G&M Smagning på Hotel Plaza København

More
14 years 1 month ago #20318 by uldall
D. 24 februar afholdt Juul's en G&M smagning under ledelse af det omvandrende Whisky Bibliotek Derk Hancock fra G&M, han er nu en"vis fætter".

Scenen var sat på et særdeles velvalgt sted, især for os der kemmer ind med "4 toget" fra Jylland, nemlig Hotel Plaza lige uden for døren af Hovedbangården i København. Derudover var lokalerne rigtig gode, nærmest Skotsk hygge.

Her et lille personligt referat af mine smagsoplevelser af 8 virkelig fremragende Whiskyer fra huset i Elgin, huset som har mere ældre Whiskyer på lager end noget destilleri i Skotland kan opdrive på deres egne lagre.

1. Whisky, Benromach 10 år Nyhed på 43%:

God standard aft. dejlig kompleks, men englene synger ikke højt, lider som så meget andet under de 43%.

2. Whisky, Benromach 1981 single cask, CS 57.1%

Uha fremragende Næse fed sherry,chokolade,kaffe, syltede frugter, og smagen så godt skruet sammen af ovennævnte, samt smag af træ/vanille fornemmer ikke de 57.1% lang afgang.

3. Old Pulteney 15 års 40%

En god næse mild duft af sherrynoter frugter, er det også græsnoter?

Smagsmæssig total flad kedelig sukkeragtig ingen bid, forsvinder hurtigt i munden.
En stor skuffelse. Den findes i Cask S.kunne godt tænke mig at smage, der må være mere i den.

4. Highland Park 1997 cask s. også 57.1%.

Som et af mine favorit destillerier var forventningerne store.

Dejlig HP næse lyng, tørv, frugter, god sherry balance, kan man lugte salt?

Glimrende HP saltsmag,chokolade,lyng,tobak, glæder mig til et gensyn/smag.

5. Glenlivet J.G. Smith's 1974 Vintage destillery label 43%

Frygtelig god næse, kompleks, syltede frugter,rosiner, svesker og som Hans Henrik(Falster) og undertegnede var enige om en frisk duft af jordbær,( hvor f..... kommer det fra)

Af en whisky på 43% havde den virkelig meget at byde på,vanille, kiks, smør, tung sherry, men aldrig i nærheden af noge nogen kalder knækket, det kommer vi til.

6. Macallan Speymalt 1971 Vintage 43%.

Typisk Macallan god næse, rosiner, svesker, brændt karamel på den gode måde,ikke som tilsætningsstof, fin sherry balance.

Smagsmæssigt i orden, men falder alligevel sammen i direkte duel med Glenlivet, jeg tror Macallanen lider under de 43% i forhold til den smagte Glenlivet, mærkeligt, også lidt tynd afgang, men stadidvæk en god whisky.

7. Balmenach 1977 Vintage Flying pics CS 55.7% 32 år.

Intet mindre end en fremragende næse, Oloroso lagringen brænder igennem, er det nu smagen vil afsløre om vi er tæt på det berømte "Whiskynyt Sherry Knæk", ja det er vi,
jeg elsker det, første gang jeg smager en Balmenach nogensinde, men ikke sidste, hvis de kan frembringe lignende aftapninger i fremtiden, Nøj.. hvor jeg elsker det, altså lige ved og næsten knækket. God aften.

8. Port Ellen 1982 Vintage Connoisseurs Choice 43%.

Ja så bliver det hverdag igen, fin næse, vådt brænde,sødlig brændt sukker,lidt tørveagtig.

Jeg har været til en del Port E. smagninger gennem årene, og ja hvad skal man sige det smager sku' da meget godt, men............ efter min mening en total overvurderet whisky, som folk betaler alt for mange penge for, og der bliver ved med at være masse af den på markedet,selvom profitierne har dømt den ude mange gange, aftenens Port Ellen var sammen med Old Pulteney absolut bundskraberne på Plaza.

En hemmelig vinder måske Benromach 1981 57.1%, nej det bliver Balmenach med Glenlivet som nr.3 og derefter Highland Park.

Efter en god tår øl med Hans Henrik og Frue i baren blev toget min sovekammerat på vej hjem til det jydske.

Et par flasker Whisky havde også sneget sig med :roll:

Slainteuldall7000

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 1 month ago #20323 by jones
Det lyder som en forrygende G&M aften.

Personligt tror jeg at den eneste grund til at de ikke nyder den helt store anerkendelse er deres forkærlighed for de lave alkoholprocenter.

5 ud af 8 dram på 40-43% lyder lidt tyndt på papiret, men hos G&M smager de lave procenter af en eller grund (næsten) altid af meget mere.

Tak for referat!

Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.251 seconds