www.Falster 2005

More
18 years 6 months ago #6795 by uldall
www.Falster 2005 was created by uldall
Er der nogen fra det "Vilde Whisky Smagnings forum i Århus" :roll: og omegn og på strækningen sydover der skal til Falster i weekenden?

Hvis så er jeg på toget fra 7000 Frc. kl 14.09 mod Ringsted hvor der skiftes mod Falster.

Det kunne være hyggeligt at mødes og dele et par sodavand på turen.

Slainteuldall7000

Please Log på or Create an account to join the conversation.

  • redlich
  • Visitor
  • Visitor
18 years 6 months ago #6796 by redlich
Replied by redlich on topic www.Falster 2005
Jeg skal afsted, dog ikke fra Århus.
Men hvis der er nogen der har brug for et lift fra København (Taastrup), så har jeg stadig én ledig plads i bilen.

Vi ses dernede
Michael

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 6 months ago #6804 by Dragen
Replied by Dragen on topic www.Falster 2005
Steen og jeg er osse på. Tager afsted fra hhv. Århus og Cph. med tog som skulle være der 16.18

vi ses 8)
Vivi

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 6 months ago #6808 by JimTaggart
Replied by JimTaggart on topic www.Falster 2005
Undertegnede er også med fra Århus og ser frem til en herlig weekend i godt selskab.

Venlig hilsen
Lars Knudsen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 6 months ago #6810 by Hans-Henrik
Replied by Hans-Henrik on topic www.Falster 2005
Ha' en god tur alle sammen. Der venter whisky forude :lol:

Vi ses

Hans-Henrik

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 6 months ago #6835 by JimTaggart
Replied by JimTaggart on topic www.Falster 2005
Hans-Henrik skrev:

Ha' en god tur alle sammen. Der venter whisky forude


Og ja, der ventede i salighed whisky forude. Fredag aften kickstartede, da Jens Tholstrup og Ian Millar præsenterede Balvenie og Glenfiddich-whiskyer. Først standardprodukterne Glenfiddich Special Reserve og Balvenie Double Wood, begge 12års, og så sprang vi let og elegant til følgende 4 gamle dramme:

- Balvenie Vintage Cask 1973, 47.8%
- Glenfiddich Private Vintage 1974 29år, 48.9%
- Balvenie 23 år from a sherry cask, en frisk fadprøve, der endnu ikke er blevet aftappet (Ians whisky), 50.1%
- Glenfiddich 40 år, 44%

Der var bred enighed om, at de sidste 4 smagsprøver absolut var værd at lægge gane og smagsløg til. Nogle syntes bedst om den 40års, andre syntes fadprøven var stor whisky, selv fandt jeg Glenfiddich Private Vintage (50th Anniversary of Coronation) den bedste whisky på aftenen. Den emmer af en vis storhed, har stor fylde og en efterglød, der nærmest får munden til at dampe.

Historier og muntre beretninger krydrede de fine dråber, stemningen var god og endnu en gang blev jeg bekræftet i at Glenfiddich er meget mere end den hyppigt sete 12års, jeg selv betegner som noget ordinær.

Lørdag bragte et besøg hos Hans-Henrik i den storslåede whiskykælder, hvor manges øjne var ved at poppe ud af hovedet ved synet af de mange sjældne Fiddich'er i stemningsfulde omgivelser. Virkelig gennemført!

Min næste smagning var Duncan Taylor-produkter, der blev præsenteret af Lars fra Lago samt Martin Markvardsen. De var begge særdeles veloplagte og snart var stemningen helt i top.
Vi startede med en Mortlach 12års 1993, der er en Craigellachie Hotel aftapning specielt udvalgt af Martin for hotellet. Det har han gjort ganske godt. Whiskyen er en flot, fyldig sag med et vist lyng- og blomsterpræg. En venlig whisky, der varmer dejligt.
Så fulgte dagens store overraskelse, en formfuldendt Bruichladdich 15års 1990 Whisky Galore, 54.7%. Det er kort og godt den bedste Laddie, jeg nogensinde har fået. Duften er indbydende med rosiner og fløde og the mouthfeel er utrolig stor som at stå i en grandiøs katedral! En meget komplet whisky, der også er det bedste jeg indtil nu har fået i Whisky Galore-serien. Til prisen (på dagen 475) et godt køb.
Herefter kom en 35års Macallan fra 1968 i Peerless-serien. En speciel whisky, der uden tvivl vil gøre sig godt, når du i den søde juletid alligevel indtager marcipan og kransekage.
Highland Park 35års 1970, også lige over 40% var ligeledes en mellemgod Peerless, hvorimod den efterfølgende Bowmore 35års 1968 slet ikke var min kop te. Duften af katte... blev efterfulgt af en gammel, mølædt og rådden smag, der ikke gjorde mig godt. Min sidekvinde havde nogle af de selvsamme smagsindtryk og hun var vild med den! Mangfoldigheden længe leve og det er netop en af styrkerne ved at udveksle whiskysnak; at få andres synspunkter og idéer, som er med til at give et mere komplekst indblik i den subjektive smagsverden af whisky.

