Ølmolevit smagningen

More
19 years 3 months ago #4048 by Macdeffe
Tirsdag d. 25 januar var jeg til ølmolevitsmagning sammen med en kammerat der lige er begyndt at bevæge sig ud i whiskyverdenen. Den 25. januar er jo Robert burns aften så en whiskysmagning er jo ikke helt ved siden af

Frit fra Hukommelsen : Min karakter skala er 1-5 (Som Karl Ejnar...)

1. Knappogue Castle. 40%
En Irsk som starter. Omkring 8år. Typisk Irsk whiksy. Meget let i sin statur, blomster, frugt. Meget bedre en Standard Jameson :-) . Min karakter 3 ½

2. Ledaig 4års !. 42%. Den har denne karakteristiske duft, som jeg ofte støder på i unge whiskyer og i næsten alle Isle of Jura. Er det fusel?. Jeg ved ikke hvad fusel er eller hvordan det lugter, men en nordmand har engang karakteriseret denne lugt (duft?) som fusel. Og nordmænd er vel ekspert på dette område. Egentlig en imponerende whiksy, alderen taget i betragtningen, men så vidt jeg husker var prisen ikke speciel lav. karakter 2.6

3. Balvenie Doublewood. 40%. Vel nok den bedste introduktiomswhisky efter min mening. Med det mener jeg at den næsten altid er et hit at give til folk der lige er begyndt, er ved at begynde på maltwhiskyen glæder. Også god at give til folk der tror de ikke kan lide whisky. Karakter 3.8

4. Cu Dhub. Svær at smage for karamellen. Smager ikke af whisky, Smager ikke direkte grimt. Karakter 1 ½ (fordi det ikke har noget med whisky at gøre)

5. Glen Elgin. 46% Murray McDavid. Et virkeligt godt fad som Kjær og Sommerfeldt havde fået aftappet udelukkende til Danmark. 12års Speyside fås ikke bedre. karakter 4.1

6. Bruichladdich 14års Links. 46%. Dejlig velafbalanceret whisky. Karakter 4.1

7. Bruichladdich 14års Murray McDavid. 46%. Meget spændende at få denne single cask (eller var det small batch) lige efter en aftapning der var lavet i over 10000 flasker. Den sidste havde flere skarpe kanter i smagen. Med det mener jegnogle smagsnuancer som var dominerende. En let "saltagtig" citruseffekt syntes skinnede klart igennem. Spændende whiksy og også anderledes end de Bruichladdich vi normalt ser fra Destilleriet (Selvom MM og Bruichladdich omtrent har den samme ejerkreds). karakter 4.3

8 Yoichi 10 års. 45%. Mit favorit japaner destilleri. Lidt røg og lidt sherry. fantastisk 10års whisky. Lidt gummistøvle (svovl?). Karakter 4.1

9. Signatory Laphroaig. Cask strength. 15y. Min hukommelse begynder at svigte. Jeg kan huske den smagte godt og var anderledes en normale Laphroaig. Karakter 4.1

10. Lagavulin 12y. Cask Strength (57.8%?). Af en eller anden grund er jeg ikke den store Lagavulin fan, sådan relativt set. Måske fordi 16års Lagavulin smager forkert i forhold til den farve den nu har (Hvem sagde grøn ketchup). Karakter 4.0

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #4050 by MacChristensen

Glen Elgin. 46% Murray McDavid. Et virkeligt godt fad som Kjær og Sommerfeldt havde fået aftappet udelukkende til Danmark. 12års Speyside fås ikke bedre. karakter 4.1


Jeg har en kammerat, der på en aution købte tønden efter K&S havde aftappet omtalte Glen Elgin. Da fragtmanden så kom med kalorius, så var der sørme noget der skvulpede i tønden.... Op på 2 bukke med den, ud med proppen, og ud kom sørme ikke mindre end 1 ½ flaske af den bedste ufortyndede Glen Elgin cs. Jeg har smagt dem op mod hinanden, og den direkte fra tønden ligger min 0,5 højere i karakter. Skal se om jeg kan "fralokke" ham lidt, og så tage det med til Springbank-dagen hos Al !

