Turen går til Dufftown

More
19 years 3 weeks ago #5173 by fao
Turen går til Dufftown was created by fao
I næste uge tager vi til Skotland for første gang :lol:
Turen går til Dufftown, hvor vi skal bo en uges tid.
Har i nogle ider til hvad der er hot og skal ses, og hvad der not som vi ikke skal spilde tiden på.

Frank

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 weeks ago #5174 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Turen går til Dufftown
Diverse destillerier anbefales :-)
Gordon MacPhail i Elgin
Speyside Cooperage

Har i bil til rådighed og hvor langt gider i køre ?

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 weeks ago #5175 by Sparholt
Replied by Sparholt on topic Turen går til Dufftown
Af destillerier vil jeg anbefale
- Glen Grant i Rothes (også den tilhørende park)
- Aberlour

God tur

Frank
PS. Tager selv til Orkney på næste torsdag!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 weeks ago #5176 by fao
Replied by fao on topic Turen går til Dufftown
Vi flyver til Prestwick tirsdag, er der ved middags tid, hvor vi har lejet en bil, kører derefter til Dufftown. Kører fra Dufftown mandag, og flyver hjem igen tirsdag efter en overnatning i Prestwick.

Frank

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 weeks ago #5177 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Turen går til Dufftown
Inden I kører opad mod Dufftown, kunne I jo slå et smut sydover til Bladnoch.

Ellers var det måske værd at se et par destillerier på vejen op eller ned igen f.eks. Edradour og Dalwhinnie.

Hvis I også vil se smukke landskaber, er det værd at tage den vestlige rute opad. Over Erskine Bridge vest om Glasgow. Op langs vestsiden af Loch Lomond. Op gennem Glen Coe til Fort William. Videre langs vestsiden af Loch Ness til Inverness. Derefter øst på til Elgin og videre til Dufftown.
Men det ville nok kræve en overnatning undervejs.

Ellers kører I jo nok op ad M9/A9, så er der som sagt Edradour og Dalwhinnie undervejs.

Yderligere forslag til destillerier i Dufftown og omegn:
Strathisla i Keith.
Balvenie, husk der skal ringes, de har ikke normalt adgang. Evt. via Glenfiddich folkene.
Glenfarclas
Glenfiddich - hvis I vil se et stort destilleri.

Af spisesteder vil jeg anbefale Glenfiddich Restaurant i Dufftown.

Hvis I kommer til at kede jer i Dufftown, kunne I tage en heldagstur til Isle og Skye og se Talisker bl.a. De har jo fjernet broafgiften, så nu er det gratis at køre over Skye Bridge.

En anden mulighed er at se destillerierne nord for Inverness: Glen Ord, Clynelish (Brora), Balblair, Glenmorangie. Eller Old Pulteney, hvis I kommer langt nok nordpå. Hvis I gør, kan I jo køre ud til John O'Groats landmærket og nyde udsigten til Orkney øerne.

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 weeks ago #5181 by Wallace
Replied by Wallace on topic Turen går til Dufftown
Hej Frank !

Jeg kan anbefale jer at besøge Craigellachie Hotel's berømte Quaich Bar. Når I nu alligevel er i Craigellachie må I ikke snyde jer selv for at besøge Fiddichside Inn, som er et meget lille værtshus med plads til ca. 8-10 personer !! Stedet ser ud, som det gjorde for 50 år siden, så det er en rigtig god og original oplevelse !

Nær Dufftown findes det lukkede Parkmore destilleri, hvis bygninger er meget velbevarede og spændende at se. Stedet er lukket, men det er meget hyggeligt at gå og nyde synet af de flotte bygninger.

Når I evt. besøger Glenfiddich/Balvenie er det en god ide at komme fra morgenen, så er det faktisk et rigtigt idylisk sted, da der ikke er kommet så mange besøgende.

Jeg kan også stærkt anbefale at sætte tid af til at køre op til de 2 små landsbyer Crovie og Pennan mellem Banff og Fraserburgh. De 2 landsbyer ligger klemt inde mellem havet og de omkringliggende bakker - det er ren idyl. Pennan dannede desuden baggrund for flere scener i filmen Local Hero.

Rigtig god fornøjelse.

Slainte Bjarne

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 6 days ago #5339 by fao
Replied by fao on topic Turen går til Dufftown
Så er vi hjemme igen, desværre :cry:
Eller en forrygende tur, allerede efter tre dage, var konen ved at planlægge en ny tur til september :D
Af destillerier var vi bl.a. på rundvisning på Edradour, Glenfarclas, Glenfiddich, Glen Moray, Glen Grant og Glenlivet. Samt på besøg på den del andre som desværre ikke havde rundvisning.
Den største oplevelse var at besøge Glenfarclas, fordi vi kun var min kone og jeg med på rundvisningen, det var fantastisk, da det var det første rigtige destilleri vi har besøgt, så vi fik den store rundvisning og forklaring på alle dele og funktioner i fremstillingen af whisky. Vi sluttede af med at smage deres 10 års og 25 års :)
En anden stor oplevelse var også besøget på Glen Moray, her smagte vi den på den rå "whisky", da vi så hvordan de tappede på tønder. Derefter var vi inde og se en lagerhal, det var det eneste destilleri vi besøgte, hvor vi kunne gå omkring mellem rækker af tønder, vi sluttede af med at smage deres 8, 12 og 16 års. Herefter blev vi sprug, om der var andet vi havde lyst at smage, vi takkede ja til at smage Ardbeg Serendipity samt en Ardbeg 77. Da jeg blev spurgt, om det da ikke var andet vi ville smage, måtte jeg desværre sige nej tak, da jeg også skulle kunne kører :cry:
Af natur oplevelser var de største nok da vi besøgte byen Corvie ( tak for tippet Bjarne) samt turen hjem via A939 og A93.

Tak for alle de andre tip fik til turen.

Frank

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.179 seconds