En fin Glen Mhor fra rarest of the rare-serien var næste kandidat. En eksotisk frugtwhisky, der kort og godt er glimrende. Og det blev bedre endnu for lige om hjørnet ventede North Port Brechin 24 år 1981, Rarest of the Rare, 58%, en kraftig dram der virkelig vil noget med smagsløgene - dén ville jeg gerne lære at kende over en hel flaske :D Strathclyde Grain 24års 1980 i Peerless, 62.6% var en herlig whisky med en smuk og balanceret parfumeduft som en kvinde der efterlader en duft i rummet når hun forlader det. Dét indtryk kunne den afsluttende Glen Grant Peerless på 35 år og 57.7% ikke leve op til uden dog at falde igennem. Sikke en flot smagning!

Venlig hilsen
Lars Knudsen (Wild Whisky Weekend, indlæg 1)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 6 months ago #6836 by JimTaggart
Replied by JimTaggart on topic www.Falster 2005
Lørdag eftermiddag bød på en David Stirk-smagning, hvor han præsenterede aftapninger fra sin nye Creative Whisky Company-serie. De fleste tilhørere var gengangere fra Duncan Taylor-smagningen, så livets vand løb allerede lystigt i årerne hos den store forsamling. Vi prøvede:

- Glenlossie, 11 år, 52.3%
- Glenrothes, 11 år, 53%
- Clynelish, 10 år, 54%
- Glenglassaugh, 27 år, 46.2%
- Bowmore, 9 år, 46%
- Caol Ila, 11 år, 53.3%
- Laphroaig, 10 år, 51.7%

Jeg vil fremhæve Clynelish'en, lagret på sherry butt. Den har en dejlig smag, der bærer præg af frisk ungdom men uden at det bliver til den rene newmake. En whisky, der fortjener, man tager store slurke :wink:
Glenrothes var også et fint bekendtskab. David præsenterede den selv som "delicate and light" Jeg synes dog, der var en vis tyngde i den stærke smag. En på alle måder stærk whisky.
De sidste tre whiskyer blev skænket. Om mine glas stod specielt heldigt ved jeg ikke. Pludselig stod 4 dramme foran mig. Dejligt men også udfordrende for hvad var hvad? Jeg måtte nu i gang med at dufte om det var to Bowmore, to Caol Ila eller to Laphroaig jeg havde fået. Desuden var glassene nu blevet blandet, så rækkefølgen var gået tabt. Jeg fik lidt hjælp af David og Vivi og duftede og smagte så selv igen. Det var vist to Caol Ila's, jeg havde fået og jeg syntes, selv her sidst på eftermiddagen ved dram nr. 15-16, at jeg kunne dufte en tydelig Laproaig-duft stige op fra et af glassene. Denne Laphroaig var efter min mening den bedste af disse tre (4) Islay-genstande. En varm røgdram.
Nogle hældte, måske fornuftigt nok, slatter i de opstillede glasskåle. Det var jo en betragtelig mængde whisky, der kom indenbords.

En gallamiddag afsluttede om aftenen det officielle program og så var der dømt whisky m.m i de tilstødende lokaler. Gennem dagen fik vi musik at høre fra poetiske Robin Laing og under middagen fra to gæve spillemænd. Det blev selvsagt mørk nat, inden jeg kravlede i seng. Andre fortsatte i baren...

Mange oplevelser har sat sig indeni og det er umuligt at nævne det hele. God cognac og en flot privat Springbank-fadprøve på 6 år er bare to ting...

Tusind, tusind tak til alle jer dejlige whiskymennesker, der har beriget min weekend med godt humør og herlige whiskyoplevelser, både jer her fra forummet og andre udenfor forummet. Det har ganske enkelt været en stor fornøjelse at være i jeres selskab ved dette store arrangement, der i stedet for alle mine ord også bare kan beskrives: Sublimt!

Mange hilsner til jer alle
Lars Knudsen (Wild Whisky Weekend, indlæg 2)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 6 months ago #6838 by bdujgp
Replied by bdujgp on topic www.Falster 2005
Hejsa !

