Whisky 2010 - uge 1

More
14 years 3 months ago #19711 by Macdeffe
Whisky 2010 - uge 1 was created by Macdeffe
Jeg tyvstarter lige med én dag 8)

Farve : Gyldenbrun
Nose : let sød, frugtig
Palate : tør, citrus,
Finish : medium -> lang

Forholdsvis mørk whisky, men jeg syntes ikke umiddelbart der er så meget sherryfadswhisky over den
Den tørre træsmag får mig til at tænke på 2. eller 3 gangs sherryfade. En meget drikkevenlig whisky uden de storedikkedarer eller offnotes. min 8cl sample forsvandt meget hurtigt
Jeg syntes finsih var bemærkelsesværdig lang !

Karakter 6 ½ (samme skala som ved min pakkekalender), med en god finish

Alkoholprocent 43-46, alder 14-15år, destilleri ??, lidt på herrens mark her, måske en Mortlach

Macdeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 3 months ago #19713 by Korsgaard
Replied by Korsgaard on topic Whisky 2010 - uge 1
Jamen så vil jeg da også beskrive hvad jeg oplever i samme whisky.

Det første jeg kom til at tænke på var lakridsrod, altså de der stænger jeg købte som barn hvor man tyggede dem helt i trævler. Synes også jeg kan ane en smule tørv i baggrunden, hvilket fik mig til at tænke på lette Bruicladdich aftapninger.

Selve smagen fandt jeg også tør og sød, og tildels ubestemmelig hvilket fik mig til at tænke på om det kunne være en finish af en slags?

Tror som Steffen også at det er en whisky på max. 46% og ikke ældre end 15 år.

Karakter 7 (Ud fra Macdeffes skala) - og tusind tak for drammen! Den var som Steffen skrev nem at nyde.

/Thomas

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 3 months ago #19721 by abandholm
Replied by abandholm on topic Whisky 2010 - uge 1
Uha - jeg havde en klar fornemmelse af genkendelse, da jeg stak næsen i denne whisky. Så meget at jeg måtte sammenligne med noget fra barskabet - men det var en nitte ;-)

Jeg vil dog støtte bemærkningen om en let røgduft - lidt mere end på en klassisk Speyside, synes jeg. Men jeg har fornylig haft fingrene i en Mortlach med et tilsvarende (måske endda kraftigere) røgniveau, så... ;-)

Jeg bliver nødt til at prøve igen i morgen, og lover så at gå mere analytisk til værks ;-)

mvh Anders

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 3 months ago #19722 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Whisky 2010 - uge 1
Første glas jeg hældte op virkede også røget, men jeg kunne ikke finde det i det efterfølgende. Jeg kom til at tænke på om jeg egentlig havde vasket glasset af efter den whisky jeg havde fået aftenen før...så i starten lå jeg lidt og svingede imellem Highland Park og Mortlach, men efterhånden som jeg fik mere af whiskyen kunne jeg ikke rigtig få den til at være det ene eller det andet. Jeg glæder mig til at høre hvad det er

Macdeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 3 months ago #19723 by abandholm
Replied by abandholm on topic Whisky 2010 - uge 1

Første glas jeg hældte op virkede også røget, men jeg kunne ikke finde det i det efterfølgende. Jeg kom til at tænke på om jeg egentlig havde vasket glasset af efter den whisky jeg havde fået aftenen før...så i starten lå jeg lidt og svingede imellem Highland Park og Mortlach, men efterhånden som jeg fik mere af whiskyen kunne jeg ikke rigtig få den til at være det ene eller det andet. Jeg glæder mig til at høre hvad det er

Macdeffe


Det var... jeg kan godt afsløre at den test jeg lavede mod "barskabet" netop var op mod en Highland Park. Men den allerførste association var Mortlach (Flying Vikings) - men den tror jeg nu ikke at det er, den husker jeg som lidt tungere... Men jeg havde jo læst dit første indlæg inden jeg satte næsen til glasset, så Mortlach-associationen kan godt være påvirket af det... :-)

Jeg vaskede glasset inden jeg brugte det - der havde nemlig været Ardbeg TEN i det, så jeg er ikke i tvivl om det med røgen ;-)

mvh Anders

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 3 months ago #19726 by macT
Replied by macT on topic Whisky 2010 - uge 1
jeg fandt duften af en ny tjæret robåd på en sommerdag.
Smagen vil jeg nok også holde mig til lakridsrod.

