Skotlandstur

More
18 years 9 months ago #5977 by Macdeffe
Skotlandstur was created by Macdeffe
Lige vendt tilbage efter en sviptur til Skotland

Denne gáng var formålet at vise mine forældre lidt rundt, så whisky var ikke så meget i fokus

Med sædvanlig timing havde jeg valgt at placere min ferie lige oveni i G8, men selvom jeg var både i Perth, Stirling og Edinburgh torsdag, fredag og lørdag så jeg ikke en eneste demonstrant, dog var der mere politi end der plejede at være. Meget få forretninger i Edinburgh havde valgt at barrikadere sig. Parlementet var beskyttet af et gitter, men mest af alt var pladsen foran Borgen "skæmmet" af en masse stilladser da man var ved at sætte tilskuerpladser op til Tattoo

Jeg fik fat i og også drukket Whiskyshops nye special aftapning. En 12års Deanston (Kaldet Glenkeir, men der stod Deanston på bag-etiketten, og Deanstons manager havde underskrevet den). En rigtig dejlig sherryaftapning og absolut anefalelsesværdig. Den var fortyndet til 40% hvilket for en gangs skyld ikke gjorde noget da det var en meget smagskraftig whisky. Dejlig med en masse smag og ikke så meget sprit for en gangs skyld

The Whisky shop i Fort William havde tilbud på 25y Cragganmore og 27y Glenkinchie fra OMC til 50 £ pr. flaske, så der røg lige et par impulskøb ind på kontoen. Jeg glæder mig til at smage dem

SMWS er et dejligt sted og og godt at man kan smage før man køber. I deres nye sommeraftapningsserie havde jeg bidt mærke i en 36 års Longmorn og en 25 års Caol Ila, men efter at have smagt på lidt forskellige faldt valget på en 21y Glen Moray (72.15) som jeg fandt totalt fremragende

Ellers bed jeg mærke i at Tomintoul og Glencadam var begyndt at markedsføre sig selv som single malt. Og Bunnahabhain er kommet i en ny indpakning, der dog ikke er så forskellig fra den gamle. En god måde at markere et ejerskift. Det blev til et miniaturesæt med 10y 16y og 27y Tomintoul. Mere om det når jeg engang får smagt dem (der går nok ikke så lang tid)

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 9 months ago #5978 by Duffer
Replied by Duffer on topic Skotlandstur

SMWS er et dejligt sted og og godt at man kan smage før man køber


SMWS er et FREMRAGENDE sted.
Det eneste "problem" er at begrænse sig.

Udover dem du nævner, syntes jeg hurtigt jeg kunne finde 7 interessante aftapninger i "Summer Bottling"

Netop indkøbt;
30.49 Glenrothes - Sherry Butt
76.44 Mortlach - Ex Sherry Butt
4.100 Highland Park - Refill Hogshead

(Jeg har købt 6 flasker indenfor fire måneder - og har besøgt Greville Street i London to gange i år)

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 9 months ago #5982 by BigMac
Replied by BigMac on topic Skotlandstur
Hej M'Deffe - og jer andre :wink:

Er selv lige vendt tilbage fra en sviptur.
Turen gik fra Aalborg til Aberdeen - direkte - et specialt arrangement i et 19 personers privatfly, som "alligevel" skulle flyve tom til Skotland :D havde jeg fået hevet 4 pladser i land til os, og 1 ½ time efter var vi så i Skotland - Lækkert!

I Aberdeen blev der lejet bil hvorefter vi kørte over Dufftown gennem Elgin til Inverness hvor vi overnattede efter at have besøgt bla. Macallan og Glenfiddich på vej opover. Selv om vi alle 4 er whiskydrikkere blev vi på et tidligt tidspunkt enige om at vi ville prøve at få set så meget som muligt på de par dage vi var her, det det var førstgangs besøg for de 3 andre.

Hos Macallan fik vi den udvidede tour, som afsluttedes med en tasting session med sherry 12, fine oak 15, sherry 18, sherry 25, fine oak 30 og freshmake. Fin oplevelse :) Her synes jeg klart at sherry 18 var den bedste - selvom fine oak 15 fulgte tæt efter. Herefter fulgte fine oak 30, mens jeg synes at sherry 25 var alt for præget af fadet. Igen var det også meget spændende at smage deres Freshmake...

