Avancen på whisky?

More
19 years 8 months ago #1421 by Towle
Replied by Towle on topic Avancen på whisky?
Flemming Gerhardt-Pedersen skrev:

Black Bottle er en blended whisky. Og da den er blended, så betyder det også, at der er "en sjat" grain whisky i flasken.

Man skal jo så tage formuleringen med et gran salt - for hvis den kun skulle bestå af whisky fra Islay, så er der blevet bygget et graindestilleri der, uden at jeg har opdaget det.

Så - i bund og grund er det en blended whisky - sikkert med whisky fra hvert enkelt destilleri (lidt fra nogle - meget fra andre) - og så spædet op med grain whisky.

Ups, der kan man se hvor let det er at blive "snydt". Jeg så bare billedet af flasken (den 10 års) og konkluderede, at så måtte det jo være en vatted - altså en blanding af malts fra Islay.

På foranledning af dit indlæg har jeg nu fundet en hjemmeside for producenten www.blackbottle.com/ og der står ganske rigtigt:
"Black Bottle Ten Year Old challenges the rules of deluxe Scotch whiskies - its heart is made entirely of Islay malts from each of the island's seven distilleries, blended with the finest grain whiskies".

Oh well, de 159 kr. kan vel med fordel puttes tilbage i muldvarpeskindet og akkumuleres til en udsøgt flaske. Det er jo ikke ligefrem kvantum jeg mangler i skabet for tiden :wink:

Venlig hilsen
Kurt

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 8 months ago #1422 by dmwa
Replied by dmwa on topic Avancen på whisky?
Jeg blev et sekund lidt usikker, da jeg fulgte dit link til hjemmesiden. Under den 10 års står der ganske rigtigt, at der er grain i - men under den "almindelige" Black Bottle står der blot:

Black Bottle contains malt whisky from each of the seven distilleries on the Isle of Islay, famous for some of the most powerful tasting Scotch Whiskies, so it should come as no surprise that Black Bottle's satisfying and distinctive taste should have strong Islay undertones.

Se - nu havde jeg en flaske stående, som vi købte på tilbud ( GBP 9.99 hvis jeg husker rigtigt) i et supermarked ved Tain (Glenmorangie havde lige lukket) på vores whiskyrejse 2004 til Orkney, Skye og Speyside - så fluks hentede jeg den. På forsiden står der "Distilled, blended and bottled in Scotland" - nå, ja det er jo fra 7 destillerier, men "blended" - det indikerer jo, at der er grain i - så vender man flasken - og i teksten kommer forløsningen- først her står "opskriften" "Is fully rounded by the finest malt and grain whiskies".

Undskyld mig - men jeg synes de omgås sandheden lidt lempfældigt!

Og så kan jeg jo tilføje - hvorfor har jeg stadig 2/3 af denne flaske? I minibussen på vores whiskyrejse blev der drukket en del (undtagen føreren) - jeg tror, det blev til et par flasker Highland Park, en gl. Balvenie, en Ardbeg og så noget "fisker fludium", som ejeren ikke kunne huske hvad var.... alle disse flasker blev tømt - kun Black Bottle måtte vi tage næsten fuld med hjem - svarer det på spørgsmålet, om den er drikkelig???? for whisky-freaks, vel at mærke.....

Slainthe

DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming Gerhardt-Pedersen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 8 months ago #1425 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Avancen på whisky?
BB 10YO er pt den eneste blended i min samling. Min er endda med specialetiket "Islay Jazz Festival 2002". Den blev købt på min Islay-rejse i 2002, og åbnet samtidig. Den er stadig over halvt fuld, så det er heller ikke én, jeg griber til så tit.

Som en hverdags blended whisky er den da udmærket, og prisen på de 159 er OK. Jeg gav £18,50 for min, men så blev den jo også købt ved kilden, altså Bunnahabhain.