Jeg tror godt den kan snyde lidt med aldren og måske være 20+
Men hvad jeg er også snot forkølet.

mvh Thomas

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 3 months ago #19730 by MacNiels
Replied by MacNiels on topic Whisky 2010 - uge 1
Jeg var en tur for Peteys og fik smagt på den også:

Mine noter blev til følgende:
duft: røg, pibe tobak, læder, rosiner og mørk rum
smag: mild peated, mørk rum, kanel, sirup og bitter mørk chokolade.

Den får et pænt 7 tal.

Mit bud ville være en HP, men det kunne måske også være en Ardmore??

Niels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 3 months ago #19731 by Springbank21
Replied by Springbank21 on topic Whisky 2010 - uge 1
Der er ihvertfald en der glæder sig til at høre hvad det kan være..mig..he he bliver sjovt at se om ikke i bliver overraskede.... Blindsmagning må vel betegnes som det sværeste inden for smaning.

Kom så med det????

mvh

Torben.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 3 months ago #19732 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Whisky 2010 - uge 1
Hej Torben

Der er stadig 4 deltagere i vores gruppe vi ikke har hørt fra endnu. Dette er uge 1's whisky og den glade giver må ikke offentliggøre før uge 2 (på mandag)

Macdeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 3 months ago #19736 by Peteys
Replied by Peteys on topic Whisky 2010 - uge 1
Så må jeg helllere lige sige 5 ord

Middle of the road whisky, jeg syntes ikke den var synderlig spændende, men heller ikke decideret dårlig. Det er mig meget svært at gætte fadtypen, sikkert et mix, men ?? Det kan være den har fået en eller anden form for finish, der ligger måske en eller anden vin ting i baggrunden. Ellers er der nok brugt nogen 4-5 fill sherry fade?

Som et par af de andre finder jeg sen smule røg, men jeg mener nu det dufter af Ardbeg, (røgen altså) Selvom whiskyen som sådan ikke lever op til Ardbegs ry. Men det ka jo være det er en Blasda?

Jeg gir den 5,5 point af 10.

Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 3 months ago - 14 years 3 months ago #19737 by Duffer
Replied by Duffer on topic Whisky 2010 - uge 1
Opsummering:
Steffen: Mortlach, 14-15 år, ABV 43-46% (Karakter 6 ½)
Thomas K: Bruichladdich, ca. 15 år, ABV max. 46% (Karakter 7)
Anders: Mortlach / Speyside, ?? år, ABV XX% (Karakter ?)
Thomas C: XX, +20 år, ABV XX% (Karakter ?)
Niels: Highland Park / Ardmore, ?? år, ABV XX% (Karakter 7)
Peter SN: Ardbeg Blasda, ?? år, ABV ca. 40% (Blasda styrke?) (Karakter 5 ½)
Peter L:
Vivi / Stefan:

"A fool and his money are soon parted"
Last edit: 14 years 3 months ago by Duffer.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 3 months ago #19738 by Korsgaard
Replied by Korsgaard on topic Whisky 2010 - uge 1
Hej Duffer.
Hvis man skal forsøge sig med et gæt på destilleriet, bliver mit bud Bruichladdich.

/Thomas

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 3 months ago #19739 by Peteys
Replied by Peteys on topic Whisky 2010 - uge 1
Havde lige samplen stående i et glas en tre-fire timer og ånde inden jeg smagte på det
Røgen er blevet en anelse mere udtalt, uden dog at være dominerende. Eller som min kammerat udtalte det, lige den mængde røg jeg kan lide (han er overhovedet ikke til røg) .

