Bunnahabhain/Bruichladdich smagning i Brabrand

More
18 years 6 months ago #6755 by Dragen
Et par venner render lige sammen til en lille smagning i Brabrand i dag, hvor vi vil indtage bl.a. følgende whiskies:

Bunnahabhain, 12 y, 40.0 %, OB.
Bunnahabhain, 1979, 20 y, 46.0 %, Murray McDavid, Dist: Mar 1979 Bott: April 1999. Bourbon Cask
Bunnahabhain, 1980, 22 y, 58.0 %, Dun Bheagan, SC, CS, Bottled 2002, Woodtype Hogshead
Bunnahabhain, 1979, 25 y, 50.2 %, Cadenhead's, Bottled April 2004, Bourbon Hogshead, 1 of 234 bottles
Bunnahabhain, 1978, 27 y, 54.9 %, Signatory Vintage CS-Selection, Distilled 30/03/1978 Bottled 27/05/2005. Refill Butt. Cask No.:2541 Bottle No.: 446 of 489
Bunnahabhain, 34 y, 43.5 %, OB. 1 of 1620 Bottles. Sherry matured. 1 of 1620
Bunnahabhain, 1967, 36 y, 40.2 %, Duncan Taylor Peerless. 1 of 234 Bottles. Un-cf. Cask No.: 3325. Bottle No.: 10/234. Dist: 03.1967 Bott: 03.2003
Bunnahabhain, 1966, 36 y, 40.7 %, Duncan Taylor Peerless. Distilled 06.1966 Bottled 01.2003, SC CS. Bottle 111 of 117
Bunnahabhain, 1966, 36 y, 40.0 % Distilled June 1966. Bottled January 2003, CS SC exclusively for Single Malts Direct

Bruichladdich, 1991, 9-10y?, 43.0 % Aarhus Malten. Den er specielt udvalgt og aftappet for Vinkyperen, Aarhus
Bruichladdich, 1992, 11 y, 43.0 %, Vintage, The spirit safe & cask selection, Celtic whisky compagnie, Dist: 20/05/92 - Bott: 21/05/03, Natural colour - Not chill-filtered, Bottle no 204 of 356
Bruichladdich, 14 y, 46.0 %, Links. 16th Green. Augusta, Bottle 07598/18.000. 100% refill sherry casks
Bruichladdich, 14 y, 46.0 %, Links. 18th Green. Royal Troon. Bottle 690/12000, 100% refill sherry casks
Bruichladdich, 1989, 15 y, 48.1 % SMWS 23.46, Dist: Apr. 1989. Bott: Mar, 2005
Bruichladdich, 15 y, 56.0 %, The Bruichladdich Valinch, Distilled 8-2-1989, Bottled 20-02-2004. Handbottled By MacDeffe. Cask 160. Refill Sherry
Bruichladdich, 17 y, 46.0 %, OB. XVII
Bruichladdich, 1986, 16 y, 55.9 %, Cadenhead's, NCF, NC, Dist: 1986, Bott: mar. 2003, SC, CS, Bourbon hogshead, 282 bottles
Bruichladdich, 1986, 18 y, 54.4 %, OB, Baraille, NCF, NC, Dist: 05.02.1986, Bott: 2004, #406 of 500, Fresh sherry cask
Bruichladdich, 1970, 32 y, 44.2 %, OB, NCF, NC, Dist: 1970, Bott: sep. 2002, Bottle #1190, 100% fresh bourbon cask's

Littlemill, 1990, 11 y, 43.0 %, Signatory, Dist: 15. oktober 1990 Bott: 13. maj 2002, Modnet i 11 år på egefad 2963
Mannochmore, 1990, 11 y, 59.8 % James MacArthur, Dist: 1990 Bott: 2001, Cask No. 2755
Linkwood, 1988, 13 y, 43.0 %, Signatory, Dist: 30. november 1988 Bott: 14. maj 2002, Modnet i 13 år i sherryfad 4847
Ardmore, 1985, 20 y, 53.7 %, SMWS 66.18. 1 of 315
Inchgower, 1975, 46.0 %, Berrys' Own Selection, 195/2003, Cask No: 5505

...og på øl-siden bliver det eks. en Fuller's Vintage Ale årgang 1999

det bliver en, på alle måder, smuk dag :P

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 6 months ago #6756 by jones
Og så lige det der skal til for at dulme samvittigheden og holde sundhedspolitiet væk.

