Tur til Islay 2004, dag 4

More
19 years 5 months ago #2688 by karlejnar
Torsdag den 8. juli "“ Destilleri besøg, Laphroaig og Ardbeg

Vi fik igen en "full Scottish breakfast"

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2690 by jones
Replied by jones on topic Tur til Islay 2004, dag 4

Fadene bliver som de andre Islay malt's lagret i lagerbygninger nær ved havet.


I hvert fald to af øens syv destillerier bruger IKKE lokal lagring.

Lagavulin lagrer noget under halvdelen af produktionen på Islay.

Caol Ila bliver ikke engang fyldt på fad på Islay. Den køres til fastlandet i tankvogne.

Caol Ila og det meste Lagavulin lagres i Diageos hovedlager ved Stirling inde midt i landet.

Så al snak om hav og strand i forbindelse med disse mærker er romantisk pladder og indbildning.

Diageo fastholder at man ikke kan mærke forskel på hvor et fad opbevares i lagringsperioden.

Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2691 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Tur til Islay 2004, dag 4
Al skrev:

Lagavulin lagrer noget under halvdelen af produktionen på Islay.


Det er nyt for mig, hvad pokker bruger de så al den lagerplads til på Port Ellen :o Nåeh ja, den anden halvdel :idea: Og måske de 2% Caol Ila :?: Men hvad så med Port Ellen restlageret, ligger det også ved Stirling. (Har passeret lageret flere gange, det er godtnok stort :shock: )

Caol Ila bliver ikke engang fyldt på fad på Islay. Den køres til fastlandet i tankvogne.


Det vidste jeg godt, se afnit 5. Det er dog "kun" ca. 98%, der gør det, men resten, der beholdes, bliver vel lagret på Islay, eller hva'? Og bliver det så ikke lagret i deres eget lager, eller måske på Port Ellen :?:

Diageo fastholder at man ikke kan mærke forskel på hvor et fad opbevares i lagringsperioden.


Det er jo så deres lidt markante holdning, som skal forsvare deres fremgangsmåde. Men andre vil givet påstå noget andet.
Hvornår begyndte de forøvrigt denne procedure, og kan det evt forklare, hvorfor Lagavulin har tabt lidt i smag i forhold til tidligere? :?

Slàinte
Karl Ejnar

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2693 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Tur til Islay 2004, dag 4
Men ved I om det der bliver kørt til "fastlandet" også bliver brugt til deres single malt, eller det "bare" bliver brugt til blends

Både Ardbeg og Bowmore hævder at der er forskel på deres lagerhuse afhængig af lagerhusenes placering i forhold til havet. Her tænker på Black Vaults ved Bowmore og sidst jeg var på Ardbeg snakkede de om at et bestemt lagerhus der lå ud mod vandet gav en whisky med en helt speciel karakter

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2694 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Tur til Islay 2004, dag 4
Forresten ligger der også Lagavulin tønder på Caol Ila....glemte jeg lige at nævne i forbifarten

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2695 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Tur til Islay 2004, dag 4
Til Karl Ejnar

Det er ikke fordi jeg er uenig med dig mht til falmende smag af f.ex Lagavulin. Men hvad bygger du denne "påstand" på ? Jeg syntes nemlig også selv at flere af de røgede whiskyer er falmet lidt i smagen, men jeg gik ud fra at det var mine egne smagsløg der ligesom havde vænnet sig til phenolerne. Jeg ved godt at de hele tiden ændrer lidt på phenol ppm værdierne (dvs mængden af tørv i ovnen når man tørrer malten), men kan aldrig helt holde styr på de forskellige destillerier

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2696 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Tur til Islay 2004, dag 4
MacDeffe skrev:

Men hvad bygger du denne "påstand" på ?


Dels på min egen oplevelse - dels på vedvarende "rygter" i diverse forums og mailgrupper, jeg frekventerer.
Forskellen er knyttet til et skift i etiket. De gamle er mærket "White Horse" på den lille hals-etiket, de nye er mærket "Port Ellen"

Jeg mener, at have konstateret noget lignende med Laphroaig 10år. De allerførste af slagsen, jeg smagte for år tilbage havde mere "punch". Her vil rygterne vide, at de har mildnet den lidt for at tækkes et større marked.
Så er det da godt, vi har de uafhængige aftapninger og deres egen cask strength :P

Hvilket lige giver mig lyst til at tilføje, at et andet tema, jeg fulgte på Islay-turen, var et købe cask strength udgaver, hvor det var muligt.
Det blev til:
Bowmore CS, Laphroaig 10år CS og Caol Ila CS, samt Port Ellen AR(1) CS.
Senere på "landjorden" fulgte Bruichladdich 13år Full Strength og Lagavulin 12år CS. Og endnu senere Ardbeg VY (CS).
Den eneste, jeg mangler er faktisk en "Bunny".
Men til gengæld har jeg nogle flere "Laddier" i specialudgaver, og CS. Ikke mindste den fabelagtige Vintage 1970 (CS 44,2%) :P :P :P



Slàinte
Karl Ejnar

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2698 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Tur til Islay 2004, dag 4
Jeg har samme opfattelse af Laphroaig.

