Bladnoch

More
19 years 3 months ago #3351 by Macdeffe
Bladnoch was created by Macdeffe
Hej

Er der nogen af de besøgende her på sitet der har besøgt Bladnoch og har lyst at fortælle lidt om det ?

MacDeffe (der overvejer at besøge Bladnoch)

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3352 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Bladnoch
Ja det har jeg, og jeg har vist lovet en rejsebeskrivelse á lá dén, jeg skrev om Islay-turen :oops:

Ulla og jeg besøgte destilleriet i juni-juli sidste år lige op til det berømte "raft-race". Vi camperede på destilleriet, det er sør'me ikke mange steder, man kan det! Vi var der et par dage, før Raymond dukkede op, men hans "angels" sørgede godt for os. Vi fik endda udleveret en nøgle til receptionen, da toilet/bad for camping-pladsen var på første sal.

Har du overvejet at melde dig på hans debat-forum: www.bladnoch.co.uk/cgi-bin/ultimatebb.cgi

Jeg skriver gerne noget mere fra besøget, men skal lige til at hente noget til aftensmaden.
Vender tilbage senere.

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3353 by ivar
Replied by ivar on topic Bladnoch
Jeg var der i sommer sammen med et par venner.

Stedet er riktig så hyggelig, og er svært godt tilrettelagt for turister av alle slag (selv om de med rullestoler kanskje ville få litt problemer...). Turister er de nok også svært avhengige av - avtalen med Diageo tilsier vel en produksjon på mellom 100 og 150 000 L om året, noe som er ca 10 % av maksimal produksjon.

Du blir mottatt i et mottagningsrom der de har en morsom sak på veggen: en stor plansje med lysdioder, som (min hukommelse er noe svak), ENTEN viste produksjonen gjennom destilleriet ELLER de whiskyproduserende regioner. Litt gammelmodig, men svært festlig!

Som destilleri er Bladnoch interessant bl.a. pga sin maltmølle - en noe malingsslitt Boby-mill (Machine # 8 66 97). Ellers er washbacks og mashtun ganske standard, mens stillroom er svært åpent og oversiktlig. Kondenserne er innendørs. Ved utgangen har de en liten utstilling av bdtkerverktøy, og de viser fire tønner: barrel, hogshead, butt og ikke minst puncheon.

Etter rundturen (som inkluderte boilerhouse), kommer man inn i butikken... som er en av de aller største jeg har sett!

Vi bodde i Wigtown, nabolandsbyen som er Scotlands antikvariatby. Pensjonatet het Glaisnock Guest House - absolutt bra. nattelivet var kanskje noe dødt...

Bladnoch har som sagt en begrenset produksjon. Dette medfører planlegging dersom man ønsker å se destilleriet i produksjon. Samtidig kan det være interessant å se et destilleri når det er "nede", siden man da kan ta gode fotografier (noe som er generelt interessant - Diageo sier nesten konsekvent nei om fotografering), og forevige bilder fra nede i begge stills, og man kan studere varmesystemet inngående.

Mvh
Ivar
Oslo, Norge

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3354 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Bladnoch
Hej Ivar
Du kom mig lidt i forkøbet, og du har også beskrevet destilleriet bedre, end jeg kan. Jeg glemte at tage video-kameraet med rundt. Det er ellers tilladt her så vidt jeg husker. Hvis du har nogle gode billeder, må du gerne poste dem her.
Generelt kan man fotografere en del steder, især på Islay. Jeg synes Diaegeo er lidt firkantede på det punkt. (Tog ellers video på Caol Ila, men det kan være, det var OK, fordi de lå stille)

(selv om de med rullestoler kanskje ville få litt problemer...)

Jeg har diskuteret kørestols-tilgængelighed med Raymond, både før turen, og derovre. Der er rimeligt med adgang til reception, shop og deres festlokale/cafe i det gamle malteri. Og der er rimeligt fast grund på "camping-pladsen". Der er anlagt en sti op langs floden, som er stenbelagt, og Raymond ville gerne have Ulla til at godkende den. De havde endda lavet vigepladser med mellemrum ligesom ved de berømte "single-track roads", der findes i højlandet og på øerne.
En anden ting, han lige ville høre vores forslag til, var et handicaptoilet/bad, han havde planer om at indrette i en lille tilbygning. Der var et værelse, en lille gang, et bad og et toilet, men alle i hver sit rum. Vi foreslog at rive nogle af væggene ned, og lægge toilet, bad og gang sammen til ét stort rum. Han har lovet, at det er færdigt næste gang, vi kommer derover. :D

Fik I ikke nogen rundvisning af Raymond i "de hellige haller" (warehouse no.1)? :P

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3357 by ivar
Replied by ivar on topic Bladnoch

(selv om de med rullestoler kanskje ville få litt problemer...)


