlægge - nemlig vores Rom og Whisky Festival 11/9-2010 - får samme arrogante behandling.

Hmm, jeg synes det er besynderligt - og jeg forstår ikke helt hvad det er I vil med det her forum og denne hjemmeside mere?

Skal det hele skæres ned til at finde de billigste tilbud i Europa, og gøre alt for at konkurrere med de lovlige kanaler som vi importører stiller til rådighed?

Jeg kan læse at der er fokus på 7th Limited Release fra BenRIach - og det meddeles at der er udsolgt i udlandet. So F... what?? Hvad med at spørge den lokale importør? Vi smagte allerede på fadene på destilleriet i marts måned - og har valgt de varianter vi synes var til noget. De kommer til Danmark senere på året - men det er helt korrekt at der kun er 6 flasker til hvert marked - men et par stykker af dem har vi fået 12 af.

Jeg kan se at Flemming fra DMWA tager den nye whisky bog hjem - og straks skal der gøres opmærksom på, hvor den kan købes i udlandet.

For Silvan da - skal I ha' én med Onkel Stewarts guldring??

Det kunne være komisk - hvis det ikke var så symptomatisk og sørgeligt.

Det er en fantastisk støtte og respekt I viser en whisky branche som har det mere end svært i krisen som landet lider af. Det var ironisk - for lige at bøje det i neon. Men det er tydeligvis ikke i sektens interesse at bakke op om et sådant formål.

Jeg skal understrege, at jeg ikke er pissed på MAC Y's vegne, vi har ansat folk under krisen og regner med at komme ud på den anden side uden at have tabt alt på gulvet.

Jeg ved godt, at omgående får jeg smidt i skoene, at vi tjener mange penge på at sælge whisky til - ja, formentlig ikke til jer - for der er vi for dyre o.l. - men til de arme danskere som køber deres whisky i en dansk specialbutik. Hvis I så hvordan vi bor privat og hvor ringe biler vi kører i o.s.v. - så tror jeg ikke mange ville bytte. Jeg ved jeg ikke må skrive her på sitet, at whisky er en hjertesag for os - men jeg bliver sikkert korsfæstet alligevel - så hvorfor ikke sige det igen og igen? Hvis I synes arbejdstider på 60+ timer om ugen er fair - og det man forstår med "at leve fedt af at sælge whisky" - så værsgo at gøre os kunsten efter.

Jeg synes jo det er sigende, at selvom flere her på sitet, har penge i klemme hos Qualityworlds fadprojekt, Whisky Owner, kan det åbenbart ikke lykkedes for de mange forretnings genier, at få det til at spille igen, og få stiftet et selskab og få delt whiskyen? Det er jo så let - eller er det?

Jeg skal også understrege, at jeg på ingen måde er ude efter Lars og Niels, som gør hvad de kan for at bakke op om os, der arbejder professionelt med whisky sagen i Danmark. De regulerer strømmen, men kan ikke vende den alene.

Jeg forstår udmærket, hvis I ignorerer mit sure opstød, eller at jeg bliver smidt ud af sitet - men af børn og fulde folk skal man høre sandheden, også selv om jeg er pinlig ædru.

Med venlig hilsen
Søren Nørgaard, MAC Y

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 7 months ago #21755 by bdujgp
Replied by bdujgp on topic Whisky Nyt en sekt?
Hej Søren
Spændende indlæg - Stof til eftertanke - Vil overveje et mere uddybende svar, men jeg kan godt følge dig !

Slainte
Jørn - Fredericia

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 7 months ago #21756 by Duffer
Replied by Duffer on topic Whisky Nyt en sekt?
Alle der deltager på et forum kan vel komme med deres holdning som de ønsker?

Måske deltog der slet ingen fra "sekten" i begivenheden? Er det undskyldningen?