Mr. Taggart har jo på bedste vis beskrevet de forskellige smagninger og whiskyer fra weekendens storsmagning på Hotel Falster. Jeg prøver derfor at bidrage fra en anden vinkel.

Først en stor tak til de whiskyfreaks, som gør det muligt for os andre, at komme til et så storslået arrangement. Her tænker jeg først og fremmest på Flemming fra DMWA, der på sin behagelige måde får tingene til at ske. :lol:

Uden Hans-Henrik var det nok heller ikke muligt, at gennemføre dette arrangement på så fremragende vis. Stor tak til dig for din gæstfrihed og din måde at være på.

Selvfølglig også tak til de øvrige "der var på" - Jens og Ian fra Glenfiddich/Balvenie - Det er jo rent guld i kan byde på. Tak til Lago og Martin Markvardsen for lørdagens første smagning. Jeg fik godt nok øjnene op for Duncan Taylor og deres unikke whiskyer. Sidste mand på scenen var David Stirk, der på sin egen charmerende måde kan få whisky helt ned på jorden. Michael Madsen fra Juul's var back-up for David - Også tak til dig..

Underholdningen var også helt i top - Robin er bare fantastisk og vores duo var også helt i top.

Jeg er ikke så god til billeder her på whiskynyt.dk, så jeg har lavet et stort billedegalleri på min egen hjemmeside. Der kan du se 74 billeder i kronologisk orden fra weekenden. Skulle du ønske et billede tilsendt i fuld opløsning, så send en mail til adressen nederst på hjemmesiden - Husk at oplyst nr. på billedet. Linket er: fgc.fe1.tangora.com/page2357.aspx

NB. Alt dette skrives med en 1969 Mortlach G&M - 27 years i glasset. Der skal lidt til for at leve op til weekendens program......

Slainte
Jørn - Fredericia

Slainte
Jørn - Fredericia

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 6 months ago #6841 by uldall
Replied by uldall on topic www.Falster 2005
Ja sikken en Weekend, hvor skal jeg begynde?
Duncan Taylor smagningen med Lars fra Lago og Martin i godt humør var en stor oplevelse, hvilken flot indpakning og præsentation af deres produkter. Det er helt sikkert noget jeg kommer til ar bruge penge på.
Laddien fantastisk Sherrysag, jeg overgiver mig, har i tidligere indlæg udtrykt at jeg ikke er alt for vild med Sherry-men man har vel et smagspunkt til man tager et nyt-sådan ændrer livet sig hele tiden.

Der var flere gode Sherry sager især fredag aften til Glenfiddich/Balvenie smagningen-dog var den store oplevelse her, Balvenie Vintage Cask 1973 47.8% Uhm Uhm.
Jens Tholstrup og især den lange snak vi fik med Ian Millar om Jørn's 2 medbragte 6 år's samples fra Springbank, det var spændende.
At høre en af de største Kapaciteter ud i Whisky fra Skotland folde sig ud helt privat og give sin version af Springbankerne, omkring smag, lagringstid, recasking, smagen her og nu, jo det var stort, Ian's udsagn om Sherrycasken eller var det bourboncasken,den duftede af Heavy Bristol Cream, hvilken sammenligning!

David Stirk er også en spændende personlighed-glimrende sager han sammen med Michael fra Juul's havde medbragt-og endelig kom der Caol Ila på bordet :lol: jo gode Creative aftapninger.

Men derudover var der jo et kæmpe udbud af privat medbragte sager til fri smagning i "fritimerne", der var flere fremragende og sjældne Whiskyer på bordene(gad vide om ikke Hans H. ikke skulle have haft proppenge? Nåå! han smagte jo selv).

Tak for en stor Weekend til Flemming fra DMWA- Hans H. for husly- Martin M.-Michael M., tak til Lars K. for dine glimrende beskrivelser af alle de Whiskyer vi smagte er meget rammende, omend vi på nogle punkter ikke er helr enige, tak til Vivi og Steen-Redlich-Dennis fra Portalen, tak for cigarer, tak til David (Glen Grant), tak til Jørn vi ses på torsdag.
Tak til musikken- maden og alle andre utrolige søde og flinke mennesker som brændte for Whiskyen denne weekend.

Jeg glæder mig til WWW 2006.

Slainte uldall7000

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 6 months ago #6842 by Dragen
Replied by Dragen on topic www.Falster 2005

... hvorimod den efterfølgende Bowmore 35års 1968 slet ikke var min kop te. Duften af katte... blev efterfulgt af en gammel, mølædt og rådden smag, der ikke gjorde mig godt. Min sidekvinde havde nogle af de selvsamme smagsindtryk og hun var vild med den!


