Stronachie

More
16 years 7 months ago #12898 by MacOtto
Stronachie was created by MacOtto
Hej med jer.

Jeg er ved at være til bunds i en ganske udemærket flaske Stronachie.

Da jeg købte den blev jeg informeret om at whiskyen var lavet så den smagte som whisky gjorde i gamle dage. Der var således ikke angivet et destilleri, idet Stronachie skulle være det lukkede destilleri hvis smag det var forsøgt at ramme.

Er der nogen der ved hvilket destilleri der står bag ?

MacOtto

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 7 months ago #12899 by jones
Replied by jones on topic Stronachie
Svaret blev publiceret her i 2003:

Dewar Rattray Ltd. har udgivet en ny Highland malt, som skulle bringe minderne tilbage til en af de destillerier der gik tabt i højlandet.
Malten er opkaldt efter et destilleri der gik til grunde i 1928 og har fået navnet Stronachie. Denne whisky er på 12 år og kommer i både 70cl og i 5cl flaske som er på 43%
Flaskens indhold er fra Benrinnes Single Highland Malt.

Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 7 months ago #12900 by Peteys
Replied by Peteys on topic Stronachie
Hej Otto
Whiskyen sku være lavet på et af firmaets andre destillerier (Aberfeldy?) men ikke nødvendigvis så den smager som whisky gjorde i gamle dage.
Det de har gjort, er at købe en flaske på auktion som stammede fra det nu nedlagte Stronachie destilleri (som firmaet selv havde ejet og lukket). Ud fra hvordan whiskye smagte, har de så været igang med at kigge efter hvad de havde der smagte som Stronachie, og udfra det har de så vatted en single malt der skulle smage som originalen.
Men om den så gør det, det er der så ikke rigtigt nogen der kan sige.....
Og, hvem ved, det kan jo være det er en fake de har fået fingrene i, det er jo set før......

Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 7 months ago #12908 by arvele
Replied by arvele on topic Stronachie
Dewar Rattray og John Dewar & Sons er to forskjellige firmaer. Dewar Rattray er eid av Tim Morrison (ex. Morrison-Bowmore).

Arve M Lervik
Norsk MaltWhisky Lag
www.nmwl.no

> Quidquid latine dictum sit altum viditur <

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 7 months ago #12909 by Peteys
Replied by Peteys on topic Stronachie
Det var faktisk først nu jeg lagde mærke til Al's indlæg...
Historien jeg fortalte, er den jeg fik at vide da jeg første gang smagte Stronachie (og købte en flaske) Som der ganske rigtigt står Dewar Rattray på. Jeg havde bare fået fortalt at navnet på destilleriet den nuværende Stronachie skulle komme fra var et som var ejet af firmaet der sendte det ud, og at det sandsynligvis begyndte med A (jeg udelukkede selv Aberlour), og mente så det måtte være Aberfeldy.

Hvem har fortalt dig at det er Benrinnes Al? Det var nemlig Quality World der nævnte den historie jeg har fortalt!

Peter

ps Glenfiddich'en blev hængene i smagsløgene i flere timer, og desværre ikke positivt

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 7 months ago #12910 by jones
Replied by jones on topic Stronachie
Jeg smagte Stronachie på på Dewar Rattray standen på Whisky Live London i marts 2004 . En af cheferne fortalte at det er Benrinnes.

Sidenhen har de åbenbart fundet ud af at det er bedst med lidt mystik omkring destilleriet. Det er heller ikke utænkeligt at de senere har skiftet leverandør, j.v.f. Deerstalker.

Her er relevant passage fra min rejserapport som blev tryk i Malten i 2004:

Interessen for "

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 7 months ago #12911 by jones
Replied by jones on topic Stronachie
Som yderligere dokumentation - Her er uddrag fra korrespondance om emnet som jeg havde med Alex R. Kraaijeveld ( www.celticmalts.com ) i september 2004 på Malts-Listen forum:

"I know it's Benrinnes, and I'm sure virtually the whole whisky world knows that by now. Thing is that when I asked them for a sample some time back, I was asked to not officially put in writing where the malt came from as at that point they were pretty secretive about it. I've respected that request, even though the word is out and about everywhere by now."


Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.246 seconds