Hvor mange år siden mener du at smagen skiftede?

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago - 19 years 5 months ago #2699 by jones
Replied by jones on topic Tur til Islay 2004, dag 4
Med en kæmpeproduktion på 3,5 millioner liter årligt ville Caol Ila kun have lagerplads til knap 3 måneders egen produktion. Men faktisk bruges lagret næsten udelukkende til Lagavulin! Hertil kommer de 2% Caol Ila som lagres på øen til egne aftapninger.

Ellers fragtes Caol Ila med tankvogn til fadpåfyldning ved enten Cambus, Blythswood, Bonnybridge eller Auchroisk. Dernæst lagres fadene enten i Cambus, Blackgrange, Carsebridge, Menstrie eller Leven.

Caol Ilas egne aftapninger sker også på Leven.

Fordelingen af fadene sker for at kunne forsyne blenderne hurtigt. Det påstås at Caol Ila er langt den mest anvendte Islay malt i blends.

Til egne aftapninger bruger Caol Ila malt med 35 milliontedele fenol, ligesom Lagavulin. Ved at bruge samme malt som Lagavulin, får man større fleksibillitet i forsyningerne. På grund af forskelle i destillationen, ender Caol Ila på et noget lavere fenolindhold.

Desuden er meget af det som de leverer til blenderne baseret på en helt anden, mildere opskrift, kaldet Caol Ila Highland. Derfor risikerer man at nogle uafhængige aftapninger ikke er "
Last edit: 19 years 5 months ago by jones.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2700 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Tur til Islay 2004, dag 4
MacDeffe:

Hvor mange år siden mener du at smagen skiftede?


Lagavulin: ca. 5 år. Købte den sidste mærket "WH" i september 2000.

Laphroaig: 4-5 år siden. De sænkede også abv fra 43% til 40%, i al fald på nogle af markederne. Er lidt uskikker på hvornår, det skete, der kan være fejl i min "database" (MyWhisky.xls)

Slàinte
Karl Ejnar

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2701 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Tur til Islay 2004, dag 4
Al skrev:

De amerikanske 200 liter fade skilles ad og samles igen med flere stave som 250 liter hogsheads.


En procedure, som flere destillerier følger, men måske især under Diageo? Fik den samme forklaring sidste år på Dalwhinnie.
Jeg vidste ikke, at de "modnede" fadet på den måde, du skriver, men det er måske derfor, nogen destillerier kalder den for "scotch hogshead" :o

I øvrigt en fremragende og imponerende (som altid) fremlægning - Al. Dine mange ture til det forjættede land fornægter sig ikke, eller hører du bare bedre efter end jeg ;-)
Eller måske læser du ovenikøbet flere bøger :lol:

Sláinte
Karl Ejnar

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2702 by jones
Replied by jones on topic Tur til Islay 2004, dag 4
Lagavulin har skiftet karakter gennem årene.

Det første ryk skete i 1972, da man ville anskaffe to nye spiritstills. Bogholderne opdagede at een stor var noget billigere og sådan blev det.

Senere gik man fra kulfyring af kedlerne til damp. En medarbejder fra dengang siger i Peat Smoke and Spirit at han kunne lugte forskellen allerede den allerførste dag.

Af økonomiske grunde indskrænkede man eget malteri til kun 25%. Det er mærkeligt nok billigere at købe malt på Port Ellen. Destilleriets egen malt holder 43 milliontedele fenol, mens Port Ellen malten er på 40.

Senere igen droppede man sherryfade af økonomiske grunde og bruger idag næsten udelukkende nye bourbonfade fra Maker's Mark.

Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2706 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Tur til Islay 2004, dag 4
Ja tingene var bedre i gamle dage....

(eller er det som MacAll skriver i en anden tråd : "Men det ligger i den menneskelige natur at afvise nye ting", se det hele her - for den er taget ud af en sammenhæng : www.whiskynyt.dk/modules.php?op= ... =0&thold=0 )

Det er klart at de fleste destillerier MÅ have problemer med at levere varen med den efterspørgsel der er idag, set i forhold til hvordan efterspørgslen var da man producerede den whisky som vi drikker idag (der vel typisk er 12-20 år eller ældre endnu)

Det burde være en god idé at gå efter specialaftapninger fra destillerier der måske ikke er så populære, her er det måske mest i Speyside der er mange "oversete" destillerier.

