Whiskynyt smagning Port Ellen del

More
19 years 5 months ago #2741 by jones
Whiskynyt smagning Port Ellen del

I forbindelse med denne tråd www.whiskynyt.dk/index.php?name= ... 3adcfa1fbf

blev en gruppe whiskynyd'ere inspireret til at samles udenfor den virtuelle verden omkring diverse Port Ellen.

Det sker idag hos undertegnede i Århus med 11 deltagere som alle medbringer to flasker.

Med 23 whiskies i alt på menuen, har vi aftalt at nøjes med 1 cl af hver, efter velkomstdrinken. Da 18 af de 23 er cask strength, giver de til sammen 13,34 cl ren alkohol, d.v.s. at gennemsnitsstyrken er præcis 58,00%.

23 smagsprøver lyder umiddelbart lidt voldsomt, men 13.34 cl ren alkohol er "

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2748 by karlejnar
Hej Al

Tusind tak for en herlig eftermiddag. Flot arrangeret :D

Den Longrow var helt fantastisk, med tørv lige efter mine smagsløg. :P

Glenesken var en dejlig frisk sag at starte på.

PE delen var præget af en del ensartethed, men der er jo også tale om næsten lige gamle udgaver. Din 15 års havde dog lidt mere tørv og røg end resten, hvilket nok er logisk, da destillerikarakteren jo svinder med årene i fadet.

Desværre var det vist ikke lige min bedste dag for smagning, se anden del. :oops:
Jeg håber, vi kan arrangere noget lignende en anden gang. Det er alletiders måde, at få et indblik i hinandens whisky på

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2749 by Macdeffe
Her er mine kommentarer til de whiskyer (mm) vi fik.

Vi startede med Corsendonk Christmas Ale. Belgisk Øl serveret i Copita glas - det er simpelthen genialt. Alle duftene træder dejligt frem

Forretten var SMWS 114.3 - Det er en Longrow. Meget røget og en duft af fresh make. En whisky for peat-fans

Glen Esk var en yderst behagelig overraskelse. Bare 14y men smagte som 20+. Havde taget meget godt imod fadet. En fantastisk whisky. Grantræ

Så kommer vi til Port Ellen'erne :

De var alle meget gode. Provenance afveg mest fra de andre. Sherry fadet havde givet whiskyen en snert af svovl og Gummi. Farfars traktor

Rare Malt : Alkoholprocenten og dermed også højere procenter af alt muligt andet - lige på nær vand gjorde at jeg havde en fornemmelse af at drikke saftevandskoncentrat. RM 20y syntes jeg umiddelbart var den bedste. Men de lå alle meget tæt. Annual releases havde begge en snert af citrus. Ellers smagte de mere af træfadene, så det var lidt svært for mig at finde noget som jeg kunne kalde en destilleri karakter

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2752 by MacNiels
Jeg kan kun give de andre herre ret, det var en fantastisk smagning.
De var næten så gode, så det til sidst var det svært at blive duperet.

Det undrede mig at der var en stor forskel i de to Rare malt. Den ene (sidste) var faktisk væsentlig mere sprittet end den første.

Forskellen på 1.st og 2.nd annual var ikke så stor men er man til detaljer, så er de der.

Umiddelbart synes jeg at de sidste 4 PE var de bedste, men det skal jeg lade stå for min egen regning.

konklusionen må være at kvaliteten de PE vi fik var noget højere end det ville kunne lade sig gøre at få til en betalt smagning. Desuden syntes jeg at de på en del punkter ligner hinnanden.

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.234 seconds