Nu skal man vel ikke undskylde for ikke at have deltaget i et arrangement, men jeg var tilstede - og bragte derudover et indlæg fra smagningen med Martin Markvardsen og Charles MacLean. Hvad jeg undlod at bringe, var min skuffelse over en importørs særdeles mangelfulde udvalg og horrible priser som efter min vurdering var Skotland gange faktor 2.5

får samme arrogante behandling

Er det arrogant ikke at skrive noget om et arrangement man ikke har deltaget i? Og de der har deltaget - SKAL de absolut tvinges til at skrive noget? Jeg har ikke været på MacY's messe - og en af grundene er de dårlige forbindelser herfra.

Skal det hele skæres ned til at finde de billigste tilbud i Europa, og gøre alt for at konkurrere med de lovlige kanaler som vi importører stiller til rådighed?

Du kan som bruger af forummet, vælge at skrive hvad du vil. Men fakta er, at udvalget på "spændende" produkter ikke er at finde i Danmark og ellers må man igen have fat i den store lommeregner. :-(
Iøvrigt mener jeg det er postulat at brugerne af Whiskynyt skulle foretage sig noget ulovligt - de fleste af forumdeltagerne jeg kender på dette forum tager faktisk turen til Skotland, England, Tyskland, Belgien mm. flere gange om året - hvori består det ulovlige?

Jeg kan se at Flemming fra DMWA tager den nye whisky bog hjem - og straks skal der gøres opmærksom på, hvor den kan købes i udlandet.

Og hvori består det forkerte her - bogen har jeg set til 198 DKK herhjemme - hvorfor give denne pris når den lovligt kan leveres i din postkasse til under det halve? "money talks - bullshit walks"

Hvis I så hvordan vi bor privat og hvor ringe biler vi kører i o.s.v. - så tror jeg ikke mange ville bytte. Jeg ved jeg ikke må skrive her på sitet, at whisky er en hjertesag for os - men jeg bliver sikkert korsfæstet alligevel - så hvorfor ikke sige det igen og igen? Hvis I synes arbejdstider på 60+ timer om ugen er fair - og det man forstår med "at leve fedt af at sælge whisky" - så værsgo at gøre os kunsten efter.

Jeg ved ikke om du søger medlidenhed når du skriver fair. Jeg går ud fra du selv har valgt - det er for patetisk. I min branche har man op til 100 timer i ugen - og tro det eller ej - det er voksne, ansvarsbevidste mennesker der selv har valgt...

Jeg synes jo det er sigende, at selvom flere her på sitet, har penge i klemme hos Qualityworlds fadprojekt, Whisky Owner, kan det åbenbart ikke lykkedes for de mange forretnings genier, at få det til at spille igen, og få stiftet et selskab og få delt whiskyen? Det er jo så let - eller er det?

Du kan jo måske - med din store viden måske sætte noget igang. Men nej, ingen etableret importør vil røre den sag med en ildtang - og hvorfor mon ikke?

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 7 months ago - 13 years 7 months ago #21758 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Whisky Nyt en sekt?
xxx

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/
Last edit: 13 years 7 months ago by Macdeffe.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 7 months ago #21759 by SteffenSand
Replied by SteffenSand on topic Whisky Nyt en sekt?
Goddag Søren

Som generelt whiskyinterreseret kommer jeg forbi dette forum dagligt og skriver et indlæg i ny og næ, så det kan umuligt være mig du henvender dig til når du skriver ypperste præst. Din sekt analogi understreger det yderligere, da jeg anser mig selv som værende fritænkende sekularist af den humanistiske overbevisning. Ikke engang agnostiker kan jeg gå med til, så det kan umuligt være mig du henvender dig til.