Bunnahabhain strør jo ikke om sig med aftapninger og der er også knap så mange uafhængige derfra. Sidst jeg var på destilleriet "overtalte" de mig mig til at købe deres Hogmanay (35y). Den kostede 100 £ og det er faktisk meget billigt sammenlignet med hvad andre destillerier tager for noget tilsvarende. Og den var er alle pengene værd skulle jeg hilse og sige (Mit bedste køb nogensinde når jeg tænker på value for money)

Ardbeg syntes jeg også klarer sig godt. De nye aftapninger (Very Young Ardbeg) er meget lovende og viser at der stadig laves godt whisky idag. Og hvor har de fundet whiskyen til deres 21y aftapning henne ?. Personligt syntes jeg det er den bedste Ardbeg

Og Bruichladdich viser at den menneskelige faktor også betyder noget. IMHO er de nye Bruichladdich meget bedre end de gamle. Og her tænker jeg først og fremmest på 10y og 15y der jo direkte sammenlignelige. De forhenværende og nuværende ejere har jo ca. haft det samme lager til rådighed (Eller et lager udelukkende produceret af den gamle ejer). De nye ejere er meget bedre til at sammenstykke whiskyer end de gamle var

Og på whiskymessen smagte jeg Glenmorangies Artisan Cask, et destilleri der ellers producerer en whisky der er lidt for tam efter min smag. Men den var god og jeg glæder mig til den kommer i handelen. Igen et bevis på at der godt kan laves god whisky idag.
Jeg aner dog ikke hvor gammel Artisan er eller om den udelukkende har lagt på de der specialfade fra de der træer der har groet på nordsiden af skoven. Det skulle give en mere kompakt trætype, da ting gror langsommere i skyggen. og dermed andre lagringsbetingelser

Macdeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2707 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Tur til Islay 2004, dag 4
MacDeffe - Jeg følger med dig langt hen ad vejen.

Og fordi man har et svagt punkt for Lagavulin 16, f.eks. fordi det var den første Islay-whisky, man smagte, og dermed fik én "hooked" på tørverøgen, skal man da ikke snyde sig selv for en masse andre smagsoplevelser.

Så man kan jo bare "parkere" dén og Laphroaig'en lidt bagest i skabet, og så gå frisk igang med de andre. Her bl.a. de nye Ardbeg's, Springbank's og som du selv skriver en masse ukendte andre.

Jeg kan også vældig godt li' de nye 'Laddie'er', blot synes jeg, de går lidt for vidt i deres prissætning af 40års udgaven. Jeg tror aldrig, jeg kommer til at gi' £1000,- for en flaske, uanset at den stadig er rent bourbonlagret som 1970'eren. Sådan tror jeg mange af os "almindelige" malt-elskere har det, og så ender de nok desværre hos folk, som har penge nok, og er ligeglade med indholdet.
Nå jeg håber Jim har gemt lidt til hans masterclass næste år til festivalen.

Slàinte
Karl Ejnar

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2711 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Tur til Islay 2004, dag 4
Enig i at Springbank også er værd at gå efter, samt at 1000 £ er meningsløst. Man kan bare håbe på at de tjener så mange penge på deres 1964 at nogle af de andre spændende flasker kommer lidt ned i en menneskelig pris. Min personlige grænse går omkring de 100 £. Man kan jo spørge sig selv hvad man vill give for en Bruichladdich 1964 (Det var måske en idé til webmasterne om en ny afstemning)

Personligt ville jeg sige ca. 2000 kr. Så de tager 5-6 gange mere for den end hvad jeg syntes den er værd. Og så går jeg ud fra at den smager godt....

Jeg ved godt at 2000 kr er helt urealistisk, men var prisen 2000kr var det heller ikke sikkert jeg ville købe den p. gr. af prisen

Generelt syntes jeg de dyre Bruichladdich er alt for dyre. Murray McDavid Mission anser jeg også for at være overprised. De almindelige Murray McDavid aftapninger anser jeg til gengæld for at være gode køb (Murray McDavid ejer jo Bruichladdich)

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2713 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Tur til Islay 2004, dag 4
Al skrev:

Af økonomiske grunde indskrænkede man eget malteri til kun 25%. Det er mærkeligt nok billigere at købe malt på Port Ellen. Destilleriets egen malt holder 43 milliontedele fenol, mens Port Ellen malten er på 40.


Er det ikke Laphroaig, du mener? Det er da vist mange år siden Lagavulin delv maltede?
Og Laphroaig's 1ste spritkedel er jo dobbelt størrelse :?

Noget helt andet. Jeg synes emnet tønder er spændende. Den procedure, du nævnte tidligere, med at først påfylde grain-, senere scotch whisky for endelig at anvende fadet, er den meget udbredt?