Slainte,
Jesper

Slainte,
Jesper

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #4051 by karlejnar
Glimrende rapport MacDeffe - lad os få nogle flere også fra andre, der har været til smaging.
Mht karaktergivning, så bruger jeg også skala 1-5, men er ikke så nuanceret, så jeg tæller kun i "hele halve" :wink: . Det er en fri fortolkning af en skala, jeg fik på en smagning i Aalborg, som NBO-gruppen holdt.

Ledaig uden alder er efter min mening en rigtig god whisky, og de påstod på destilleriet, at den nærmere er 7år. Måske roder de det lidt sammen, idet der også findes en 7års.
Har også sherry-udgaven i skabet, men har ikke smagt den endnu.
(Har lige tømt min Vintage 1983, som er fremragende og lidt mere afrundet end de unge).

Hvad er det, der er med Lagavulins farve? Jeg synes ikke, 16'eren lever helt op til sit tidligere potentiale længere. Men det er jo en gammel diskusion.
Den vil dog altid stå som noget særligt hos mig, fordi det var den der fik mig "hooked on Islay" for snart 15 år siden. (Men der var det jo også i "White Horse" tiden.)

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #4053 by karlejnar
Hej Jesper

Sjov historie - mon det er tilfældet med alle tønder? Så skulle man overveje at købe én.
Det vil med andre ord sige, at de har fået hele tønden sendt over, og ikke aftappet den i Skotland? Eller har de fået den "tomme" tønde med sammen med flaskerne?

Et godt eksempel på, at ikke alle whiskies (om nogen?) vinder ved at blive tyndet ned til 46%. Mon de bruger tid nok til at lade vandet og whiskyen blande ordentligt sammen? Og hvilken slags vand er der brugt?

Ved nogen for øvrigt, om alle K&S (eller Juul's o.a.) aftapninger bliver tappet her eller i hjemlandet?
Har selv en MMD Bruichladdich 1986, "Specially selected and bottled for Kjaer & Sommerfeldt". Den er i hvert fald tappet i Skotland, og flasken er samme type, som bruges normalt af MMD.
Den ligner en slags standard-flaske, som bruges af mange andre for den sags skyld: Bladnoch, Ledaig (1983, 15år, 20år), Cadenhead, Gordon & MacPhaill (f.eks en Caol Ila for Juul's), Hart Brothers, Liquid Gold, og sikkert mange andre uafhængige af tapninger så som Aalborgmalten 2004 aftappet for "Bent's Vine & Tobak" (en Highland Park single cask 1992, 46%)

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #4054 by jones
Replied by jones on topic Ølmolevit smagningen
Selv om der ikke er noget lovkrav om at skotsk whisky skal aftappes i Skotland. er det givet at så godt som alle tønder "Specially bottled for XXX" er aftappet på destilleriets eller den uafhængige aftappers sædvanlige skotske anlæg.

Risiko for "uregelmæssigheder" (fusk) ville simpelthen være for stor, hvis man bare skibede hele fade afsted til Karl Børges Vin- og nøglebar i Sønder Børglumnedre.

Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #4055 by karlejnar
God pointe Al.

Så indtil videre regner jeg med, at de har fået den "tomme" tønde oven i handlen ved den pgl. Glen Elgin?

For slet ikke at tale om prisen for at "skibe" et helt fad over "dammen".

Men hvis de sender flaskerne + tønden bliver det nok alligevel dyrere, da flaskerne og det "ekstra" vand nu vejer til.

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #4056 by Macdeffe
Jeg syntes bare nogen gange at det virker lidt forkert når en whisky ligner et sherryfad men ikke smager sådan. Ligesom man syntes at grøn ketchup smager mærkeligt, selvom der ingen smagsforskelle er. Lagavulin 25y er mere klar end deres 16y

Steffen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #4057 by karlejnar

Lagavulin 25y er mere klar end deres 16y

Så er der nok mindre karamel i den :roll: ! Den er endda cask strength, så vidt jeg husker :P .