Dit indlæg giver dog anledning til et løftet øjenbryn, men heller ikke mere end det. Det giver anledning til et løftet øjenbryn, da du henvender dig til brugere af dette forum, som om vi var forudbestemt til at være dine kunder. Den går ikke. Ydermere henvender du dig som firma når du skriver: Med venlig hilsen, Mac Y. Den går heller ikke. Hvis dit indlæg ovenfor er i overensstemmelse med Mac Y's holdninger og tanker om brugerne af dette forum, så er der presserende brug for medietræning. Med udtalelser som dem du lufter ovenfor, er der samtidig brug for mere end 60 arbejdstimer i en uge. Vi er alle i vores gode ret til holdninger, synspunkter og handlemønstre af forskellig art, men dette sure opstød er da om noget med til at underminere det fornuftige stykke arbejde der allerede er gjort i Mac Y regi.
Så selvom du sandsynligvis ikke henvender dig til mig, så føler jeg mig alligevel stødt og ualmindeligt fremmedgjort som forbruger på grund af den anklagende tone i dit indlæg.
Jeg ønsker al held og lykke til hele WhiskyDanmark i alle fremtidige foretagender, og skulle der blive anledning til en dram engang i fremtiden, så ser jeg også frem til det.

De venligste hilsner,
Steffen Sand

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 7 months ago #21761 by cuhp
Replied by cuhp on topic Whisky Nyt en sekt?
Hej Søren,

Bestemt et spændende indlæg. Jeg ser det nu ikke som en sekt, men nok nærmere en udveksling af nyheder, erfaringer osv entusiaster imellem. Jeg følger dagligt med (jeg er dog ikke så aktiv i trådene) i de spændende indlæg her på siden som spænder vidt inden whiskyens verden med holdninger i alle retninger, og jeg må sige, at hvis man savner et indlæg omkring eksempelvis Rom- & whiskyfestivalen, så kan man jo selv oprette en tråd og høre folks erfaringer (eller er det helt forkert?) :)

Generelt mener jeg ikke der er et overvæld af tråde om hvor man kan købe flasker billigst (det kan godt være mit fokus er forkert), men mere om nye releases, nyheder, rejser osv. som ikke har så meget med salg at gøre. Men hvis man gerne vil gøre opmærksom på bestemte aftapninger, kan man jo gøre som FC Whisky har gjort med bl.a. Kilchoman Denmark Release o.lign.

Det var lige et par kommentarer til indlægget :)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 7 months ago #21763 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Whisky Nyt en sekt?
Jeg gider ikke kommentere angrebene på os? flittige brugere af dette forum. Det er simpelthen under lavmålet og en grov genralisering :evil:

Alle der kender mig, ved hvorfor jeg er forhindret i at deltage i danske arrangementer, og derfor ikke kan skrive om disse. Fordi jeg har valgt at tilbringe det meste af min tid på rundrejse i Skotland. Af samme grund køber jeg stort set al min whisky herovre.

Og det hverken skammer jeg mig eller har dårlig samvittighed over. Det skotske samfund mærker jo også krisen, så jeg støtter hellere end gerne her end derhjemme.

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 7 months ago #21768 by SonnyKristensen
Replied by SonnyKristensen on topic Whisky Nyt en sekt?
Jeg er helt med Søren i denne sag, både omkring whiskymessen og omkring Rom og whisky-festivallen. Jeg er helt ny på sitet og har lige skimtet en 30-40 indlæg hurtigt igennem inden jeg har skrevet dette. Jeg er selv en god ven af MacY og har været det i over 10 år, men det ændrer ikke på at jeg jævnligt handler hos Juuls, Gunnar Madsen, Gamle Quality World, Dahls i Viborg, udlandet osv.

Hvad jeg ikke helt forstår er, at hvis man som whisky entusiast i Danmark, virkelig ØNSKER at bibeholde det store og fantastiske udvalg af dejlige dejlige whisky, så er man nødt til, udover at investere i whisky fra udlandet, at investere i whisky fra sit hjemland. Jeg køber whisky i udlandet når jeg er på rejse, og det er ingen hemmelighed at jeg gerne investerer 3000-5000 i whisky på en tur til London, men jeg bruger til gengæld gerne 20000-30000 på whisky i Danmark hvert år også, og hvis jeg vil have en whisky der koster 1600 i London og 2400 herhjemme, så venter jeg ikke 4 måneder med at købe den. Det betyder midlertidigt ikke at jeg har millioner på min konto, men at jeg prioriterer. Jeg prioriterer at støtte whisky og de folk der importerer whisky, for i modsætning til nogen der insisterer på at spare hver eneste skilling på parallelimport, så ønsker jeg faktisk at forhandlere af specialspiritus overlever og videreleverer produktet til jeg selv og de kommende generationer. Dermed ikke sagt at man ikke skal eller må købe på nettet eller i udlandet, men man skylder de Danske importører, der som mange andre landes importører har været en del af udbredelsen, og her er Danmark et stort land, at støtte dem i at kunne udbygge deres sortiment og bibeholde det som sådan.

