Macallan Masterclass

More
19 years 6 months ago #2108 by BigMac
Macallan Masterclass was created by BigMac
Hejsa...

I tråden "fancy a whisky" nævnes Macallan Fine Oak Masterclass'en.
Jeg har fået genfortalt af en bekendt hvis ord jeg tager for gode varer og derfor måske noget subjektivt at der ikke var noget masterclass over den - det var een lang salgstale for Fine Oak og foredragsholderen ikke kunne svare på noget som helst! Min "kontakt" gik oven i købet derfra før tiden fordi det var så amatøragtigt...

men flg. nåede han dog at få med derfra:

Macallan som vi kender den idag er en historie blot, hvis man bor Mainland Europe.
Den vil fremover kun sælges US, UK og fjernøsten. Vi andre må nøjes med Fine Oak serien. Andre der har hørt dette og også synes det var een lang salgstale for Fine Oak?
...og whisky'en var heller ikke noget specielt, mente han...

Andre der har haft samme oplevelse??

Jeg laver lige en seperart tråd der hedder Macallan Masterclass til dette spørgsmål også.

/BigMac

So many malts - so little time...

themaltdesk.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 6 months ago #2109 by MacNiels
Replied by MacNiels on topic Macallan Masterclass
Ja man kan desværre sige at det var en marketings mand der stod for Macallan "Master Class"
Han var desværre ikke rigtig inde i sagerne.

Men det er rigtigt, at Macallan som vi kender det i dag forsvinder fra markedet og bliver overtaget af Fine Oak serien. Uden for EU (bortset fra UK og Frankring tror jeg nok) kan den "originale" sherry Macallan stadig fåes.
Så er man til Macallan sherry, så kan det godt være at hamstringen skal sættes ind.

Macallan Fine Oak 12 og 18 års var for at sige det meget meget kedelige, en noget tam oplevelse, derimod var 25 års en meget positiv oplevelse det samme med 30 års der ligner den Macallan vi kender i dag.
25'eren er helt klar den beste.
Vi fik at vide at prisen på disse 4 skulle svare til hvad sherry serien koster i dag, sådan cirka. Så 12'eren starter ved omkring 400 kr, 18'eren ca. 800 så vidt jeg husker. Jeg ved ikke hvad 25 og 30 års koster, men de er sikkert ikke helt billige.

MacNiels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 6 months ago #2110 by jones
Replied by jones on topic Macallan Masterclass
Jeg stak af inden eftermiddagsudgaven af Macallan Fine Oak var forbi.

Værten var næsten en dårlig vittighed, helt uden den mest basale viden om mærket. Det han mente at vide var i høj grad forældet.

Han blev nærmest opskræmt over gæsternes kritiske reaktion til udviklingen hos Macallan.

25 års var den mindst ringe. men der var ikke noget jeg ønsker at opleve igen.


Al Jones

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 6 months ago #2111 by Wallace
Replied by Wallace on topic Macallan Masterclass
Hej,

jeg deltog i Macallan masterclass om formiddagen. Denne masterclass var nærmest udsolgt, så interessen for Old Fine Oak var stor.

Foredragsholderen begyndte med en video, der beskrev alle Macallan's kvaliteter - det var rent salgsgas. Herefter fortalte foredragsholderen videre om at der kun anvendes bygsorten Golden Promise, den omhyggelige udvælgelse af fade m.v. Han fortalte desuden om den nye indpakning, flaskeform, etikettering til den nye serie - igen rent salgsgas, som det virkede som om, han lige havde lært udenad.

Jeg spurgte bl.a. om det var p.g.a. manglende fade med whisky lagret på sherry, at Macallen har introduceret denne nye serie, og foredragsholderen måtte jo erkende, at dette nok var den primære årsag.

Masterclassen blev efterhånden meget livlig, da flere deltagere mente, at Macallan i dag ikke udelukkende anvender bygsorten Golden Promise. Flere deltagere inklusive undertegnede gav derfor udtryk for, at Macallan vel har et profileringsproblem, da destilleriet i mange år har promoveret sig på Golden Promise og at der udelukkende anvendes lagring på sherryfade (den nye serie anvender et mix af sherry/bourbon-fade).

Efter at have smagt whiskyerne må jeg konkludere, at stilen er ændret meget. Jeg synes til gengæld at ændringen er positiv, da jeg ikke er til whiskyer med alt for meget sherrypræg, da jeg synes, at for meget sherrypræg skjuler destillerikarakteren. Jeg syntes, at især den 25 årige var rigtig flot, den 12 årige var dog heller ikke uden evner.

Flere deltagere gav udtryk for, at ændringen i stilen på whiskyen var så radikal, at den ligeså godt kunne være kommet fra et andet destilleri - tankevækkende.

Jeg tror, at Macallan står med en stor udfordring med hensyn til branding af deres whiskyer, hvilket de delte meninger blandt deltagerne om stilændringen vel er det bedste bevis for.

En tankevækkende og interessant masterclass .....

Slainte
Bjarne

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.324 seconds