Jeg forstår at her har jeg utfordret en ekspert, så nu har jeg sett noe bedre etter på mine egne bilder! Rundt maltmill og washbacks var det ganske trangt, men rundt mashtun og som sagt i stillhouse var det gode fasciliteter. Det var kun en liten trapp ned fra stillhouse til utgangen. Karl-Ejnar, var det også enkelt å komme fra stillhouse til mashtun? Rundt mashtun ser det nemlig ganske åpent ut. Jeg ser av bildene at det for rullestolbrukere er mulig å komme helt nære for å se opp i begge stills, og muligens også mashtun.

Ellers var vi inne i warehouse #1, som også er intersessant (ser jeg av mine bilder...), siden det også der finnes flere eksempler på forskjellige fat.

Jeg har lagt ved bilde av Boby-møllen, siden den er ganske så sjelden (det er vel ikke så mange andre enn Ardbeg som også har Boby-mølle?):

File Attachment:


Mvh
Ivar

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3358 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Bladnoch
ivar skrev:

Jeg forstår at her har jeg utfordret en ekspert

Takker for tilliden, ved ikke om jeg er ekspert på området, det er snarere min kone, det er jo hende der "sidder i det" eller sagt på en anden måde, er fysisk udfordret. Hun var ikke med på rundtur på selve destilleriet, for som Raymond sagde, og som du også har bemærket, så er der en del trapper. Men det er da rigtigt, at der er god plads i kedelhuset, så hvis man kunne få en smed til at flikke en solid rampe sammen, var det muligt for kørestolsbrugere, at komme derind. Med en manuel stol går det nok bedre end med hendes tunge elektriske.
(I parantes bemærket, fik hun senere mulighed for en rundtur, men på Bowmore på Islay, her er der ramper næsten overalt.) :D
Men det skal dog understreges, at efter at have mødt Raymond, så er det bestemt ikke viljen der mangler, for at gøre stedet mere besøgsvenligt for alle. Og han er godt klar over, at han er afhængig af besøgende, whiskyproduktionen kan han jo ikke leve af endnu, om nogensinde?

Ellers har du fuldstændig ret i, at det er et meget hyggeligt sted. Man bliver virkelig taget vel imod. Og så er der hele 3 tourguider, og ture ca. hver ½time, hvis der er folk til det. Og selv om Sian havde gættet på, at jeg havde besøgt destillerier før, fik jeg på ingen måde en ringere tur, nej det var hele "møllen" igennem.

Senere fik jeg "privat" tur med Raymond i warehouse no.1, og fik lov at "nose" et par fade (snød mig til at smage den ene). Han er en ivrig historiefortæller, så jeg fik et lille indblik i, bl.a. hans "forhandlinger" med Diaegeo, hvor han sad som ene lille mand overfor 5 mand.

Og ja, shoppen er meget god med et stort udvalg, ikke bare i egne, men også andre destilleriers aftapninger. En hel del "merchandise" f.eks. bøger, tøj, glas m.m.
Og så er der jo Raymonds lille irske hjørne, en sjov detalje.

Jeg har kun et enkelt billede derfra, som jeg sætter ind.

Det er et flot billede af "kværnen", du har sat ind, kunne du lokkes til at poste nogle flere, så MacDeffe kan få lidt indtryk derfra? (og jeg kan få genopfrisket min hukommelse) :wink:
Du kan evt. maile dem til webmaster, og bed ham sætte dem ind, så vil han også skalere dem, så de ikke fylder for meget.

