Hvad kan anbefales?

More
13 years 6 months ago #21948 by eddiedietz
Jeg er ny herinde og samtidig relativt ny, når det kommer til whiskysmagning.

Jeg var i Dublin i sommers og det var først der jeg rigtig blev glad for whisky. Jeg smagte bl.a. den 12 årige Lagavulin (cask strength), som jeg virkelig godt kunne li'. Den 10 årige Talisker er også rigtig god. Er på nuværende tidspunkt igang med en 16 årig Lagavulin som jeg er vild med. Den røgede smag tiltaler mig tilsyneladende rigtig meget.

Nu vil jeg gerne prøve nogle lidt andre typer whiskyer, for at få lidt variation, så jeg tænkte lidt på nogle lidt mildere sorter med rundere smag og evt. mere honningagtig. Måske prøve lidt forskelligt fra Speyside og Highlands.
Kan i knytte et par kommentarer til whiskyer som Dalwinnie og Macallan? Kom gerne med andre eksempler, hvis der kan anbefales andet.
Jeg så en Cardhu på tilbud i Føtex til 300,- mener jeg. Kan den anbefales? Har hørt at den skulle være let tilgængelig.

Jeg er som sagt ret ny indenfor whiskysmaging, så skal nok bare prøve lidt forskelligt.

På forhånd tak!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 6 months ago #21949 by Duffer
Replied by Duffer on topic Hvad kan anbefales?
Velkommen til.
Hvis du leder efter honning og evt. lyngnoter - så er Highland Park værd at gå efter.
Prøv eventuelt deres 12-års destilleriaftapning - eller endnu bedre - Highland Park 18-års på 43%
Begge er nem tilgængelige og forholdsvis billige.
Personligt syntes jeg Dalwhinnie og Cardhu er direkte kedelige, men hvem ved - måske syntes du der er ok?
Hvis du vil finde gode Macallans, bør du gå efter uafhængige aftappere som Cadenheads (to nye på oktober listen - ikke kommet til DK endnu)

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 6 months ago #21950 by Whiskynyderen
Replied by Whiskynyderen on topic Hvad kan anbefales?
Whiskies er lige så forskellige som kvinder, så det er i høj grad noget med smag og behag. I min smag falder Dalwhinnie, som jeg har et særligt forhold til. Det var den første single malt, jeg smagte - Og det er nok ligesom med den første kærlighed - Den glemmer man ikke. I hvert fald har jeg siden da altid haft en åben flaske i skabet - Og jeg elsker den stadig.

Den fås jævnligt i Superbrugsen/Kvickly til 279 kr. for en liter, så det er en ringe investering. Tiæsvarende kan du prøve Cragganmore, Caol Ila osv. som lige så ofte er på tilbud.

Hold også øje med Irma, der fra tid til anden har Oban og Talisker Destillers Edition.

Go' fornøjelse
:) :) :)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 6 months ago #21951 by dongregers
Replied by dongregers on topic Hvad kan anbefales?
Jeg vil anbefale dig at tage til en whiskysmagning eller messe (eller lign.)

Det er en god måde at starte på hvis man er ny og åben over for en masse forskelligt.

En god starter whisky er også Balvenie double wood

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 6 months ago #21955 by Duffer
Replied by Duffer on topic Hvad kan anbefales?
Et par gode links hvis du er nyopstartet:
Del 1: www.connosr.com/distilled/issue- ... isky-cabi/
Del 2: www.connosr.com/distilled/issue- ... n-buildin/ (Bemærk Cardhu er beskrevet her)
Priserne og produkterne kan variere fra danske forhold.

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 6 months ago #21961 by eddiedietz
Replied by eddiedietz on topic Hvad kan anbefales?
Tak for info!

Endte faktisk med at købe en Cardhu, da Dalwinnie ikke var på tilbud. Den er udemærket, men er stadig mere til Lagavulin.

Må prøve at tage til whiskysmagning ved lejlighed :-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.222 seconds