Røgtypen får mig dog til at genoverveje destilleriet, men hvilket det så i stedet for skal være ved jeg ikke. Det virker en anelse metallisk, så jeg er lidt på bar bund.

glæder mig til at høre hvad det kan være


Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 3 months ago #19743 by Lading
Replied by Lading on topic Whisky 2010 - uge 1
Det var sgu en spøjs dram, mange gode ting der stikker i mange forskellige retninger, næsen scorer ikke ret højt, som tidligere nævnt er der noget metalisk derudover noget plastic, klor og newmake over den, det forsvinder dog efter noget tid i glasset, næsten ingen røg i næsen men smagen har en smule, den er også noget mere smagskraftig end næsen antydede, sød, cremet og tør finish.

En middel dram (5/10) der umiddelbart ikke ryger i "køb mig bogen" kan ikke lige se noget Mortlach i den, men Ardmore og HP kunne jeg sagtens forestille mig det var, men bare for at være på tværs siger jeg nu noget andet: 14års Glen Garioch på 45%

Lading

P.s. er Blasda ikke pænt røget trods det low peated Ardbeg?? hvis man skulle i den retning skulle man vel over i Serendipity, er det ikke det eneste "Ardbeg" så godt som uden røg?

> Lading <

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 3 months ago #19746 by Duffer
Replied by Duffer on topic Whisky 2010 - uge 1
Jeg kan godt afsløre at den omtalte whisky har fået 90 point af Serge og 88 point af Jim Murray.
Hvis man da ellers kan bruge det til noget.... :-)

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 3 months ago #19747 by Lading
Replied by Lading on topic Whisky 2010 - uge 1
Det kan man ikke, men man blev da ikke mindre nysgerrig!

> Lading <

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 3 months ago #19748 by Peteys
Replied by Peteys on topic Whisky 2010 - uge 1
Det ku vel være en smådårlig Clynelish, men så har man også prøvet det

Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 3 months ago #19749 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Whisky 2010 - uge 1
Chok, selvom jeg bruger en anden skala og en anden måde at give karakterer på, så er det lykkedes Duffer at finde en whisky hvor JM og undertegnede er enige om karakteren :-)

Jeg syntes også det tegner sig et billede af at Peteys ikke kan lide whisky :-) , eller også er det bare mig der rigtigt godt kan lide whisky :-) , men en whisky der er smådårlig ligger på 3-4 på min skala. Jeg glæder mig til at høre hvad det er

Jeg er sikker på det ikke er en Blasda, det er den ikke røget nok til og heller ikke klar nok til i farven. Jeg tror heller ikke det er en Bruichladdich, nok fordi Bruichladdich er den mest urøgede whisky der findes, og jeg mente at der måske var anelse røg iden, og allermest fordi Duffer en gang har sagt til mig at han aldrig har købt en Bruichladdich :-)

Macdeffe

Macdeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 3 months ago #19756 by Dragen
Replied by Dragen on topic Whisky 2010 - uge 1
Hvor er det sjovt det her :D

Smagte whiskyen lørdag over middag med friske smagsløg og godt 'sulten' - hvilket jeg ved forstyrrer min ellers også på andre tider uduelige fornemmelse for procenter. På det tidspunkt syntes jeg ihvertilfælde at den var over 43-46 osv. så jeg mokkede hurtigt lidt vand i.

Jeg kan RIGTIG godt li' den her.

Næse: fenoler, hav, lakrids, sødme

Smag u. vand: "kapow" overvældende, tør (ikke spor sød), lakridsrod

Smag m. vand: let bitter, mose, meget krydret: peber og lidt jalapeno, hostesaft, Islayintegreret røg uden rigtig at være Islaysmagende (ikke den der sædvanlige Speyside-røgen-hængende-efter-whiskyen som mange af dem har), medium gammelt træ, svag fernis.