Vi var lige nede og se Craigellachie Hotel for at se om vi kunne lokalisere Martin, men uden held.

Ved besøget i Inverness var vi forbi Whiskyshop hvor de ganske som M'Deffe nævner havde bla. 25y Cragganmore på tilbud til 50 £ i en OMC aftapning. Tror det var den som blev kaldt "Credible" på boxen og ikke Cragganmore. Købte istedet Whiskyshop's & Douglas Laing's aftapning af en Laphroaig 16 på 52,5% - fik en lille dram af den i butikken, men glæder mig MEGET til at pelse den helt. Synes den er kanon.

Herefter gik vi så på "Johnny Fox's" - et værtshus/pub lige ned til River Ness kun et stenkast fra Whiskyshop, hvor vi fik et par velfortjente pints.

Vi overnattede så på Travel Lodge i Inverness og næste dag gik turen ned langs Loch Ness med stop ved Urquhart Castle. Derefter ind i landet igen ved Spean Bridge og op gennem Cairngorms hvor vi passerede Dalwhinnie som blev besøgt. Her købte jeg mig en Mortlach 16 FF

Herefter fortsatte vi tilbage gennem Dufftown efter at have set Glenlivet (på afstand - det havde desværre lukket da vi kom forbi) :cry: og fortsatte så ned mod Aberdeen hvor vi omkring kl. 2130 indlogerede os på Brittania Hotel.

Næste formiddag gik det så tilbage mod Danmark, Men ikke uden at have købt mig en lille ting i lufthavnen også - En Gordon & Macphail Highland Park 8y - guldmedaljevinder i whiskymagazine - en rigtig lækker sag!.

Altså "kun" en sviptur, ligesom M'Deffe :cry: selvom jeg ikke kan huske hvornår jeg har set SÅ meget på lige godt 2 ½ dag :wink:

Prøver lige at vedhæfte et par billeder fra turen...

Mvh

Claus aka BigMac

So many malts - so little time...

themaltdesk.blogspot.com/
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 9 months ago #5984 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Skotlandstur
Jeg har altid godt kunne tænke mig at besøge Glenrothes :-)

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 9 months ago #5985 by whiskyconsult
Replied by whiskyconsult on topic Skotlandstur
j ´men Deffe dog så kom dog over og jeg skal vise dig Glen Rothes og et par andre.

Slainte

Martin

Martin Markvardsen
Senior Brand Ambassador
Highland Park & The Macallan

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 9 months ago #6001 by uldall
Replied by uldall on topic Skotlandstur
Hej! Martin
Også herfra Fredericia skal der lyde et stort Tillykke med dit nye job.
I uge 35 er vi Cullen for at spille golf og selvfølgelig ikke mindst forat se et par destillerier og smage whisky.

Onsdag d. 31 august kunne være en god dag at besøge Craigellachie Hotel og ikke mindst baren :D det ville være helt fint hvis vi kunne hilse på dig og eventuelt få en på opleveren :lol: hvem er vi, ja det er under tegnede, min frue og et vennepar fra Læsø.

Håber du er tilstede, om ikke andet så for at skænke en god Dram.

Slainte Uldall 7000

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 9 months ago #6006 by whiskyconsult
Replied by whiskyconsult on topic Skotlandstur
Hej Uldall

Lucky you, Den 31 august er jeg lige kommet tilbage. Jeg vil se hvad jeg kan arrangere og glaeder mig til at se jer.

Martin

Martin Markvardsen
Senior Brand Ambassador
Highland Park & The Macallan

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 9 months ago #6043 by uldall
Replied by uldall on topic Skotlandstur
Hej! Martin

Det lyder rigtig godt, Jeg sender dig lige en mail når vi nærmer os tiden.

Vi glæder os meget til turen og et besøg hos dig giver turen et ekstra pift.

Slainte Uldall7000

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.204 seconds