Hvis vi indtager 1 cl hver af disse 24 whiskies, bliver det til 10,935 cl ren alkohol per person.

Det betyder at gennemsnitsstyrken for dagen er 47,5%. Det er nok den laveste hidtil for vores privatsmagninger og skyldes dels at Bruichladdich bruger 46% som standard og dels at der er en pæn portion ældre aftapninger med som er dampet godt ind.

Med en dansk genstand defineret som den mængde væske som indeholder 1,5 cl alkohol, bliver det til 7,6 genstande fordelt på 7-8 timer.

Ligefrem sundt er det næppe, men det er ikke uforsvarligt, så længe vi ikke skal køre hjem (Fik du den, Bjarne?!).

Ovenstående medregner ikke diverse øl og whisky udenfor programmet.

Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 6 months ago #6757 by MacNiels
Jammen så kan jeg jo sagtens tage cyklen i dag og styre let og ubesværet på de smalle stier omkring søen!
Ikke nok med det, så bliver der måske også en søndag ud af weekenden?

MacNiels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 6 months ago #6759 by Dragen
Du har vist ikke læst dine mails :twisted:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 6 months ago #6762 by Duffer

det bliver en, på alle måder, smuk dag :P


Jeg fik programmet tilsendt af MacC i går og har ikke lukket et øje i nat på grund af det samme :cry:
Lige nu sidder jeg 250 km vest for den danske kyst og ærger mig over at være forhindret i at deltage... :( :oops: :cry:

Men ser dog frem til at næste tema bliver "offentliggjort"

Vi får vel et godt referat af smagningen...????

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 6 months ago #6763 by MacNiels
Det var en rigtig spændende smagning og ikke uden udfordringer.
At afslutte med to Bunna'er fra 1966 og så starte med noget pur-ungt laddie er en barsk overgang.

De to Bunna'er fra 1966 var de absolut bedste, ingen tvivl om det. Generelt synes jeg at Bunna er fantastisk, den eneste kikser var en 1979, 20 y, 46.0 % fra Murray McDavid. Der var ganske enkelt noget galt med den!

Af de to Golf udgaver vi smagte på fra Bruichladdie var Troon helt klart den bedste! Den smagte af noget :)
Valinch, Baraille og 1970 var, synes jeg de bedste laddier. Både Valinch og Baraille er atypiske men meget spændende.

De sidste er lidt sværre at huske, ja det er de første sådanset også, Ardmore og Inchgower var imponerende. Glæder mig til at smage dem igen som noget af det første. Det gælder egentlig for de fleste :oops:

MacNiels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 6 months ago #6764 by MacChristensen
Tak for sidst - endnu engang en KANON smagning hos Vivi og Steen!!! Syntes faktisk det er meget svært at vælge aftenens favorit ud, men fik dog bekræftet, at ´Laddich godt kan lave endog fremragende whisky, man skal bare op i den dyre ende.
På en eller anden måde lykkedes det mig, at holde mig vågen efter Lars hoppede af toget i Horsens, så jeg var vel retur i Esbjerg kl 00:30, med kun 15 min forsinkelse.

Slainte
Jesper

Slainte,
Jesper

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 6 months ago #6765 by Macdeffe
Tak for en kanon smagning

Bunnahabhain var generelt godt, men jeg fandt ikke 66erne specielt spændende, nærmest lidt kedelige. Som sodavand uden brus. Alle 20-25y Bunnahabhan var rigtigt gode. Jeg syntes ikke Murray McDavid fejlede noget. Rigtig god whisky og typisk Bunnahabhain

Laddierne var noget yngre, men 1970 og Baraille, sammen med Inchgower og Ardmore syntess jeg var aftenens bedste whiskyer

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 6 months ago #6766 by MacLars
Supersuper smagning!