Søren siger han har arbejder 60+ timer de seneste 3 måneder, så er det tænkeligt nogen arbejder over 100 timer i andre brancher, jeg skal dog lige gøre opmærksom på at det svarer til 14,28 timer dagligt, 7 dage om ugen, ikke indberegnet transport til og fra hjemmet. Jeg ville nok overveje at skære lidt ned, 10 år ekstra til whisky gør vel ikke noget. Den store forskel her er, at de 60+ timer Søren nævner, trods en arbejdssituation, er dedikeret til udbredelsen af whisky, hvor han sagtens kunne nøjes med 37, så vælger han, af kærlighed til denne dejlige drik, at øge arbejdstimerne. 100 timer om ugen??!?? Jeg behøver vel næppe stille spørgsmålstegn ved dette udsagn, men jeg gør det nu alligevel, og så håber jeg ikke der er børn involveret i den hverdag.

Duffer\n

Hvad jeg undlod at bringe, var min skuffelse over en importørs særdeles mangelfulde udvalg og horrible priser som efter min vurdering var Skotland gange faktor 2.5
Duffer\n


Jeg ønsker fakta for dette tak!

Jeg har været i Skotland og der er væsentlig dyrere end i London. Jeg har været i London 9 gange på 2 ½ år, og ja, jeg køber ting med hjem, og produkterne og faktisk op til 40% billigere end de dyreste butikker i Danmark, så der er penge at spare, men Skotland gange faktor 2,5! Jeg formoder det ugentlig timeantal er overdrevet i samme grad, hvilket gør mig mere rolig. Og så skal det siges, at afgifterne i Danmark jo faktisk er eksisterende, hvilket gør at forhandlerne jo faktisk skal sætte priserne op i forhold til den pris de betaler, væsentligt op.

Duffer\n

Du kan som bruger af forummet, vælge at skrive hvad du vil. Men fakta er, at udvalget på "spændende" produkter ikke er at finde i Danmark og ellers må man igen have fat i den store lommeregner. Sad
Iøvrigt mener jeg det er postulat at brugerne af Whiskynyt skulle foretage sig noget ulovligt - de fleste af forumdeltagerne jeg kender på dette forum tager faktisk turen til Skotland, England, Tyskland, Belgien mm. flere gange om året - hvori består det ulovlige? Duffer\n

Forventer du at få tingene smidt i nakken? Hvis du vil have kvalitet, så koster det. Det er det samme når klovnehoveder på Svenske plader bliver stoppet af politiet. Biler koster mere i Danmark end i Tyskland.
Hvad angår postulatet om at Søren skulle have indikeret at der foregår ulovligheder i at importere whisky fra udenlandrejser, så bør teksten måske læses igennem inden svaret bringes! Der står meget tydeligt:

"Skal det hele skæres ned til at finde de billigste tilbud i Europa, og gøre alt for at konkurrere med de lovlige kanaler som vi importører stiller til rådighed? " Jeg skal her gøre opmærksom på at import med henblik på videresalg uden banderollering, er ganske ulovligt, og at det desværre foregår.

Hvad angår støtten til Skotterne frem for Danskerne, så skyder man sig selv i foden. Enkelt kunder der aftager her og der i Skotland fremmer ikke Skotternes mulighed for at overleve. Hvis ikke man køber hos forhandlerne køber de heller ikke hos importørerne, hvilket i sidste ende resulterer i, at de folk der holder destillerierne kørende, altså grossisterne, heller ikke køber noget. Fair nok at rejse meget i Skotland og købe tingene når man alligevel er der, men det er og bliver grossisterne der holder destillerierne kørende. Så ud og brug pengene, men husk at bruge dem i Danmark også.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 7 months ago #21771 by Duffer
Replied by Duffer on topic Whisky Nyt en sekt?