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3359 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Bladnoch
Hej Karl Ejnar og Ivar

Tak for de fine svar, det er altid rart at vide om destilleri er værd at rejse efter. Jeg er skam tilmeldt Forum på Bladnoch, jeg har bare ikke skrevet noget endnu, men læst lidt en gang imellem

MVH

MacDeffe

PS : De har også en Boby Mill på Bruichladdich

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3360 by ivar
Replied by ivar on topic Bladnoch

Det er et flot billede af "kværnen", du har sat ind, kunne du lokkes til at poste nogle flere, så MacDeffe kan få lidt indtryk derfra? (og jeg kan få genopfrisket min hukommelse) :wink:


Bilder er sendt webmaster. Så kan han velge hva han vil poste, eventuelt lage et album, dersom en slik funksjon er aktivert?

Mvh
Ivar

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago - 19 years 3 months ago #3361 by MacLars
Replied by MacLars on topic Bladnoch
Hej,

Vi har ikke noget galleri man kan uploade billeder i (men...vi vil da overveje det)...Indtil videre kan I altid maile billederne til os, så skal vi nok få dem lagt ind :-)

Her er så billederne fra Ivar, klik på billedet for fuld størrelse

File Attachment:

Butik indgang


File Attachment:

Gårdplads


File Attachment:

Silo


File Attachment:

Gammel maltings


File Attachment:

Mølleskilt


File Attachment:

Mølletop


File Attachment:

Mash-tun


File Attachment:

Washstill


File Attachment:

Washstill


File Attachment:

Washstill


File Attachment:

Low Wines Receiver


File Attachment:

Low Wines Still


File Attachment:

Spiritsafe


File Attachment:

Receiver


File Attachment:

Tønder


File Attachment:

Tøndestørrelser


File Attachment:

Warehouse No. 1
Last edit: 19 years 3 months ago by MacLars.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3362 by BigMac
Replied by BigMac on topic Bladnoch
Jeg er "en af de folk" der faktisk ikke har en lowland-whisky blandt mine ca. 25 flasker :oops: men Bladnoch har længe tiltalt mig, siden jeg fik den på en smagning for et stykke tid siden...

Har bare aldrig fået taget mig sammen til at købe en...eller har fundet andet mere spændende :wink:

Hvilken aftapning synes I er den bedste?
Jim Murray priser Flora & Fauna udgaven højt, men der findes jo en del flere udtryk...

Hvad synes I?

MVH

BigMac

So many malts - so little time...

themaltdesk.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3363 by BH
Replied by BH on topic Bladnoch
Jeg havde et lille uheld med en 10 års Bladnoch FF sidste år. under oprydning tabte jeg den uåbnede flaske på gulvet så bunden gik af.

Det er den eneste Bladnoch jeg har smagt, men den var virkelig anbefalelsesværdig.

Bjarne Hagen

Bjarne Hagen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3364 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Bladnoch
Og det var selvom du måtte vride den ud af gulvtæppet ?

Macdeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3365 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Bladnoch
BicMac skrev:

Jeg er "en af de folk" der faktisk ikke har en lowland-whisky blandt mine ca. 25 flasker

Det skal du da ikke være flov over, havde selv heller ingen for et år siden.

Men efter Skotlandsturen sidste år er det blevet til nogle stykker, heraf flere Bladnoch (13år CS, 15år CS, JMcD's Selection 15år SC/CS, F&F 10år, RM 23år) et par Rosebank (F&F 12år, MMcD 1990), samt Auchentoshan og Glenkinchie 10år, de to sidste er dest. aft.
Har endvidere smagt en Rare Malt St.Magdalene og en Dun Bheagan Littlemill 19år.

Den bedste lige nu er John McDougall's Selection Bladnoch, den er virkelig en perle. Men måske svær at finde, der er kun tappet 280 flasker.

Ellers prøv at få fat på Raymonds nye aftapninger.
13 år "Belted Galloway" - den med køerne.
15 år "Sheep" - den med fårene.
Begge er Cask Strength 55%.

Han har også lavet 10år i 40% med og uden kold-filtrering.
En 12års, 46% så vidt jeg husker, samt en 13 års.

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3366 by bruhns
Replied by bruhns on topic Bladnoch
Jeg indrømmer mit bias da vi importerer John McDougall, men jeg synes hans Selection Bladnoch er blandt de bedste whiskyer jeg har smagt og virkeligt sætter en tyk tyk streg under at det giver meget begrænset mening at hævde at smag er tæt knyttet til de geografiske regioner.