Jeg har godt nok fået øjnene op for Bunnahabhain, de var jo alle fremragende fra ende til anden, "Bunnahabhain, 1967, 36 y, 40.2 %, Duncan Taylor Peerless" var i særklasse efter min mening...

Laddierne havde en svær start efter sådan en flok Bunna'er, men kom stærkt igen og især synes jeg Baraille og Cadenheads 1986 viste stærke sider.

Jeg tør slet ikke tænke på alle de forskellige former for referencer enkelte kunne smage i whiskyerne sidst på aftenen ;-)

Tak for en super dag.

Lars

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 6 months ago #6767 by pflk
Er der nogen, der har en uddybende kommentar til denne:

Signatory Vintage CS-Selection, Distilled 30/03/1978 Bottled 27/05/2005. Refill Butt. Cask No.:2541 Bottle No.: 446 of 489
Da jeg snart har en smagning med den

Peter

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 6 months ago #6768 by karlejnar
Tusind tak for en meget hyggelig dag med mange fremragende whiskies :D

Bunna'erne var alle gode og havde dejlige frugt/bær noter. Selv 12'eren, som egentlig er lidt "overset" er jo en fin standardaftapning.
De bedste for mig var OB 34 år og DTC ´67, med Dunbheagan, Cadenhead's, Signatory og de to '66 lige i hælene :P

Mangler helt klart nogle Bunna'er i min Islay afdeling :roll:

Laddie'erne havde en svær start, men kom stærkt til sidst. Min bedste Laddie var helt klart 1970 - bourbonlagret whisky når det er allerbedst. Lige efter kom Baraille og Cadenhead's skarpt forfulgt af XVII, MacDeffe's Valinch, SMWS'en og Links Royal Troon :P

I tredje afdeling brillierede Mannochmore og Ardmore :P

Som en overraskelse udenfor programmet var den bourbonlagrede Mortlach. Det er altid spændende at smage en bourbonlagret Speysider, som normalt er mest kendt i Sherry-udgave :P

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 6 months ago #6769 by Macdeffe
Apropos Mortlach

Det ærgrer mig stadig at jeg ikke gættede den. Den lå ellers lige til højrebenet. Men blindsmagning efter ca. 29 smagsprøver er svært. En meget typisk Mortlach syntes jeg. Alkoholen trådte tydeligt igennem så den skulle måske have haft lidt vand, men den havde fået en god fadpåvirkning. Måske man skulle smage den som nr. 1 en dag :-)

MacDeffe

PS jeg gættede på det var en lowlander selvom jeg godt vidste det nok ikke var rigtigt. Mortlach har også ofte en meget let spiritus, hvilket sikkert skyldes den er 2 ½ gange destilleret (På sine egen sære måde)

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 6 months ago #6770 by Macdeffe
Efter en Google søgning fandt jeg følgende på svensk :

Mortlach har är mycket speciella när det gäller sina pot still; 3 wash still och 3 spirit still och hur man kör dessa. Wash still, 2 st 7500 liter och 1 st 15000 liter. Spirit still 8760 liter, 8170 liter och 7880 liter. Wash still no 3 (15000 liter) och spirit still no 3 (8760 liter?) körs som ett par. Wash still no 1 och no 2 körs som ett par. De första 80 % av low wines går till spirit still no 2 (8170 liter?) för en normal 2:a destillation. De sista 20 % går till spirit still no 1 (7880 liter), som kallas Wee Witchie (häxkitteln, den lilla häxan). Sedan destillerar man 2 gånger i häxkitteln och tar reda på allt. Först vid den 3:e destilleringen urskiljer man hjärtat. Totalt har man nu 3 olika destillat (och med olika alkoholhalt). Varje blandning av Mortlach måste dock innehålla någon del från häxkitteln. Rent formellt kan man alltså tala om 2,7 gånger destillation. Köttigheten anses komma från häxkitteln, eftersom svavelhalten i nydestillatet märkbar, svavel ger köttighet. (Svavel försvinner under fatlagringen). Uppsättningen av pot stills och hur man använder dessa skapar alltså en speciell och egen karaktär till Mortlach.

***************

Hvad betyder svavel ?
og köttig ?

:-)

Benrinnes skulle gøre noget tilsvarende !!