100 timer om ugen??!?? Jeg behøver vel næppe stille spørgsmålstegn ved dette udsagn, men jeg gør det nu alligevel

Du kan stille alle de spørgsmåltegn du har lyst til, men nogle brancher arbejder periodevis mere end andre.

Jeg ønsker fakta for dette tak!

Du kan måske tage det eksempel som Macdeffe beskriver ovenfor (Black Bull)

Forventer du at få tingene smidt i nakken? Hvis du vil have kvalitet, så koster det. Det er det samme når klovnehoveder på Svenske plader bliver stoppet af politiet. Biler koster mere i Danmark end i Tyskland.

Du skriver først du kan spare 40% ved at købe din whisky i London - derefter anklager du mig/folk for at have for store forventninger til lave priser i Danmark? Jeg køber min whisky der hvor udvalget er størst - og priserne lavest - beklager, efter Whiskyowners konkurs - så er det ikke blevet til en eneste flaske. Danmark er blevet for lille til Duffer. Det er mit valg - du har valgt en anden løsning, som du syntes er bedre?

Jeg skal her gøre opmærksom på at import med henblik på videresalg uden banderollering, er ganske ulovligt, og at det desværre foregår.

Hvem taler om import til videresalg? Jeg kender absolut ingen der praktiserer ulovlig handel med whisky, men til gengæld kender jeg en håndfuld der har travlt med at have ondt i en hvis legemsdel ;-)

Hvad angår støtten til Skotterne frem for Danskerne, så skyder man sig selv i foden. Enkelt kunder der aftager her og der i Skotland fremmer ikke Skotternes mulighed for at overleve. Hvis ikke man køber hos forhandlerne køber de heller ikke hos importørerne, hvilket i sidste ende resulterer i, at de folk der holder destillerierne kørende, altså grossisterne, heller ikke køber noget. Fair nok at rejse meget i Skotland og købe tingene når man alligevel er der, men det er og bliver grossisterne der holder destillerierne kørende. Så ud og brug pengene, men husk at bruge dem i Danmark også.

En gang lommefilosofi jeg ikke engang gider at kommentere på - men den var nok heller ikke til mig :-)
Sonny alias .... - dit første(?)indlæg på dette udmærkede forum har ikke været en succés - men husk - det er kun en mands mening :-)

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 7 months ago #21772 by LochLading
Replied by LochLading on topic Whisky Nyt en sekt?
Kære Søren

Her er lige en kommentar til whiskymessen i kbh den 4. september.

Klokken er ca 11.15 da jeg står foran Mac y ´s "bar" i messehallen. Der er ikke ret mange mennesker endnu, så ingen kø...
Jeg siger så til den rare mand der står i "baren" at jeg gerne vil smage en Barrys own Glen Grant 1972...( Og forventer vel at få en lille snak om den!!!)
30 kroner siger han, og kikker på en gut ved siden af mig og siger : hvad kan jeg gøre for dig???? :shock:

Det var så min sidste whisky hos mac y denne dag....

vh Henrik

Whisky skal drikkes, det er jo ikke frimærker.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

  • macværk
  • Visitor
  • Visitor
13 years 7 months ago #21773 by macværk
Replied by macværk on topic Whisky Nyt en sekt?
Jeg køber min Whisky der hvor den findes! Hvis den er billiger på nettet, så overvejer jeg leveringstiden kontra at få den lokale forretning til at tage den hjem. ....
Udstilling... Hvorfor pokker skulle jeg det. Det interesserer mig absolut ikke! Selvfølgelig interesserer Whisky mig, men jeg vil hellere side sammen med familien og nyde et glas, end at komme til messe, hvor man alligevel vil skuffe nogen, fordi man ikke interesserer sig for deres produkt!
Jeg interesserer mig 'lidt' for hvad der sker her på Whiskynyt og da min whiskysmag er så bred som den er, så går jeg mere efter pæne etiketter, anmeldelser/kommentarer fra folk der ikke er sælgere, et navn jeg ikke kan udtale ( dem er der mange af ;) ) og de whisky jeg plejer at drikke ...
De butikker jeg vælger fra, er der hvor der er dårlig betjening og hvad netbutikker angår: sider, hvor der mangler en beskrivelse og en pris.- eller bare een af delene