Ja, hun var da. Hun fandt dog slet ingen katte i denne fantastiske whisky, men den særegne duft at det tommetykke lag 'Angels Breath' som sidder så smukt på væggene i Bowmore's dunkle kældre, sammen med den helt unikke tætte, 'salte', let våde jordduft som bl.a. findes samme sted. Talen faldt også på et stykke velhængt kød som slagteren har ladet hænge og mørne i en grad så de ordinære kunder ikke længere tør købe det - men som, befriet for 'skallen', er det ypperste der kan opnåes. Ikke at whiskyen smagte af kød, apropos et andet indlæg, men fordi vi endte ud i en samtale om associationer til andet en konkrete, velformulerede, pæne smagsnoter. Noget som undertegnede i øvrigt slet ikke mestrer - måske til dels fordi min smag netop fortrinsvis (men ikke alene) søger mod de smagskraftige, tætte, tunge noter. Er dagen da ikke smukkest når den er ved at blive til nat ? Dette giver sig udslag i at på whiskysiden bliver de foretrukne generelt ældre og ældre. Noget som i den grad blev både bekræftet og udfordret i denne weekend.

Der er skrevet nogle fine præsentationer af vores smagninger og andre whiskies uden for program ovenfor her - og jeg kan da tilføje at smagningen af den meget unge Macmyra også var interessant. For mit vedkommende nok mest fordi jeg deltog i en tilsvarende for et halvt år siden (hvor de dog blev præsenteret ved forskellige andre aldre - og ikke bare ½ år yngre) - og jeg havde et helt andet indtryk af de forskellige whiskies denne gang. Macmyra's to produkter 'Elegant' og 'Rök' blev igen smagt på 3 typer træ: Bourbon, Sherry og Svensk Eg - og der var delte meninger i forsamlingen om hvilke var de foretrukne. Selv er jeg gået fra 'Rök' på Svensk Eg som den foretrukne, til 'Elegant' på Bourbon. Jeg synes at den fine træede vanillesmag klædte netop denne whisky fortrinligt. Men lad os nu se hvad de kan præsentere når fadene når en mere drikkemoden alder.

Næsten alle de rare whiskies som vi fik smagt både inden- og udenfor program har været en oplevelse - selvfølgelig ikke mindst pga. den høje kvalitet men i den grad også pga. omgivelserne, men weekenden bød for mig også på et par andre spændende ting. Først de både gamle og nye venner som jeg har mødt - det var en stor fornøjelse :D jeg håber at se mange af jer igen snart. På smagssiden mødte jeg også et par nye venner - en cognac som, hvis de da bare ville lade være med at pøse alt det sukker i, smagte som en varm efterårsdag - en australsk rødvin - (sortvin) 'Nat på flaske' burde den havde heddet - som jeg MÅ møde igen, og cigarer - hvem dælen skulle have troet at jeg fanatiske ikkeryger kunne synes om det - men de smagte pragtfuldt.

Tak til jer alle for en fantastisk weekend

hilsen
Vivi

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 6 months ago #6854 by Steen
Replied by Steen on topic www.Falster 2005
Ja sikke en fantastisk weekend!!

De officelle smagninger er der jo skrevet meget om, men jeg vil nu lige nævne at Duncan Taylor smagningen nærmest blæste hovedet af mig.......altså på den gode måde ;o) særligt flaskerne i Peerless og Rarest of the Rare var en super fornøjelse!!!

Udover det skal det selvfølgelig nævnes at jeg jo også må erkende at Glenfiddich faktisk godt kan lave stor og dejlig whisky (Ian Millar og ikke mindst Hans Henrik gjorde sgu en ihærdig indsats den aften.......og tak for det ;o) Den største whisky ved den smagning altså efter min mening,var nu ellers:
Balvenie 23 år from a sherry cask fadprøven...... mums......den kan jeg godt forstå at de beholder til dem selv!!

Der blev "serveret" meget stort, dejligt og interessant whisky (og en enkelt fantastisk cognac) uden for programmet og stemningen var HELT fantastisk til ud på de små timer.

Mange tak for jer alle sammens måde at være på og fantastisk selskab!!
Og selvfølgelig en specielt stor tak til Flemming fra DMWA- Hans Henrik for i det hele taget at gøre det hele muligt.......... TAK!!

og Redlich: KAN VI SÅ SNART FÅ DET BACON!!!
:lol: :mrgreen: :D

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.338 seconds