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 6 months ago #6771 by bruhns
svavel=svovl
köttig=? Måske kødfuld/fyldig?

/Jakob/Qualityworld

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 6 months ago #6772 by Macdeffe
kødfuld ??!!

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 6 months ago #6773 by Boggen
I et af de 3 seneste numre af whiskymagazine var der en artikel om Benrinnes og Mortlach.

Her brugte de også betegnelsen "meaty" om Mortlach - så er der så spørgsmålet tilbage om en whisky kan af "kød" eller hür?

/Bo

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 6 months ago #6774 by jones
Ordet "meaty" skal i denne sammenhæng næppe opfattes så bogstaveligt som "dufter/smager af kød."

Adjektivet "meaty" bruges om noget som har dybde, fylde, substans. En god roman kan beskrives som "meaty", f.eks.

Det er nok denne anden betydning der tænkes på når Mortlach beskrives som "meaty."

Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 6 months ago #6775 by MacLars

Er der nogen, der har en uddybende kommentar til denne:

Signatory Vintage CS-Selection, Distilled 30/03/1978 Bottled 27/05/2005. Refill Butt. Cask No.:2541 Bottle No.: 446 of 489
Da jeg snart har en smagning med den


Den var som de andre Bunna'er på dagen fremragende whisky, det eneste "problem" var at skænke-proppen ikke passede i halsen på flasken, så måtte øjemålet jo tages i brug...

Det er i hvert fald en jeg overvejer kraftigt om jeg skal ha' mig indkøbt - hvis den stadig er til at få fat på til menneskepenge...

Lars

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 6 months ago #6776 by Lading
Igen en fantastisk smagning, jeg har det lidt som Mcdeffe med de sidste par Bunna'er, ikke det helt store i forhold til forventningerne.

Laddie vintage '70 var endu bedere end jeg huskede den og derud over imponerede Inchgower og Ardmore meget, muligvis fordi det var sidst på eftermidagen?

Er der nogen, der har en uddybende kommentar til denne:

Signatory Vintage CS-Selection, Distilled 30/03/1978 Bottled 27/05/2005. Refill Butt. Cask No.:2541 Bottle No.: 446 of 489
Da jeg snart har en smagning med den

Peter


Er det Vignobles Islay smagning i Århus? skal desværre ikke selv med, men af ren nysgerrighed er der så nok røg på programmet til at askebægerne bliver fjernet fra bordene denne gang? :wink:

Lading

> Lading <

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 6 months ago #6777 by Macdeffe
Signatory har faktisk en næsten tilsvarende aftapning der er destilleret samme dag, men aftappet et par måneder før. Måske flere. Den anden har jeg derhjemme så jeg kan komme med flere detaljer i aften. Jeg kan i hvert fald fortælle at den smager virkeligt godt :-)

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 6 months ago #6779 by dmwa

Signatory har faktisk en næsten tilsvarende aftapning der er destilleret samme dag, men aftappet et par måneder før

Vi har stadig et par flasker på lager af den, som MacDeffe omtaler

Det er destilleret den 30/03/1978 - aftappet 11/03/2005 - matured in sherry butt cask nr 2539 - i alt 468 flasker - 54,6%

Slainthe

DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 6 months ago #6780 by pflk
[/quote]
Er det Vignobles Islay smagning i Århus? skal desværre ikke selv med, men af ren nysgerrighed er der så nok røg på programmet til at askebægerne bliver fjernet fra bordene denne gang?
[/quote]

Ja - hvis du tænker på Highland Park smagningen, så var der en afløser i baren og hun havde dækket bordene :? og jeg havde ikke været nok over hende. Men ingen røg ved bordene, kun i glasset. :P

Men jeg er lidt i tvivl om rækkefølgenden Bunnahabhain eller Bruichladdich 1973 først :?:

Peter

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 6 months ago #6781 by Macdeffe
Hej Peter

Jeg forstår godt du er i tvivl. Det er vel lige så langt som det er bredt

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 6 months ago #6782 by Macdeffe
Du kunne være fræk og servere dem blindt og se hvem der kan gætte dem ?

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.221 seconds