Sådan er det jo også med alt andet. Noget udstyr til min mc. køber jeg hjem fra udlandet og andet får jeg forhandleren til at skaffe hjem ... og inden for den branche er der også mange hylere over at vi køber for meget ind i udlandet. Tjahh når alt kommer til at så går det nu nok lige op, men man vil "altid" sidde med en fornemmelse af at være blevet snydt.
Enten som bruger, fordi man regner med at man kunne have fået det billigere et andet sted eller som importør for det manglende salg.

Men da mennesker er nogenlunde dovent vil selv en utopisk verden hvor international samhandel er bandlyst, stadig indeholde kundepotentiale der ikke bliver interesseret,- Og hvis international samhandel bliver bandlyst, så skal alle netshops jo også lukke

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 7 months ago #21776 by BigMac
Replied by BigMac on topic Whisky Nyt en sekt?
Så kunne jeg passende sige: MACY - En Sekt som maner til køb af deres produkter og sviner deres kunder til...

Ja, jeg har ikke brug for at være populær, så jeg siger bare hvad jeg tror de fleste tænker:

Så... Søren Nørgaard - Tør nu øjnene og tag en tudekiks til...

...og hvis du arbejder 60timer om ugen for hvad du næsten betegner som lud og vand, så skulle du måske finde en anden branche og/eller skrue lidt ned for blusset - vi kan jo ikke have du får stress

PS: de produkter som Duffer hentiyder til er Duncan Taylors produkter som nemt kommer til at koste op mod 2,5gange hvad prisen er i UK. Douglas Laings produkter ligger nok mellem 1,5- 2gange

/c

So many malts - so little time...

themaltdesk.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 7 months ago #21784 by Lading
Replied by Lading on topic Whisky Nyt en sekt?

.......For Silvan da - skal I ha' én med Onkel Stewarts guldring??......... Hvis I så hvordan vi bor privat og hvor ringe biler vi kører i o.s.v.....

Med venlig hilsen
Søren Nørgaard, MAC Y


Sonny...nå nej, Søren, hvis du går og drømmer om en større bil burde du nok overveje dine udtalelser, jeg tvivler på at dit indlæg ligfrem vil gavne din virksomhed!

Lading[/quote]

> Lading <

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 7 months ago #21785 by dmwa
Replied by dmwa on topic Whisky Nyt en sekt?
Hvis jeg må blande mig - jeg er personligt fløjtende ligeglad om I køber hist eller pist. Hvis jeg kan sælge 3 flasker whisky, så er det fedt - kan jeg ikke, så må jeg jo kigge ind, og vurdere, hvorfor jeg ikke kan - og hvad jeg kan ændre, for at sælge de 3 flasker.

Umiddelbart som jeg læser Sørens indlæg, så ligger frustrationen i, at man gør en masse "lobby" arbejde ved at deltage som udstiller på Whiskymessen - og som arrangør af Rom og Whiskyfestivalen i Frederiks ugen efter. Når man deltager som udstiller på en messe, er forventningen som forretningsdrivende jo den, at det koster en formue at deltage, og så skal folk blive interesseret, og så på sigt købe produkterne. Og det er her kæden hopper af. For Søren (og mange andre i branchen jeg har talt med) har den opfattelse, at messegæsterne får appetitten hjemme - men spiser ude. Og så er de skønne spildte kræfter (læs: penge ofret på messeaktiviteter jo spildt) til ingen verdens nytte. Så er det, at man skal se ind ad - og analysere, om det arbejde og den investering man kaster ind i det, kan anvendes bedre.

Så jeg vil sige - jeg forstår er alle.