Finish: pænt lang, yummmmmmmi, lakridsrod igen

Jeg er meget begejstret for denne whisky, så jeg vil næsten håbe at det er noget som jeg plejer at skælde ud :twisted:
Mit første bud var en Ardmore - som jeg er rigtig begejstret for, så det er vist det bedste gæt jeg tør komme med.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

  • Æsel
  • Visitor
  • Visitor
14 years 3 months ago #19758 by Æsel
Replied by Æsel on topic Whisky 2010 - uge 1
Farve: Let gylden

Næse: Let røget, træ, måske lidt tørret frugt

Smag uden vand: Voldsom, en syrlig tone som det første smagsindtryk

Smag med vand: Stadig en smule syrlighed som det første, bitterhed, næsten ingen sødme. Svag note af brændt karamel, eller måske rigtig bitter chokolade.

Finish: Meget lang, stadig præget af det lidt bitre.

Nok ikke en whisky som jeg er udpræget begejstret for, mangler måske primært noget sødme til at balancere med det bitre. Men det kan selvfølgelig være min tunge der vendte forkert da vi smagte den, glæder mig da til at prøve den igen.

Hvad det kan være vil jeg slet slet ikke rode mig ud i at komme med bud på, umiddelbart er det ikke rigtig noget som jeg kan genkende.

Så, jeg er jo så åbenbart den sidste, så kan vi vel få spændingen udløst?

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 3 months ago #19759 by Duffer
Replied by Duffer on topic Whisky 2010 - uge 1
Jeg vil så løfte sløret for Sample No. 1 - 2010.
Det er en vatted Talisker 175 Anniversary Limited Edition fra fade på op til 20 år.
Aftappet ved de sædvanlige 45.8 % i 2005.

Serge: (Kilde Whiskyfun)
Talisker '175th anniversary' (45.8%, OB, bottled 2005) Colour: gold. Nose: extremely fresh at first nosing, on sea air and light toffee. No punch-in-you-face smells this time, but lots of smoothness and, dare I say, delicacy. The peat smoke is well here but it's somewhat distant, while these coastal and ‘caramelly' notes develop together. Then it gets also quite fruity, with some plum jam, quince jelly and very ripe apricots. Hints of apple skins, cider and even some white wine. Less peat and pepper, and more fruit seems to have been the motto when they composed this new Talisker that makes me think of the Caol Ila 18 yo OB.
Mouth: smooth, sweet and peppery (here we go) at the same time, with again these enjoyable citrusy notes (sugared lemon juice, tangerines"¦). Some peat but not too much, tea, herbal tea, a little liquorice and just hints of toffee, with also some passion fruit. Medium long finish, very enjoyable and with no burn whatsoever. Very, very smooth and balanced but not lacking oomph, this one might be the feminine version of Talisker. Extremely quaffable just like that (warning, danger!) 90 points

"A fool and his money are soon parted"
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 3 months ago #19760 by Lading
Replied by Lading on topic Whisky 2010 - uge 1
Nåe ja! :wink:

> Lading <

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 3 months ago #19761 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Whisky 2010 - uge 1
Jeg er nu officielt dømt imun overfor røg..jeg må være faldt i gryden som barn

Macdeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 3 months ago #19762 by abandholm
Replied by abandholm on topic Whisky 2010 - uge 1

Jeg vil så løfte sløret for Sample No. 1 - 2010.
Det er en vatted Talisker 175 Anniversary Limited Edition fra fade på op til 20 år.
Aftappet ved de sædvanlige 45.8 % i 2005.


Godt valg! :-)

Jeg havde ca halvdelen tilbage, og ved middagstid blev det hældt op i et - tada - Talisker nosing-glass! Her stod med låg et par timer...

Jeg syntes faktisk - som Vivi - rigtig godt om den her i dag - men det behøver I jo ikke at tro på, nu hvor jeg kender svaret... ;-) Jeg tror måske at det hjalp på oplevelsen at jeg havde slået analyse-apparatet fra og bare nød den som en dram...

mvh Anders

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 3 months ago #19763 by Duffer
Replied by Duffer on topic Whisky 2010 - uge 1
Jeg har selvsagt haft andre forudsætninger, men kunne godt finde Talisker i den og bilder mig også ind jeg kunne finde "halvgammel" whisky deri..
Et par gode bud, men også nogle helt ved siden af :-)
Det er overordentligt svært.

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.344 seconds