Apropos indholdet, så er der som Flemming skriver nogle, nok især fra sydkysten, der kun er få dråber af i flasken.
De 3 "Kildalton" destillerier kan jo sælge alt det, de producerer, så de er nok ikke meget for at aflevere noget til BB.
Rygterne vil vide, at det er derfor Bunnahabhain er begyndt at fremstille tørverøget malt, netop for at kunne lave Black Bottle også fremover.

BB no age er iøvrigt en af standardwhiskyerne i mange skotske pubber, på linje med Isle of Skye, Whyte&MacKay, Famous Grouse og hvad de nu hedder.
I mangel af en Islay malt, og med lidt vand, glider den såmænd også ned.

Slainte
Karl Ejnar
PS: Smagte "Bunny"- Moine, en ca. 7 årig stærkt røget sag i begrænset oplag. Var ikke imponeret, den var alt for rå til sammenligning med f.eks. VYA eller nogle unge Caol Ila'er.

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 8 months ago #1437 by Lading
Replied by Lading on topic Avancen på whisky?

Nu skriver du ikke noget om hvor i landet du bor, men bor du i midt/vest Jylland, kan jeg af egen nylig erfaring anbefale Dahls Vinhandel, Sct. Mathiasgade i Viborg.


Bor i Århus, men kommer en del omkring p.g.a. mit arbejde, så der må jeg da hellere kigge forbi, næste gang jeg er på de kanter.

Lading

> Lading <

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 8 months ago #1441 by Peterap
Replied by Peterap on topic Avancen på whisky?
ellers er Holte vinlager i Guldsmedgade) og Kjær-Sommerfelt på Trøjborg (begge Århus) altså heller ikke at forklejne. Virkelig god og kompetent betjening utroligt spændende og varieret udvalg - og gerne en lille dram til at få snakken til at gå :)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 8 months ago #1442 by Towle
Replied by Towle on topic Avancen på whisky?
Foruden de to Peterap nævner, er der jo osse Chas E. i Ryesgade.

Når du kommer en del omkring, kunne det måske være en ide at kigge forbi Damgaards Vin & Tobakshandel på Den Røde Plads i Holstebro. Jeg stødte på en omtale forleden på www.whiskylauget.dk/main/index.php?id=145 og det lyder skisme da godt, synes jeg. Jeg vil snarest ta' en tur til Holstebro :)

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 8 months ago #1443 by Wallace
Replied by Wallace on topic Avancen på whisky?
Hej Kurt,

når du nu alligevel skal en tur til Holstebro, kan du jo bagefter kører en smut til Herning ;-) . Uhrskov's Vinhandel har også et stort udvalg af single malts.

Slainte
Bjarne Johansen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 8 months ago #1444 by Towle
Replied by Towle on topic Avancen på whisky?
Bjarne Johansen skrev:

Når du nu alligevel skal en tur til Holstebro, kan du jo bagefter kører en smut til Herning . Uhrskov's Vinhandel har også et stort udvalg af single malts.

Tak for tippet - jeg vil bestemt kigge forbi ved lejlighed, men afstanden bliver længere og længere. Nykøbing og Skive er vore naturlige "storbyer" med hhv. 20 og 30 kilometer, Holstebro og Viborg ligger i 50 kilometers afstand, mens der til Herning er over 70.

Disse kvababbelser over mine transportproblemer til de hellige haller kan måske nok synes at være andre uvedkommende, men det falder godt i tråd med denne debats substans: På landet er man ilde stedt. De mindste vinhandlere i de mindste byer har det mindste udvalg og de højeste priser. Det er vel ikke unaturligt (?) og ses jo også i andre brancher, men i 2004 - med internettets muligheder for at orientere sig og måske endda købe på postordre - må disse forhandlere tage sig sammen. Jeg forlanger ikke at de generelt skal øge deres varelager til købstadsstørrelse og sætte priserne ned til det halve, men et par tilbud engang imellem der kunne blive råd til?

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.177 seconds