Whisky 2010 - uge 5

More
14 years 2 months ago #19920 by Duffer
Whisky 2010 - uge 5 was created by Duffer
N: Lidt tørv og "lejsbålsrøg", men ikke voldsomt dominerende
P: Samme kombination som næsen
F: Medium lang
A: Omkring de 12 år, hvilket udelukker Port Charlotte
ABV: Omkring de 46%
D: Der er mange muligheder, men vælger at udelukke Benriach/Ardmore.
Mit gæt: Caol Ila
K: 7
Formodentlig en uafhængig igen.. :-)
Velsmagende dram, men mangler lidt punch IMHO.
Jeg valgte IKKE at tilsætte vand

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 2 months ago #19934 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Whisky 2010 - uge 5
Endnu en god whisky

Næse : Sød, lidt ungdommelighed, En olieret sødme der kommer over igennem duften
Smag : Kraftig olieret sag, likøragtig uden at være sukkersød,
Finish : lang, og her kommer de søde frugter, lidt a' la dåse pærer eller ferskner i spil

Karakter 7 ½

Alder 11år, alkoholprocent 55. Destilleri : Clynelish

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 2 months ago #19951 by Duffer
Replied by Duffer on topic Whisky 2010 - uge 5
Nu kan man vel gætte indtil på søndag, men her til aften fik den lov at stå en halv time og fik derudover et par dråber vand.
Nu smager den helt anderledes og slet ikke efter Islay whisky, men nærmere Highland. Nu kan jeg ikke kopiere Deffe - så det må blive Old Pulteney.
Vand forlænger i øvrigt finishen en del.

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 2 months ago #19954 by Lading
Replied by Lading on topic Whisky 2010 - uge 5
Hmm...

Ikke lige favorit dramen denne aften, det første indtryk jeg fik var noget newmake, plastic agtigt som der tit er i Ledaig/Tobermory men efter lidt tid blev det dog mindre udpræget, et godt brugt sherry fad? med en finnish der er lige tør nok, omkring 12 år og 46%
Må hellere lige prøve den igen en af dagene :wink:

Lading

> Lading <

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 2 months ago #19955 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Whisky 2010 - uge 5
Jeg bruger også tit beskrivelsen "Tobermory" duften om noget ungdommeligt, feinty agtigt. Det er også i den her, men jeg synts ikke det er ret meget og efter kort tid forsvinder det. Jeg syntes forresten at de de sidste aftapninger af Tobermory/Ledaig (deres nye 10års) ikke lider af denne "brist"

Macdeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 2 months ago #19989 by abandholm
Replied by abandholm on topic Whisky 2010 - uge 5
I modsætning til Lading kan jeg rigtig godt li' den her! :-)

Her er mit første indtryk...

Næse: Jeg finder ingen newmake, men en varm sødme, lidt "tør" træduft, lidt vanille (boubonfad gætter jeg på) Røgmængden passer mig perfekt - i dag :-)

Smag: Egentlig synes jeg smagen matcher næsen ret godt. Har kun prøvet med en enkelt dråbe vand - og det synes jeg ikke gjorde nogen større forskel. Vil prøve med lidt mere vand næste gang.

Alder: Jeg ville umiddelbart gætte på noget lidt yngre - ca 10 år vil jeg tro (fordi træet lugter "tørt og friskt")

Glæder mig til at vende tilbage!

mvh Anders

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 2 months ago #20022 by Dragen
Replied by Dragen on topic Whisky 2010 - uge 5
Næse: lys gærdej, grapeskal(olie)

Smag u. vand: velhængt råt kød

Smag m. vand: lidt sødme nu, ris, meget capsaicin, allehånde, lagret hø

Jeg aner ikke hvor vi er, men jeg tror ikke at det er Speyside eller Islay. Høen og risen peger mod syd men capsaicinen peger mod nord - og den finder jeg jo meget af. Så mit gæt er en ægte højlænder af en slags - kan ikke komme tættere på.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

  • Æsel
  • Visitor
  • Visitor
14 years 2 months ago #20023 by Æsel
Replied by Æsel on topic Whisky 2010 - uge 5
Næse: Tørret frugt, svag sødme

Smag uden vand: Troede først jeg smagte taniner, men Dragen har nok ret i at vi mere er ovre i capsaicin eller lign.

Smag med vand: Let sødme, fed, flygtig vanille, igen mere tanin/capsaicin.

Relativ ung - 10-15 år, formentlig 46%.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 2 months ago #20025 by Peteys
Replied by Peteys on topic Whisky 2010 - uge 5
Det bliver lige et hurtigt skud fra hoften gæt i den her uge. Mest af alt for at nå det inden for tidsrammen, men skud fra hoften er tit lige så gode som så mange andre(!)

