Smagning med Martin Markvardsen og Charles MacLean

More
13 years 7 months ago #21616 by Duffer
En af de mest eftertragtede smagninger på dette års Whiskymesse blev præsenteret af to Keepers of the Quaich - Charles MacLean og vores egen Martin Markvardsen.
Den altid venlige skotske gentleman Charles Maclean var som altid oplagt til at give deltagerne hans smagsnoter og små anekdoter på hans egen charmerende facon.
Martin Markvardsen præsenterede seks af de otte whiskies som blev leveret af Maxxium Danmark.
Der blev smagt på følgende:
#1 Highland Park, OB, 1998, 40%, Travel Retail - en delikat, let drikkelig dram
#2 Highland Park, OB, 1994, 40%, Travel Retail - en HP med pebernoter
#3 Highland Park, OB, 1990, 40%, Travel Retail - fra 80% First Fill American Oak, lækre vanilje noter, den bedste af de tre, men savner lidt højere ABV
#4 Highland Park, OB, Saint Magnus, 12-yo, 52.6%, 12.000 flasker - endnu en super CS HP'er - fantastisk whisky (Verdenspremiere)
#5 Ardmore, OB, NAS, 46% - Finished in Quarter Cask - Speysider med med røg/tørve noter
#6 Glenrothes, OB, Vintage 1991, 43%, aftappet 2007 - lækker rund Speysider som dog også savner lidt højere ABV
#7 Famous Grouse, 30-yo, 43% - dagens store overraskelse, super blend med alle de rigtige smagsnoter. Sammensat af blandt andet gamle Highland Park og The Macallan. Profilen ligger tæt op ad Campbeltown Loch 30-yo.
#8 Laphroaig, OB, 25-yo, 51%, aftappet 2009, en rigtig god aftapning hvor de sædvanlige Laphroaig røg/tørve noter er dæmpet ned til et acceptabelt niveau. Undertegnede er absolut ikke Lap-fan, men nu har jeg smagt to virkelig gode - 25-yo og 30-yo.
Det er mit indtryk at deltagerne fik fuld valuta - både hvad angår whisky og underholdning. Deltagerne fik derudover lov at deltage i en verdenspremiere, da Saint Magnus endnu ikke har været præsenteret andetsteds endnu.

"A fool and his money are soon parted"
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 7 months ago #21620 by Duffer
Saint Magnus er en vatted aftapning, som primært har lagt på Spanish oak casks, hvoraf 20% er First Fill. Den yngste whisky kan dateres tilbage til 1998.

Saint Magnus afløses om cirka 15-16 måneder af Haakon, som afslutter trilogien .
Haakon vil blive aftappet som 18-årig og ved fadstyrke.

"A fool and his money are soon parted"
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 7 months ago #21621 by MacNiels
Laphroaig 25 er høj høj klasse. Jeg bryder mig normalt ikke om Laphroaig, men denne her ved fadstyrke fremragende. Kan godt forstå at der blev langet en del af denne over disken på Whiskymessen.
Glæder mig også til at få smagt på Famous Grouse 30yo og HP Saint Magnus :-)

Niels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 7 months ago #21623 by whiskyconsult
Hej Duffer og Niels...samt Lars

Jeg vil meget gerne sige tak for jeres store indsats under messen......bedre folk kunne jeg ikke have ønsket mig.....jeg håber at jeg en anden gang må låne jer og jeres store viden samt gode humør.

de bedste hilsner

Martin

Martin Markvardsen
Senior Brand Ambassador
Highland Park & The Macallan

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 7 months ago #21638 by Madens
Hvornår lander Saint Magnus i forretningerne?

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.189 seconds