Man kunne jo forestille sig, at det var fordi tønden jo nødvendigvis må have nye ender, at man lige ville modne disse inden påfyldning af "rigtig" malt. Og i mangel af bourbon, bruger man så noget andet.
Jeg troede, at når man taler om refill scotch hogshead, så er det fordi det sidste, der har været i tønden jo er scotch whisky. Har bl.a. set Bruichladdich bruge betegnelsen, endda også refill scotch butt. Men sjovt nok har jeg aldrig set betegnelsen refill scotch barrel, kun refill bourbon, hvilket jo dybest set er noget vrøvl :roll:

Skal man gå helt i petitesser kan en bourbon tønde jo egentlig kun være fresh, med mindre nogen bruger dem flere gange til bourbon. Og det strider vel mod amerikansk lov.

Der er jo en del destillerier, der foretrækker hogsheads fremfor barrels. Bl.a. Raymond på Bladnoch mener den kommer bedre til sin ret ved brug af hogsheads. Destillerikarakteren bliver jo mere fremherskende, især ved refill tønde.
Andre igen foretrækker fresh bourbon barrels, fordi fadet så bedre kan blødgøre en lidt rå destillerikarakter :P

Ja man kan filosofere meget og længe over dette emne 8)

MacDeffe skrev:

Generelt syntes jeg de dyre Bruichladdich er alt for dyre. Murray McDavid Mission anser jeg også for at være overprised


Jeg er enig i, at der er for mange overpriced whiskies. De er kun til gavn for samlere, ikke for almindelige dødelige nydere som os :(

Slàinte
Karl Ejnar

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2714 by jones
Replied by jones on topic Tur til Islay 2004, dag 4
Du har ret, Karl Ejnar. Lagavulin lukkede eget malteri i 1974 og forsynes 100% fra Port Ellen.

Det er Laphroaig der stadig laver 25%, selv om resultatet bliver 20% dyrere end det de får fra Port Ellen. Ligesom hos Bowmore, som stadig laver 15% selv, så handler det mest om tradition og turistattraktion.

Nej, jeg har godt nok aldrig hørt om så omfattende cask conditioning som Lagavulin anvender. Umiddelbart synes jeg at det signalerer en vis mistillid til deres destillat. Hvorfor skulle det ellers være nødvendigt med et tre-dobbelt fadbidrag fra bourbon, grain og malt whisky?

Hvis du er nysgerrig efter mere omkring destilleriernes fadpolitik, så må jeg (igen) kraftigt anbefale bogen Peat Smoke and Spirit. Der går man virkelig i detaljer med tingene.

Du kan kigge i mit eksemplar på lørdag.

Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2716 by MacChristensen

Hvis du er nysgerrig efter mere omkring destilleriernes fadpolitik, så må jeg (igen) kraftigt anbefale bogen Peat Smoke and Spirit. Der går man virkelig i detaljer med tingene.
Du kan kigge i mit eksemplar på lørdag.Al J.


...Satser også KRAFTIGT på at pickabook har leveret mit eksemplar inden lørdag, så har jeg noget læsestof til toget.... :wink:

Slainte,
Jesper

Slainte,
Jesper

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2717 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Tur til Islay 2004, dag 4
Så skal det være først på dagen :-)

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2720 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Tur til Islay 2004, dag 4
Al - den bog lyder som et godt bud på en julegave til mig selv :D Var det <amazon.co.uk> du købte den hos?
Lyder som om, pickabook bør undgås :x

MacDeffe:

Så skal det være først på dagen

Måske kan vi få Al til at læse historier fra bogen i stedet for at se DVD :lol:

Ellers vil jeg da også gerne se lidt fra maltproject's DVD nr. 3, eller hvad han nu har på "DVD smagning" :wink:

Slàinte
Karl Ejnar

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2721 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Tur til Islay 2004, dag 4
Jeg købte den på amazon.com i sidste uge. Leveringen tog 5 dage

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2722 by MacChristensen

Lyder som om, pickabook bør undgås :x


Karl Ejnar,

jeg vil IKKE anbefale dem mere - bestilte min 28/10, og venter stadig på mit eksemplar :? Så fremover bruger jeg Amazon.com !

Slainte
Jesper

Slainte,
Jesper

Please Log på or Create an account to join the conversation.

  • redlich
  • Visitor
  • Visitor
19 years 5 months ago #2724 by redlich
Replied by redlich on topic Tur til Islay 2004, dag 4
Ja pickabook har ikke været en success for mig, jeg afbestilte bogen da de endnu engang udskød leveringen, og bestilte derefter hos amazon, hvorfra jeg allerede har fået bogen.
Så nu venter jeg spændt på om pickabook kan finde ud af at give mig de penge igen, de trak for en måned siden :(

Redlich

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.262 seconds