Næse
En anelse røg og noget svovlet fra et godt brugt sherry eller vin fad

Smag
Mere af det samme, dog med et eller andet citrus agtigt nedenunder

Finish,
Mere af det samme

Man sku tro den her var blevet flad af at stå på sample flaske, for den er godt nok mærkelig (og dårlig)
For mig er destillerikarakteren knækket af fadet, også selvom det måtte være et godt brugt fad og en ung whisky.??

Jeg tror bare jeg springer et gæt over, der er ingen grund til at fornærme nogen :lol:

Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 2 months ago #20030 by Korsgaard
Replied by Korsgaard on topic Whisky 2010 - uge 5
Hej Alle.

Lidt spredte meninger, men jeg fornemmer ikke overvældende positiv interesse. Peter synes tilmed at den er dårlig - og jeg tror bestemt ikke det er den reklame denne aftapper leder efter :-) . Men det er nok charmen ved at smage blindt, idet man ikke er farvet af forventninger. Jeg havde rigtig meget lyst til at prøve denne af da jeg gerne indrømmer at det var en whisky jeg havde store forventninger til. Ikke mindst ifølge de officielle smagsnoter:

Farve:
Mørk kamilleblomst

Duft:
En varm duft af sukkerristede mandler og mørke krydderier varmer og fylder næsen. Mælkechokolade, mørkt sukker, figner, kardemomme og mentol sladrer om brugen af de bedste sherryfade fra Spanien.

Smag:
Klassisk halvtør Amontillado sherrykarakter. mælkechokoladesødme, citron og krauterbolsjer og nysmuttede Valencia mandler giver gavmildt smag fra sig. Hertil kommer maltsødme, lidt salt og en fyldig kobberkedel karakter, som prikker og danser behageligt på tungen. Eftersmagen er blød, cremet og varm, med sødmefulde egeplanker til sidst.

Whiskyen er aftappet af Juuls vin og spiritus i deres flying serie som flight no. 8. Op til jul blev den solgt på tilbud til 550,- kroner pr. flaske.

Flying Peacock:
Arran 1999 (10 år)
Abv: 58,1 %
709 flasker

/Thomas

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 2 months ago #20031 by Lading
Replied by Lading on topic Whisky 2010 - uge 5
Vedkommende der har skrevet de noter har vist byttet rundt på sine glas :wink:

Lading

> Lading <

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 2 months ago #20033 by dmwa
Replied by dmwa on topic Whisky 2010 - uge 5
En rigtig sjov idé I har fået her. Ud fra gennemsnittet af noterne var jeg i den retning.

Eneste der lige undrer mig er, at I ikke kan "se forskel" på 46 og 58% - det burde være "piece of cske". Ryst fllasken eller glasset. Forsvinder boblerne meget hurtigt er vi nede på 40-43 % - vedbliver de, er de langt over 50%. Prøv tricket med nogle af jeres flasker (hvis I da har andet end cask strenght whiskies) :-)

Slainthe

Flemming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 2 months ago #20034 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Whisky 2010 - uge 5
Ja, dem kender jeg godt. Jeg bruger dog ikke tricket, jeg vil hellere forsøge at beskrive hvordan den forekommer mig at være rent smagsmæssigt. Indtil videre har jeg, og alle andre for den sags skyld :-) ikke været så gode til at gætte :o

Nu er jeg dog kommet hjem fra ferie og det er tiltrængt med lidt fordybning (i whisky)

Macdeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 2 months ago #20059 by abandholm
Replied by abandholm on topic Whisky 2010 - uge 5

Hej Alle.

Lidt spredte meninger, men jeg fornemmer ikke overvældende positiv interesse. Peter synes tilmed at den er dårlig - og jeg tror bestemt ikke det er den reklame denne aftapper leder efter :-) . Men det er nok charmen ved at smage blindt, idet man ikke er farvet af forventninger. Jeg havde rigtig meget lyst til at prøve denne af da jeg gerne indrømmer at det var en whisky jeg havde store forventninger til.


Det er ubegribeligt at røg ikke nævnes i noterne! Den mængde røg jeg finder i denne whisky fik mig til at tænke på mange destillerier - men ikke Arran... :-)

Jeg synes rigtig godt om den. Skulle vist have købt en flaske til 550... ;-)

mvh Anders

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 2 months ago #20060 by Peteys
Replied by Peteys on topic Whisky 2010 - uge 5
Jeg har en lille sjat endnu du ka få Anders, tror ikke lige jeg selv får drukket den.... :lol:

Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.267 seconds