Mvh.
Jakob/Qualityworld

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3367 by BigMac
Replied by BigMac on topic Bladnoch
Tak for indlæggene vedr. de forskellige aftapninger :!: (og da også tak for resten) :wink:

Det gav så ABSOLUT inspiration til indkøb :D

mvh

BigMac

So many malts - so little time...

themaltdesk.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3368 by dmwa
Replied by dmwa on topic Bladnoch

15 år "Sheep" - den med fårene.

Den er altså 16 år ....
Den 13 års findes også i en 46%

Der er billeder af alle 3 i Dansk Maltwhisky Akademi ´s webbutik.

Og så er de i øvrigt ikke værst - men lavlandets "kornmark" / den maltbyg agtige smag fornægter sig ikke

Slainthe

Flemming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3369 by MacChristensen
Replied by MacChristensen on topic Bladnoch

13 år "Belted Galloway" - den med køerne.
15 år "Sheep" - den med fårene.
Begge er Cask Strength 55%.


....jamen ser da frem til at skal have den 13 års cs sammen med en MMC Rosebank, en MMC Auchentoschan, og en 33 år gammel Littlemil fra MacKillips engang i slutningen af januar, til en lille privat Lowland-smagning :wink:

Slainte
Jesper

Slainte,
Jesper

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3370 by stig
Replied by stig on topic Bladnoch

Den er altså 16 år ....
Slainthe

Flemming


Den første 'black faced sheep' aftaning var faktisk en 15 års. Helt forryggende whisky.

Stig

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3371 by bruhns
Replied by bruhns on topic Bladnoch

Og så er de i øvrigt ikke værst - men lavlandets "kornmark" / den maltbyg agtige smag fornægter sig ikke


Så du mener at lavlandet har et specielt særpræg som man ikke finder i de andre regioner?

Mvh.
Jakob/Qualityworld

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3372 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Bladnoch
Det er nok de samme flasker der har fået nye etiketter her i 2005 :-)

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3373 by dmwa
Replied by dmwa on topic Bladnoch

Den første 'black faced sheep' aftaning var faktisk en 15 års.


"The rest is history" - undersættelsen lyder - resterne er historie.... :lol:

Slainthe

Flemming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3374 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Bladnoch
MacLars skrev:

Her er så billederne fra Ivar

Der er 4 af billederne, der mangler. Det er dem med 'ø' i navnet. Måske skal du omdøbe dem.

Flemming skrev:

Den er altså 16 år

Min er 15 år - købt på destilleriet sidste år.

Den 13 års findes også i en 46%

Ja - Raymond har eksperimenteret en del med de første af hans egne aftapninger. Det er fra fade, han "støver" op fra de tidligere ejere, for at have noget at sælge, indtil hans egen produktion er klar.
Han har også lavet en 10års, hvor man kunne vælge mellem kold-filtreret eller ej. Den ikke-koldfiltrerede var helt uklar, men der var alligevel nogen ind imellem, der valgte den.

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3375 by dmwa
Replied by dmwa on topic Bladnoch

Så du mener at lavlandet har et specielt særpræg som man ikke finder i de andre regioner?


Det er jeg vist ikke ene om - det skulle jeg mene alle - høj som lav mener. Islay er vel også kendetegnende (fro de fleste) af røg, Speyside for honning og lyng - og lavlandet "manglen på samme"...

Slainthe

Flemming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3376 by MacLars
Replied by MacLars on topic Bladnoch

Der er 4 af billederne, der mangler. Det er dem med 'ø' i navnet. Måske skal du omdøbe dem.


Besynderligt...det virkede fint i FireFox - derfor gik jeg udfra det også virkede med Internet Explorer...men...det gjorde det så ikke. Men det gør det så nu.

MacLars

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3382 by caskdk
Replied by caskdk on topic Bladnoch
De aftapninger som FC Vin er startet med at få hjem fra Bladnoch er følgende:

13 år 46 % unchill
13 år 55 %
16 år 55%

Næste gang vi skal have hjem, og det varer ikke længe kommer der også en 13 års ved 40%. Jeg kommer med en melding når den lander.
Den 15 års udgave i 55% er udgået, men var også en superwhisky, som de tre ovenfor nævnte. Og helt ærligt (dette er ikke salgslir) så har vi været meget positivt overrasket over kvaliteten

Claus - FC Vin

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.251 seconds