En lille indkøbstur til Weinquelle

More
19 years 1 month ago #4992 by Duffer
Mandag formiddag skulle jeg et ærinde i Hamburg og ville samtidigt benytte lejligheden til at besøge den nærmest legendariske forretning Weinquelle, som er kendt af vin og whiskyentusiaster i det meste af Tyskland / Nordeuropa.

Med TomTom navigation er det ingen sag at finde forretningen, men ellers skal man nok være lidt af en ørn for at kunne navigere sig igennem storbyen uden at køre forkert et par gange. Det siges at forretning ligger 8 min fra centrum og meget tæt på U-banen

Vi havde navigation og kørte lige til døren - uden problemer.
Forretningen er ikke ret stor, men udvalget kan der ikke klages over.
Et slag på tasken, er der nok 400 flasker whisky i forretningen og de resterende 6-700 flasker i kælderen.
De har stort set alt i vin og spiritus.
Omkring 800 forskellige vinflasker, over 1000 whiskies, over 200 forkellige rom og cirka 1500 andre spiritusmærker.
Nogle få flasker er åbnet med mulighed for at smage før man køber.
Det var dog for mig temmeligt uinteressante flasker. :oops:

Stemningen er ikke som i "The Vintage House" i London og udvalget kan ikke helt følge med, men til gengæld er priserne absolut fornuftige.
Ekspertisen er stor hvis man får fat i indehaveren
De blev til to MMD - en Signatory (uafhængige aftapninger) samt en Glengoyne 12-års Cask Strength på opfordring af Martin.

Man kan glemme alt om computer og smarte kasseapparater - her regerer blok og blyant stadig som i gamle dage.
Og kreditkort - ja tyskernes eget EC - men ikke Visa.
Det gælder med andre ord om at have en god portion euro med - jeg måtte på lånemarkedet for at få de fire flasker med hjem og måtte selvisk undvære at købe en Brora til Sparholt.

Årsagen til at forretningen ikke vil tage Visakort er enkel - bankerne trækker 6 % af forretningen på alle transaktioner.
Med friske erindringer omkring den berømte 50 øre her i Danmark, tør jeg slet ikke tænke på hvad der så ville ske hvis man gjorde det samme herhjemme.

Forretningen holder faste lave priser på almindelige vin og spiritusmærker og man kan sagtens lave en god handel.

"A fool and his money are soon parted"
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 1 month ago #4999 by stig

Årsagen til at forretningen ikke vil tage Visakort er enkel - bankerne trækker 6 % af forretningen på alle transaktioner.


PBS opkræver faktisk en procentdel af omsætningen på kreditkort hos forretninger i Danmark

Stig

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 1 month ago #5000 by karlejnar
Godt indlæg MacAll

Og tak for tippet om at have Euro med, 6% afgift på Visa lyder da helt vildt :shock: Det må de andre forretninger jo så lægge på priserne :roll:
Otto Duborg "nøjes" med 1,5% på Dankort, men det kan man jo forstå, da det er et udenlandsk kort. At han så tager overkurs ved omregning til DKK er en anden historie :evil:

Kunne du lokkes til at sende en kørselsanvisning fra en afkørsel på E45 til webmaster, så den kan lægges under rejsebeskrivelser :D Det kunne jo være, man skulle indenom engang på vej til/fra Skotland.

Du har jo ikke rørt "mine" flasker, så måske skal jeg have hentet dem før det er for sent :wink:

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 1 month ago #5001 by MacLars
Hvis man ikke lige har et navigationssystem, så kan man forsøge sig med en europæisk ruteplanlæger som fx. www.viamichelin.com/

MacLars

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 1 month ago #5002 by Duffer
Vi brugte som nævnt vores navigation og har tidligere brugt Autoroute Express - et pc program.
Men jeg tror ikke det er så uoverskueligt at finde når du kommer fra Lübeck (lufthavnen til Skotland) idet forretningen ligger på Lübecker Strasse 145 - som formodentlig går til Lübeck :?
Og skal du nordpå igen er det forholdvis nemt at komme på motorvejen igen A7 / E45.

Et godt råd hvis man konen med - smid hende af ved Ikea Hamburg Nord - så er man fri for at høre på "baggrundsstøj" når man handler. :roll:

Som MacLars skriver www.viamichelin.com eller www.maporama.com/share/ kan med fordel anvendes

"A fool and his money are soon parted"
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.172 seconds