Danish Whisky Invasion (London) part 4

More
15 years 7 months ago #16043 by MacNiels
Sidste dag på London turen bød på et destilleribesøg.
Englands eneste destilleri, St. Georges.

St. Georges er et rigtigt farm distilleri, der ligger langt ude på landet i Norfolk. Faktisk er det ikke muligt at lave et mindre destilleri pga. loven.

Destilleriet blev sat af ingen ringere end Ian Henderson. Da destilleriet var kørende overlod han det til en tidligere brygmester fra et ølbryggeri. Han har siden hen lavet et par småjusteringer på destilleriet ang. hvordan spiritussen laves.

Normalt holdte de ikke smagninger af den type som vi var til, det var ekstraordinært sat op. Så ude i deres warehouse var der sat bourbon fade op som borde og skænget 5 glas op med følgende indhold:
    Newmake 71 unpeated
    Unpeated 1,5 62
    Unpeated 1 62 triple distilled
    Newmake 72,7 peated
    Peated 1,5, 02/2007

De benytter stort set kun firstfill bourbon fade til deres kommende whisky.

Jeg må sige at jeg aldrig har smagt newmake med så meget smag og duft, helt vildt.
Den 18 måneders unpeated var drikkeklar. Den var fyldt med intesitet og havde mere at byde på at jeg havde kunnet forestille mig. Den vil fakstisk blive aftappet som en 18 måneders spiritus, altså ikke som whisky.
Dagens højdepunkt for mig på St. Georges Distillery er den triple destilleret på 12 måneder. Allerede efter 12 måneder var den nermest let drikkelig.
Newmake peated, igen masser af duft og smag. Hvis man skal sammenligne det lidt med skotsk whisky, var det over mod Caol Ila. Det samme igen for den 1,5 års peated.
Jeg kan ikke helt huske hvor meget ppm de peated var på, men han ville hellere end gerne hvis han fik lov til at øge ppm til mindst 80 hvis han kunne få lov til at prøve.

Man kan på alle måder sige at han forsøger at være uortodoks. F.eks. fik vi denne:
cabernet sauvignon 1,5 61 1yo in red wine casks and 6 month in bourbon

Ja i læste rigtigt, den er lageret det første år på cabernet sauvignon fade og derefter har den ligget 6 måneder på firstfill bourbon fade.
Den smagte faktisk ganske fint.

Efter dette spændende besøg, var det og få en god bid mad inden turen gik til lufthavnen.

Når man booker en billet hos Ryan Air, må man have 15 kg. kuffert med og 10kg. håndtaske.
Da vi pakkede om morgen var der stor diskution om hvor meget overvægt man skulle betale for ved indtjekningen. Nogen kom af med noget, andre slet ikke trods massiv overvægt. Om det skyldes træthed hos personalet eller venlige smil vides ikke. Men flaskerne kom med.

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 7 months ago #16044 by Peteys

Når man booker en billet hos Ryan Air, må man have 15 kg. kuffert med og 10kg. håndtaske.
Da vi pakkede om morgen var der stor diskution om hvor meget overvægt man skulle betale for ved indtjekningen. Nogen kom af med noget, andre slet ikke trods massiv overvægt. Om det skyldes træthed hos personalet eller venlige smil vides ikke. Men flaskerne kom med.


Det må helt klart dreje sig om charme!

Men 13 kg. overvægt er da heller ikke at regne for noget vel?

Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 7 months ago #16049 by Lading


Det må helt klart dreje sig om charme!

Peter


Det vælger jeg også at tro :wink:



Lidt fra St. Georges

> Lading <
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 7 months ago #16050 by Lading
St. Georges

> Lading <
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 7 months ago #16051 by Hering

Det må helt klart dreje sig om charme!
Men 13 kg. overvægt er da heller ikke at regne for noget vel?

Hvis jeg tænker tilbage til sidste sommer, så vil jeg nærmere kalde det bitter erfaring, Peter :D . Man skal bare holde sin kæft, indtil de brokker sig, og så skal man prutte lidt om prisen :oops:

Hering

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 7 months ago #16052 by Peteys
Nej nej, ingen prutten om prisen her, bare ærlighed, og et charmerende smil.....

Det virker sku nogen gange...

Men jeg føler nu heller ikke jeg skylder Ryanair noget efter sidste sommer :D

Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 7 months ago #16054 by Hering
Nej, det var nogle dyre lærepenge. Ses lørdag...
REKLAME: Der er supersmagning hos Peteys, hvis nogen skulle have glemt det (ved dog ikke om der stadig er ledige pladser)!

Hering

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 7 months ago #16085 by JimTaggart
Sidste dag i London. Regnen trommede mod ruderne, da vi i en lille minibus rullede gennem det centrale London op mod Norfolk og St.George's Distillery. Da vi nåede frem var solen ved at trænge igennem skyerne. Først så vi en film om destilleriet og produktionen, så viste Distiller David Fitt os ned i produktionsområdet. Han fortalte engageret om de forskellige trin i whiskyproduktion og var fx. godt tilfreds med, at der i enzymprocesserne stadig foregår noget, forskere ikke kan forklare. Han fastslog, at whiskyfremstilling derfor stadig har et element af alkymi i sig.

Derefter ledte han os ud i the warehouse, hvor der var dækket flot op. Det kan nok være, at smilene kom frem, og han fortalte, at vi faktisk var de første ikke-branche-personer, der stod i lagerhallen og smagte sig frem. Hans passion for stedet og den kommende whisky var helt i særklasse, og han understregede, at vi forbrugere ikke bør købe en whisky efter navn, alder eller pris, men fordi vi kan lide den! "The fun is trying different whiskies", lød det.

Det var en dejlig oplevelse at stå dér blandt fade og ligesindede og en stor overraskelse, at de forskellige smagsprøver efter ingen eller kort tids lagring allerede var af så fornem kvalitet. Særligt begejstret var jeg for den 18 måneder unpeatede version, der i både duft og smag havde et herligt, grønt præg over sig (frugt,sodavand). Ja, for mig smagte den faktisk af dejlig frugtis :)
Alle samples var interessante, og det bliver i dén grad spændende at følge spritten på sin vej mod og ind i whiskystadiet! I løbet af smagningen var ejerne James og Andrew Nelstrop i øvrigt også forbi og gav et par ord med på vejen.

Vi spiste frokost på den nærliggende Angel Inn, og så var det ellers tid at vende næsen mod lufthavnen. Her kunne vi så lige handle af, inden vi i højere luftlag blev bragt sikkert hjem til Danmark igen. Tak til alle deltagere for en suveræn tur :D

Venlig hilsen
Lars

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 7 months ago #16218 by jones
Jeg talte med "sønnen" på St. George's igår. De udgiver ovennævnte 18 måneders unpeated på 200 ml flasker midt i oktober til ca. £12.

Desværre bliver den på 40% og chill-filtered.

De kender godt alle indvendinger, men mener at langt de fleste turister som besøger destilleriet slet ikke er whiskyinteresseret, så en billig, "ren" vare med lav alkoholprocent er lige hvad de vil have.

Så sparede man da de penge.

Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.212 seconds