Den gamle diskusion om at jo ældre, jo mørkere. I ufarvede malts lagret i samme type fade holder det jo stik, men når de så smider karamel i, ødelægges billedet :(

Men nogle forbrugere er mere konservative end andre. Jens Tholstrup fortalte på smagningen forrige år, at de var nødt til at justere Balvenie single cask 15år med karamel til det amerikanske marked :shock:
Ellers vil man ikke tro den er ældre end de mørkere (farvede!) Founders Reserve og Double Wood :roll:

Så mange destillerier skyder sig selv i foden ved at farve de unge standard-aftapninger for at kompensere for det "overdrevne" vand-tilsætning :wink:

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #4058 by MacChristensen

Det vil med andre ord sige, at de har fået hele tønden sendt over, og ikke aftappet den i Skotland? Eller har de fået den "tomme" tønde med sammen med flaskerne?


Hej Karlejnar, tja det er faktisk et godt spørgsmål, men da han efter at havde modtaget tønden, ringede op til K&S Århus og talte med Jess, lød han meget overrasket over, at der stadig var noget tilbage i tønden. Men man må formode, at fadet er blevet aftappet i Scotland, og er sendt med sendingen af aftappede flasker til DK. Tror heller ikke MMc ville gå med til at sende tomme flasker med deres etiketter herover, for aftapning i Danmark.........

Slainte
Jesper

Slainte,
Jesper

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #4059 by Macdeffe
I min verden er der to måder at bruge karamel på

Man kan justere farven. Det betyder at man har startet med et naturligt udgangsprodukt og justerer farven således at en whisky har samme farve år efter år. Der findes jo lysere whisky som har prædikatet "farven justeret med karamel". Her findes jo ikke en grøn ketchup effekt. Bowmore er et godt eksempel

Andre whiskyer, og det stammer vel fra blend-industrien, forsøger at signalere en kvalitet ved at mørkfarve deres whisky. Dalmore ?. Den er godt nok mørk

MacDeffe

(der faktisk syntes at lagavulin er en fantastisk god whisky)

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #4060 by Duffer
Replied by Duffer on topic Ølmolevit smagningen
MacC

Den kammerat skulle vel ikke hedde Jan, for så kender jeg ham godt.
For min bekendte Jan købte også en tønde fra K&S selvom jeg mener der kom 3 flasker ud af det...??

Det sker vel ikke for K&S to gange :?

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #4061 by MacChristensen

Den kammerat skulle vel ikke hedde Jan, for så kender jeg ham godt. For min bekendte Jan købte også en tønde fra K&S selvom jeg mener der kom 3 flasker ud af det...?? Det sker vel ikke for K&S to gange :?


Selvsamme Jan kommer til Lowland-smagning her hos mig iaften.... :wink: Men mente nu kun det var 1 ½ flaske der blev ud af det... Men nok om det - jow det må være den en og samme Jan vi taler om !

Slainte
Jesper

Slainte,
Jesper

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #4062 by Duffer
Replied by Duffer on topic Ølmolevit smagningen
Ok. Jeg skal til smagning ude hos ham fredag den 4.marts med Bowmore - Port Ellen 30 - 35 års.
Flasker som koster flere tusinde kroner....
Så må jeg se hvad jeg kan finde i min ydmyge samling, som kan tilfredsstille d'herrer :?

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #4063 by karlejnar
Jesper skrev:

Selvsamme Jan kommer til Lowland-smagning her hos mig iaften

og i en anden tråd:

HOV - HVAD MED OS ANDRE ?????????


Nå spøg til side, hvad er der på menuen?
Og vil du skrive en beretning om det her i forummet?

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #4064 by MacChristensen

HOV - HVAD MED OS ANDRE ?????????


Nå spøg til side, hvad er der på menuen?
Og vil du skrive en beretning om det her i forummet?


Karlejnar,

du skuffer mig lidt - jeg var sikker på der ville gå sådan ca. 10 sek. fra jeg trykkede send, til der var en "mod"-mopning fra dig..... :lol:

Referat kommer imorgen engang, når jeg igen kan tænke klart... :wink:

Men vi skal have følgende ( i nævnte rækkefølge)

1992 MMc Auchentoshan
1992 MMc Rosebank
1967 MacKillops Littlemil (spændende at se hvordan den har overlevet efter 33 år på et sherryfad....!! )
13 års Bladnoch ob cs (Beltie)

Slainte,
Jesper

Slainte,
Jesper

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.354 seconds