Whiskynyt smagning Blandet del

More
19 years 5 months ago #2742 by jones
Whiskynyt smagning Blandet del

Udgangspunktet for anden afdeling var ret åbent. Man skulle bare komme med noget der ikke falder igennem ovenpå de mange Port Ellen. Måske lidt forudsigeligt bliver det med en pæn portion Islay (7 ud af 11), med en kraftigt røget Benriach, en Edradour i en usædvanlig Sauternes (sød dessertvin) finish og to Brora til at repræsentere fastlandet.

Efter et par Caol Ila, 1 Laphroaig og en enkelt Lagavulin, får vi de to versioner af Very Young Ardbeg overfor hinanden og slutter med en raritet, en 27-års Ardbeg Islay Festival 2004.

Måske ser vi DVD'en fra Islay Festival 2003 som baggrund til denne del.

Det kan godt være at en eller flere af deltagerne lægger et par ord ud her, når de engang er blevet mennesker igen.

Al J.

CS = Cask Strength, SC = Single Cask

BENRIACH, Signatory, 10 år, 46%, 20.6.94/10.9.04, SC fadnr. 1644, 55 ppm, hogshead, 425 fl.

CAOL ILA , Old Malt Cask, 17 år, 50%, 11.1984/5.2002, SC, 408 fl.

CAOL ILA, Cadenhead, 20 år, 59,9%, 1980/2.2001, CS/SC, bourbon hogshead, 312 fl.

BRORA, Old Malt Cask, 19 år, 50%, 11.1982/11.2001, SC, sherry butt, 744 fl.

BRORA, The Whisky Shop, 30 år, 47,4%, 1972/ 2003, CS/SC, 220 fl., sherry hogshead

EDRADOUR, Straight from the Cask, 10 år, 56,9%, 15.12.93/21.6.04, CS, Sauternes finish, 442 fl.

LAPHROAIG, Old Malt Cask, 16 år, 50%, 1987/2003, SC, 276 fl.

LAGAVULIN, Cask Strength 12 år, 57,8%, CS

ARDBEG, Very Young Committee Reserve, 6 år, 58,9%, 1997/2003, CS, 4.002 fl.

ARDBEG, Very Young, 6 år, 58,3%, 1998/ 2004, CS, 6.000 fl.

ARDBEG Islay Festival 2004, 27 år, 51,4%, 24.11.76/5.5.04, CS/SC, sherry butt, 204 fl.

Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2743 by dmwa
Replied by dmwa on topic Whiskynyt smagning Blandet del
Hej Al,

Tak for en god oplevelse - 12.45 startede vi ikke først 1300 ??? så jeg tror, du har snydt med denne tråd - eller også er Whiskynyt blevet helt fra snøvsen....

Skal vi udråbe en vinder - nej, de var alle gode på hver sin måde.

Slainthe

Flemming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2745 by MacChristensen
Hej Al,

jeg vil også gerne sige tak for sidst, og tak fordi du ville ligge kælder til - det var jo en helt forrygende eftermiddag !!!

Slainte
Jesper

Slainte,
Jesper

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2746 by karlejnar
Hej Al

Også en stor tak herfra, fordi du havde arrangeret det så flot.

Desværre løb anden del lidt ud i sandet for mig. Undskyld hvis jeg blev lidt utidig, men whiskysmagning lige efter en penicillin-kur er åbenbart ikke sagen.

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2750 by Macdeffe
Her er så kommentarer til 2. del

Benriach var den rene tørvebombe. En eller anden beskrev den som vodka med tørvesmag. Det kunne være interesant at smage den som 20 årig for at se om whiskyen ville tage over eller røgen stadigvæk ville altdominerende

Alle whiskyerne indtil nu havde efterhånden sat sit præg på den indvendige side af min krop og stemningen var også høj i stuen. Caol Ila var gode, men Brora var særklasse. OMC Brora var en dejlig forfriskning. En whiksy uden røg. Men med masser af smag. En rigtig julewhisky med. Smagsnuancerne var kanel, appelsin og nelliker. Uhm

Edradour var også en god afveksling, men også speciel. Dessertvinen trådte igennem og den smagte som man kunne forvente

Laphroaig, som jeg selv havde smagt før, viste pludseligt nogle nuancer jeg ikke havde lagt mærke til før. Det må være fordi man havde det store Port Ellen baggrundstapet. Hyldebær, sødme og en anelse parfumeret (A la det som Bowmore ellers står for)

Lagavulin skuffede mig. den virkede rå. Det skal dog siges at jeg ikke fik givet den den opmærksomhed den måske fortjente da jeg ikke fik givet den nok tid, men drak den alt for hurtigt....

De unge Ardbeg var rigtig gode, især alderen taget i betragtning. Jeg syntes ikke der var ret meget forskel på dem. 1998 var en anelse bedre og mere balanceret.

Islay festival Ardbeg kan jeg næsten ikke huske men den var også god.

Til dessert fik vi en Bunnahabhain 1968 Hogmanay. Den er fantastisk. Og så smagte jeg Glen Esk'en igen. her anden gang virkede den anelse mere "rå" i det. Det skyldes sikkert at man lige havde drukket ca. 15 whiskyer der var meget ældre.

I pausen hav de vi fået GlenPhilly ost, der var fremragende og Raftman smagte også meget godt og den holdte en bekvemmelig lav alkoholprocent på 5.5

Tak til Al for et godt arrangement

På vej hjem tog jeg mig en hvedeøl. Det skulle jeg aldrig have gjort. Jeg har simpelthen haft en forfærdelig hovedpine hele dagen. Jeg tror jeg er allergisk overfor hvede :-)

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.312 seconds