Mac Y og andre skal nok være skarpere på, hvilke ressourcer og investeringer der skal anvendes på reklame - det være sig messer, whiskysmagninger, reklamer etc, og I forbrugere (som jeg i dette indslag vil tillade mig at kalde jer), skal overveje, om indkøbsvanerne skal tilrettes, så man kan bibeholde det meget store niveau, som de danske importører i disse år stiller til rådighed for de danske whiskynydere. Hvis indkøbene lægges udenfor de danske importørers salgsområde, så forsvinder deres aktiviteter, og at en skotsk /britisk / tysk nethandel eller butik skulle deltage i en smagning eller messe i Danmark må jo være utopi at forestille sig.

Så - støt op om de danske importører - at I så køber en flaske eller 2 i udlandet i ny og næ, det skader intet, men hvis man bruger messerne (som er en underskudsforretning på dagen) og ikke støtter det danske handelsliv efterfølgende, så "dør" aktivitetsniveauet også.

Desværre kunne jeg ikke selv deltage i Whiskymessen i København - men var lørdagen efter i Frederiks - dog uden at nyde én eneste dråbe whisky (jeg var der udelukkende for at lave en artikel til MALTEN - og hilse på Doug McIvor, der også kommer til WWW Falster 2010). Jeg blev meget overrasket over det arrangement, det var lykkedes MAC Y at stille på benene i Frederiks. Jeg tror ikke at ret mange af de 6-700 der dukkede op denne lørdag kunne finde ret mange fingre at sætte på det arrangement. Det var efter min mening ganske imponerende, at MAC Y egenhændigt kunne stable dette på benene, og jeg kunne forstå, at det mente de mange repræsentanter fra de forskellige whisky og romfirmaer, der deltog også. At man kan lægge et sådant arrangement "in the middle of nowhere" og trække så mange mennesker til - og samtidig få det til at klappe på det niveau, som jeg mener det havde, det mener jeg ganske enkelt er imponerende. Om det så efterfølgende sælger rom og whisky nok til at det kan betale sig - det vil så kun fremtiden vise.

Slainthe

DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming Gerhardt-Pedersen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 7 months ago #21792 by ClausB
Replied by ClausB on topic Whisky Nyt en sekt?
Jeg synes det er fint at der er ildsjæle i Danmark, der arbejder med events o.lign, men jeg køber min whisky der hvor der gives mest for pengene og det er desværre ikke hos den danske importør. Jeg vi da meget hellere bruge pengene i Danmark frem for at sende dem til Skotland, men prisforskelle på de lidt dyre whiskyer er desværre for stor og hvorfor skulle jeg som forbruger kaste penge efter et fordyrende mellemled?

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 7 months ago #21801 by SonnyKristensen
Replied by SonnyKristensen on topic Whisky Nyt en sekt?
Duffer, du formoder jeg bruger Sonny som et alias?? Forklar venligst!

Jeg går udfra Macdeffe har slettet indlægget af en grund, så jeg har lidt svært ved at kommentere det.

Ja, jeg skriver at man kan spare 40% ved at købe tingene i udlandet, og ja jeg stiller mig uforstående overfor at nogen konsekvent vælger alene at købe ting i udlandet, man kan muligvis ikke sidestille det, men sammenlignes kan det dog med folk der flytter til Sverige for at få biler til "halv" pris. Pengene skal komme et sted fra, og spiritusafgiften er, ligesom afgiften på biler, sukker, benzin, cigaretter osv. et af de steder.

Jeg har ingen problemer med at nogen køber produkter i udlandet, men kritikken af udvalget i Danmark og undskyldningen der herefter bruges for kun at købe whisky i udlandet, er ganske enkelt for ringe. Går man 20-25 år tilbage i tiden, så var udvalget af specialvarebutikker på henholdsvis fødevarer og vin, markant større i et land som Danmark, det antal er desværre faldet drastisk. Der er ingen forretning i det længere, heraf samme grund til at Kjær og Sommerfeldt valgte deres ellers rigtig fine uvalg af whisky fra, ikke nok købte, selvom deres priser var ret gode, og så tjente de meget lidt på det. Problemet skyldes ikke at markedet er blevet mindre, tværtimod, det skyldes at folk køber ting i store kommercielle butikskæder hvor udvalget er markant mindre og ringere, og skylden ligger alene hos forbrugeren. Hvis du ikke vil betale for kvalitet og hellere købe dine ting i udlandet, så fred være med det, men det har en konsekvens, og den konsekvens ynder de selvsamme folk at give skylden for deres valg. Undskyld mig meget, men det er da for patetisk. Jeg udstiller ikke nogen for deres valg, men jeg bliver ganske enkelt nødt til at kommentere hvorfor tingene er som de er, og tro mig, det bliver ikke bedre. Udvalget bliver ringere og ringere, og til sidst kan man købe Glenfiddich, Cragganmore, Talisker, Lagavulin og Caol Ila i Superbrugsen og så er udvalget ikke større, for køber man ikke noget, så bliver der ikke købt mere hjem. Jeg er helt med på at man kan få tingene billigere i udlandet, og det skal man ikke klandre importørerne for,det er en demokratisk beslutning taget gennem den til enhver tid siddende regering

Lommeflosofi eller ej, så er det et uvægerligt faktum at forretning styres af salg. Det er ganske enkelt det der styrer økonomi, hvis ikke der kommer penge i kassen, så lukker man, sådan er det, og om nogen ikke gider kommentere, ændrer ikke på faktum.

Om mit første indlæg på dette forum har været en succes eller ej, defineres heldigvis ikke af om jeg lefler forvisse personer eller ej, og som Duffer selv skrev, så "Alle der deltager på et forum kan vel komme med deres holdning som de ønsker? " gælder det kun hvis man er enig med dig?

Succes kan defineres på mange måder, men én ting er helt sikkert, mit første indlæg har i høj grad været en succes. Jeg har skrevet ting og valgt side med vilje, jeg har ønsket at deltage i en debat som jeg mener er vigtig for alle og aktuel, jeg her ligeledes ønsket at "prikke" til folk og få dem hjem til Danmark for at debattere ting som er væsentlige. alt dette har jeg haft succes med, og grundet de kommentarer der er kommet, så vil jeg i allerhøjeste grad definere mit første indlæg som en succes.

Nu skal det hele ikke blive til en kamp hvor man går i defensiven og skyder tilbage mod alt og alle, men jeg mener faktisk der er brug for at få debatteret nogle holdninger og synspunkter omkring ovenstående emne.

Lading, skal jeg forstå det således at du tror Søren og jer er én og samme person?

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 7 months ago #21802 by Duffer
Replied by Duffer on topic Whisky Nyt en sekt?

Ja, jeg skriver at man kan spare 40% ved at købe tingene i udlandet, og ja jeg stiller mig uforstående overfor at nogen konsekvent vælger alene at købe ting i udlandet, man kan muligvis ikke sidestille det, men sammenlignes kan det dog med folk der flytter til Sverige for at få biler til "halv" pris. Pengene skal komme et sted fra, og spiritusafgiften er, ligesom afgiften på biler, sukker, benzin, cigaretter osv. et af de steder.

Du er selv inde på det - det kan ikke sammenlignes, da det er tilladt at medbringe alkohol mm. til eget forbrug eller hvad der svarer til 10 liter.
Du kan for min skyld lægge dine penge hvor du vil....

Jeg har ingen problemer med at nogen køber produkter i udlandet, men kritikken af udvalget i Danmark og undskyldningen der herefter bruges for kun at købe whisky i udlandet, er ganske enkelt for ringe.

Det er din holdning - men det kommer nok lidt an på hvad man går efter.

Går man 20-25 år tilbage i tiden....

Ja, det ved du sikkert mere om end mig. Der skal nu heller ikke meget til, da jeg kun lige klarede et 6 tal i Virksomhedsøkonomi og havde overordentligt svært ved at imponere censor med mine manglende færdigheder... ;-)

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.333 seconds